رفتن به مطلب

تفكر مكتوب


ارسال های توصیه شده

هفت راه برای تقویت تمرکز فکر

ا) مشاهده فكر: اگر بتوان فكر را مورد مشاهده قرار داد تحت كنترل در می‌آید. برای مشاهده فكر، ببینید در حال فكر كردن به چه چیزی هستید و آیا آنچه كه در فكر شماست ارزش فكر كردن دارد یا اینكه بیهوده است. آن موضوعی كه ارزش فكر كردن ندارد كنار بگذارید و ذهن خود را با آن مشغول نكنید.

2) محدودكردن توجه: انسان به همان چیزهایی فكر می‌كند كه در حوزه توجه‌اش قرار دارد. ببینید چه چیزی برای شما اهمیت دارد. می‌توانید لیستی از موضوع‌های مهم را برای خود تهیه كنید. این لیست موضوع‌هایی است كه فكر شما را به خود مشغول می‌كند و هر چقدر كه این لیست طولانی‌تر باشد پراكندگی فكر شما نیز بیشتر خواهد بود. تنها به موضوع‌های ارزشمند توجه كنید، موضوع‌هایی كه اگر حذف شوند گویی زندگی چیزی را كم خواهد داشت.

3) اولویت‌بندی موضوع‌ها: همه موضوع‌هایی كه برای شما مهم هستند از یك درجه اهمّیت برخوردار نیستند. بنابراین نباید به طور یكسان به آنها توجه كرد. بیشتر به موضوع‌هایی فكر كنید كه برای شما اهمیت بیشتری دارد.

4) تعیین مدّت برای انجام كارها: خود را به صورت نامحدود درگیر كاری نكنید (مگر آنكه موضوعی نامحدود باشد) بلكه مدتی را برای آن مشخص كنید و سعی كنید كار خود را در همان مدّت به انجام برسانید.

5) مكتوب كردن تفكر: اگر در موضوعی می‌اندیشید آن را مكتوب كنید. در این صورت اگر فكر شما از موضوع منحرف شود می‌توان با رجوع به متن مكتوب شده آن را از همان جایی آغاز كنید كه قطع شده بود. در مورد مسائل (به نسبت بزرگی آنها) كه برای حل شدن به چند روز زمان نیاز دارند، مكتوب كردن الزامی است زیرا حافظه، توان بخاطر سپاری همه جزئیات را ندارد.

6) افزایش توانایی در انجام كارها به مدّت طولانی: هر توقفی در كار عاملی برای پراكندگی فكر است. هر چقدر كه كارها با توقف كمتری انجام شود، میزان تمركز در آن بیشتر است. یكی از دلایل توقف كار، خستگی است. با تمرین می‌توان به مدّت طولانی پشت میز نشست و به مطالعه یا نوشتن پرداخت. با تمرین مستمر خود را به انجام كار به مدت طولانی عادت دهید. البته از عوامل محیطی مانند كمی نور، گرما یا سرما و مكان ناراحت كننده نیز غافل نباشید كه منجر به كاهش طاقت می‌شود. هم چنین ورزش و آماده سازی جسم را فراموش نکنید.

7) نظم: با ایجاد نظم بیرونی به گونه‌ای كه همه چیز سر جای خود قرار گرفته باشد و محیط از نظر بصری دارای انسجام و آراستگی باشد آنگاه فكر نیز تأثیر می‌پذیرد. قرار گرفتن در یك محیط نامنظم باعث آشفتگی فكر می‌شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...