رفتن به مطلب

بازسازی بافت بدن انسان با استفاده از الکتریسیته (آینده ای بدون معلولیت)


ارسال های توصیه شده

محققان انگلیسی شیوه استفاده از الکتریسیته برای رشد مجدد اندام در کرم‌های پهن را مورد بررسی قرار دادند که به گفته آنها این دستاورد می‌تواند در دهه‌های آینده برای بازسازی بافت بدن انسان نیز کاربرد داشته باشد. این دستاورد محققان، تحقق رویای «فرانکشتاین»، اثر «مری شلی» نویسنده معروف انگلیسی است که در آن این دانشمند جوان با استفاده از کنار هم قرار دادن تکه‌های بدن مردگان و اعمال نیروی الکتریکی، جانوری زنده به شکل انسان در ابعاد بزرگ‌تر می‌سازد. محققان تأکید می کنند که میدان و جریان های الکتریکی کلید اصلی پیشرفت در حوزه مهندسی بافت محسوب می‌شوند و افرادی که بدلیل تصادف، بیماری یا جراحت جنگی دچار نقص عضو شده‌اند، در آینده می‌توانند از این علم برای بازسازی و رشد مجدد دست یا پا استفاده کنند. محرک‌های الکتریکی موفقیت‌هایی را در زمینه تحریک رشد عصبی در افراد دچار آسیب نخاعی نشان داده‌اند؛ همچنین میدان‌های بیوالکتریکی نقش کلیدی در بازسازی نوک انگشتان کودکان ایفا می‌کنند.

3

تیم تحقیقاتی دانشگاه آبردین انگلیس به سرپرستی دکتر «آنا راجینک»، تأثیر الکتریسیته بر روی کرم‌های پهن برای بازسازی اندام را مورد بررسی قرار دادند. کرم های پهن برای تکثیر شدن، به دو نیم تقسیم می شوند که در این حالت یک بخش فاقد سر و یک بخش فاقد دم است، اما شگفتی دانشمندان احساس نیاز به سر برای بخش فاقد دم و نیاز به دم در بخش بدون سر است. به نظر می رسد، میدان الکتریکی طبیعی مرتبط با فرایند دو نیم شدن در بدن کرم پهن مانند یک قطب نما به سلول های بنیادی می گوید که به کجا مهاجرت کرده و دم یا سر را شکل دهند. محققان با معکوس کردن قطب میدان الکتریکی در محل دو نیم شدن، کرم های پهنی با دو سر یا با دو دم تولید کرده‌اند. کرم پهن دارای سیستم عصبی پیچیده‌ای شامل دو طناب عصبی موازی، مغز، چشم، روده و 40 نوع مختلف سلول است، به همین دلیل تعمیم دادن نتایج این مطالعه برای انسان به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...