رفتن به مطلب

دوپينگ گلبول هاي قرمز!!


ارسال های توصیه شده

در حقيقت دوپينگ خوني را مي توان سوء استفاده از روش ها و حتي ترکيباتي دانست که با استفاده از اين روش ها و شيوه ها و با استفاده از اين ترکيبات تعداد گلبول هاي قرمز خون افراد افزايش داده مي شود و در نتيجه کارايي هاي ورزشي افراد به صورت کاملا سنتتيک و ناجوانمردانه بالا مي رود.

 

بالا رفتن تعداد گلوبل هاي قرمز خون در بدن افراد منجر به تشديد و تسريع اکسيژن رساني به بافت ها و عضلات مي شود و اين مسئله نيز به بهبود شديد کارايي فرد در جريان تمرينات و صد البته رقابت هاي ورزشي مي شود

 

 

افزايش بنيه و توان ورزشي

 

افزايش بنيه و قواي عمومي افراد با افزايش تعداد گلبول هاي قرمز که صد البته با تشديد محسوس اکسيژن رساني و با تشديد محسوس جريان مواد غذايي به بافت هاي عضلاني همراه است امري بديهي و قابل پيش بيني است و از اين رو آژانس جهاني مبارزه با دوپينگ استفاده از اين روش ها و ترکيبات براي بهبود کارايي افراد در رقابت هاي ورزشي را ممنوع اعلام کرده است.

 

روش ها و شيوه

 

در مورد اصول کلي حاکم بر اين شيوه از دوپينگ صحبت کرديم ولي در مورد اينکه که به چه شيوه و روش هايي موفق به افزودن بر ميزان گلبول قرمز خون مي شوند بايد به عرض برسانيم که اين امر به سه شيوه اعمال EPO مي شود:

 

·استفاده از ترکيب شناخته شده اريتروپويتين EPO

 

·استفاده از حمل کننده هاي سنتتيک اکسيژن

 

·تزريق مستقيم خون به درون رگ ها

 

در برخي موارد از هورمون شناخته شده اريتروپويتين که نوع طبيعي آن در بدن موجود است و نوع سنتتيک و دارويي آن نيز توليد شده است استفاده مي شود.

 

Erythropoietin

 

اريتروپويتين به دسته هورمون هاي گليکوپروتئينی تعلق دارد که وجود اين ماده و اين ترکيب در بدن براي ساخته شدن گلبول هاي قرمز الزامي است.

 

بالا بودن اين هورمون در بدن به افزايش توليد گلبول هاي قرمز در مغز استخوان ها ختم مي شود و حتما مي دانيد که مغز استخوان هاي بلند يکي از اصلي ترين مراکز توليد گلبول هاي قرمر دز بدن هستند.

اين هورمون همچنين به نام هاي hematopoietin و hemopoietin, نيز شناخته و ناميده مي شود.

منشا توليد

در بدن آدمي کليه ها هستند که اين هورمون را توليد و ترشح مي کنند و اصلي ترين وظيفه اين هورمون را مي توان در برقراري تعادل در توليد و از رده خارج کردن گلبول هاي قرمز خون دانست.

 

اهميت گلبول ها

 

حتما مي دانيد که گلبول هاي قرمر خون نيز وظيفه خطير انتقال اکسيژن به درون بافت هاي بدن را بر عهده دارند و در مورد اهميت رسيدن اکسيژن به بافت هاي بدن و مخصوصا به بافت هاي عضلات و مغز هم که موضوع و مسئله بر همگان روشن و مبرهن است.

 

نمونه هاي دارويي EPO

 

امروزه اين هورمون به صورت سنتتيک و آزمايشگاهي هم توليد و به صورت دارو نيز عرضه شده است و از اين نمونه ها در مراکز پزشکي و در مواردي که به آنها خواهيم پرداخت استفاده هاي درماني نيز مي شود.

 

رديابي نمونه هاي دارويي

 

از آنجايي که فرم سنتتيک و دارويي اين ترکيب تا حدودي متفاوت با نمونه طبيعي توليد و ترشح شده در بدن بوده است علاوه بر اينکه از روي بالا رفتن بيش از حد تعداد گلبول هاي بدن نيز به مصرف اين هورمون مي توان پي برد با انجام تست هاي کنترل دوپينگ نيز به راحتي مي توان استفاده فرد از اين هورمون را رديابي کرد.

 

تاريخچه

 

پي بردن بشر به ارزش و اهميت اين هورمون و تاثير اين هورمون در بدن نيز داستان جالب توجه و شنيدني داشته است.

 

شناسايي اثر اريتروپويتين

 

در سال 1970 دو دانشمند که بر روي کليه و هورمون هاي ترشح شده از طريق اين بافت و تاثير اين هورمون ها در بدن فعاليت مي کردند با آزمايشاتي که بر روي گوسفندها و ساير حيوانات مي کردند دريافتند که اريتروپويتين محرک توليد گلبول هاي قرمز در بدن است!

 

درمان کم خوني

 

از اين رو از اين هورمون براي درمان کم خوني هاي حيوانات استفاده هاي موفق شد و در نهايت نيز استفاده از اين هورمون براي درمان انواعي از کم خوني ها در انسان مطرح شده و بعدها عملي هم شد.

 

Epogen

 

در سال 1980 بود که نمونه سنتتيک و آزمايشگاهي اين هورمون هم توليد شد که اولين نمونه هاي دارويي و سنتتيک و خارجي هورمون اريتروپويتين که توليد شد به نام Epogen ناميده وي شناخته شد.

 

استفاده هاي موفق از اين دارو

 

استفاده هاي آزمايشي از اين هورمون براي افزايش ميزان گلبول هاي قرمز و مهار کم خوني پاسخگو بود و موفق بود و نتيجه اين آزمايشات در سال 1987 در نشريه New England Journal of Medicine درج شد.

 

از آن سال به بعد بود که از يک سو استفاده از اين دارو که در اصل فرم سنتتيک يکي از هورمون هاي توليد شده در بافت هاي کليه بود در درمان کم خوني ها معمول شد و از سوي ديگر به صورت کاملا مخفي و زير زميني تيم هاي ورزشي و مخصوصا تيم هاي ورزشي که در رشته هاي هوازي قرار بود فعاليت داشته باشند از اين داروي جديد براي افزودن کارايي اعضاي تيم خود در رقابت ها استفاده کردند.

 

کم خوني ناشي از نارسايي کليوي

 

در برخي موارد افراد به دليل نارسايي هاي کليوي که دارند و به دليل تخريب بافت هاي کليه اي که دارند از کاهش محسوس ميزان ترشح هورمون ياد شده در بدن خود رنج مي برند و نتيجه اين نقصان نيز به صورت کاهش توليد گلبول قرمز در مغز استخوان ها ديده مي شود و در نهايت افراد به کم خوني هاي حاد مبتلا مي شوند.

 

هورمون درماني

 

در اين موارد براي درمان اين افراد از نمونه هاي دارويي و سنتتيک هورمون ياد شده استفاده مي شود و نمونه هاي دارويي نيز اصولا براي مصرف اين افراد توليد مي شود.

سوء مصرف

 

چون مصرف اين نمونه ها به افزايش محسوس ميزان گلبول هاي قرمز خون ختم شده و کارايي افراد در حين تمرين و رقابت را شديدا بالا مي برد استفاده و يا سوء استفاده از اين دارو و اين هورمون نيز در ورزش هاي قهرماني و سطوح حرفه اي رونق داشته است.

 

سختگيري وادا

 

ناگفته پيداست وادا هم مصرف نمونه هاي سنتتيک اين هورمون براي افزايش ميزان گلبول قرمز خون را به شدت کنترل کرده و افراد خاطي را تنبيه مي کند و هم اينکه از هر روش ديگري که براي افزايش غير مجاز ميزان گلبول هاي قرمز خون استفاده کرده باشيد شما را به عنوان دوپينگي شناخته و جريمه و مجازات خواهد کرد.

 

يادآوري

 

گفتيم که علاوه بر استفاده از فرم هاي خارجي هورمون ياد شده از دو روش ديگر نيز براي افزودن بر ميزان گلبول هاي قرمز خون و افزايش ميزان اکسيژن گيري بدن استفاده مي شود که هر سه روش ياد شده از نظر آژانس جهاني مبارزه با دوپينگ جرم محسوب مي شود و اين آژانس با افراد خاطي شديدا برخورد مي کند.

 

عوارض جانبي

 

در برخي موارد که افراد به دليل نارسايي هاي کليوي و يا به دليل سرطان کليه از کمبود اريتروپويتين در بدن رنج مي برند پزشکان از فرم دارويي اين هورمون براي درمان و بهبود نسبي اين افراد و براي مقابله با کم خوني ناشي از کمبود ترشح اين هورمون استفاده مي کنند ولي ...

 

ولي زماني که افراد عادي و سالم همانند ورزشکاران علاوه بر مقادير ترشح شده در بدن مقادير زيادي از اين هورمون را نيز به صورت دارويي وارد بدن مي کنند مسلما عوارض جانبي شديدي نيز گريبان اين افراد را خواهد گرفت. این مقاله متعلق به بانک مقالات پایگاه تخصصی پرورش اندام و ورزش های قدرتی به آدرس پاوربیلدینگ دات آی آر powerbuilding.ir می باشد. تمامی این مقالات با اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران، پیشتر در قالب کتاب چاپ و منتشر گردیده است و بدیهی است هر گونه کپی برداری و استفاده کلی و جزئی از این مقالات در کتاب ها، سایت ها، وبلاگ ها، نشریات و غیره بدون اجازه کتبی از مدیر سایت حتی با ذکر منبع نیز ممنوع بوده و افراد خاطی قویاً تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

 

 

372.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...