رفتن به مطلب

طراحي ماشين و فيزيك امنيت تصادفات


ارسال های توصیه شده

تصادفات ماشين به سه دليل عمده رخ مي دهد كه عبارتند از :

 

1- اشتباهات رانندگي

2- جاده هاي خراب و نا امن

3- ماشين هاي ناايمن.

 

راجع به دو دليل اول شركت هاي ماشين سازي نمي توانند كار زيادي انجام دهند اما از آنها انتظار مي رود ماشين هايي بسازند كه در تصادفات به بهترين نحو ممكن جان راننده و مسافرين را حفظ كند.

 

اما بعضي از شركت هاي اتومبيل سازي ميزان كنوني مرگ و مير ناشي از تصادفات رانندگي را اجتناب ناپذير مي دانند و صرف انرژي و سرمايه بيشتر روي امنيت مسافرين را كار بيهوده اي مي دانند و به تدابيري نظير كمربند ايمني و كيسه هوا بسنده مي كنند اما تحقيقات نشان داده در كشورهايي نظير آلمان و كانادا كه در زمينه امنيت تصادفات بيشتر از بقيه كار مي كنند آمار مرگ و مير به طور چشم گيري كاهش يافته است.

 

 

p49fig2.jpg

 

 

منبع:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

لینک به دیدگاه

همان طور كه مسائل برخورد دو گلوله با هم بسيار متنوع اند تصادفات رانندگي منجر به مرگ هم انواع مختلفي دارند كه به طور كلي عبارت اند از :

 

برخورد ماشين با مانع سخت وثابت از روبه رو برخورد دو ماشين با هم از روبه رو برخورد قسمت جلويي يك ماشين با قسمت كناري ماشين دوم چپ كردن ماشين به هنگام پيچيدن و…

 

ساده ترين حالت تصادف براي بررسي همان حالت اول يعني برخورد ماشين با مانع سخت وثابت از روبه رو است در اين حالت دو مساله باعث مرگ يا بروز مشكل جدي براي سرنشينان است اول ورود جسم سخت خارجي از شيشه روبه رو به كابين به دليل برخورد با موانعي نظير (درخت ،تير چراغ برق، ديوار و…) و اثابت آن با راننده يا سرنشين كناري و دوم برخورد خود اين اشخاص با شيشه داشبورد و يا فرمان ماشين به دليل پرتاب شدن ناشي از قانون لختي (اجسام مايل به حفظ حالت اوليه خود چه سكون و چه حركت هستند )است. تا سال ها بستن كمربند ايمني تنها راه حل مشكل دوم بود اما گاها خود كمربند باعث آسيب رسيدن به سرنشينان بود و يا اصلا به طور موثر باعث كاهش سرعت نمي شد امروزه تركيب كمربند ايمني با تكنولوژي كيسه هوا تا حدودي اين مشكل را حل كرده اما فراموش نكنيم كه گاهي اوقات هم خود كيسه هوا باعث آسيب جدي مي شود.

در چنين تصادفي زمان در حد ميلي ثانيه ها برايمان مهم است به اين ترتيب كه طي بررسي ها اگر در ساخت خودرو استاندارد هاي جهاني استحكام بدنه رعايت شده باشد به طور مثال اگر خودرويي با وزن معمولي با سرعت 60 كيلومتر برساعت به يك مانع با درجه سختي بالا برخورد كند زماني در حدود 100ميلي ثانيه نياز دارد تا سرعتش به صفر برسد و براي اين كه به سرنشين آسيب كمتري برسد بايد زودتر از ماشين سرعتش را كاهش دهد در نمودار زير خط آبي مربوط به زمانيست كه كمربند بسته نشده باشد خط بنفش مربوط به كمربند هاي ايمني معمولي است و خط سبز مربوط به نوعي كمربند است كه اخير محققان آن را ساخته اند كه مجهز به نوعي سيستم تشخيص ضربه است كه بعد از آن كمربند محكم مي شود و به اين ترتيب زودتر سرعت راننده يا سرنشين را مي كاهد. و در نمودار واضح است كه در كدام حالت سرعت سرنشينان سريعتر كاهش مي يابد.

 

p49fig3.jpg

لینک به دیدگاه

البته در اين برخورد ها ساختار و نوع مواد به كار رفته در بدنه ماشين هم نقش مهمي را بازي مي كنند بايد علاوه بر داشتن استحكام ضربه گير هم باشد و تمام ضربه را به اتاقك و سرنشينان وارد نكند اما در اين قسمت بايد به فكر تصادفت دو ماشين با هم از روبه رو يا از كنار هم باشيم به اين صورت كه اگر ما بدنه ماشيني را بسيار سخت و مستكم درست كنيم و ماشين دوم شرايط ماشين اول را نداشته باشد آسيب بسياري در تصادف مي بيند كه خوب اين طور هم نبايد باشد.

 

وقت آن رسيده كه ببينيم در تصادفات دو ماشين با هم به چه نكاتي بايد توجه كنيم. خوب نكته مهم اين است كه بايد بدانيم در ساخت اسكلت ماشين بخش هايي وجود دارند كه سخت تر از قسمت هاي ديگر هستند و وظيفه استحكام بخشيدن به بدنه را بر عهده دارند و بخش هايي نرم ترند كه وظيفه ضربه گيري را بر عهده دارند به عنوان مثال در شكل زير قسمت هاي آبي و نارنجي وظيفه استحكام بخشيدن را برعهده دارند و قسمت زرد وظيفه ضربه گيري.

 

p49fig5.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...