رفتن به مطلب

بهره برداری از سیستم mis در شرکت توزیع نیروی برق نواحی استان تهران


ارسال های توصیه شده

مصاحبه با مهندس علی بربند مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق نواحی استان تهران: آقای بربند لطفا برای شروع از سیستم MIS بگویید.

MIS یا سیستم مدیریت اطلاعات، از جمله طرحهای بسیار بزرگی است که برای راه اندازی آن 4 سال کار بی وقفه صورت گرفت. در واقع در این سیستم باید در ابتدا زیرساختهای لازم شامل تجهیزات سخت افزاری، مخابراتی و تجهیزات کامپیوتری ایجاد و نرم افزاری جامع نیز نگاشته می شد. به دلیل گستردگی خدماتی که در این سیستم تعریف می شود و اهدافی که با این طرح به دنبال آن بودیم، 25 نرم افزار جامع نوشته شد و همگی نیز باهم همسان شدند تا در مرحله اجرا مشکلی وجود نداشته باشد.

 

این کار با چه هدفی صورت گرفت؟

انجام کارها و وظایف شرکت، ذخیره کردن اطلاعات، پردازش و نمایش اطلاعات درقالب شاخص های مدیریتی از مهمترین اهداف راه اندازی این سیستم به شمار می رود. در واقع با توجه به اینکه اطلاعات سالم و سازنده از ارکان اصلی مدیریت صحیح است و موجب ایجاد شرایط لازم برای تصمیم گیری های صحیح می شود، شرکت توزیع نیروی برق نواحی استان تهران با راه اندازی سامانه MIS زمینه را برای دسترسی به اطلاعات سالم آنلاین و غیر قابل دستکاری در شاخص های اساسی اطلاعات و آمارهای شرکت به وجود آورده است.

 

این سیستم در تصمیم گیریها هم کمکی خواهد کرد؟

اصولا این کار باهدف جمع آوری اطلاعات سالم برای کمک به تصمیم گیریها صورت گرفته است. در حقیقت این سیستم که کمتر از یک هفته از راه اندازی آن می گذرد، آخرین دستاورد شرکت توزیع نیروی برق نواحی استان تهران محسوب می شود. حتی این سیستم را در دفاتر معاونت توزیع شرکت توانیر و سایر مسئولان نصب کرده ایم که مسئولان ارشد نیز از این طریق بتوانند به صورت لحظه ای روند انجام کارها را در این شرکت مشاهده کنند.

حتی همه فعالیتهای صورت گرفته در این راستا بصورت مکتوب مستند سازی شده و هماهنگ با روشهای با ارائه شده از سوی شرکت مادر تخصصی توانیر صورت گرفته و به راحتی قابل تسری به سایر شرکتهای صنعت آب و برق است.

 

اشاره کردید که در این سیستم اطلاعات گردآوری و پردازش می شود. اصولا اطلاعات را چگونه و از چه مراکزی جمع آوری می کنید؟

در این سیستم اطلاعات از دو منبع گردآوری می شود. اولین بخش لوازم اندازه گیری است که در 400 نقطه نصب شده و با شبکه ای به هم پیوسته هر 24 ساعت یک بار اطلاعات دریافتی از این لوازم اندازه گیری به مرکزاصلی (سرور مرکزی) منتقل می شود.

بخش دوم هم مربوط به کنتورنویس هاست که این دسته هم هر روز عصر اطلاعات خود را در دستگاههای خدمات مشترکین تخلیه می کنند و از این طریق در هر روز اطلاعات جدیدی وارد این سیستم می شود. به این ترتیب هیچ خطای انسانی در این زمینه نمی تواند دخیل باشد.

 

کنتورنویسها چطور؟

در مجموع در حدود 300 کنتور نویس داریم که کارشان هم طوری تعریف شده که هرچه دقیقتر باشند به نفع خودشان خواهد بود و در این عین حال به دلیل تعداد افراد کم، به راحتی قابل ردگیری هستند.

به این ترتیب شما با این کار یک قدم دیگر به هوشمند سازی نزدیک شده اید؟

اصلا هوشمند سازی به ما در این زمینه کمک کرده است. اگر در جهت هوشمند سازی حرکت نکرده بوده ایم و قرائت آنلاین لوازم اندازه گیری روی فیدرها را نداشتیم، نمی توانستیم این سیستم را به صورت لحظه ای راه اندازی کنیم.

 

این سیستم چه شاخص هایی را نشان می دهد؟

الان در حدود 100 شاخص اساسی برای این سیستم طراحی کرده ایم که تاکنون در حدود 10 شاخص آن مانند تلفات، میزان خاموشیهای بدون برنامه، میزان قطعیها، انرژی توزیع نشده و... قابل مشاهده است اما به تدریج سایر شاخصها کامل خواهد شد. شاید وجود 20 شاخص برای مدیریت و تصمیم گیری توسط مدیر ارشد یک سازمان کافی است اما سایرشاخصها برای مدیران میانی است تا بتوانند روند انجام کارها را در این سیستم به صورت لحظه ای پیگیری کنند.

 

مطمئنا با این سیستم مدیریت زمان هم به خوبی صورت خواهد گرفت؟

همینطور است. به عقیده من مدیر باید اهداف یک شرکت را تهیه و راهنمایی کند که بخش های دیگر بتوانند راه را طی کنند. این سیستم در واقع دوربینی است که می تواند مدیر را در رهبری سازمان یاری کند. همانطور که آگاه هستید تا پیش از این هر بخشی نرم افزاری برای خود می نوشت که ممکن بود با برنامه یک واحد دیگر همخوانی نداشته باشد و به همین دلیل برای همخوان کردن و یکسان کردن اطلاعات زحمات زیادی کشیده می شد. در واقع نرم افزاری که قابلیت تداخل با نرم افزار های دیگر شرکت را نداشته باشد و جامع نباشد، باعث ایجاد مشکلاتی می شد .اما با این سیستم همه اطلاعات در یک جا جمع و به صورت همسان و هماهنگ می شود. نمونه ای از این مشکل دربخش خدمات رسانی به مشترکان قابل مشاهده بود. اما اکنون با این سیستم به راحتی می توان به صورت لحظه ای اطلاعات را بروز کرد و مشترکان نیز خدمات بهتری دریافت خواهند کرد.

در حقیقت با راه اندازی این سیستم توانستیم با منابعی محدود، بهترین کارایی را داشته باشیم و کارها را اولویت بندی کنیم. این کار در واقع سود هم اقتصادی برای شرکت داشته است زیرا منابع محدود شرکت را به سمتی که بیشترین صرفه و سود اقتصادی را برای شرکت داشته باشد، سوق می دهیم و از کارهایی که اولویت چندانی برای انجام در حال حاضر ندارند، جلوگیری می کنیم.

 

این سیستم آیا قابل راه اندازی در سایر شرکت هاهم هست؟

بله همه شرکتها می توانند این کار را انجام دهند. تمام فعالیت های صورت گرفته در این راستا به صورت مکتوب مستند سازی شده و هماهنگ با روش های ارایه شده از سوی شرکت مادر تخصصی توانیر صورت گرفته و به راحتی قابل تسری به سایر شرکت های صنعت آب و برق است. اما باید اذعان کنم که واقعا این کار با سختی زیادی توسط این شرکت انجام شد زیرا مناطق زیرمجموعه این شرکت، وسعت و پراکندگی زیادی دارد. با این حال در حقیقت با راه اندازی این سیستم نوعی شبکه اینترانت درست کرده ایم. این کار به نوعی در جهت فعالیتهای مربوط به پدافند غیرعامل هم بوده است.

اما این که می گویم با سختی صورت گرفته به این دلیل است که در ارتفاعی نزدیک به 4 هزار متر برای این کار آنتن نصب شد. تقریباً اختلاف سطح بالاترین نقطه و پایین ترین نقطه ای که همکاران ما در این زمینه تجهیزات را نصب کردند، به بیش از دوهزار متر می رسد.

ولی همه این ها می توانم به جرئت بگویم که با راه اندازی این سیستم شرکت توزیع نواحی استان تهران به راحتی می تواند به بخش خصوصی واگذار شود و توانیر و وزارت نیرو هیچ نگرانی از بابت چگونگی ارائه خدمات به مشترکان نداشته باشند و لحظه ای آمار مربوط به خدمات مشترکان را مشاهده کنند.

به همین دلیل معتقدم که اگر وزارت نیرو به دنبال واگذاری شرکتها با خیالی آسوده و بدون دغدغه درخصوص چگونگی ارائه خدمات به مشترکان است، باید چنین سیستمی را در تمام شرکت های توزیع راه اندازی کند.

سیستم MIS درآینده ای نه چندان دور تحول عظیمی را در مدیریت این شرکت ایجاد خواهد کرد چون مدیر با این سیستم می توانند نقاط قوت ضعف را در همه نقاط به صورت لحظه ای داشته باشد و برای آن راهکار مشخص و تصمیم گیری کند. در این سیستم آمارها به صورت لحظه ای پردازش می شود درحالی که اکنون بسیاری از شرکتها هنوز هم به صورت دستی کارها را انجام می دهندو آمارها جمع آوری می کنند.

 

برای راه اندازی این سیستم چقدر اعتبار صرف شد؟

نمی توانم بگویم اعتبار ویژه ای برای این کار صرف شد چون اولا این کار درطول 4 سال صورت گرفت و ثانیاً بخش مهمی از تجهیزات موجود را به کار گرفتیم. بودجه سالانه ما نسبت به سایر شرکتهای توزیع تفاوتی ندارد و به همین دلیل هم برای راه اندازی این سیستم باید مدیریت درستی صورت گیرد. خواستن توانستن است و همدلی و همفکری همه پرسنل یک سازمان و نیز وجود تفکر سیستمی در شرکت می تواند منجر به راه اندازی چنین سیستمی شود.

 

درخصوص دستاورد دوم یعنی راه اندازی شرکتهای سیم دار و خرده فروش هم که برای اولین بار در کشور صورت گرفته است، توضیح می دهید؟

دومین دستاورد ایجاد ساختار جدید سیم داری و خرده فروشی است که در چهاردانگه و پردیس راه اندازی شد. این کار به دلیل وسعت و حجم زیاد فعالیتهای مربوط به این دو شهر صورت گرفت و از شاخصهای این دستاور این است که تنها 8 نفر از نیروی های رسمی شرکت در این دو منطقه متمرکز هستند و در حقیقت ناظران کار هم در میان این همکارن قرار دارند. در عوض دو شرکت خرده فروش و سیم دار خصوصی ایجاد شدند.

شرکت سیم دار چه وظایفی دارد و چگونه هزینه های آن پرداخت می شود؟

ما انرژی را به شرکت سیم دار تحویل می دهیم و در محل کنتور تحویل می گیریم که در این راستا به ازای هر کیلووات برقی که تحویل می دهد، حق الزحمه ترانزیتی دریافت می کند. در واقع این کار را شرکت سیم دار از طریق شبکه ای که ما در اختیارش گذاشته ایم انجام می دهد.

با این کار واحدهای عملیات و اتفاقات را در مجموعه خود مستقر می کند، گروه های تعمیرات را با ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز تامین و فضای مورد نیاز را خود تامین می کند و در مقابل ارباب رجوع و شرکت پاسخگواست. در این طرح هرچه تعمیرات پشگیرانه بیشتر، فعالیت بهتری و حوادث کمتری داشته باشد و کیلووات برق بیشتری در محل کنتور به ما تحویل دهد، سود بیشتری خواهد برد.

 

شرکت خرده فروش چطور؟

برای خرده فروش هم کلیه کارهای پاسخگویی به شرکت که شامل توزیع قبض و قرائت و پاسخگویی و نصب انشعاب و... می شود، تعریف کرده ایم که این کار را با نیروهای خودش صورت می دهد و به ازای هر کیلووات قرائت، مبلغی را از شرکت می گیرد. هرچه این قرائت دقیق ترباشد، سود بیشتری نصیب شرکت خواهد شد. خوشبختانه این کاری است که می تواند از این طریق بدنه شرکت را سبک کند و هم امنیت کاری برای پرسنلی که در قالب شرکتی هستند ایجاد می شود زیرا با قرار گرفتن زیرپوشش شرکت خرده فروش، حقوق خوبی هم دریافت می کنند و به نوعی جزو سرمایه های آن شرکت تلقی می شوند.

امیدوارم که با این کار و پایلوتی که راه اندازی شد، سرمایه گذاران هم نظرشان برای راه اندازی و مدیریت شرکتهای زنجیره ای خرده فروشی و سیتم دار جلب شود که در نتیجه سود خوبی هم نصیب آنها خواهد شد. شرکت توزیع نیروی برق نواحی استان تهران اولین و تنها شرکتی است چنین کاری که را انجام داده است.

این طرحی پیشرفته در بازار برق اروپاست که توانسته ایم بومی کنیم و حتی وزارت نیرو هم پایلوت صورت گرفته در این شرکت کسب کرده و درحال تکمیل آن است تا در آینده در دیگر شرکت ها راه اندازی کند.

 

مانعی که در این زمینه وجود نداشته است؟

این کار را با رفتن به مناقصه عمومی انجام داده ایم و هیچ مشکلی هم به لحاظ قانونی نداشته ایم. اما برای ادامه کاربایدمحمل های قانونی ایجاد شود. قوانین باید به نوعی اصلاح و تدوین شود که خرده فروش استقلال کاری داشته باشد. به طور مثال خرده فروش باید برق را بخرد و خود توزیع کند درحالی که اکنون برق این شرکت توزیع می کند.

البته باید یادآوری کنم که پیشرفت این طرح براساس برون رفت پرسنل از شرکت صورت پیش بینی شده است و براساس آن به هر تعداد که نیروهای ما بازنشسته شوند، نیروی جدیدی در شرکت استخدام نخواهد شد و توسط شرکت های خرده فروش و سیم دار که خارج از مجموعه دولت فعالیت می کنند، کارها صورت خواهد گرفت. این کار باعث می شود که شرکت چالاک تر به کار بپردازد. شاید تا کمتر از 10 سال آینده، با بازنشستگی بخش زیادی از پرسنل، بتوان این کار را با سرعت بیشتری انجام داد. این کار قابل تعمیم به شرکت های دیگر برقی نیز هست و مستندات آن گردآوری شده و موجود است.

 

انجام این طرح چه مزایایی برای شرکت داشته است؟

با این کار میزان خاموشیها تا 30 درصد کاهش یافته و رضایت مندی مشترکان افزایش پیدا کرده است. شرکت نیز هزینه های کمتری را برای نگهداری شبکه می پردازد که در شرایط کنونی و کاری به صرفه بوده است.

 

مثل این که دستاوردهایی هم در زمینه تحقیقات داشته اید؟

در شرکت به دلیل این که دیدگاه بلند مدتی نسبت به آینده صنعت برق داریم پروژه های تحقیقاتی را براساس آینده صنعت برق در سال های آینده تعریف می کنیم. در همین زمینه هم سالانه 200 تا 250 میلیون تومان برای کارهای تحقیقاتی هزینه می شود. هم اکنون تقریباً 10 پروژه تحقیقاتی بزرگ داریم. در این زمینه می توانم به دو نمونه آن اشاره کنم.

پروژه تحقیقاتی ساخت ذخیره ساز انرژی برای پست های 20 کیلووت از مهمترین این طرحهاست که مرحله طراحی آن تمام شده و در وارد فاز ساخت آن شده ایم.

همچنین راه اندازی سایت نمونه برقگیرهای بدون سیم نیز از دیگر پروژه هاست که جهت جلوگیری از ولتاژ های رعد و برق و بمب های مغناطیسی صورت گرفته است. این کار دقیقاً در جهت اهداف پدافند غیرعامل صورت می گیرد.

 

از پروژه GIS به عنوان دیگر دستاورد مهم شرکت چه خبر جدیدی دارید؟

این پروژه هم از جمله دستاوردهای جدید شرکت توزیع نیروی برق نواحی استان تهران محسوب می شود. در حقیقت وجود GIS در سیستم تحول در طراحی را باعث می شود. واگذاری انشعاب بدون بازدید از محل، تهیه طرح ها بدون حضور مشترک در محل و کاهش چشمگیر مراجعات متقاضیان و مشترکان به شرکت، ایمن کردن سیستم اداری و انسانی از روابط ناسالم و... از جمله مزایای راه اندازی سیستم GIS است. درهمین جهت، همه نقشه های آن تهیه شده است و شهر به شهر برداشتهای صورت گرفته در حال پیاده شدن در نقشه های GIS است. به عنوان آخرین اقدام دراین زمینه، سیستم تک خطی اسکادا روی GIS است.

جدیداً طرحی هم درخصوص ساختار نوین سازمانی داشته اید.

درواقع ایجاد ساختارنیروی انسانی یا چارت سازمانی جدیدی که در راستای آینده صنعت برق تهیه شده و وضعیت فعلی را هم شامل می شود، از دیگر دستاوردهای این شرکت محسوب می شود. چون علاوه بردرنظرگرفتن وضعیت کنونی شرکت، با تناسب پیشرفت و بکارگیری تکنولوژی های جدید،مسئولیتها و شرح وظایفها در ساختار سازمانی جدید دیده شده است. براین اساس به راحتی می توان همزمان با پیشرفت و توسعه کارها، نیروها را بکارگرفت. این طرح را برای تایید به مجمع فرستاده ایم.

گزارشگر: روح اله حمیدیان

 

منبع

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...