رفتن به مطلب

ابداع تست خوني جديد براي تشخيص اختلالات كوروموزومي پيش از تولد!!


ارسال های توصیه شده

blood-test.jpg

 

 

 

 

دانشمندان آمريكايي تست خوني جديد به شيوه اي غيرتهاجمي براي تشخيص اختلالات كروموزومي از قبيل سندرم داون در جنين ابداع كردند.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا براي انجام اين روش تنها به نمونه اي اندك از خون مادر باردار نياز است و به اين ترتيب خطر سقط در اين روش در مقايسه با ساير روش هاي تهاجمي وجود ندارد.

به گفته محققان روش جديد با تلاش دانشمندان دانشگاه استانفورد بيمارستان كودكان لوسيل پاكارد و انيستيتو پزشكي هووارد هوگز در مريلند طراحي شده است

 

بر اساس اين تحقيق دكتر ياير بلومنفلد متخصص زنان و زايمان دانشگاه استانفورد و پژوهشگر اين پروژه اظهار داشت : امروزه زنان براي به دست آوردن اطلاعاتي در زمينه سندرم داون بارداريشان را به خطر مي اندازند.

 

 

 

روش هاي آمنيوسنتز و نمونه برداري از پرزهاي كوريوني كه از جمله روش هاي متداول آزمايش ژني پيش از تولد هستند نيازمند ورود سوزن به درون رحم هستند كه همين امر باعث افزايش احتمال سقط جنين به ميزان حدود نيم درصد در زنان باردار مي شود.

 

 

 

دكتر استفان كوآك پروفسور بيومهندسي از استانفورد نيز در اين باره گفت : آزمايش جديد ايمن تر از روشهاي تهاجمي رايج است . اين جنيني در خون زنان باردار صورت مي گيرد DNA محقق و گروهي تحقيقاتي وي هم چنين اميدوارند كه اين روش كه روي بخش هايي از خيلي زودتر در حاملگي انجام مي شود.

 

 

 

به گفته متخصصان افراد معمولا 23 كروموزوم از هر كدام از والدين خود كه در مجموع 46 كروموزموم مي شود را به ارث مي برند . زماني كه در تعداد كروموزم ها اختلالي به وجود آيد اين امر باعث تغيير در تكامل فكري و فيزيكي بيمار مي شود. براي مثال در سندرم داون جنين به جاي دو نسخه از كروموزوم 21 سه نسخه از اين كروموزوم را به ارث مي برد . در اين شيوه جديد وقوع ناهنجاري در تعداد كروموزوم هاي جنيني به كمك بررسي خون مادران باردار شناسايي مي شود.

 

در اين تحقيق دانشمندان نمونه هاي خوني 12 زني را كه داراي سابقه بارداري با ناهنجاري كوروموزومي در جنين بودند و هم چنين نمونه هاي خوني 6 زن با بارداري هاي طبيعي را مورد بررسي قرار دادند .

 

 

 

كه DNA محققان سپس پلاسما و سلول هاي خوني را جدا كرده و سلول ها را دور ريختند . اين بدان معني است كه آنها بر روي قطعاتي از در اطراف پلاسما شناور بوده تمركز كرده بودند.

 

شناور در پلاسماي مادر و جنين كه داراي 25 تا 30 جفت باز بود به اندازه اي طولاني بود كه DNA اين گروه تحقيقاتي دريافتند كه قطعات بتواند هر تكه را به كروموزوم مشخصي جفت كند. با محاسبه اين كه چه تعداد از ژن ها از هر كروموزوم به وجود مي آيند محققان متوجه كروموزوم 21 DNA شدند كه زنان باردار با جنين مبتلا به سندرم داون در مقايسه با زنان با بارداري هاي طبيعي داراي تكه هاي بيشتري از در پلاسمايشان هستند.

 

مورد استفاده توسط محققان كه به نام « تكنولوژي توالي موثر با عملكرد بالا » ناميده مي شود به معناي آن است كه DNA روش شناسايي دانشمندان قادرند سريعا بيش از 5 ميليون نوارهاي توالي را در هر بيمار شناسايي كرده و در نتيجه هر كروموزوم بالا دست و پايين دست از كروموزوم هاي مورد نظر جنين را اندازه گيري كنند.

 

پژوهشگران تصريح كردند كه با اين شيوه هم چنين قادر به شناسايي انواع ديگري از تعداد غير طبيعي كروموزوم ها هستند و از آنجا جنيني در خون مادر در اوايل بارداري كاملا مشهود است اين تست مي تواند خيلي زودتر از روش هاي تهاجمي رايج مورد DNA كه استفاده قرار گيرد. در حال حاضر دكتر كوآك و دستياران وي درصدد هستند اين تحقيق را در گروه بزرگتري از زنان تكرار كنند. دكتر كوآك مي گويد اگر تحقيق در مقياس وسيع به نتيجه مطلوب برسد اين روش مي تواند با هزينه اي پايين در كلينيك ها مورد استفاده قرار گيرد.

 

گفتني است اين روش در طي دو يا سه سال آينده در دسترس همگان قرار خواهد گرفت .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...