رفتن به مطلب

ماده آلی


ارسال های توصیه شده

خاک ها از نظر محتوای مواد آلی آنها خیلی گوناگون هستند.یک خاک چمن زار (مالی سول) شاید شامل 5 تا 6 درصد ماده آلی به صورت جرمی تا عمق cm 15 باشد. در حالی که یک خاک شنی بیابانی (اریدی سول ) شامل ماده آلی کمی بیشتر از 1/. درصد می باشد. خاکهایی با زهکشی ضعیف (Aquepts) اغلب محتوای ماده آلی بزرگتر از 10درصد دارند و خاکهای پیت (هیستوسول ) نزدیک 100 درصد ماده آلی دارند. اگر چه محتوای ماده آلی بیشتر سطوح خاکهای معدنی فقط 5/تا 5 درصد

جرمی هست، رفتار کلوئیدی فعال SOM به طور قوی بر خصوصیات فیزیکی و

شیمیایی خاک مؤثر هست.

فاکتورهای تشکیل خاک (بخش 3-7 )محتوای SOM خاکها را تعیین می کند. ترتیب اهمیت فاکتورهایی که تعیین کننده ی محتوای ماده آلی خاکهایی که به صورت مطلوب زهکشی شده اند در ایالات متحده به صورت :

اقلیم>پوشش گیاهی>توپوگرافی=مواد مادری>سن

تأثیرات اقلیم (1) آرایش گونه های گیاهی (2) مقدار مواد گیاهی تولید شده و(3) شدت فعالیت میکروبی خاک هست. مجزا کردن تأثیرات پوشش گیاهی و توپوگرافی از تأثیرات اقلیم مشکل هست، در عوض همه فاکتورها با هم متحد می شوند برای تشکیل خاک و توجیه اینکه خاکهای جنگلی و مرتعی معمولاً حاوی هوموس بیشتری ازدیگر خاکهایی که تهویه مناسب دارند هستند، در حالی که خاکهای بیابانی و نیمه بیابانی ، SOM خیلی کمی دارند.

خاکهای مناطق حاره ، هم مرطوب و هم خشک، تصور می شد ماده آلی پایینی دارند چون این خاکها فاقد رنگ تیره هستند که از ویژگیهای SOM در مناطق معتدله هست و چون دما رابطه ی عکس با محتوایSOM در مناطق معتدله دارد. دمای بالای خاک

شاید اکسیداسیون میکروبی SOM را افزایش می دهد. محتوای ماده آلی رده های

مشابه خاک در مناطق حاره و معتدله یکسان هست (جدول 1-6)

جدول 1-6 میانگین محتوای کربن آلی چندین ردة خاک در مناطق معتدله و حاره( مقدار SOM به طور تقریبی با ضرب کردن به عدد 1.7 بدست می آید)

محتوای کربن (٪)

ردة خاک(عمق 0-15 سانتی متر)

ایلات متحده

برزیل

زیره

سطح میانگین

مالی سول

44/2

-

-

44/2

اکسی سول

-

01/2

13/2

07/2

اولتی سول

58/1

61/1

8/

39/1

آلفی سول

55/1

06/1

30/1

30/1

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...