رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

آشنایی با کتابخانه ایالتی ویکتوریا - استرالیا

کتابخانه ایالتی ویکتوریا(State Library of Victoria) در سال 1854 در منطقه ویکتوریای ملبورن استرالیا پایه‌گذاری شد.

 

 

 

 

نمایی داخلی از کتابخانه ایالتی ویکتوریا

کتابخانه ایالتی ویکتوریا - ملبورن - استرالیا

 

 

 

 

Library-of-Victoria.jpg8.jpg

 

Library-of-Victoria.jpg5.jpg

 

Library-of-Victoria2.jpg

 

Library-of-Victoria.jpg6.jpg

 

Library-of-Victoria.jpg3.jpg

 

Library-of-Victoria.jpg7.jpg

 

Library-of-Victoria.jpg4.jpg

 

Library-of-Victoria1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
که یکی از برجسته ترین سازمان‌های فرهنگی در این ایالت است، تا سال 2012 حدود 2 میلیون و پانصد هزار کتاب را در خود ذخیره کرده است.

همچنین کتابخانه ویکتوریا دارای بالغ بر شانزده هزار سری جمله از خاطرات روزانه بنیانگذاران شهر، جان بتمن و جان پاسکو و کاپیتان جیمز کوک، می‌باشد.

 

وب‌سایت:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

در سال 1853 تصمیم به ساخت یک کتابخانه ایالتی در مکان درگیری ستوان چارلز - فرماندار " لا تورب"- و ردموند باری، شد. رقابتی برای انتخاب معمار طراح برگزار شد و در این رقابت ، ژوزف رید، برنده شد.

اولین اتاق مطالعه افتتاح شده ، اتاق مطالعه ملکه بود که در سال 1859 افتتاح شد. ساختمان داخلی آن به سه بخش اصلی اتاق مطالعه، کتابخانه هنر و سالن شطرنج تقسیم می‌شود. تعداد کارمندان کتابخانه ویکتوریا، تا سال 2012 به حدود 295 نفر بود و در سال 2009 مرمت و بخشی از آن گسترش یافت.

کتابخانه ایالتی ویکتوریا یکی از اولین کتابخانه های عمومی رایگان در جهان به شمار می رود و مجموعه ای برجسته از آثار را در طول سالیان بسیار در خود جمع آوری کرده است. این مجموعه، از طریق فرآهم آوری و همچنین اهدا از طریق نهادهای مختلف به وجود آمده است.

این مجموعه، همچنین هزاران اثر که بیانگر میراث فرهنگی و اجتماعی ایالات ویکتوریا است را شامل می گردد.

Library-of-Victoria.jpg0.jpg

از مجموعه‌های این کتابخانه می توان به مجموعه کتب، مواد سمعی و بصری، منابع الکترونیکی، مجلات، دست نوشته‌ها، نامه‌ها و یادداشت های روزانه، نقشه ها، روزنامه‌ها، تصاویر و آثار هنری اشاره کرد.

از سایر فعالیت های این کتابخانه می توان به فعالیت‌های تخصصی کودکان، برگزاری کلاس ها و کارگاه ها، برپایی سمینارها و کنفرانس ها، نمایشگاه ها، نمایش فیلم، رویدادهای ادبی، اجرای نمایش و برگزاری سخنرانی و جلسات بحث و گفتگو اشاره کرد.

بخش های مختلف کتابخانه ایالتی ویکتوریا، شامل بخش سمعی و بصری، گالری تصاویر، بخش پژوهش، بخش مورد استفاده کودکان و خانواده ها، بخش منابع دانش آموزان و معلمان و مرکز اسناد مرتبط با ایالت ویکتوریا، بخش ارتباط با سایر کتابخانه‌ها و مراکز اسناد در سایر نقاط استرالیا و همچنین بخش انتشارات می باشد.

چند مجموعه تخصصی در این کتابخانه موجود است که اغلب بر ایالت ویکتوریا تمرکز دارد و شامل معماری، هنر، تاریخ، تجارت و صنعت، کودکان، سینما و تئاتر و قوانین در استرالیا می باشد.

این کتابخانه عظیم بعدها تبدیل به مرکزی برای ترویج کتابخوانی در بین نوجوانان استرالیایی شد.

Library-of-Victoria00.jpg

در سال ۱۹۹۱ بخشی با نام برنامه ادبی نوجوانان در این کتابخانه آغاز به کار کرد و در سال ۲۰۰۵، نام برنامه ادبی نوجوانان، به مرکز ادبیات برای نوجوانان تغییر یافت.

در این مرکز، برنامه های گوناگون ترویجی در کنار ارائه اطلاعات و عضو گیری برای تشویق نوجوانان به خواندن برگزار می شود.

این مرکز با کمک گرفتن از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و راه اندازی پایگاه های اینترنتی مختلف، تلاش می‌کند تا خدمات کتابخانه را به میان بخش گسترده تری از جامعه ببرد.

مهم ترین اصل در این مرکز، «دسترسی» عنوان شده است. دسترسی به ادبیات ناب برای نوجوانان ۱۰تا ۱۸ سال، تا همگان بتوانند فراتر از محدودیت های اجتماعی، مکانی و منابع اطلاعاتی نیازهای فرهنگی خود در زمینه خواندن را برطرف کنند.

هدف مرکز هم فراهم کردن ادبیات خوب برای نوجوانان و تشویق آن ها به خواندن آزاد و فراهم کردن اطلاعات برای کارشناسان و خانواده‌ها برای کمک به گسترش خواندن در میان نوجوانان و فراهم کردن شرایطی برای به اشتراک گذاشتن دیدگاه های خانواده‌ها، کارشناسان و کودکان و نوجوانان عنوان شده است.

شورای حمایت از نویسندگان استرالیا، پشتیبانی مالی مرکز ادبیات برای نوجوانان را برعهده دارد و دولت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و چند نهاد فرهنگی دیگر مانند شورای کتاب کودک استرالیا هم از آن پشتیبانی می کنند.

در هر سال بین ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ نوجوان از خدمات این کتابخانه بهره می برند و ۱۰۰۰ بزرگسال هم در بخش های مختلف آموزشی، ادبیات، کتابخانه ها، انتشارات و فروش کتاب آن فعالیت می کنند تا نوجوانان را با دنیای پررمز کتاب ها بیشتر آشنا کنند.

 

منبع:همشهر آنلاین

لینک به دیدگاه

کتابخانه ملی اسپانیا در سال ۱۷۱۲ توسط فیلیپ پنجم و به‌عنوان «کتابخانه قصر» تأسیس شد National-Library-of-Spain2.jpg

 

 

National-Library-of-Spain1.jpg

 


 

National-Library-of-Spain.jpg

 


 

National-Library-of-Spain2.jpg

 


 

National-Library-of-Spain3.jpg

 


 

 

 

در سال ۱۸۳۶ این کتابخانه از کنترل پادشاهی خارج شد و زیر نظر هیئت دولت درآمد و برای اولین‌بار کتابخانه ملی نامیده شد.

در سال 1892، کار احداث ساختمانی که قرار بود به نمایشگاه امریکای لاتین اختصاص یابد به‌پایان رسید و سال بعد مجموعه کتابخانه ملی که اداره امور فنی آن به دانشکده آرشیو و کتابداری اختصاص داشت، به طبقه هفتم این ساختمان منتقل شد.

وب‌سایت:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

در خلال قرن ۱۹ بیشتر کتاب‌های قدیمی و باارزشی که هم‌اکنون در اختیار کتابخانه قرار دارند، گردآوری شدند و این امر از طریق خریداری، اهدا یا دریافت مجموعه‌های توقیف‌شده‌ی فرقه‌های دینی محقق شد.

در فاصله سال‌های 1956 تا ،1975 نوسازی‌های گسترده‌ای در داخل ساختمان مذکور انجام شد. تغییرات آن برای حفاظت مواد و بهسازی محیط برای کارکنان و استفاده‌کنندگان و همچنین تأمین امنیت کتابخانه ضروری بود.

کتابخانه ملی عالی‌ترین مؤسسه کتابداری کشور

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و سرپرست نظام کتابخانه‌های این کشور است. این کتابخانه یک مؤسسه مستقل از لحاظ اداری، و وابسته به وزارت فرهنگ و ‌آموزش است و در واقع یک شخصیت حقوقی دارد.

ساختار سازمانی کتابخانه ملی اسپانیا از 3 سطح تشکیل شده است: مدیریت کل، مدیریت فنی، و مدیریت اجرایی.

National-Library-of-Spain00.jpg

منابع کتابخانه شامل آثار گرانبهایی است که به قرن نهم میلادی برمی‌گردد. در زمان برپایی کتابخانه، کتابخانه ملکه مادر (که اتریشی بود) به کتابخانه اهدا شد، در همین زمان آثاری که از هواداران شاهزاده کارلز از اتریش مصادره شده بود نیز به کتابخانه داده شد.

همچنین آثار زیادی از فرانسه خریداری شد. بعد از مجموعه‌های اولیه که بدین ترتیب فراهم شد، مجموعه کتابخانه به‌طور دائم از طریق مصادره، واسپاری قانونی و گردآوری مجموعه‌های بزرگ گسترش یافت.

از این طریق آثار گرانبهایی که در مجموعه‌های شخصی افراد معروف وجود داشت وارد کتابخانه شد. علاوه بر این، کتابخانه از مجموعه‌های اهدایی مهم نیز بی‌نصیب نماند. اما بزرگ‌ترین راه گردآوری منابع برای کتابخانه، واسپاری قانونی بوده است.

با اجرای این قانون از 1958، کتابخانه روش گردآوری مؤثری برای جمع‌آوری 50000 جلد در هر سال به‌کار بسته است. علاوه بر این، برای گسترش مجموعه، روش‌های دیگری نیز وجود دارد مانند مبادله، اهدا، و خرید که موجب می‌شود در حدود 25000 جلد در سال به موجودی مجموعه اضافه شود.

مجموعه کتابخانه ملی اسپانیا بالغ بر 4000000 جلد کتاب، 2697495 جزوه، 1610 روزنامه، 83100 نشریه ادواری، 25000 نسخه خطی، 3009 جلد کتاب قدیمی، 237970 جلد کتاب نادر، 25700 نقاشی، 674000 حکاکی، 29000 پرتره، 1000000 عکس، 462000 کارت پستال، 918700 پوستر، 104016 نقشه، 310633 ماده شنیداری، 26016 ماده دیداری و شنیداری، 105800 مواد ریزنگاری شده، و 6598 پرونده الکترونیکی است.

 

منبع:همشهری آنلاین

لینک به دیدگاه

کتابخانه عمومی نیویورک در منطقه منهتن این شهر قرار دارد

New-York-Public-Library6.jpg

 

 

New-York-Public-Library5.jpg

 


 

New-York-Public-Library4.jpg

 


 

New-York-Public-Library3.jpg

 


 

New-York-Public-Library7.jpg

 


 

New-York-Public-Library6.jpg

 


 

New-York-Public-Library.jpg

 


 

 

 

سامو ئل جی .تیلدن، فرماندار وقت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، در زمان مرگ‌اش (1886 میلادی) بخش اعظم اموالش - حدود ۴/۲ میلیون دلار - به ساخت و نگهداری کتابخانه‌ای رایگان و اتاق مطالعه‌ای در شهر نیویورک اختصاص داد.

در زمان مرگ تیلدن، شهر نیویورک دارای 2

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به نام های آستور و لندکس بود که از اهمیت قابل توجهی برخوردار بودند، اما هیچ کدام از آنها به آن معنایی که فرماندار تیلدن در ذهن داشت، یک نهاد واقعاً عمومی نبودند.

 

وب‌سایت:http://www.nypl.org/

هر دو کتابخانه‌های فوق، مشکلات مالی را تجربه می‌کردند در نتیجه در اثر درآمدهای موقوفه‌ در حال کاهش و مجموعه‌های در حال گسترش، متولیان آنها مجبور شدند که در رسالت خود تجدید نظر کنند.

در این مقطع، جان بیگلو، وکیلی از شهر نیویورک و تراست تیلدن، طرح جسورانه ای را ابداع کردند. طرح از این قرار بود که منابع کتابخانه‌های آستور و لنوکس و تراست تیلدن ترکیب شوند و نهاد تازه‌ای را به نام بنیادهای تیلدن، لنوکس، آستور، کتابخانه عمومی شهر نیویورک بوجود آوردند.

طرح بیگلو در ۲۳ ماه مه سال ۱۸۹۲ میلادی امضاء و مورد تایید قرار گرفت و به عنوان نمونه بی نظیری از عمل خیر مورد استقبال عموم قرار گرفت.

یک ماه بعد، اندرو کارنگی، بارون فولاد مبلغ ۲/۵ میلیون دلار به ساخت یک نوع سیستم کتابخانه‌های شاخه‌ای در سراسر نیویورک اختصاص داد، با این حساب که شهر نیویورک مکان‌ها و بودجه عملیات و نگهداری از کتابخانه‌ها را تأمین می‌کند.

سرانجام کتابخانه عمومی نیویورک در محلی که زمانی یکی از میدان‌های جنگ میان استقلال‌طلبان به رهبری جورج واشینگتن در مقابل ارتش

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بود، در سال 1895 تاسیس شد. روز بعد حدود 60 هزار نفر از شهروندان نیویورک از کتابخانه که در قلب منهتن قرار دارد دیدن کردند.

New-York-Public-Library0.jpg

بنای کتابخانه با مجسمه شیر نگهبان آزادی اندیشه و بیان جلو در وردی ساختمان که امروزه یکی از مشهورترین شمایل‌های شهر نیویورک است، از همان زمان به "کاخ مردم" معروف شد.

در طول همان سال، کتابخانه شهر نیویورک برای اداره 39 شعبه کورینگی در برونکس، منهتن و استاتن آیلند با شهر نیویورک قرار داد منعقد کرد. بنابرین، از همان روزهای آغازین در کتابخانه نیویورک، سنت همکاری با شهر و کمک به اجتماع پایه ریزی شد که تا به امروز هم ادامه دارد.

نخستین کتابی که طبق اسناد از کتابخانه به عاریت گرفته شده توسط یک روس مهاجر در باره نقطه نظرهای اخلاقی نیچه و تولستوی بوده است.

این کتابخانه یکی از نهادهای بزرگ دانش در جهان می‌باشد از لحاظ مجموعه متنوع‌اش هم بعد از کتابخانه انگلیس،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و کتابخانه ملی فرانسه قرار دارد. تمامی خدمات و مجموعه‌های کتابخانه برای تمامی افراد تازه وارد رایگان است.

کتابخانه عمومی نیویورک مشتمل بر مجموعه‌ای از کلکسیون‌های تحقیقاتی و شبکه‌ای از کتابخانه‌های محلی است و در عین حال که با شهر نیویورک مأنوس است اما از لحاظ طیف فرهنگی و روشنفکری در دو سطح جهانی و محلی قرار دارد.

ترتیب فوق به این کتابخانه غنای خارق العاده‌ای بخشیده است. نکته خاص دیگر درباره این کتابخانه این است که به طور خصوصی سازمان یافته و یک مؤسسه غیر انتفاعی با رسالتی عمومی است که در طول یک قرن بودجه آن از طریق بخش خصوصی و دولتی تأمین شده که هنوز هم بر اساس همکاری بخش خصوصی - عمومی تکامل می‌یابد.

کتابخانه عمومی نیویورک، تنها کتابخانه‌ای است که دارای مراکز تحقیقاتی مشهور جهانی و شبکه عظیمی از کتابخانه‌های شاخه‌ای همجوار است که افراد جامعه می‌توانند ازآنها به طور رایگان استفاده کنند.

یکی از ویژگی‌های متمایز کننده این کتابخانه این است که هم به جمعیت محلی و هم به دنیای آموزش در سطح بین‌المللی خدمت می‌کند. این کتابخانه دارای یکی از بزرگترین سیستم‌های شاخه‌ای (شعبه دار) در جهان است.

New-York-Public-Library00.jpg

کتابخانه عمومی نیویورک، تقریباً به طور ناگهانی، به هسته اصلی بافت روشنفکرانه زندگی آمریکایی مبدل شد. مهاجران تازه وارد در زمره بهره برداران اولیه از این کتابخانه بودند. چرا که این کتابخانه تماس آنان را با ادبیات و تاریخ کشور جدیدشان و همچنین میراثی که آن مردم با خود به همراه آورده بودند ، ممکن ساخت.

امروزه بیش از ۱۵ میلیون نفر سالانه از این کتابخانه عمومی نیویورک بازدید و استفاده می‌کنند. ۶۸/۱ میلیون نفر صاحب کارت (استفاده از این کتابخانه) هستند.

این مجموعه‌های عظیم با میزان تقریباً ۱۰۰۰۰ آیتم در هفته در زبان‌های مختلف در حال گسترش هستند. این کتابخانه در مجموع ۳۲۰۶ کتابدار و متخصص در استخدام دارد و ۵۷۷ میلیون دلار هدایای نقدی دریافت کرده است.

در سال 2010 کتابخانه عمومی نیویورک، نمایشگاهی تحت عنوان نمایشگاه متون مقدس سه دین را با 200 اثر کمیاب و آثار ارزشمند دینی از جمله نسخ خطی مصور، طومارها و نسخه‌های چاپ شده برپا کرد.

در این نمایشگاه نسخه انجیل گوتنبرگ و نخستین نسخه قرآن چاپ شده به زبان انگلیسی و یک توراتی از قرن سیزدهم و هنر مینیاتوریست‌ها و خطاط‌های هر سه دین توحیدی به نمایش گذاشته شد.

کتابخانه عمومی نیویورک در کنار کتابخانه کنگره، ییل، هاروارد و بوستون یکی از 5 کتابخانه بزرگ

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است. این کتابخانه در کنار خدمات رایگانی که به یک و نیم میلیون شهروند عضو در نیویورک می دهد، روزانه شاهد دیدار هزارها گردشگر از سراسر دنیاست.

سالن مطالعه کتابخانه در طبقه سوم از شاهکارهای معماری است. این سالن به وسعت یک زمین فوتبال بدون ستون های میانی و سقف گنبدی از سکوت کافی برای مطالعه برخوردار است. سکوتی که معمولأ پرندگان آن را می شکنند تا سر و صدای ماشین‌ها در خیابان.

 

منبع:همشهری آنلاین

لینک به دیدگاه

کتابخانه ایالتی کالیفرنیا (California State Library) یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های جهان با منابع فراوان است این کتابخانه که از شهرت جهانی برخوردار است، در شهر ساکرامنتو ایالت کالیفرنیای

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
قرار دارد.

وب‌سایت:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

California-State-Library.jpg

کتابخانه ایالتی کالیفرنیا در سال 1850 تاسیس شده است و امروزه بیش از 5 میلیون منبع در آن وجود دارد.

در این کتابخانه بیش از 190 نفر پرسنل به امر نگهداری و طبقه‌بندی ذخایر آن اشتغال دارند.

کتابخانه ایالتی کالیفرنیا در واقع بخشی از کتابخانه خصوصی آدولف سوترو است که در سال 1917 در سانفرانسیسکو تاسیس شده بود.

 

منبع:همشهری انلاین

لینک به دیدگاه
  • 2 سال بعد...

کتابخانه عمومی شهر کانزاس (The Kansas City Public Library)، در ایالت میسوری ایالات متحده آمریکا قرار دارد. Kansas-City-Public-Library3.jpg

 

 

نمایی از ساختمان قدیمی کتابخانه عمومی شهر کانزاس

The Kansas City Public Library

 

 

 

newreply.php?do=postreply&t=103069

 

 

 

 

 

 

 

 


  • Kansas-City-Public-Library3.jpg

  • Kansas-City-Public-Library.jpg

  • Kansas-City-Public-Library2.jpg

  • Kansas-City-Public-Library.jpg6.jpg

  • Kansas-City-Public-Library.jpg7.jpg

  • Kansas-City-Public-Library.jpg5.jpg

  • Kansas-City-Public-Library.jpg4.jpg

  • Kansas-City-Public-Library.jpg9.jpg

  • Kansas-City-Public-Library.jpg8.jpg

  • Kansas-City-Public-Library.jpg10.jpg

 

 

 

 

 

 

 

1/10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
قدیمی‌ترین و سومین کتابخانه بزرگ عمومی در شهر کانزاس
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است و ازجمله متفاوت‌ترین کتابخانه‌های جهان به لحاظ شکل ظاهری و نمای ساختمان به شمار می‌آید.

 

  • وب‌سایت:
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

کتابخانه عمومی شهر کانزاس در سال 1873 ساخته شد. در آن زمان به عنوان کتابخانه عمومی مدرسه مورد استفاده قرار می‌گرفت اما امروزه به یکی از شناخته‌ شده‌ترین کتابخانه‌های جهان تبدیل شده است.

این کتابخانه در سال 1889 تبدیل به کتابخانه عمومی شهر کانزاس شد. در سال 1897 ساختمان جدید این کتابخانه با هزینه 200 هزار دلاری افتتاح شد و یک سال بعد استفاده برای عموم مردم آزاد شد.

بین سال‌های 1960 تا 1980 این کتابخانه مجددا وسعت یافت و سال 1988 کاملا به شکل مستقل درآمد.

مسئولان این کتابخانه برای جلب توجه بیشتر مردم به مطالعه، نمای بیرونی این کتابخانه را به شکل کتاب طراحی کرده‌اند. به طوری که دیوار این کتابخانه با نمایی از 22 کتاب کلاسیک طراحی و ساخته شده است.

Kansas-City-Public-Library1.jpg

کتابخانه عمومی شهر کانزاس از سنگ ساخته شده و در شب با استفاده از چراغ‌های تزیینی نمای آن بسیار دینی می‌شود.

در میان این کتاب‌ها می‌توان به کتاب «ارباب حلقه‌ها» نوشته جی. آر. آر. تالکین، «داستان دو شهر» چارلز دیکنر، «فارنهایت 451» ری بردبری و ... اشاره کرد که در نمای بیرونی این کتابخانه دیده می‌شوند.

همچنین این کتابخانه در کنار استفاده از جذابیت‌های بصری برنامه‌های گوناگونی را برای جذب مخاطب انجام داده است. نمایش روزانه فیلم، بازی‌های تفریحی برای نوجوانان، جلسات شعر و موسیقی و ... از اقداماتی است که این کتابخانه به مخاطبان خود ارائه می‌دهد.

کتابخانه عمومی شهر کانزاس دارای حدود از 2.5 میلیون کتاب، سی دی، فایل‌های صوتی و تصویری می‌باشد. مجموعه‌های ویژه آن، مستقر در کتابخانه مرکزی میسوری می‌باشد و شامل تاریخچه محلی شهر کانزاس، مواد اصلی تولید شده، اخبار، کارت پستال‌ها، عکس‌ها، نقشه‌ها و غیره است.

کتابخانه عمومی شهر کانزاس در سال 2011 به عنوان عجیب‌ترین کتابخانه جهان انتخاب شده است.

لینک به دیدگاه

کتابخانه کنگره آمریکا (Library of Congress)، بازوی تحقیقاتی کنگره ایالات متحده، قدیمی‌ترین انستیتو فرهنگی دولت فدرال آمریکا و بزرگ‌ترین کتابخانه جهان است که در شهر واشنگتن دی‌سی، قرار دارد Library-of-Congress13.jpg

 

 

کتابخانه کنگره آمریکا

کتابخانه کنگره - واشنگتن - آمریکا

 

 

 

newreply.php?do=postreply&t=103069

 

 

 

 

 

 

 

 


  • Library-of-Congress.jpg

  • Library-of-Congress2.jpg

  • Library-of-Congress7.jpg

  • Library-of-Congress13.jpg

  • Library-of-Congress4.jpg

  • Library-of-Congress3.jpg

  • Library-of-Congress11.jpg

  • Library-of-Congress10.jpg

  • Library-of-Congress6.jpg

  • Library-of-Congress9.jpg

 

 

 

 

 

 

 

4/10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در 24 آوریل سال 1800 میلادی جان آدامز، رییس جمهور وقت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
لایحه‌ای به کنگره آمریکا فرستاد که بر اساس آن علاوه بر انتقال پایتخت این کشور از فیلادلفیا به شهر جدید واشنگتن،‌ با اختصاص مبلغ 5000 دلار برای تاسیس کتابخانه‌ای حاوی کتب قابل استفاده و مفید برای اعضای
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نیز موافقت می‌شد.

بدین ترتیب با گردآوری یک مجموعه 3000 جلدی در بخشی از کاپیتول - ساختمان جدید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
- سنگ بنای اولین کتابخانه کنگره امریکا گذاشته شد.

more.jpg وب‌سایت:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

اما در حقیقت پایه گذاری آنچه هم اکنون به عنوان بزرگترین

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
جهان شناخته می‌شود،‌ مدیون وقایعی است که 15سال بعد اتفاق افتاد. در آگوست سال 1814 ارتش مهاجم
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
با به آتش کشیدن ساختمان کنگره کتابخانه کوچک آن را نیز نابود کرد.

یک سال بعد تامس جفرسون،‌ رییس جمهور بازنشسته آمریکا در ازای دریافت 23950 دلار،‌ کتابخانه شخصی خودش را که حاوی 6487 جلد کتاب در موضوعات گوناگون هنری،‌ فلسفی،‌ ریاضیات، علوم پزشکی، روانشناسی و غیره بود، تقدیم کنگره کرد.

در سال 1864، لینکلن شخصی را به سمت رئیس کتابخانه کنگره منصوب کرد که قرار بود کتابخانه را طی 30 سال آینده تغییر شکل دهد. اینزورث رند اسپوفورد مجموعه‌های کتابخانه کنگره را بسیار گسترش داد و به این نهاد نقش ملی نوینی بخشید.

اسپوفورد موفق شد قانون حق مؤلف را تغییر دهد تا کتابخانه کنگره از هر کتاب، نقشه، نمودار، نمایشنامه، آثار

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، گراور، مواد چاپی و یا عکس‌هایی که برای دریافت حق مؤلف به کتابخانه کنگره ارائه می‌شد، 2 نسخه رایگان دریافت کند؛ همچنین طی توافقی با سازمان اسمیتسونیان به شکل منظم شروع به گردآوری آثار علمی امریکایی و مدارک خارجی از طریق مبادله کرد.

قانون دیگری کتابخانه را قادر ساخت، نسخ متعدد از صورت مذاکرات مجلس و همه قوانین ایالات متحده را به رایگان دریافت کند. اسپوفورد از اینها برای تبادل مدارک با همه کشورهایی که با ایالات متحده روابط دیپلماتیک داشتند، استفاده کرد.

اسپوفورد همان گونه که پیش‌بینی می‌شد به‌سرعت همه اتاق‌ها و سرسراهای کپیتل را با سیل مواد دریافتی جدید انباشت. او در 1873 برای ساختمان جدیدی که قرار بود خانه همیشگی مجموعه فزاینده ملت با تالارهای مطالعه برای پژوهشگران و عموم کتابخوانان باشد، کوشش دیگری را در مجلس به ثمر رساند. به این ترتیب، او انتقال کتابخانه متعلق به کنگره را به کتابخانه‌ای متعلق به ملت قطعیت بخشید.

در فاصله سال‌های 1864 تا 1897 آنیثورس راند، کتابدار کنگره، این کتابخانه را به یک مرکز تحقیقاتی ملی تبدیل کرد. در سال 1886 و به دنبال تصمیمی که 13 سال قبل کنگره به منظور تغییر معماری ساختمان کتابخانه گرفته بود،‌ جان اسمیث میر و پل پلز مسوولیت ساخت بنایی با معماری دوره رنسانس

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را بر عهده گرفتند.

Library-of-Congress1.jpg

سرانجام در اوایل نوامبر سال 1897 بزرگترین، مجهزترین، ایمن‌ترین و طولانی‌ترین کتابخانه جهان در ساختمان تامس جفرسون در واشنگتن دی سی افتتاح شد. 2 ساختمان دیگر با نام‌های جان آدامز و جیمز مدیسون نیز در سال‌های 1938 و 1981 به عمارت قبلی اضافه شدند.

نخستین رئیس کتابخانه کنگره در ساختمان جدید در 1897، روزنامه‌نگاری بدون تجربه کتابداری، به‌نام جان راسل یانگ بود. او به‌سرعت دریافت که کتابخانه کنگره باید بر مجموعه‌هایی که روی هم انباشته شده و اتاق‌های کپیتل را پر کرده نظارت داشته باشد.

یانگ واحدهای سازمانی را به‌وجود آورد و برنامه‌هایی ریخت و کتابخانه را از مرحله گردآوری و انباشت به کارخانه پردازش کارآمدی تبدیل کرد که مواد را سازمان می‌داد و سودمند می‌ساخت.

از سال 1870 به منظور حمایت از حقوق مولفین (

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) همه نویسندگانی که خواستار استفاده از این حق باشند، بایستی 2 نسخه از آثارشان را به این کتابخانه بفرستند. بدین ترتیب روزانه تقریبا 22000 عنوان کتاب جدید در ایالات متحده به این کتابخانه وارد می‌شود که تقریبا 10 هزار عنوان آن در هر روز به مجموعه دائمی کتابخانه افزوده می‌گردد.

کتابخانه کنگره به گروه‌های بسیاری خدمت می‌کند. نخستین گروه، اعضای کنگره هستند که بدوا به‌وسیله خدمات پژوهشی کنگره (سی.آر.اس.) که در 1970 جایگزین خدمات مرجع مجلس شد به آنها خدمت می‌شود. خدمات پژوهشی کنگره با حدود 850 کارمند، سالانه تقریبا 500000 درخواست اطلاعاتی، پژوهشی و تحلیلی از اعضا و کمیته‌های کنگره دریافت می‌کند.

گروه خاص دیگر، شهروندان نابینا و معلول جسمی هستند. خدمات کتابخانه ملی به نابینایان و معلولان جسمی، از برنامه‌های رایگان

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است. کتابخانه مواد بریل و ضبط شده را برای هر کس که نتواند کتاب چاپی بخواند، تأمین می‌کند. این خدمت که در 1931 به‌وجود آمد، در 1991 از طریق شبکه‌ای مرکب از 160 کتابخانه منطقه‌ای و محلی، به حدود 760000 خواننده، بیش از 20 میلیون کتاب ضبط شده و بریل ارائه کرده است.

جامعه هنری و پدیدآورندگان امریکا، شامل هنرمندان، نویسندگان، مصنفان و ناشران، از خدمات اداره حق مؤلف استفاده می‌کنند. این نهاد در کتابخانه کنگره در 1991، 660000 درخواست حق مؤلف را ثبت کرده است.

کتابخانه کنگره به جامعه کتابدار از راه‌های بی‌شمار یاری می‌رساند. ازجمله: ایجاد و پشتیبانی از استانداردهای ملی و بین‌المللی فهرستنویسی؛ فهرستنویسی کتاب‌ها، نقشه‌ها، و مواد دیگر به شکلی که همه کتابخانه‌ها بتوانند استفاده کنند؛ توزیع داده‌های فهرستنویسی؛ فهرستنویسی با همکاری نهادهای پژوهشی دیگر؛ گردآوری انتشارات خارجی با همکاری نهادهای دیگر؛ هماهنگ‌سازی فعالیت‌ها با کتابخانه‌های دیگر دولت فدرال از طریق کمیته مرکز فدرال اطلاعات کتابخانه‌ای (اف.ال.آی.سی.سی.) و رابط رایانه‌ای آن، یعنی شبکه فدرال کتابخانه و اطلاعات (فدلینک)؛ و جست‌وجو برای یافتن روش‌های جدید نگهداری از کتاب‌ها در مقیاس بزرگ برای جلوگیری از تجزیه کاغذ اسیدی.

Library-of-Congress5.jpg

این کتابخانه تا سال 2011، با بیش از 100 میلیون ماده کتابخانه‌ای در مجموعه‌هایش، بزرگ‌ترین کتابخانه جهان به شمار می‌رود. کمتر از 20 درصد این رقم کتاب‌های موجود در مجموعه‌های رده‌بندی شده هستند؛ بقیه آن، که بیش از 83 میلیون ماده است، شامل موارد زیر می‌شود: بیش از 12580000 کتاب با حروف بزرگ و برجسته، اینکونابولا، تک‌نگاشت‌ها و پیایندها، موسیقی، روزنامه‌های صحافی شده، جزوه‌ها، گزارش‌های فنی، و مواد چاپی دیگر؛ بیش از 1870000 ماده شنیداری، مانند دیسک، نوار، و اشکال ضبط شده دیگر؛ حدود 40000000 نسخه خطی؛ حدود 4100000 نقشه؛ حدود 8700000 ریزنگار؛ بیش از 500000 فیلم سینمایی؛ حدود 14000000 عکس؛ بیش از 80000 پوستر؛ حدود 350000 چاپ و طراحی زیبا؛ بیش از 130000 نوار ویدئو و دیسک ویدئو؛ و حدود 1240000 ماده دیداری دیگر.

کتابخانه کنگره دارای بیش از 5000 کارمند برای اداره این مجموعه‌هاست؛ این کتابخانه در اوایل دهه 1990 بودجه‌ای بیش از 328 میلیون دلار را در سال به خود اختصاص می‌داد. سیستم رایانه‌ای کتابخانه 12600000 رکورد را در پایگاه‌های خود دارد و از طریق 3000 پایانه در 3 ساختمان و کپیتل هیل خدمت ارائه می‌کند. کتابخانه دفاتری در قاهره، جاکارتا، کراچی، نایروبی،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، و ریودوژانیرو و همچنین دفتر گردآوری مواد در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دارد.

کتابخانه در جریان انباشتن دانش جهانی، بسیاری از نمونه‌های نادر و گرانبهای تلاش‌های فکری انسانی را نیز به‌دست آورد. در واقع سخاوت اهداکنندگان، کتابخانه کنگره را به موزه‌ای در بزرگداشت نبوغ آفرینشگر تبدیل کرده است. اما کتابخانه برخلاف

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، مجموعه‌هایش را نه برای نمایش صرف، بلکه برای استفاده گرد آورده است تا بررسی، مقایسه و تجزیه و تحلیل شوند و فهم ما را از خود و میراثمان غنا بخشند.

برای امریکایی‌ها، احتمالا بزرگ‌ترین گنجینه، چرکنویس "اعلامیه استقلال" به قلم تامس جفرسون است، و آن 4 صفحه نوشته با قلم و مرکب است همراه با تغییراتی که بنجامین فرانکلین، جان آدامز، و دیگران در آن داده‌اند. کتابخانه هزاران اثر دیگر مربوط به جنگ استقلال و بنیان‌گذار جمهوری را در خود دارد، اینها یکی از مواد قرارداد تسلیم ارتش انگلیس در یورک تاون است که به‌وسیله لرد کورنوالیس و جورج واشینگتن امضا شده است؛ دیگر صورت مذاکرات مجمع فدرال توسط جیمز مدیسن نوشته شده و شرح مذاکرات مجمع قانون اساسی در 1787 است.

کتابخانه، اوراق شخصی بیشتر رؤسای جمهور از واشینگتن تا کولیج را دارد و دارای تعداد زیادی اشیای به‌جا مانده از شخصیت‌هایی مانند لینکلن، تئودور روزولت، و وودرو ویلسون است. این کتابخانه مالک نسخه دستنوشته "اعلامیه استقلال" و دو نسخه دستنوشته از خطابه گتیسبرگ نیز هست.

گنجینه تصویری کتابخانه از مکان‌های متعدد و زمان‌های بسیار گرد آمده است. کتابخانه کنگره نخستین عکس کپیتل را که در 1846 گرفته شده است، دارد. این کتابخانه همچنین تمام عکس‌های اصلی را که برادران رایت برای ضبط نخستین پروازهای موتوری موفقشان در کیتی هوک گرفتند، در اختیار دارد. نخستین نقشه شناخته شده جزیره منهتن نیز که یک نقشه آبرنگی تهیه شده در 1639 برای شرکت هلندی هند غربی است، در اختیار کتابخانه کنگره است.

مجموعه کتاب مصور از قرن 15 تا 20، متعلق به لسینگ جِی. روزنوالد، احتمالا کامل‌ترین مجموعه کتاب‌های نادر است. این مجموعه شامل بیش از 2500 اثر گرانبهاست مانند کتاب حجیم مقدس ماینتس (1453) که یکی از دو نسخه شناخته شده رساله‌ها و انجیل‌های چهارگانه (1495) است، و نیز محصولات نایابی از انتشارات ویلیام ککستون.

مجموعه موسیقی کتابخانه شامل ادوات و دستنوشته‌های نایاب است. کتابخانه مالک بیش از 1600 فلوت از فرهنگ‌های سرتاسر جهان (از جمله فلوت شخصی فردریک کبیر در قاب چینی دست‌ساز آن) است که در مجموعه فلوت دیتون سی. میلر قرار دارد.

Library-of-Congress8.jpg

کتابخانه کنگره در اواسط دهه 1980 و اوایل دهه 1990 در پی آن بود تا مجموعه‌هایش را برای پژوهشگران، دانشمندان، و دانشجویان سراسر ایالات متحده دسترس‌پذیرتر سازد. برای رسیدن به این هدف از طرق بسیاری استفاده کرد.

از جمله، خدمت اشتراک آزمایشی معروف به‌نام "کتابخانه کنگره به‌طور مستقیم" که برای کتابخانه‌های ایالتی امکان دسترسی پیوسته به پایگاه‌های داده‌های کتابشناختی کتابخانه کنگره را فراهم می‌کرد. در برنامه آزمایشی دیگری به‌نام "حافظه امریکایی"، از فناوری رایانه‌ای برای توزیع نسخ الکترونیکی عکس‌های آرشیوی، نسخ خطی، موسیقی، فیلم‌های سینمایی، کتاب‌ها، و ضبط‌های شنیداری استفاده شده است و دسترسی به مواد منحصربه‌فرد را که قبل از آن تنها در خود کتابخانه کنگره ممکن بود، فراهم ساخته است.

کتابخانه، کار روی یک مرکز نوین دانش و فناوری را با 2 هدف عمده آغاز کرده است: یکی، افزایش مجموعه مواد علمی خارجی کتابخانه؛ و دیگر، به گفته جیمز بیلینگتون، "ایجاد نوعی راهنمای الکترونیکی برای شبکه‌ها و پایگاه‌های داده‌های اطلاعات علمی و فنی در سرتاسر جهان".

مرکز کتاب، در کتابخانه کنگره که در 1977 برای پیشبرد برنامه‌های خواندن و سوادآموزی تأسیس شد، نمونه دیگری از عبور کتابخانه به فراسوی دیوارهای آن است. از 1984، بیش از نیمی از ایالت‌ها مراکز کتاب خود را تأسیس کرده‌اند تا با کتابخانه کنگره در پیشبرد فرهنگ کتاب و میراث ادبی هر ایالت، نظارت بر طرح‌ها و میزبانی از رخدادهایی که توجه عموم را به اهمیت کتاب‌ها، خواندن، سواد، و کتابخانه‌ها جلب می‌کنند، همکاری نمایند.

کتابخانه‌ کنگره آمریکا منابع خود را در فضایی به مساحت 77/2 کیلومتر (30 مایل)‌ جای داده است.

در میان این آثار می‌توان به 600 هزار نسخه از نشریات، کتاب‌ها و دست‌نوشته‌های فارسی اشاره کرد که در طی50 سال و به دلیل علاقه یک قاضی آمریکایی به زبان و ادبیات و عرفان فارسی، جمع آوری شده است.

لینک به دیدگاه

بخش خطی کتابخانه دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس (University of California at Los Angeles) یکی از مجموعه‌های ارزشمند نسخه‌های خطی دوره اسلامی در ایالات متحده آمریکا است. این مجموعه دارای 7374 دستنویس است که از این میان، 2878 نسخه عربی 1197 نسخه فارسی و حدود 3000 نسخه ترکی است

(برای نشانی مجموعه و آگاهی از فهرست‌های منتشر شده آنجا نک: گنجینه‌های دستنویس‌های اسلامی در جهان [جلد یکم: آذربایجان - ایتالیا] ، صص 411 - 413).

 

  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

ucla.jpg

 

بخشی از نسخه‌های این کتابخانه -مربوط به مجموعه کارو میناسیان - در قالب طرحی با عنوان:

Caro Minasian Collection Digitization Project

به صورت دیجیتالی بر روی اینترنت نهاده شده و بصورت رایگان قابل دریافت است.

از نشانی زیر می‌توانید به این نسخه‌ها دست یابید:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

بخش دیجیتالی شده این مجموعه در مقاله‌ای با مشخصات زیر شناسانده شده است:

نسخه‌های خطی در اینترنت: فهرستواره گزیده نسخه‌های خطی مجموعه کارو میناسیان کتابخانه دانشگاه UCLA با تأکید بر زبان و ادبیات»، بهمن خلیفه بناروانی، کتاب ماه ادبیات، پیاپی 134، [آذر 1387 خ]، صص 69 - 77 .

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

کتابخانه ملی فرانسه (Bibliothèque nationale de France) در شهر پاریس قراردارد و زمانی بزرگ‌ترین کتابخانه ملی جهان به حساب می‌آمد National-Library-of-France3.jpg

 

 

نمایی داخلی از کتابخانه ملی فرانسه

کتابخانه ملی فرانسه (Bibliothèque nationale de France) در شهر پاریس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


  • National-Library-of-France2.jpg

  • National-Library-of-France5.jpg

  • National-Library-of-France4.jpg

  • National-Library-of-France7.jpg

  • National-Library-of-France8.jpg

  • National-Library-of-France3.jpg

  • National-Library-of-France6.jpg

  • National-Library-of-France9.jpg

 

 

 

ساخت این کتابخانه که عنوان نخستین

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
جهان را به خود اختصاص داده، به سال 1368 میلادی باز‌می‌گردد.

 

در آن زمان شارل پنجم کتابخانه‌ای با بیش از هزار نسخه خطی در یکی از تالارهای اصلی ساختمان لوور دایر کرد. این نسخه‌ها تا سال 1483 به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

 

وب سایت:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

کتابخانه ملی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
با تغییر شاهان و قصرهای آنان نیز تغییر می‌کرد. اما با تصویب قانون واسپاری کتاب در نیمه اول قرن شانزدهم تعداد کتاب‌های این کتابخانه سیر صعودی پیدا کرد. منابع این کتابخانه از مجموعه‌های پادشاهی یا کلکسیون‌هایی بود که با مرگ صاحبانشان از بین می‌رفت.

فرانسوای اول، کتابخانه را که طی سال‌های قبل از موزه لوور جدا و در منطقه‌ای دیگر بنا نهاده شده بود، در محله «فونتن بلو» در اطراف

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تاسیس کرد و به «گیوم بوده» اومانیست سپرد.

در سال 1537، پادشاه، متممی به فرمان شاهنشاهی 28 دسامبر اضافه کرد که به واسطه آن چاپخانه‌داران و ناشران باید یک نسخه از کتاب‌های منتشره شده خودشان را به کتابخانه اهدا می‌کردند. این قانون، فصل مهمی برای این کتابخانه رقم زد که در نیمه دوم قرن شانزدهم به پاریس انتقال یافته بود.

توسعه اصلی کتابخانه از سال 1666 و در دروه «کولبرت»، که نقش زیادی در تحولات اقتصادی و اجتماعی وقت فرانسه داشت، آغاز شد. وی می‌خواست از این ابزار نیز نوعی مایه افتخار برای لویی چهاردهم بسازد.

مهم‌ترین کار کولبرت، افزایش منابع از راه خرید یا جذب هدایا از کتابخانه‌های شخصی مثل کتابخانه «لومنی دو برین» یا کتابخانه «ژیلبرت گولمین» شرق‌شناس بود.

طی چند دهه پس از تأسیس، جایگاه کتابخانه به خوبی تقویت شد؛ به گونه‌ای که به کسب رتبه بهترین کتابخانه اروپا دست یافت. تعداد کتاب‌های این کتابخانه آنقدر زیاد شده بود که کتابداران نمی‌توانستند نام آن‌ها را به خاطر بسپارند و به راحتی آن‌ها را بیابند.

پدر «بینیون» در سال 1719 مسوولیت کتابخانه پادشاهی را بر عهده گرفت. او کار بی‌سابقه‌ای کرد و آن سازماندهی 5 زیرمجموعه برای منابع کتابخانه شامل کتا‌ب‌های خطی، کتاب‌های چاپی، کتاب‌‌های مرجع، مجموعه‌های حکاکی و نقش برجسته، مدال‌ها و سنگ‌های حکاکی شده بود.

وی سال بعد، درهای کتابخانه را هفته ای یک بار بین ساعت 11 تا 13 به روی مردم گشود. در سال 1692 در کتابخانه سلطنتی به روی عموم مردم گشوده شد و نهایتاً در سال 1789 کتابخانه سلطنتی رسماً کتابخانه ملی نامیده شد.

 

National-Library-of-France.jpg

اضافه شدن تعداد زیادی منابع کتابخانه‌ای، مشکل کمبود فضا را برای کتابخانه به وجود آورد. به همین دلیل، در نیمه اول قرن نوزدهم «پروسپر مریمه» نویسنده، پیشنهاد تغییر تشکیلات کتابخانه را به ناپلئون سوم داد. او نیز از «هنری لابروست» آرشیتکت درخواست کرد نقشه توسعه کتابخانه را طراحی کند. همچنین از سال 1874 تهیه فهرستی از تمام کتاب‌های منتشر شده و نویسنده آن‌ها پی‌گیری شد که این کار تا سال 1881 ادامه یافت. سیاست خرید دست‌نویس از نویسنده‌ها نیز طرحی از ویکتور هوگو بود که در سال 1881 به اجرا گذاشته شد.

با وجود تلاش برای مدرنیزه و مکانیزه کردن اسناد، افزوده شدن بیش از پیش منابع، مشکل حفظ و نگهداری آثار را تشدید می‌کرد. استقبال بیش از پیش مراجعان نیز بر نگرانی مسوولان کتابخانه ملی می‌افزود.

ساخت انبارهای ضمیمه‌ای ورسای و حومه پاریس در سال 1980 به منظور تمرکززدایی آغاز شد. همه این شرایط کتابخانه را در معرض تحولی بزرگ قرار می‌داد. این تحول در شرایطی به وقوع می‌پیوست که توسعه علمی و تکنیکی، چشم‌اندازهای جدیدی را در برابر دیدگان مسوولان کتابخانه، خصوصا برای حفظ و نگهداری اسناد می‌گشود.

ساختمان قدیمی این کتابخانه در شهر پاریس در خیابان ریشیلیو واقع شده است. در سال‌های 1932 و 1954 و 1971 اجباراً 3 ساختمان جدید در شهر ورسای برای کتابخانه ساخته شد.

بنابراین گسترش روزافزون مجموعه‌های متنوع آن، حفاظت و نگهداری و ارائه خدمات جاری را به مخاطره انداخته بود. در نتیجه در سال 1988 دولت فرانسه تصمیم گرفت ساختمان جدیدی برای کتابخانه ملی احداث کند.

طرح ساختمان به مسابقه بین‌المللی گذاشته شد و طرح «دومینیک پرو» برنده این مسابقه شد. ساختمان جدید در سال 1990 شروع و در سال 1995 پایان یافت.

این ساختمان دارای 290 هزار متر مربع زیربنا است و از یک محوطه مرکزی و 4 برج به شکل کتاب باز (به ارتفاع 80 متر) که عمدتاً مخازن را دربرمی‌گیرند، تشکیل شده است.

این ساختمان گنجایشی معادل 395 کیلومتر کتاب، و تعداد 2600 محل مطالعه دارد و در دسامبر 1997 به روی عموم گشوده شد.

ساختمان خیایان ریشیلیو به دلیل اهمیت تاریخی، همچنان برای حفظ و نگهداری مجموعه‌های ویژه و به‌ عنوان بخشی از کتابخانه ملی فرانسه باقی خواهد ماند.

شعبه‌هایی از این کتابخانه که در خارج از شهر پاریس قرار دارند، عبارت‌اند از:

 

  • شعبه ورسای که دربرگیرنده مجموعه نشریات ادواری، نسخه‌های تکراری، و برخی از مجموعه‌هایی است که مراجعه‌کننده بسیار کمی دارند.
  • شعبه آوینیون که آثار هنری کتابخانه ملی در آنجا نگهداری می‌شوند.

ذخایر کتابخانه ملی فرانسه:

کتابخانه ملی فرانسه دارای بیش از 200 هزار متر مربع مساحت مفید، جمعأ در 6 سایت؛ 13 میلیون نسخه کتاب و آثار پرینت شده، 250 هزار نسخه کتاب دست‌نویس، 350 هزار عنوان نشریه، 12 میلیون قطعه عکس، نقش برجسته و پوستر، بیش از 800 هزار نقشه، 2 میلیون قطعه موسیقی، یک میلیون سند صوتی، 98 هزار سند ویدئویی، 530 هزار قطه سکه و مدال، 117 هزار عنوان اثر دیجیتالی، 250 هزار عکس دیجیتالی شده، 2 هزار و 651 نفر کارمند و بالاخره بودجه‌ای معادل 250 هزار یورو در سال، است.

حوزه‌های موضوعی:

موجودی کتابخانه ملی فرانسه تنها کتاب و نشریات ادواری نیست، بلکه نسخه‌های خطی، نقشه و طرح، منابع چاپی، نقاشی، عکس، سکه، مدال، موسیقی، مواد شنیداری و مواد چندرسانه‌ای را نیز دربرمی‌گیرد.

National-Library-of-France1.jpg

مجموعه این کتابخانه از سال 1990 در زمینه‌های گوناگون، بخصوص در زمینه‌های مربوط به علوم و فناوری، اقتصاد و مواد شنیداری توسعه یافته و مجموعه کتاب‌های چاپی و نشریات ادواری، بیشتر موضوع‌هایی مانند فلسفه، تاریخ علوم، حقوق، اقتصاد و سیاست، علوم و فناوری، ادبیات و هنر را شامل می‌شود. قدیمی‌ترین نسخه فارسی موجود در این کتابخانه متعلق به حدود سال 509 هجری و در زمینه پزشکی است.

فعالیت‌ها و خدمات:

 

  • جمع‌‎آوری و توسعه مواد کتابخانه‌ای در هر زمینه‌ای از دانش که در کشور چاپ و منتشر می‌شود و حفظ و نگهداری آن‌ها؛
  • اقدام به‌عنوان مرکز اسناد و امانت بین‌کتابخانه‌ای و فعالیت‌های فرهنگی
  • تهیه و تدوین کتابشناسی ملی فرانسه
  • خدمات اطلاعاتی پیوسته
  • اُپک
  • فهرستگان‌های ملی
  • خدمات شبکه جهانی وب
  • مجموعه‌های دیجیتالی

مجموعه‌ها:

مجموعه این کتابخانه در ساختمان جدید به قرار زیر است:

 

  • منابع چاپی، قفسه باز ، مخازن بسته
  • میکروفیلم و میکروفیش ، دیجیتالی‌شده
  • مواد چندرسانه‌ای ، تصاویر دیجیتالی
  • مدارک شنیداری ، ویدیوگرام
  • نشریات ادواری

مجموعه ساختمان قدیمی کتابخانه ملی فرانسه در ریشیلیو شامل منابع زیر است:

  • قطعه‌های موسیقی
  • سکه طلا، مدال و اشیای عتیقه
  • کتاب‌ها و نشریات ادواری
  • مدارک در باب هنرهای تجسمی
  • نقشه و طرح
  • نسخه‌های خطی و گراور
  • اسناد جغرافیایی، عکس و منابع چاپی

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

یک عکاس فرانسوی به نام فرانک بوبو ، تصاویری از زیباترین کتابخانه های جهان ثبت کرده است.

 

این عکاس سعی کرده است با رجوع به بزرگترین کتابخانه‌های جهان در شهرهایی همچون پاریس، رم و یا بوستون، تصاویری فوق العاده از زیباترین کتابخانه های جهان که معماری متفاوتی دارند تهیه کند.

 

 

shabnamnews14203961060.jpg

shabnamnews14203961061.jpg

shabnamnews14203961062.jpg

shabnamnews14203961073.jpg

shabnamnews14203961074.jpg

shabnamnews14203961075.jpg

shabnamnews14203961076.jpg

shabnamnews14203961087.jpg

shabnamnews14203961088.jpg

shabnamnews14203961089.jpg

لینک به دیدگاه

«اتاقی بزرگ و مربع شکل با دیوارهایی به رنگ سفید چرک (البته چرک قابل شست و شو) به همراه تعدادی قفسه در مخزن و همچنین تعدادی میز و صندلی اغلب کهنه و رنگ و رو رفته که در نهایت بی سلیقگی انتخاب شده و در کنار هم چیده شده‌اند». این تعریف احتمالی همه ماست، از آنچه که در کتابخانه‌های عمومی شهرمان دیده‌ایم.

 

اما همیشه اینطور نیست؛ مثلادر همین تهران کتابخانه مَلِک محیط بسیار زیبایی دارد. در هر صورت بهتر است مروری بر زیباترین کتابخانه‌های جهان بیندازیم؛ مکان‌هایی که اشتیاق خواندن و مطالعه را در انسان شعله‌ور می‌کنند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کتابخانه کلیسای ادمونت، ادمونت، اتریش

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کافه کتاب B2، زوریخ، سوییس

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کتابخانه دانشگاه کلمبیا، نیویورک، ایالات متحده

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کتابخانه تخصصی واتیکان، رم، ایتالیا

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کتابخانه عمومی آثنائوم، پروویدنس، جزیره روهد، ایالات متحده

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کتابخانه ملی اتریش، وین، اتریش

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کتابخانه شهر اشتوتگارت، آلمان

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کتابخانه کالج ترینیتی، دوبلین، ایرلند

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کتابخانه ملی، پراگ، چک

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کتابخانه عمومی نیویورک، نیویورک، ایالات متحده

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کتابخانه کلیسای ملک، ملک، اتریش

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کتابخانه خوزه واسکونسلوز، مکزیکوسیتی، مکزیک

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کتابخانه شخصی جی والکر، کانکتیکات، ایالات متحده

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کتابخانه حقوق، یوا، ایالات متحده

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کتابخانه کاخ هیرست، سن سیمون، کالیفرنیا

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کتابخانه هاندلینگنکامر، هلند

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کتابخانه جرج پی بادی، بالتیمور، مری‌ لند، ایالات متحده

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کتابخانه عمومی بوستون، بوستون، ایالات متحده

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کتابخانه ملی فرانسه، پاریس، فرانسه

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کتابخانه دانشگاه ییل، کانکتیکات، ایالات متحده

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

کتابخانه بریتانیا در شهر لندن قرار دارد و از جمله بزرگ‌ترین کتابخانه‌های جهان به لحاظ منابع به شمار می‌آید British-Library3.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

نمایی داخلی از کتابخانه بریتانیا

کتابخانه بریتانیا - لندن

 

 

 

newreply.php?do=postreply&t=103069

 

 

 

 

 

 

 

 


  • British-Library00.jpg

  • British-Library1.jpg

  • British-Library3.jpg

  • British-Library4.jpg

  • British-Library5.jpg

  • British-Library2.jpg

  • British-Library6.jpg

  • British-Library7.jpg

 

 

 

 

 

 

 

3/8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دارای ۱۵۰ میلیون نسخه است و از این نظر در رده اول تعداد منابع جهان، در بین کتابخانه‌های دنیا به حساب می‌آید.

کتابخانه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، کتابخانه ملی انگلیس نیز است. این کتابخانه مطابق قانون واسپاری، یک نسخه از تمامی منابع چاپی منتشر شده در انگلیس و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را حداکثر یک ماه پس از نشر، از ناشران دریافت می‌کند.

more.jpg وب‌سایت:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ساختمان مرکزی کتابخانه در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
واقع شده است و دارای دو شعبه است: یکی بخش روزنامه‌ها در شمال غرب شهر که به آن کتابخانه روزنامه‌ها می‌گویند و دیگری در غرب ناحیه یورک شایر، در حومه شهرِ ودربی که مرکز تهیه مدارک کتابخانه بریتانیا در آن قرار دارد.

تأسیس کتابخانه بریتانیا ریشه در گزارش کمیته کتابخانه‌های ملی به ریاست لرد دینتون در 1969 دارد. در 1972 قانون کتابخانه بریتانیا، در مجلس انگلیس تصویب شد. به‌موجب این قانون در اول ژوئن 1973 کتابخانه بریتانیا از ادغام بخش‌هایی از کتابخانه موزه بریتانیا، شامل کتابخانه مرجع ملی علوم و اختراعات، کتابخانه مرکزی ملی، و کتابخانه امانی ملی علوم و فناوری تشکیل شد.

در سال 1974 سازمان کتابشناسی ملی بریتانیا و اداره اطلاع‌رسانی علوم و فناوری به کتابخانه ملی جدید انگلیس پیوستند و موجب گسترش خدمات آن شدند. در سال 1975 مرکز ملی اطلاعات پیایندها"، و "دفتر امانت بین‌المللی ایفلا" در این کتابخانه تشکیل شد.

سرانجام، ساختمان جدید کتابخانه بریتانیا در ژوئن 1998 به‌طور رسمی توسط ملکه انگلیس در شهر لندن گشایش یافت.

طی جنگ جهانی دوم، در اثر حملات هوایی، ساختمان

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آسیب دید و کتابخانه 200000 جلد از منابع مجموعه خود را در ساختمان اصلی از دست داد و در حدود 30000 جلد روزنامه در کتابخانه روزنامه‌ها از بین رفت که اکثر آن به زبان انگلیسی بود.

British-Library.jpg

کتابخانه بریتانیا دارای 150 میلیون منبع اطلاعاتی به اکثر زبان‌های شناخته شده جهان است. این مجموعه شامل منابعی از سال 300 پیش از میلاد تا روزنامه‌های امروز است. سالانه در حدود 3000000 منبع اطلاعاتی جدید به این مجموعه افزوده می‌شود.

این کتابخانه در 31 مارس 2003 دارای 11223249 جلد تک‌نگاشت؛ 836328 عنوان پیایند؛ 55718عنوان روزنامه؛ 312263 نسخه خطی؛ 391374 سند اداره هند؛ 8220994 قطعه تمبر پستی و یادگاری، کارت پستال، و پاکت‌نامه؛ 4301034 نقشه، اطلس، و کره جغرافیایی؛ 1590029 قطعه موسیقی؛ 1285914 صفحه صوتی؛ 221967 نوار صوتی؛ 25193 ویدئوگرام؛ 32597 اثر نقاشی و پوستر؛ 251049 قطعه عکس؛ 53483537 پروانه ثبت اختراع؛ 10115000گزارش به‌صورت ریزنگار؛ و 176200 عنوان پایان‌نامه است.

این کتابخانه تقریبا دارای 100000منبع الکترونیکی است که مطابق "قانون واسپاریِ داوطلبانه موادِ سال 2000 دریافت می‌شود. حجم کل رکوردهای کتابشناختی موجود بر روی فهرست و پایگاه اطلاعاتی کتابخانه بریتانیا در 31 مارس 2003، در حدود 41761397 رکورد است.

طی سال‌های 2003 تا 2004، تعداد 2481967 نفر از سایت کتابخانه دیدن کرده‌اند. سالانه 6000000 جست‌وجو روی فهرست پیوسته کتابخانه صورت می‌گیرد. سایت کتابخانه بریتانیا از 8400 صفحه وب تشکیل شده است.

مجموعه کتابخانه بریتانیا شامل مجموعه‌های منحصر به‌فرد و کمیابی است که از آن بین می‌توان به چند نمونه زیر اشاره کرد:British-Library0.jpg

 

  • مجموعه‌های شرقی: این مجموعه در 1876 با نام "بخش نسخ خطی شرقی در بخش نسخه‌های خطی کتابخانه تشکیل و در 1892 با عنوان "بخش کتاب‌های چاپی و نسخ خطی شرقی" مستقل شد. بار دیگر در 1987 نام آن تغییر یافت و به‌نام کنونی آن یعنی مجموعه‌های شرقی نامیده شد. اکثر منابع این مجموعه در زمینه علوم انسانی، اجتماعی، و سیاسی است. این منابع به بیش از 350 زبان و گویش جهان است و به شرح زیر دسته‌بندی شده‌اند: یهودی ـ مسیحی (شامل عبری، قبطی، سریانی، گرجی، ارمنی، و حبشی)؛ اسلامی (شامل عربی، فارسی، ترکی، ایرانی، و زبان‌های ترکی آسیای میانه)؛ جنوب آسیا (شامل سانسکریت، هندی، اردو، بنگالی، تامیلی، تبتی، و سینهالی)؛ آسیای جنوب شرقی (شامل برمه‌ای، تایلندی، ویتنامی، مالزیایی، اندونزیایی، و جاوایی)؛ و شرق دور (شامل چینی، ژاپنی، کره‌ای، مغولی، و منچو). این تقسیم‌بندی مبنای جغرافیایی و فرهنگی دارد.

 

  • مجموعه آرشیو صدا: این مجموعه دارای منابع مضبوط در زمینه تاریخ و آثار موسیقی از قرن 16 تاکنون، تاریخ شفاهی ملل، و صدای حیات وحش است. صدای حیات وحش یکی از جالب‌ترین مجموعه‌های موجود در آرشیو ملی صداست که اکثر منابع آن از طرف لودویگ کوخ، زیست‌شناس و پژوهشگر آلمانی و پیشرو در زمینه ضبط صدای پرندگان وحشی وقف شده است. مجموعه نقاشی‌های کتابخانه دارای مجموعه بزرگی از طراحی‌ها و نقاشی‌ها از قرن 14 تاکنون است.

 

  • مجموعه نمونه‌های آثار ثبت اختراع دارای جامع‌ترین نمونه‌های ثبت اختراع در جهان از 1855 به بعد است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...