رفتن به مطلب

چسبي كه در دماي بالا محكم‌تر مي‌شود


ارسال های توصیه شده

پژوهشگران آمريكايي نانوچسب نيرومندي درست كرده‌اند كه از زنجيره‌هاي مولكولي براي پيوند دادن سطح چيزها به هم بهره مي‌برد و حتي در دماهاي بسيار بالا كار مي‌كند.

اين نانوچسب سطوحي را حتي اگر يك نانومتر ضخامت داشته باشند، محكم به هم پيوند مي‌دهد(نزديك هزار بار نازك‌تر از سطوحي كه چسب‌هاي معمولي مي‌توانند به هم بچسبانند). اين چسب با افزايش دماي محيط محكم‌تر نيز مي‌شود.

اين چسب را گاناپاتيرامان رامانا و همكارانش در بنياد پلي‌تكنيك رنسلير پديد آورده‌اند. آن‌ها مي‌گويند كه اين چسب براي چسباندن تراشه‌هاي رايانه و قطعه‌هاي دستگاه‌هايي كه در محيطي با دماي بالا كار مي‌كنند، بسيار خوب است.

اين چسب از لايه‌هايي در مقياس نانو از زنجيره‌هاي مولكولي جداگانه‌اي از سيليكون، كربن و هيدروژن درست شده است و اين روش پيش از ساختن چسب و پوشش‌هاي حفاظتي به كار رفته است. اما اين زنجيره‌ها در عالت عادي در دماي بالاي 400 درجه‌ي سيلسيوس باعث از دست رفتن چسبندگي مي‌شوند.

 

ساندويچ چسبنده

براي چيره شدن بر اين دشواري، اين پژوهشگران زنجيره‌هاي مولكولي را بين مس در يك سر و سيليس در سوي ديگر ساندويچ كردند. آن‌ها دريافتند كه نه تنها اين كار زنجيره‌ها را در برابر افزايش دما حفاظت مي‌كند، بلكه نیروی چسبندگي آن‌ها با افزايش دما به راستي افزايش مي‌يابد.

رامانا به گزارشگر نيوساينتيست گفته است: "هر چه دما را بالاتر مي بريد، پيوندها محكم‌تر مي‌شوند. هنگامي كه ما كار را آغاز كرديم، تصور نمي‌كرديم اين مولكول‌ها اين گونه رفتار كنند." رامانا مي‌افزايد كه برخي اثرها ممكن است با انواع ديگري از نانولايه‌ها بهتر كار كنند، گرچه اين گروه هنوز بايد با ترتيب‌هاي شيميايي ديگر آزمايش كنند.

به نظر رامانا اين دستاورد بيشتر بايد به صنعت ريزتراشه‌ها كمك كند. اين نانوچسب را مي‌توان براي پيونددادن اجزاي ميكروسكوپي به كار برد. اما كاربردهاي ديگر آن مي‌تواند پوشش دادن قطعه‌هايي در توربين‌ها و موتورهاي جت باشد تا آن‌ها را از دماي بالا محافظت كند. رامانا مي‌گويد: " به نظر من اين چسب براي كار در دماي بالا بسيار سودمند خواهد بود".

گزارش اين پژوهش در مجله‌يvol 447, p 299) Nature) چاپ شده است.

منبع:

Kogutowska, Magdalena. New nano-glue likes it hot. NewScientist.com. news service, 15:57 17 May 2007

لینک به دیدگاه
  • 9 ماه بعد...
سلام.نمیدونید واسه تولیدش از چه موادی استفاده کردن؟

 

سلام:icon_gol:؛

 

همونطور که اشاره شد، اين چسب از لايه‌هايي در مقياس نانو از زنجيره‌هاي مولكولي جداگانه‌اي از سيليكون، كربن و هيدروژن درست شده، در واقع ابتدا نانو لایه های مولکولی 3-مرکاپتو- پروپیل – تری متوکسی – سیلان (MPTMS) برروی سطح یک سوپسترا (پیش ماده) ی سیلیکون اکسیده شده، از طریق غوطه ور شدن در محلول MPTMS جذب میشه. اما اين زنجيره‌ها در حالت عادي در دماي بالاي 400 درجه‌ي سيلسيوس باعث از دست رفتن چسبندگي میشن! براي غلبه به اين مشکل، اومدن زنجيره‌هاي مولكولي رو بين مس در يك سر و سيليس در طرف دیگه ساندويچ كردن. میشه گفت این چسب لایه ی نازکی از ساندویچ های Si/ اپوکسی/ تالیم/ مس/ MPTMS/ SiO2/Si هستش:

 

mt4f3jui19v3h79plrd.png

 

ساندویچ کردن علاوه بر اینکه زنجيره‌ها رو در برابر افزايش دما حفاظت مي‌كنه، نیروی چسبندگي اونها رو هم با افزايش دما بطور قابل توجهی زیاد میکنه. همونطوری که توی شکل زیر مشخصه، در دماهای زیر 400 درجه، سطح سیلیکا (Si) با پیوندهای هیدروژنی به بقیه ی ساختار چسب متصله ولی در دمای بالای 400 درجه پیوندهای هیدروژنی جای خودشونو به پل های سیلوکسانی که از نوع کوالانسی هستن میدن و استحکام بطور فوق العاده ای افزایش پیدا میکنه.

 

262qn1vewt59hqhkkro.png

 

54f8x1lqdpabl49v2wm6.png

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با روش تهیه ی چنین ساختارهایی میتونین به مقاله ی رفرنس داده شده مراجعه کنین

:w16::

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...