رفتن به مطلب

چالشي به نام تغييرات اقليمي


ارسال های توصیه شده

[h=4]چالشي به نام تغييرات اقليمي

محسن تيزهوش [/h]

گرمايش جهاني كره زمين يكي از اصلي ترين مباحثي است كه در قرن حاضر به موضوعي حساس و تاثيرگذار تبديل شده كه در روند اقدامات اقتصادي، اجتماعي و زندگي روزمره مردم جهان تاثيرات چشم گيري را بر جاي نهاده است.

در سالهاي اخير پژوهش هاي گسترده اي در زمينه تغييرات اقليمي و گرمايش جهاني به وسيله پژوهشگران اين عرصه صورت گرفته كه 82 درصد آنها موضوع گرمايش جهاني را باور و 18 درصد آنها همچنان به اين موضوع با نگاهي مشكوك مي نگرند؛ اين در حالي است كه 60 درصد از پژوهشگران محيط زيست، بشر را عامل اصلي گرم شدن زمين دانسته و 30 درصد موافق اين موضوع نيستند و 10 درصد نيز همچنان مشكوك اند.

در اين بين آنچه كه از درجه اهميت فوق العاده بالايي برخوردار است، شتاب فزاينده توسعه و اثرات منفي آن بر روي محيط زيست كره زمين است؛ بر اساس آمار رسمي منتشر شده از سوي مجامع بين المللي روزانه 45 هزار هكتار از جنگلهاي جهان نابود مي شوند كه همين از بين رفتن شرايط زيستگاهي سبب انقراض 130 گونه گياهي و جانوري در طول يك روز مي شود؛ اين بحراني است كه بايد از همين لحظه از سوي همه جوامع بين المللي براي توقف آن اقدامي سزاوارانه صورت بگيرد.

از بين رفتن اكوسيستم هاي جنگلي و جانوري در كنار توليد گازهاي گلخانه اي كه از سوي كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه شرايط زيستي را براي تمامي زيستمندان زمين دشوار كرده است كه مي توان به ورود سالانه هفت ميليارد تن گاز كربنيك به جو اشاره كرد كه پايداري آينده را به مخاطره خواهد انداخت.

اين در حالي است كه جمعيت كره زمين از مرز هفت ميليارد نفر گذشته و پيش بيني مي شود تا سال 2050 ميلادي ساكنين زمين از مرز 8.5 ميليارد نفر بگذرند؛ حاصل اين انفجار جمعيت افزايش فقر و تنگدستي در بين اكثر جوامع محلي جهان است؛ اكنون روزانه 45 هزار نفر از گرسنگي مي ميرند كه 38 هزار نفر آن كودكان هستند؛ آيا مي توانيم در 10 سال آينده از بروز فاجعه هاي انساني جلوگيري كنيم؟ آيا مي توانيم براي يك صد ميليون نفري كه هر ساله به جمعيت زمين افزوده مي شوند برنامه ريزي كنيم؟ آيا امروز مي توانيم از مرگ 25 ميليون نفر در سال به خاطر استفاده از آب آلوده جلوگيري كنيم؟ در آينده چطور؟

در اين بين گرمايش جهاني در حال تغيير در بسياري از استاندارد هاي محيط زيست زمين است؛ در نخستين گام اين صنعت كشاورزي است كه دچار دگرگوني شده و آسيب جدي مي بيند زيرا تغييرات آب و هوايي سبب گسترش امراض و آفات نباتي شده كه مي تواند تا 30 درصد از محصولات كشاورزي جهان را كاهش دهد؛ موضوعي كه خسارات اقتصادي بسياري را به اهالي زمين تحميل خواهد كرد.

يكي ديگر از تاثيرات افزايش دما در زمين سبب بروز بيماري هاي عفوني به خصوص در نواحي گرمسيري زمين خواهد شد؛ فاجعه اي كه مي تواند عامل از بين رفتن بسياري از انسانهاي زمين شود. از سوي ديگر با افزايش دماي زمين مناطق قطبي به تدريج ذوب شده و سبب بالا آمدن سطح درياها خواهند شد كه بدين وسيله حيات بسياري از كشورهاي حاشيه اقيانوسها با خطر جدي مواجه خواهد شد.

در اين بين سهم كشورهاي در حال توسعه كه اقتصادشان متكي بر كشاورزي و توليد نفت است با مشكلات بسياري روبرو خواهند شد؛ افزايش جمعيت و توسعه ناپايدار جزء عواملي است كه روند تاثيرات منفي گرمايش جهاني را بر اين مناطق تشديد خواهد كرد؛ موضوعي كه مي توان با كمي تدبير و اقدامات خردمندانه مي توان شدت صدمات احتمالي را كاهش داد.

آنچه كه امروز جهان به آن نيازمند است تغيير در سياست هاي كلان است؛ پايداري توسعه، استفاده از منابع تجديد شونده اي همچون خورشيد، احياي جنگل‌هاي از دست رفته، جلوگيري از تخريب هاي بيشتر، كاهش توليد گازهاي گلخانه اي، استفاده خردمندانه از منابع آب، تقسيم عادلانه مواد غذايي، حفاظت اصولي از تنوع زيستي زمين، كشاورزي پايدار، توقف استفاده از سوخت هاي فسيلي و كنترل جمعيت مي تواند پايداري آينده را تضمين کند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...