رفتن به مطلب

چسب قطره ای


ارسال های توصیه شده

یکی از پر کاربرد ترین مواد در ساخت پروژه های دانش آموزی، چسب ها می باشند که از رایج ترین انواع آن می توان به چسب قطره ای اشاره نمود. نام علمی چسب قطره ای methyl Alpha cyanoacrylate یا متیل آلفا سیانو آکریلات می باشد.

1991501972432151766595117216132561871539491.jpg

بر خلاف چسب های دو جزئی مانند چسب دو قلو، چسب قطره ای تک جزئی می باشد و به کاتالیزر یا خشک کن خاصی نیاز ندارد. کاتالیزر یا خشک کن چسب قطره ای در حقیقت ذرات خارجی و قطرات آب بسیار ریز موجود روی سطوح می باشند.

 

این قطرات و ذرات در حقیقت باعث تسریع پلیمریزاسیون و سفت شدن چسب قطره ای می شوند. به همین دلیل با مصرف زیاد چسب قطره ای، چون لایه مجاور سطح سفت............

 

می شود، لایه های دیگر قادر نخواهند بود با سطوح تماس پیدا کنند و سفت شوند.

 

چسب قطره ای برای چسباندن و اتصال فلز به فلز، فلز- لاستیک، پلاستیک- لاستیک، لاستیک- لاستیک، فلز- پلاستیک، پلاستیک- سرامیک، سرامیک- کاغذ، فلز- شیشه، شیشه- چوب و... مناسب می باشد.

 

چسب قطره ای در برابر الکل ها، بنزین، روغن و اکثر حلال ها مقاوم بوده و همچنین در برابر رطوبت و حرارت نیز مقاومت خوبی دارد. برای چسباندن دو سطح توسط چسب قطره ای لازم است مقدار بسیار کمی از آن به کار برید (برای هر 6 سانتی متر مربع یک قطره باید به کار رود). چسب قطره ای چسبی سمی می باشد و هنگام کار با آن باید از دستکش، عینک و ماسک استفاده شود و بخار آن نیز نباید تنفس شود و در هنگام تماس با چشم و پوست باید سریعاً به پزشک مراجعه نمود. حلال چسب قطره ای خشک شده استون می باشد و باید به تدریج توسط پنبه آغشته به استون تمیز شود.

لینک به دیدگاه
  • 9 ماه بعد...
سلام.فرمول تولید این چسب رو میدونید؟

 

سلام:icon_gol:؛

 

یه روش ساده برای ساخت چسب قطره ای به این صورته:

یونولیت یا همان فوم سفید رنگ مخصوص بسته بندی لوازم الکتریکی رو که میشناسید..:ws37:

یه تیکه از اونو بردارید و توی یک استکان استون(یا حلال لاک ناخن) حل کنید.

 

اگه استون در دسترس ندارین، میتونین از رنگ فروشیها تینر فوری تهیه کنید.

 

محلول حاصله رو داخل ظرف در بسته نگهدارید تا استون اون اصطلاحا نپره.

شما از این محلول میتونین به عنوان چسب قطره ای یا چسب فوری استفاده کنید:hapydancsmil:.

 

احتیاط: این چسب فوق العاده آتشگیر هست، باید آزمایش رو دور از آتیش انجام بدید.

 

ریختن استون داخل چشم موجب حل شدن قرنیه و کوری میشه!! هنگام انجام آزمایش احتیاطات لازم رو انجام داده و از ماسک و عینک استفاده کنید.

 

اما اگه بخوایم تخصصی تر به موضوع نگاه کنیم، طبیعتا باید به دنبال روش تهیه ی آلکیل سیانو اکریلیت ها باشیم!:wht:

معمولا آلکیل سیانو اکریلیت به مقدار زیاد تولید و بعنوان چسب قطره ای فرموله و مصرف میشه. این ترکیب میل شدیدی به واکنش پلیمریزاسیون آنیونی داره. بخاطر همین برای جلوگیری از این واکنش ناخواسته، مقدار بسیار کمی از اسیدهای آلی بهش اضافه میشه تا محیط کمی اسیدی بشه. مقدار بسیار کمی از یک باز دارنده رادیکال آزاد هم ، برای جلوگیری از پلیمریزاسیون رادیکالی به اون اضافه میشه. برای تنظیم گرانروی این چسب و بالا بردن اون میشه انواع پلیمرهای خالص نظیر پلی (متیل متاکریلیت) و یا ABS رو هم توی چسب حل کرد.

 

قدرت مقاومت در برابر ضربه برای دو جسم به هم چسبیده شده رو هم میشه با اضافه کردن ترکیباتی نظیر فسفات های تری آلکیل به فرمول چسب زیاد کرد. علاوه بر اون، مقاومت پیوند بین اجسام به هم چسبیده شده در مقابل حرارت رو میشه با افزودن ترکیباتی نظیر ایندریدمالئیک یا آسکیل فتالات به فرمول چسب افزایش داد و همچنین مقاومت پیوند بین دو جسم در مقابل رطوبت و آب رو میشه با اضافه کردن مقداری کربنات کلیسم یا کربنات باریم به فرمول چسب افزایش داد.

 

چسب فرموله شده قطره ای رو در درجه حرارت اتاق میشه تا حدود یک سال و در درجه حرارت های پائین تر به مدت بیشتر نگهداری کرد. علت چسبیدن دو جسم به همدگیه توسط این ترکیب پلیمریزه شدن لایه نازکی از اون بین سطوح جسم ، در حضور کاتالیزور بازی( باز ضعیفی مثل ذرات آب در محیط ، الکل و یا قلیائیت خود جسم ) هستش.

روش تهیه ی محصولات تجاری معمولا انحصاری و بصورت پتنت هست. اگه چندتا پتنت رو در کنار هم مطالعه و مورد آزمایش قرار بدیم، شاید بتونیم به نتایج خوبی برسیم!:w16:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...