رفتن به مطلب

تصاویر باکتری کشنده ترین بیماریها/ آبله رنگ روغنی و طاعون بی آزار


ارسال های توصیه شده

[TABLE=class: cms_table, width: 100%]

[TR]

[TD=colspan: 2]تصاویر منتشر شده میکروسکوپهای الکترونی را شاید بتوان هنر مدرن تلقی کرد، اما در حقیقت این تصاویر باکتریهایی هستند که مهلکترین بیماریهای جهان را چون طاعون، آبله و سارس به همراه می‌آورند.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]به گزارش خبرگزاری مهر، بسیاری از این بیماریها تأثیرات مخربی روی بدن انسان دارند و موجب اپیدمیهای وسیعی می شوند.

این باکتریها با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند، اما در این تصاویر فوق العاده و شگفت انگیز که با میکروسکوپهای بسیار قوی تهیه شده شکل آنها کاملا مشخص است، به طوریکه هرکدام از آنها ده ها هزار برابر بزرگنمایی شده اند و با رنگهایی که به صورت گرافیک دیجیتالی به آن اضافه شده نتایج جذابی حاصل شده است.

هر تصویر نشان دهنده کوچکترین هاگ با جزئیات باورنکردنی است.

این تصاویر توسط عکاسان علمی موسسه Eye of Science آلمان با آخرین تجهیزات فناوری گرفته شده است و بخشی از یک پایگاه داده های بزرگ از تصاویر ، کتابخانه تصاویر علمی در لندن است که برای تحقیقات، آموزش و هنر مورد استفاده قرار می گیرند.

850543_orig.jpgویروسهای آبله که شبیه نقاشیهای رنگ روغن هستند. پوشش پروتئینی هر ویروس به رنگ زرد است، ماده ژنتیکی به رنگ قرمز است ، این تصویر 28 هزار و 500 برابر بزرگنمایی شده است850545_orig.jpgنمای نزدیک از ویروسهای آبله که به طرز غریبی شبیه سوشی هستند، این ویروس دربرگیرنده ماده ژنتیکی قرمز است که دور آن یک پوشش رزد رنگ پروتئینی قرار گرفته است

یکی از این تصاویر باکتری طاعون است که موجب طاعون و یا وبا می شود که اواسط دهه 1660 لندن را در برگرفته بود.

این بیماری توسط کک به انسان منتقل می شود و می تواند ظرف یک روز کشنده باشد، اما در این تصاویر به نظر اشکالی کاملا بی آزار می رسند.

850549_orig.jpgمیکروگراف رنگی از باکتری نایسریا مننژیتیدیس است که موجب مننگوکوکسمی (عفونت خون تهدید کننده زندگی) می شود، این تصویر 33 هزار برابر بزرگنمایی شده است

مارک آبوت از کتابخانه تصاویر علمی گفت: این تصاویر در گذشته تنها برای تحقیق استفاده می شدند اما عموم مردم نیز به آن علاقه نشان دادند، از این رو انتشار این تصاویر به صورت گسترده صورت می گیرد.

وی افزود: نمونه این باکتریها در یک ورقه طلا پیچیده می شود و زیر میکروسکوپ قرار می گیرد، نتیجه این تصاویر سیاه و سفید است که پس از آن توسط هنرمندان به شکل رنگی تهیه می شوند. برخی از این تصاویر با آثار هنری مقایسه شده است.

این محقق انتشار این تصاویر را راهی برای برقراری ارتباط علم با عموم مردم به ویژه کودکان دانست.

تصویر دیگر در این مجموعه بیماری سارس را نشان می دهد یک بیماری کشنده ریوی که نخستین بار در سال 2002 در چین ایجاد شد این تصویر با نتایج شگفت انگیز 56 برابر بزرگ شده است.

850548_orig.jpgباکتری طاعون که اواسط قرن چهاردهم مرگ سیاه در اروپا را رقم زد، این بیماری در اواسط دهه 1660 در لندن شیوع یافته بود

تصویر دو بعدی با استفاده از میکروسکوپهای الکترون با فناوری بالا ایجاد شده که الکترونها را به نمونه منتقل می شوند تا بتوان تصویر آن را گرفت.

بیماریهایی چون آبله، پولیومیلیت و ابولا در آفریقا دارای نرخ نجات کمتر از 10 درصد هستند و ظاهر آنها پس از آنکه ده ها هزار بار بزرگ می شود بسیار شگفت انگیز است.

850551_orig.jpgباکتری سل، اگر این باکتری به ریه ها برسد کشنده خواهد بود850550_orig.jpgاسکن رنگی الکترون میکروگراف یک نوع باکتری گیاهی مارپیچ که موجب بیماری لایم در انسان می شود، این باکتری مارپیچی از طریق کنه به انسان منتقل می شود، این تصویر 3 هزار و 650 برابر بزرگنمایی شده است850547_orig.jpgذرات ویروس سارس در سلول میزبان، این ویروسها نام خود را از پروتئینهای تاجی شکل گرفته اند که به سلولهای میزبان آنها نفوذ می کند، این تصویر 56 برابر بزرگ شده است

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...