رفتن به مطلب

دستاوردهاوتازه های میکروبیولوژی


ارسال های توصیه شده

معرفي 9 گونه ميكروبي

جام جم آنلاين: مسوول بانك میكروارگانیسم مركز ذخایر زیستی و ژنتیكی گفت: در سال گذشته 9 جنس و گونه جدید میكروبی را از ایران به دنیا معرفی كردیم.

100925231843.jpg

دكتر محمد آموزگار گفت: تاكنون 9 هزار و 560 گونه باكتریایی و دو هزار و 200 جنس باكتریایی در جهان معرفی شده است و این درحالیست كه در سال گذشته (سال 90) مركز ذخایر زیستی و ژنتیكی چهار جنس و پنج گونه جدید را به این گونه ها اضافه كرد.

وی گفت: تاكنون تنها 19 جنس و گونه ایرانی در دنیا ثبت شده است كه از این تعداد 9 گونه و جنس دیگر معرفی شد.

این مقام مسوول در مركز ذخایر زیستی و ژنتیكی اظهارداشت: در آینده ای نزدیك سهم ما در مرزهای دانش در دنیا افزایش چشمگیری خواهد داشت و ایران در حوزه میكروارگانیسم های با ارزشمندی بالا به یك قطب در منطقه تبدیل خواهد شد.

وی خاطرنشان كرد: تا سال گذشته برای شناسایی میكروارگانیسم ها در 90 درصد موارد به خارج از كشور وابسته بودیم و این در حالی است كه در شش ماه گذشته با بهبود روش ها در مركز ذخایر ژنتیكی و زیستی 80 درصد روش های شناسایی میكروارگانیسم ها در كشور انجام می شود.

آموزگار گفت: در حال حاضر گونه های بومی و پركاربرد در صنایع زیست فناوری در بانك مركز ذخایر ژنتیكی و زیستی كشور ذخیره می شود و در اختیار محققان و مراكز تحقیقاتی قرار می گیرد.(ايرنا)

لینک به دیدگاه

باکتري‌هاي روده، حامل دارو مي‌شوند

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

دانشمندان به ‌دنبال راه‌هايي هستند که با استفاده از آنها بتوانند مقادير بسيار اندکي از دارو را در زمان مناسب درون بدن انسان قرار دهند.

به گزارش سرويس فناوري ايسنا، اخيرا «ديويد گراسياس» از دانشگاه «جان هاپکينز» مقاله‌اي در نمايشگاه ملي «American Chemical Society» ارائه کرده که در آن پيشرفت‌هايي در اين حوزه صورت گرفته است.

«ديويد گراسياس» در مورد کار اخير خود مي‌گويد: باکتري‌هاي حمل کننده دارو ممکن است راه حل مناسبي براي مشکل استفاده از نانوداروها در پيشگيري، شناسايي و درمان بيماري‌ها باشند.

فناوري نانو به ‌دنبال ساخت دستگاه‌هاي بسيار كوچكي است كه ميليون‌ها عدد از آن به اندازه سر سوزن است. در پزشکي، دانشمندان به‌ دنبال استفاده از اين دستگاه‌ها براي انتقال دارو، حسگرها و ديگر مواد به يک نقطه مشخص در بدن انسان هستند. اما ساخت دستگاهي در اين ابعاد که نيرو محرکه داشته باشد، کار ساده‌اي نيست؛ بنابراين آنها درصدد بهره‌گيري از طبيعت هستند. در طبيعت، اورگانيسم‌هايي نظير باکتري‌ها وجود دارند که ابعاد مناسبي براي اين کار داشته و مي‌توانند به ‌راحتي به اين سو و آن سو حرکت کنند.

«گراسياس» مي‌افزايد: در حال حاضر ساخت ميکرو و نانوذراتي که خود داراي نيروي محرکه بوده و بتواند در شرايط زيستي در مسير تعريف شده‌اي حرکت کند، کار بسيار دشواري است. باکتري‌ها مي‌توانند اين کار را به ‌راحتي انجام دهند و ما از اين باکتري‌ها براي حمل بار استفاده کرده‌ايم.

يکي ديگر از مزاياي استفاده از باکتري‌ها اين است که آنها قادرند به يک سيگنال مشخص زيست شيميايي پاسخ دهند. به عنوان مثال، براي رسيدن به يک هدف مشخص، مي‌توان جهت و مقصد باکتري را درون بدن تعريف کرد. باکتري‌ها براي بدن غريبه نيستند، پوست بدن ما زيستگاه عده‌ زيادي از باکتري‌ها است، همچنين ميلياردها باکتري درون روده‌ها ما زندگي مي‌کنند. در واقع تعداد سلول‌هاي باکتري که ما حمل مي‌کنيم با تعداد سلول‌هاي بدن ما نسبت 10 به يك دارد. در حالي که هميشه کلمه باکتري در ذهن ما مترادف با بيماري و عفونت است، بسياري از آنها بي‌خطر هستند، براي مثال مي‌توان از باکتري‌هاي درون روده که براي هضم غذا ضروري هستند، نام برد.

اين گروه تحقيقاتي از انواع بي خطر باکتري‌هاي روده به ‌عنوان حامل نانومواد استفاده کرده است، اين نانومواد داراي خواص نوري، الکتريکي، مغناطيسي و پزشکي هستند. آنها از انواع مختلفي نانومواد که داراي ابعاد و شکل متفاوتي بودند، به ‌عنوان بار استفاده کردند. براي مثال اين تيم تحقيقاتي از باکتري‌ها براي حمل نانوسيم‌ها و نانوساختارهاي توليد شده به‌ روش ليتوگرافي استفاده کردند.

لینک به دیدگاه

[TABLE=class: cms_table, width: 1000]

[TR]

[TD][TABLE=class: cms_table, width: 760, align: right]

[TR]

[TD][TABLE=class: cms_table, align: right]

[TR]

[TD]گسترده ترین نقشه زیست بوم میكروبی انسان تهیه می شود

 

تهران- محققان آمریكایی در یك پروژه گسترده قصد دارند بزرگ ترین نقشه میكروب های موجود در روی سطح و درون بدن انسان را تهیه كنند.

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[/TD]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: right]به گزارش ساینس دیلی، پژوهشگران در این پروژه كه 'میكروبیوم انسان' (زیست بوم میكروبی انسان ) نام دارد در حال فهرست كردن هویت ژنتیكی بسیاری از باكتری ها، ویروس ها، و سایر ارگانیسم هایی‌اند كه در تماسی نزدیك با بدن ما هستند.

به گفته دانش پژوهان اینها میكروب هایی نیستند كه باید حذف شوند ؛ بلكه بخش مهمی از هویتی هستند كه ما را به عنوان انسان شكل می دهند.

با این حال، تا همین اواخر، محققان اطلاعات زیادی درباره هویت هزاران میلیارد میكروبی كه در بدن ما موجودند، نداشتند.

ما در قرنهای گذشته فقط می توانستیم میكروب هایی را بررسی كنیم كه در آزمایشگاه ها دوام می آوردند، آنها را به طور مجزا مورد بررسی قرار می دادیم، و اغلب در هر آزمایش تنها یك میكروب را مطالعه می كردیم.

ولی به كمك تكنیك هایی در زمینه تعیین توالی (DNA) كه روز به روز پیشرفت بیشتری می كنند، 'پروژه میكروبیوم انسانی' توانسته میكروب هایی را بیابد كه تاكنون هرگز دیده نشده اند. این پروژه همچنین شیوه رفتار اجتماع های میكروبی را مطالعه می كند.

تاكنون بخش های زیادی از نتایج این پروژه پنج ساله، كه توسط موسسه ملی بهداشت آمریكا آغاز شده، در مجلات نیچر، ژنوم بیولوژی و (PLoS) منتشر شده است.

در این پروژه، بیش از 200 مرد و زن سالم از آمریكا مورد نمونه برداری میكروبی قرار گرفتند؛ این نمونه ها از قسمت های مختلف بدن آنها برداشته شد.

محققان توانستند بیش از 10 هزار گونه متفاوت از این ریزموجودات را به عنوان بخشی از میكروبیوم (زیست بوم میكروبی) سالم انسانی پیدا كنند.

مشخص شده است كه بیشتر این میكروب ها كاملا بدون زیان هستند. در واقع، مستندهای زیادی وجود دارد كه نشان می دهد این میكروب ها از جنبه های مختلفی به انسان كمك می كنند از جمله تهیه انرژی از غذاها و جذب مواد مغذی از جمله ویتامین ها.

پروفسور 'باربارا میت' از موسسه 'جی كریگ ونتر' و از همكاران این پروژه می گوید: 'تحقیقات به تدریج ما را از نقش این میكروب ها در شكل دادن به سیستم های ایمنی بدنمان - و نه حمله كردن به سیستم ایمنی - آگاه می كند.'

یكی از مهم ترین سوال هایی كه محققان در پی یافتن پاسخش بودنداین بود: 'آیا مجموعه ای از میكروب های خاص وجود دارد كه همه انسان‌ها داشته باشند؟'

دانشمندان با تحقیقات خود دیدند كه در انسان های مختلف، میكروب های متنوعی وجود دارد و اجتماع های منحصر به فردی از میكروب ها در بخش های مختلف بدن انسان ها زندگی می كنند.

ولی آنچه برخی را شگفت زده كرد این بود كه در بخش های خاصی از بدن، بسیاری از میكروب ها وظایف مشابهی دارند.

یكی دیگر از محققان این طرح می گوید :'من و شما ممكن است ارگانیسم های متفاوتی روی زبان هایمان داشته باشیم ولی در مجموع، آنها ژن های یكسانی را به كار می گیرندو به همین دلیل قادرند كه وظایف یكسانی را مانند شكستن قند غذا ها را انجام دهند'

این یافته ها سبب می شود كه دیدگاه ما درباره 'مدل تك میكروبی' نسبت به بیماری ها تغییر كند. بر اساس مدل تك میكروبی، عامل بروز هر بیماری مشخص، یك میكروب خاص است.

دكتر 'كرتیس هاتنهاور' از كالج بهداشت عمومی هاروارد می گوید: 'شاید آنچه در بروز برخی از بیماری ها اهمیت دارد، یك نوع میكروب مشخص نباشد، بلكه به بیراهه رفتن عملكرد گروهی از میكروب ها باشد.'

بر اساس یافته های محققان، داوطلبان سالم این تحقیق، همگی میزان پایینی از میكروب هایی را كه به صورت سنتی، عامل بیماری ها فرض می شوند، با خود دارند.

برای مثال، باكتری Staphylococcus aureus كه ممكن است در بروز عفونت (MRSA) موثر باشد، داخل بینی حدود 30 درصد از داوطلبان دیده شده است.

وی می گوید: 'ما الان یك دفترچه راهنما از 100 تا از این میكروب ها را داریم كه اگر محیط مناسب باشد، این قابلیت را دارند كه دچار عملكرد بد شوند.'

به گفته وی می دانیم كه این میكروب ها در كجای بدن افراد سالم زندگی می كنند و كدام اندام و ارگانیسم آنها را احاطه كرده اند. برای همین شاید بتوانیم كم كم بفهمیم منبع آنها كجاست و چه چیزی آنها را وارد این مناطق می كند.'

از سوی دیگر میكروب ها حامل ژن های فراوانی نیز هستند.

به گفته دكتر هاتنهاور، این ژن ها همان قدر توانایی دارند روی سلامتی و احتمال بیمارشدن ما تاثیر بگذارند كه ژن های بدن خودمان این توانایی را دارند.

او می گوید كه توانایی برای ارجاع به این پایگاه داده های ژنتیكی تازه اهمیت زیادی خواهد داشت.

دكتر لیتا پروكتور، مدیر برنامه این پروژه می گوید: روز به روز بیشتر می فهمیم كه میكروبیوم های خود (زیست بومی میكروبی) را در مراحل خیلی اولیه عمر خود، كسب می كنیم.

ژنوم انسانی به ارث برده می شود ولی میكروبیوم ها اكتسابی است- این بدان معنی است كه آنها كیفیت تغییرپذیر، و دگرگون شونده بسیار مهمی دارند.

به گفته وی این ویژگی چیزی را در اختیار ما می گذارد كه در كلینیك ها به كارمان می آید. اگر بتوانیم میكروبیوم (زیست بومی میكروبی) را دستكاری كنیم، آنگاه می توانیم یك میكروبیوم سالم را سالم نگه داریم یا یك میكروبیوم ناسالم را دوباره متعادل كنیم.'

دكتر امی مك گوایر از كالج پزشكی بیلور می گوید: 'ولی سوال اینجاست كه این زیست بومی میكروبی در بدن های ما از كجا می آیند و چگونه می توان آنها را تغییر داد.' با گسترش یافتن علم، پاسخ این سوال ها روشن خواهد شد.

پروفسور 'دیوید رلمان' از دانشگاه استنفورد می گوید: 'ما فقط نیمی از داستان را می دانیم. نیاز است كه درباره چگونگی گفت و گو و تعامل میكروبیوم ها با سلول‌های انسانی بیشتر بدانیم.'

به گفته او این قلمرو با اینكه در بدن خودمان قرار دارد، هنوز قلمرویی ناشناخته است[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

اگزالات از کاتابولیسم آمینو اسیدها در کبد تشکیل می شود. اگزالات همچنین در طیف وسیعی از مواد غذایی و نوشیدنی ها نیز وجود دارد که شامل چای، قهوه، شکلات، میوه ها و سبزیجات می باشد. میزان اگزالات دفع شده از طریق ادرار نقش مهمی در تشکیل سنگ های کلیوی اگزالات کلسیمی بازی می کند. مهمترین باکتری شناخته شده که در تجزیه اگزالات در روده دخالت دارد، اگزالو باکتر فورمیژنز می باشد. این باکتری برای اولین بار از نشخوار کنندگان جداسازی شد. اگزالو باکتر فورمیژنز در انسان و بسیاری از گونه های حیوانی مشاهده شده است. تقریبا تمام افراد ۶ الی ۸ ساله که مورد آزمایش قرار گرفته اند، دارای این باکتری بوده اند. اما این باکتری ممکن است بعدها با افزایش سن با فلور طبیعی روده حذف شود و فقط در مدفوع ۶۰ الی ۸۰ درصد از بالغین مشاهده شود. استفاده درمانی از آنتی بیوتیک ها و سایر داروها ممکن است به حذف این باکتری از روده کمک کند. افرادی که دچار بیماری سیستیک فیبروزیس می باشند، اغلب فاقد تجزیه مدفوعی اگزالات می باشند که این امر شاید به دلیل درمان وسیع دارویی باشد.

این مطلب ممکن است در آینده منجر به استفاده از این باکتری به عنوان پروبیوتیک علیه Hyperoxaluria یا وجود اگزالات در ادرار شود. باکتری Oxalobacter formigens یک باکتری باسیلی شکل و گرم منفی می باشد. دمای بهینه رشد این باکتری ۳۸ درجه سانتیگراد بوده و رشد آن بصورت بی هوازی است. سویه های HC1 و Va3 از این باکتری بر روی انسان های داوطلبی که دچار بیماری سنگ کلیه بودند، آزمایش شده است که به میزیان ۸۰ درصد موفقیت در کاهش میزان اگزالات ادرار نشان داده است.

سویه های یاد شده در بالا به اسید معده، هوا و نمک های صفراوی تقریبا مقاومت خوبی را از خود نشان داده اند. این دو سویه نسبت به غلظت یک میلی گرم در میلی لیتر آنتی بیوتیک های کلاریترومایسین و ویبرامایسین مقاوم می باشند. باید بگوییم که هنوز مسیر دقیق فیزیولوژیک و بیوشیمیایی تجزیه اگزالات در این باکتری به درستی مشخص نشده است. در پایان یاد آور می شویم که در آینده با آزمایشات بیشتر و استفاده از تکنیک مهندسی ژنتیک، می توان از این باکتری بعنوان پروبیوتیکی مناسب برای افرادی که دچار افزایش میزان بالای اگزالات ادرار هستند، استفاده نمود و به این وسیله از تشکیل سنگ کلیه دراین افراد پیشگیری نمود. مزیت این روش در استفاده نکردن از مواد شیمیایی و به هم نخوردن فلور طبیعی روده می باشد. ضمنا افرادی که نیاز به گرفتن رژیم خاص غذایی در برنامه تغذیه روزانه خود ندارند، می توانند اغلب نوشیدنی ها و خوراکی های مورد علاقه خود را حتی با وجود داشتن میزان بالای اگزالات مصرف نمایند. منبع : انجمن میکروب شناسی ایران

 

لینک به دیدگاه

محققان دانشگاه هاروارد موفق به توسعه روش جديدي براي پيشگيري از ايجاد تجمع‌ باكتريايي بر روي سطوح جامد شدند كه مي تواند از شكل گيري 99 درصد باكتري‌هاي مضر جلوگيري كند.

 

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيوفيلم‌هاي باكتريال بر روي سطوح مختلف مانند لوله هاي مسي و فولاد بدنه كشتي ايجاد شده و اين پوشش لزج باكتريايي باعث كاهش بهره وري انرژي، آلودگي سيستم آب و بخصوص تجهيزات پزشكي مي شود؛ حتي حفره هاي دنداني نيز در نتيجه تشكيل كلوني هاي باكتريايي ايجاد مي شوند.

 

محققان يك رويكرد كاملا متفاوت را در برخورد با باكتري اتخاذ كرده و از فناوري توسعه يافته اي موسوم به SLIPS (سطوح متخلخل لغزنده تزريق مايع) استفاده كردند كه شامل يك سطح هيبريدي صاف و لغزنده با استفاده از يك لايه نازك مايع است.

 

در تحقيقات قبلي كه سال 2011 در مجله «نيچر» منتشر شده بود، خاصيت دفع كنندگي مايعات با پايه آب و روغن و حتي جلوگيري از يخ زدگي در برابر سرما در سطوح فوق لغزنده نشان داده شده بود.

 

 

در روش ابداعي محققان موسسه Wyss دانشگاه هاروارد، سطوح جامد با فيلم مايع بي حركتي پوشيده و باعث فريب باكتري و مانع از چسبيدن و رشد بيوفيلم باكتريال در منطقه مي‌شود.

 

در اين روش يك سطح جامد مناسب باكتري به يك سطح لغزنده مايع تبديل شد؛ در نتيجه بيوفيلم هاي باكتريايي توانايي چسبيدن به سطوح را از دست داده و حتي در صورت شكل گيري، تحت شرايط يك جريان ملايم بر روي سطح مي لغزيدند.

 

اين فناوري در هر دو محيط استاتيك و تحت جريان يا شرايط طبيعي كارآيي داشته و مي‌تواند براي پوشش‌دهي دستگاه‌هاي كاشتني پزشكي مورد استفاده قرار بگيرد؛ همچنين سطوح پوشش داده شده با SLIPS‌ مي‌تواند با روند رشد باكتري در محيط هاي با سطح اسيديته (pH) بالا، نور شديد ماوراء بنفش و درجه شوري زياد مقابله كند.

 

نتايج اين يافته در مجموعه مقالات آكادمي ملي علوم (PNAS) منتشر شده است.

لینک به دیدگاه

محققان کشور ایران موفق به ثبت بین المللی یک باکتری جدید به نام مایکو باکتریوم ایرانیکوم Mycobacterium Iranicum شدند

 

با تلاش دکتر حسن شجاعی عضو هیات علمی عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، برای اولین بار در تاریخ علمی کشور یک گونه جدید باکتری مایکو باکتریوم تحت نام کشور ایران به ثبت جهانی رسید.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، دکتر حسن شجاعی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این خبر افزود: مایکو باکتریوم ایرانیکوم در بدن انسان موجب مننژیت شبه سل و همچنین ضایعات پوستی می شود.

وی افزود: این باکتری همزمان در شش مرکز تحقیقاتی در یونان، هلند، سوئد، آمریکا، ایتالیا و ایران کشف شد و چون ایران زودتر از همه آن را به کمیته بین المللی ثبت میکروب ها معرفی کرد، مایکو باکتریوم جدید به نام کشور کاشف آن یعنی ایران به نام مایکو باکتریوم ایرانیکوم Mycobacterium Iranicum نامگذاری شد.

دکتر شجاعی خاطرنشان کرد: این گونه جدید از مایکو باکتریوم ها را هفت سال پیش کشف کردم و پس از طی مراحل پیچیده جداسازی آن موفق شدم این گونه جدید را تحت نام کشورمان ثبت کنم.

دکتر شجاعی با اشاره به اینکه دو گونه دیگر از مایکو باکتریوم ها را نیز در زمان دانشجویی دکتری خود جداسازی کرده بودم ولی اروپایی ها آن را به نام خود ثبت کردند، گفت: فقط یک مجله در دنیا به نام International journal of systemic and evolutionary microbiology مجاز به نشر مقالات مربوط به کشف میکروب های جدید است که در شماره جدید این نشریه مقاله مایکو باکتریوم ایرانیکوم به عنوان جدیدترین گونه مایکو باکتریوم های کشف شده منتشر شده است.

با تلاش یک محقق ایرانی برای اولین بار در تاریخ علم یک‌گونه جدید باکتری با نام «مایکو باکتریوم ایرانیکوم » به نام ایران به ثبت جهانی رسید.

لینک به دیدگاه

زيست‌شناسان محاسباتي آزمايشگاه ملي آرگون ايلينويز توانسته‌اند با تبديل اطلاعات از جلبك‌هاي سبزآبي به نت‌هاي موسيقي، يك قطعه موسيقي ميكروبي توليد كنند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين موسيقي در حقيقت راهي براي بررسي الگوها در خوانش‌هاي نمونه‌هاي ميكروبي جمع‌آوري شده در غرب كانال انگليس بوده است.

محققان ، آهنگ‌هاي متفاوتي را براي ارائه جنبه‌هاي مختلف اطلاعات خود ساخته‌اند. براي مثال موسيقي «شكوفه» چگونگي تولد گاه به گاه گونه‌هاي جلبك را به نمايش گذاشته كه در دوره‌هاي زماني كوچك به جمعيت بزرگي تبديل مي‌شوند.

به گفته محققان، اين نغمه در حقيقت فراواني گونه‌هاي ميكروبي است. نتهاي پائين با جمعيت كمتر و نتهاي بالا با وفور بيشتر مرتبط هستند.

توالي آکورد از پارامترهاي فيزيكي مانند طول روز و تمركز كلوروفيل در آب گرفته شده است. با تركيب اين دو، يك نت در اكتاو انتخاب شده مشخص مي‌شود كه با آكورد مرتبط با پارامترهاي فيزيكي هماهنگي دارد.

آهنگ ديگر موسوم به «موسیقی بلوز برای ال» به تأثير تغييرات فصلي بر جمعيت جلبك‌ها پرداخته و از نت‌هاي پارامترهايي مانند دما و تمركز مواد شيميايي مؤثر بر فراواني جلبك‌ها، نقشه‌برداري مي‌كند.

به گفته محققان، نتايج موسيقايي در اين آهنگها در حقيقت براي نمايش ارتباطات ميان پارامترها و مفهوم ساختن مجموعه بزرگی از داده‌ها مفيد بوده است بويژه اين كه اين موجودات از صداي بدي هم برخوردار نيستند.

از اين الگوريتم مورد استفاده بر روي جلبك‌ها همچنين مي‌توان در تبديل طيف وسيعي از مجموعه داده‌ها به شكل موسيقايي استفاده كرد. در حال حاضر محققان اين الگوريتم را براي سنجش هم‌زيستي ميان باكتري خاك و گياهان مورد استفاده قرار داده‌اند.

اين اولين بار نيست كه دانشمندان سنجش‌ها را به موسيقي تبديل كرده‌اند. چندي پيش نيز ستاره‌شناسان اطلاعات ستاره‌اي بدست آمده از تلسكوپ فضايي كپلر ناسا را به آهنگ‌هاي سبك تبديل كرده و از خوانش‌هاي شتاب دهنده ذرات برخورد دهنده بزرگ هادروني براي ساخت يك قطعه موسيقايي در مورد ذره بوزون هيگز استفاده شد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...