رفتن به مطلب

وقتی سرماخوردگی از شما فرار میکند !


ارسال های توصیه شده

با شروع فصل پاییز و كاهش دمای هوا رعایت نكاتی كاربردی و بسیار ساده می‌تواند سلامت و تندرستی شما و اعضای خانواده‌تان را در طول پاییز و زمستان تضمین كند، بنابراین اگر به توصیه‌های ما عمل كنید و مو‌به‌مو آن‌ها را انجام دهید خواهید دید كه در این زمستان در مقایسه با زمستان‌های گذشته كمتر سرماخوردگی را تجربه می‌كنید یا اصلا به سرماخوردگی مبتلا نمی‌شوید. این توصیه‌ها كه تمامی آن‌ها براساس تدابیر سلامت و تندرستی طب سنتی ایران گردآوری شده است از جمله بهترین راه‌كارها برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های فصل‌های سرد سال از قبیل سرماخوردگی، زكام، آنفلوآنزا، آبریزش بینی و دیگر بیماری‌های رایج این فصل است.

 

 

39876_307.jpg

 

 

شلغم بخورید

 

 

تا می‌توانید در فصل پاییز و زمستان شلغم بخورید. از دیدگاه درمانگران طب‌سنتی شلغم یكی از مفیدترین سبزی‌هایی است كه در پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و بیماری‌های فصل پاییز بسیار موفق عمل می‌كند. اگر امكان تهیه و طبخ شلغم به‌صورت روزانه برای شما دشوار است، سعی كنید یك روز در میان شلغم بخارپز شده را برای خود و خانواده‌تان آماده كنید و آن را در وعده غذایی یا میان‌وعده‌ها به فرزندان‌تان بدهید. دقت كنید، حتما شلغم‌ها را بخارپز كنید زیرا آب‌پز كردن شلغم تا حدود زیادی از خواص و فواید آن كم می‌كند.

 

 

 

 

 

خانه را گرم كنید

 

 

با نزدیك شدن فصل سرد سال تجهیزات گرمایشی منزل را كنترل كرده و آن‌ها را برای متعادل نگه داشتن دمای هوا و گرم كردن فضای خانه آماده كنید. استراحت كردن در هوای سرد، دراز كشیدن بر زمینی كه سرد است و خوابیدن در محیطی كه دمای آن كم است حتی برای یك شب موجب كاهش توان و ایمنی بدن شده و بدن را برای ابتلا به بیماری‌هایی مانند زكام و دردهای مفصلی و استخوانی آماده می‌كند.

 

 

 

 

 

هوای خانه را ضدعفونی كنید

 

 

برای ضدعفونی كردن و پاكسازی هوای خانه و اتاق در فصل‌های سرد سال بهترین راه استفاده از بخورهای گیاهی است. بخور گیاهانی مانند اكالیپتوس، بابونه و نعنا از جمله بهترین راهكارها برای حفظ میزان رطوبت هوا و پیشگیری از خشك شدن آن است. ضمن آن‌كه این بخورها به پاكسازی هوا و ضدعفونی‌كردن آن نیز كمك می‌كند و مانع از انتقال بیماری از طریق هوا می‌شود.

 

 

39877_995.jpg

 

 

از این غذاها دوری كنید

 

 

یكی از ساده‌ترین روش‌ها برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی در فصل پاییز آن است كه همزمان با شروع این فصل و حتی یكی،‌ دو هفته پیش‌تر از آن برنامه و رژیم غذایی خود را اندكی تغییر دهید. به این معنی كه از مصرف برخی از غذاها و مواد خوراكی مانند انواع غذاهای آماده، فست‌فود و غذاهایی كه با سوسیس، كالباس و تن ماهی تهیه می‌شود، پرهیز كنید. این مواد‌غذایی به این دلیل كه سرشار از نمك، ادویه و افزودنی‌ها و مواد نگه دارنده هستند موجب كاهش توان سیستم ایمنی بدن می‌شوند، میزان رطوبت بدن را نیز كاهش داده و بدن را برای جذب ویروس‌ها و عوامل بیماری‌زا مستعد می‌كنند.

 

 

 

 

 

نكات مهم برای استحمام

 

 

یكی از مهم‌ترین نكاتی كه درمانگران طب سنتی برای استحمام در فصل پاییز به آن اشاره می‌كنند پرهیز از ریختن آب سرد یا قرار گرفتن در آب سرد است زیرا حمام‌كردن با آب سرد موجب تنگ‌شدن منافذ بدن می‌شود و انسدادهایی در سطح پوست به‌وجود می‌آورد كه مانع از دفع مواد زائد درون بدن از طریق این منافذ می‌شود و این مسئله خود منجر به حبس مواد زائد در بدن و آمادگی بدن برای ابتلا به بیماری‌های مختلف در فصل سرد می‌شود.

 

 

 

 

 

كنترل مزاج را به دست بگیرید

 

 

برای كنترل و تعدیل مزاج و همینطور برای پیشگیری از تجمع و انباشته شدن بدن از اخلاط مختلف در فصل پاییز بهترین روش اصلاح شیوه تغذیه و مصرف موادغذایی است كه متناسب با ساختار بدن هر فرد توسط درمانگر طب سنتی به او توصیه می‌شود اما یكی از عمومی‌ترین نكات برای تعدیل مزاج جایگزین كردن میوه‌های خشك شده با میوه‌های تازه است. البته بهتر است این میوه‌های خشك شده به‌صورت طبیعی و بدون افزوده شدن مواد شیمیایی خشك شده باشند.

 

 

39878_957.jpg

 

 

این شربت دشمن سرماخوردگی است

 

 

برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی در كودكان زیر 5 سال یكی از بهترین روش‌ها تهیه شربت شلغم است. برای تهیه این شربت كافی است چند شلغم تازه و رسیده را خوب بشویید و آن را در مقدار كمی آب بجوشانید. شیره باقی مانده از جوشانده شلغم را با مقداری عسل یا نبات شیرین كرده و آن را به كودك بدهید. نوشیدن این شربت موجب تقویت سیستم ایمنی و توان مقاومت بدن در مقابل بیماری‌هایی از قبیل سرماخوردگی، زكام و آبریزش بینی می‌شود.

 

 

 

 

 

درمان سرفه‌های خشك با آویشن

 

 

بخور آویشن و تنفس هوایی كه عصاره آویشن در آن وجود دارد، یكی از بهترین روش‌های طبیعی برای درمان و كنترل سرفه‌های خشك است. اگر با شروع فصل سرد دچار سرفه‌های خشك می‌شوید و این مسئله موجب آزار شما و ایجاد خراش در گلوی شما می‌شود، بهترین روش برای از بین بردن آن تنفس 15 دقیقه از بخور آویشن 2بار در روز است. اگر بخشی از فعالیت‌های خود را خارج از منزل و در محیط كار انجام می‌دهید توصیه می‌كنیم این بخور را در محل كار خود نیز استفاده كنید. دقت داشته باشید، استفاده از این بخور برای كودكان زیر 2 سال حتما باید با تجویز درمانگر و زیر نظر متخصص كودك باشد.

 

 

 

 

 

به غذای‌تان دارچین بزنید

 

 

دارچین یكی از گیاهان دارویی مفیدی است كه در فصل سرد سال برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی كارایی زیادی دارد. بنابراین بهتر است با شروع فصل سرد سال تقریبا از نیمه‌های پاییز این گیاه دارویی را به برنامه غذایی خود اضافه كنید. می‌توانید این گیاه دارویی خوشبو را به‌صورت چای، دم‌نوش یا ادویه در غذاهای‌تان مصرف كنید. برای تهیه چای و حتی غذا بهتر است از چوب دارچین استفاده كنید تا بهتر بتوانید از خواص مفید آن بهره‌مند شوید.

 

 

39879_720.jpg

 

 

چای گل‌گاوزبان بنوشید

 

 

نوشیدن چای گل‌گاوزبان كه با لیموعمانی تهیه شده باشد در شرایطی كه به سرماخوردگی مبتلا هستید بسیار كمك‌كننده است. نوشیدن این چای و گرم نگه داشتن بدن این امكان را فراهم می‌كند تا بدن سموم و مواد زائد را به همراه تعریق از خود دفع كند و سلامت زودتر از مدت زمان معمول به بیمار بازگردد. علاوه بر این نوشیدن این چای در زمانی كه دچار دردهای مفصلی ناشی از ابتلا به سرماخوردگی هستید بسیار كمك‌كننده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...