رفتن به مطلب

آشنایی با رشته ی مهندسی رباتیک


Marx

ارسال های توصیه شده

علم آن چه هست را توضیح می دهد ، مهندسی چیزی را که هرگز نبوده خلق می کند . ریاضیات نه علم است و نه مهندسی بلکه ابزار است . فیزیک و شیمی علم هستند ولی مهندسی نیستند .

 

رباتیک علم نیست بلکه مهندسی است . برای عالم بودن فقط به یک نوع استعداد یا هوش نیاز دارید . اما هوش متفاوتی لازم دارید تا چیزی که نبوده است را خلق کنید . خلق و نوآوری ، هوش و توانایی می خواهد . هوش برای حل مسائل و مشکلات و توانایی نفوذ سخن .

 

 

رشته مهندسی رباتیک یک برنامه آموزشی با دید تخصصی به رباتیک شامل آموزش زمینه هایی از مهندسی برق، کامپیوتر و مکانیک است که در ساخت و استفاده از ربات ها مورد نیاز هستند.

 

هدف رشته مهندسی رباتیک ، طراحی ماشین های مکانیکی خودمختار (اتونوموس) است. یکی از دلایل ایجاد رشته مهندسی رباتیک در دانشگاه ها ، تجمیع تحقیقات رباتیک است. دانشجویان این رشته باید بتوانند نقش موثری در توسعه تکنولوژی های مربوط به رباتیک داشته باشند.

 

این رشته بر پایه دروس علمی و تحقیقات عملی پایه ریزی می شود که در آزمایشگاه رباتیک و تحت نظارت اساتید انجام خواهند شد. تجربه فعالیت های رباتیکی کشور نشان داده است که دانش آموختگان رشته مهندسی رباتیک به علت ماهیت فرا رشته ای و فعالیت تیمی مورد نیاز این رشته، توانایی مهندسی بسیار زیادی کسب کرده و قادرند در تمام صنایعی که نیازمند خودمختارسازی (اتونوموس) و یا طراحی ماشین آلات صنعتی هستند به خوبی ایفای نقش نموده و در پروژه های صنعتی بزرگ شرکت و یا آن را با موفقیت رهبری نمایند.

یک جمله معروف وجود دارد که می گوید : "مهندسی رباتیک ، بهشت ریاضیات است." یعنی تمام دروس رباتیک بر محور ریاضیات شکل گرفته اند.

 

 

منبع :

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

دروس کارشناسی مهندسی رباتیک

 

 

درس های تدریس شده به دانشجویان در مقطع کارشناسی 140 واحد می باشد و به شرح زیر است :

 

 

دروس عمومی 21 واحد

 

فارسی - زبان خارجه - اندیشه ی اسلامی 1 - اندیشه ی اسلامی 2 - آیین زندگی - تفسیر موضوعی قرآن - انقلاب اسلامی - تاریخ اسلام - تربیت بدنی 1 - تربیت بدنی 2 - تنظیم جمعیت

 

 

دروس پایه 22 واحد

 

فیزیک 1 - فیزیک 2 - آزمایشگاه فیزیک 1 - آزمایشگاه فیزیک 2 - ریاضی 1 - ریاضی 2 - معادلات دیفرانسیل - برنامه نویسی - محاسبات عددی

 

 

دروس اصلی 62 واحد

 

نقشه کشی صنعتی - کارگاه ورق کاری و جوش کاری - کارگاه ماشین ابزار - کارگاه برق - زبان تخصصی - کارآموزی تابستان - الکترومغناطیس - ماشین های الکتریکی ac و dc - آزمایشگاه ماشین - مدار های الکتریکی 1 - آزمایشگاه مدار های الکتریکی - مدار های الکترونیکی - آزمایشگاه مدار های الکترونیکی - مدار های منطقی - آزمایشگاه مدار های منطقی - ریاضی مهندسی - تجزیه و تحلیل سیستم ها - کنترل خطی - آزمایشگاه کنترل خطی - استاتیک - دینامیک - دینامیک ماشین - مکانیک سیالات - مقاومت مصالح 1 - مقاومت مصالح 2 - آزمایشگاه مقاومت مصالح - طراحی اجزاء 1 - طراحی اجزاء 2 - پروژه

 

 

 

دروس تخصصی 22 واحد

 

رباتیک (مکانیک ربات) - سنسور های ربات - کنترل ربات - آزمایشگاه ربات - اصول میکروکامپیوتر ها - الکترونیک قدرت و محرکه - ارتعاشات مکانیکی - طراحی مکانیزم

 

 

 

دروس اختیاری 13 واحد

 

مدار های الکتریکی 2 - اندازه گیری الکتریکی - مدار های واسطه - کنترل فازی - کنترل مدرن - شبکه های عصبی - سیستم های محرکه - یاتاقان و روغن کاری - علم مواد - آزمایشگاه ارتعاشات - طراحی ماشین با کامپیوتر

لینک به دیدگاه

دروس کارشناسی ارشد مهندسی رباتیک

 

 

هنوز وزارت علوم سرفصل دروس کارشناسی ارشد رباتیک را تصویب نکرده است.

 

پس از تصویب اجرای آن برای تمامی دانشجویان ورودی بعد آن و کلیه دانشگاه ها الزامی می شود. تا کنون دو سرفصل دانشگاه تهران و دانشگاه امیرکبیر وجود دارد.

 

 

 

سرفصل پیشنهادی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در دوره کارشناسی ارشد مهندسی رباتیک

 

 

کارشناسی ارشد مهندسی رباتیک داری 32 واحد می باشد که 2 واحد آن سمینار و 6 واحد آن پروژه است. مابقی درس ها 3 واحدی تعریف گردیده اند.

دانشجو می بایست 4 درس از گروه دروس اصلی و 4 درس از گروه دروس اختیاری را بگذراند.

 

 

 

گروه دروس اصلی 12 واحد

 

ریاضیات برای رباتیک - سینماتیک و دینامیک ربات ها - ناوبری ربات ها - کنترل ربات - بینایی ربات - هوش محاسباتی

 

 

 

گروه دروس اختیاری 12 واحد

 

مباحث ویژه در رباتیک - ربات های انسان نما - ربات های پرنده -ربات های دریایی و زیردریایی - ریز ربات ها - بیو رباتیک - دو درس از دروس کارشناسی ارشد گرایش های برق، مکانیک، و کامپیوتر با تصویب گروه - یک درس از دروس کارشناسی ارشد سایر رشته های مهندسی و یا علوم با تصویب گروه

لینک به دیدگاه

دانشگاه های ایران و رشته مهندسی رباتیک

 

در ایران دانشگاه های زیر در مقطع کارشناسی پیوسته رشته مهندسی رباتیک دانشجو می پذیرند :

 

* دانشگاه های دولتی

 

صنعتی شاهرود - صنعتی همدان - صنعتی سیرجان

 

* موسسه غیر انتفاعی اقبال لاهوری مشهد

 

* دانشگاه آزاد اسلامی واحد های

 

ارسنجان - اقلید - بافت - بجنورد - بوئین زهرا - بوشهر - سبزوار - شبستر - شهر مجلسی - علی آباد کتول - کازرون - کاشان - گرمسار - لامرد - لاهیجان - مرودشت - میانه - نجف آباد

 

* دانشگاه پیام نور مرکز های

 

اصفهان - بیرجند - تبریز - تهران - سیرجان - شیراز - قزوین - مشهد

 

 

 

در ایران دانشگاه های زیر در مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی رباتیک دانشجو می پذیرند :

 

* دانشگاه صنعتی امیرکبیر

 

* دانشگاه صنعتی شاهرود

 

* دانشگاه تهران از سال 1393

 

* دانشگاه صنعتی همدان از سال 1393

 

 

 

در ایران دانشگاه های زیر در مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی رباتیک دانشجو می پذیرند :

 

* دانشگاه تهران از سال 1393

 

* دانشگاه صنعتی امیرکبیر از سال 1392

لینک به دیدگاه

آینده ی رباتیک

 

پیش بینی می شود که رباتیک یکی از 10 صنعت برتر آینده باشد. کاربرد محصولات رباتیک از محدوده کارخانجات فراتر رفته و در حال تسری به کاربردهای روزمره است. توسعه و تحقیق در مورد کاربردهای جدید نیازمند توجه ویژه به این رشته و تربیت مهندسین خلاق و متخصص است. ربات ها هر روز گسترده تر می شوند به زودی ربات های پرستار نظافتچی فوتبالیست آشپز مربی و ... به تولید انبوه می رسند قرار است تا سال 2050 مهندسان رباتیک یک تیم فوتبال متشکل از ربات های انسا نما بسازند که با تیم منتخب انسان ها بازی کنند و آن ها را شکست دهند . یک روز فرا می رسد که در هر خانه ای یک ربات انسان نما و همه کاره وجود داشته باشد و در صنایع و کشاورزی و ... دیگر به انسان نیاز نباشد و انسان در آن فقط تفریح و تولید علم کند .

 

 

رباتیک و ایران

 

متاسفانه تمامی ربات های کشور وارداتی می باشد و شرکت های فعال در این زمینه فقط وارد کننده و تعمیر کننده می باشند و متاسفانه هنوز تولید کننده نداریم . هر ساله مسابقات رباتیک بسیاری در ایران به منظور علاقه مند کردن دانشجویان به کار در زمینه ی ربات برگزار می شود.

لینک به دیدگاه

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

 

مهندسی رباتیک در ایران ، فقط در دو مقطعی کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می گردد. بنابراین علاقه مندان ادامه تحصیل در مقاطع دکترا و پست دکترا ناگریرند برای ادامه تحصیل به خارج از کشور مهاجرت نمایند.

 

داوطلبان ادامه تحصیل در رشته کارشناسی ارشد رباتیک در دانشگاه صنعتی امیرکبیر و شاهرود می توانند از طریق شرکت در امتحان ورودی مجموعه مهندسی کامپیوتر این رشته را انتحاب نمایند.

 

 

معروف ترین دانشگاهی که مهندسی رباتیک را ارائه می دهد دانشگاه کارنگی ملون است.

 

این دانشگاه مهندسی رباتیک را در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می دهد. از نظر بسیاری افراد رتبه رباتیک را در بین دانشگاه ها دارد.

 

اما به علت این که این رشته در دانشکده علوم کامپیوتر ارائه می گردد. دروسش تقریبا به هوش مصنوعی گرایش دارد. بنابراین از معرفی دروسش می گذریم. از نظر رتبه دومین دانشگاهی که دارای دکتری رباتیک است دانشگاه جورجیاتک است. خوبی این دانشگاه این است که رباتیک آن با همکاری دانشکده های برق و کامپیوتر، مکانیک، هوافضا برگزار می شود. یعنی رباتیک زیر نظر یک دانشکده خاص نیست. بنابراین در ادامه به معرفی دروس دکتری رباتیک این دانشگاه می پردازیم.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...