رفتن به مطلب

اظهارات عجیب آیت‌الله خوشوقت درباره حضرت رقیه(س)


Mr.101

ارسال های توصیه شده

حالا كه داري زحمت ميكشي و مي خوني در مورد جوان ناكام علي اكبر هم بخون و ببين اين همه سال دارن هجله مي بندن و .... اين آقا اصلا هم ناكام نبوده و زن و بچه داشته

باز داري كتاب مي خوني بي زحمت يك تحقيقي هم بكن ببين وضعيت دشت كربلا در آن سال هاي چطور بوده كوير بوده يا جلگه

باز هم زحمت بكش و دنبال اين جواب باش كه چرا امام حسين كه آگاه به علم غيب هم هست در نزديكي فرات چاه نكند به جاي اينكه برادرش رو بفرسته با مشك آب بياره و شهيد بشه؟

باز هم يك زحمتي بكش و نسبت فاميلي شمر رو با اهل بيت پيدا كن

زحمت بعدي كه مي كشي در مورد سابقه ي عزاداري و لباس مشكي پوشيدن هست و ببين چه كسي به مردم كوفه گفت براي تنها نبودن خانواده ي اهل بيت در غم از دست دادن عزيزانشان لباس مشكي بپوشن و بر سر و سينه بزنن و ببين به اسم يزيد مي رسي يا نه

در مقاتل دنبال 2 يري نام هاي عمر و عثمان باش,يكسري برادر هاي امام حسين كه شهيد شدند و يكسري فرزندان امام حسين كه شهيد شدند و ببين براي چي نامي از اين شهيدان در ميان نوحه ها و روضه ها و ... نيست.

مي خواي كتاب بخوني يك نگاهي هم به تاريخچه و نحوه ي برگزاري سوگ سوشون بيانداز و ببين چه شباهت هايي بين اين دو هست

نتيجه گيري هم آزاد:ws3:

لینک به دیدگاه
حالا كه داري زحمت ميكشي و مي خوني در مورد جوان ناكام علي اكبر هم بخون و ببين اين همه سال دارن هجله مي بندن و .... اين آقا اصلا هم ناكام نبوده و زن و بچه داشته

باز داري كتاب مي خوني بي زحمت يك تحقيقي هم بكن ببين وضعيت دشت كربلا در آن سال هاي چطور بوده كوير بوده يا جلگه

باز هم زحمت بكش و دنبال اين جواب باش كه چرا امام حسين كه آگاه به علم غيب هم هست در نزديكي فرات چاه نكند به جاي اينكه برادرش رو بفرسته با مشك آب بياره و شهيد بشه؟

باز هم يك زحمتي بكش و نسبت فاميلي شمر رو با اهل بيت پيدا كن

زحمت بعدي كه مي كشي در مورد سابقه ي عزاداري و لباس مشكي پوشيدن هست و ببين چه كسي به مردم كوفه گفت براي تنها نبودن خانواده ي اهل بيت در غم از دست دادن عزيزانشان لباس مشكي بپوشن و بر سر و سينه بزنن و ببين به اسم يزيد مي رسي يا نه

در مقاتل دنبال 2 يري نام هاي عمر و عثمان باش,يكسري برادر هاي امام حسين كه شهيد شدند و يكسري فرزندان امام حسين كه شهيد شدند و ببين براي چي نامي از اين شهيدان در ميان نوحه ها و روضه ها و ... نيست.

مي خواي كتاب بخوني يك نگاهي هم به تاريخچه و نحوه ي برگزاري سوگ سوشون بيانداز و ببين چه شباهت هايي بين اين دو هست

نتيجه گيري هم آزاد:ws3:

 

در مورد حضرت علی اکبر یقینا بالای 20 سال سن داشته چون امام سجاد معروف به علی اوسط از ایشون کوچکتر بوده و دارای فرزند بوده در واقعه عاشورا امام باقر کودک خردسالی بوده بنابر این مجرد بودن برادر بزرگتر اصلا با عقل و رسومات عرب جور درنمیاد

لینک به دیدگاه
نظر شهید مطهری در رابطه با حضرت رقیه(س)

 

دربخش پنجم کتاب حماسه حسینی که مربوط به یادداشت‌های شهید مطهری است، در واقع یادداشت‌ها و فیش‌های تحقیقاتی استاد بوده که قصد داشته اند بعدها درباره آنها تحقیق کنند و هنوز در این مطالب به نتیجه قطعی نرسیده بودند. این مسأله برای اهل تحقیق و پژوهش، کار رایجی است که گاهی مطلبی را در جایی یادداشت می‌کنند تا در فرصتی مناسب راجع به آن تحقیق کنند. اما مشکلی که در مورد شهید مطهری پیش آمده این است که ناشر محترم، به دلیل جایگاه ویژه استاد و با هدف انتشار آثار جدیدی از ایشان، یادداشت‌های خام ایشان را که هنوز در آنها تحقیق نشده بود، در کنار سخنرانی‌های ایشان که دیدگاه‌های پخته و نهایی او بود به چاپ رساند و آن همه سر و صدا به راه انداخت. این در حالی است که ناشر در مقدمه کتاب این تذکر را هم داده است ؛ در مجموع شاید شهید مطهری قصد داشته در این موضوع تحقیق کند و نظر نهایی خود را در این باره اظهار نکرده بود و نمی‌توان ادعا کرد که ایشان ماجرای شهادت دختر کوچک امام حسین در شام را قبول نداشته است که امری بعید است و تشکیک ایشان بیشتر مربوط به نام آن حضرت بوده نه وجود دختری ۳ساله در کربلا!

 

در ادامه نظرات مراجع عظام در این مورد را که در قالب سوالاتی از ایشان مطرح شده است از نظر می گذارنیم:

 

۱- صحت وجود دختری با مشخصاتی که ارباب مقاتل در مورد کیفیت شهادت آن بزرگوار نقل کرده‌اند (درخرابه شام) چیست؟

 

۲- صحت انتساب چنین دختری به امام حسین‌(ع) چگونه می‌باشد؟

 

۳- صحت انتساب حرم موجود در نزدیک دمشق به دختری به نام حضرت رقیه‌(س) چگونه است؟

 

۴- با توجه به موارد گفته شده و پاسخ‌های حضرت عالی انجام نذر و ادای آن دارای چه حکمی است؟

 

متن کامل نظرات این دو مرجع تقلید تقدیم می‌گردد

 

پاسخ آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی

 

بسمه‌تعالی

 

شکی نیست که دختر کوچکی از امام حسین‌(ع) در شام از دنیا رفت و در آنجا دفن شد و حرم فعلی منسوب به همان دختر است، اما این که نام آن دختر رقیه بوده یا نام دیگری داشته در بین دانشمندان اسلامی اختلاف نظر وجود دارد هر چند معروف این است که نامش رقیه است.

 

همیشه موفق باشید.

 

پاسخ آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی

 

بسمه‌تعالی

 

در کتاب‌هایی چون کامل بهائی و نفس‌المهموم و کتاب‌های معتبر دیگر دختر خردسالی که برخی نام او را رقیه نامیده‌اند و در شام به شهادت می‌رسد، برای امام حسین‌(ع) ذکر کرده‌اند و اگر کسی برای آن حضرت نذر کند، باید آن را ادا نماید و مضجع موجود در دمشق متعلق به آن حضرت است.

 

تاریخ درباره حضرت رقیه(س)چه می‌گوید:

 

حضرت سید‌الشهدا‌(ع) دختری به نام رقیه داشتند که در سن سه سالگی در خرابه شام به شهادت رسید(منتخب‌التواریخ ص۲۹۹) مادر حضرت رقیه مطابق اکثر نقل ها «ام اسحاق» نام دارد که فضایل و مناقب بسیاری را برای آن بانو بر می‌شمارند. (ترجمه ارشاد ج۲ ص۱۹۷)

 

حضرت رقیه در ماه شعبان چشم به جهان گشود، سن مبارک آن حضرت هنگام شهادت سه سال بود.

 

عبدالوهاب بن احمد شامفی مصری مشهور به شعرانی (م ۹۷۳ ق) در کتاب المنن باب دهم نقل می‌کند، نزدیک مسجد جامع دمشق بقعه و مرقدی وجود دارد که به مرقد حضرت رقیه‌(س)، دختر امام حسین‌(ع) معروف است و بر روی سنگی واقع در درگاه آن مرقد نوشته شده است «این خانه، مکانی است که به ورود آل پیامبر‌(ص) و دختر امام حسین‌(ع) حضرت رقیه شرافت یافته است.

 

مورخ خبیر عمادالدین حسن‌بن علی ‌بن محمد طبری، هم عصر خواجه‌ نصیرالدین طوسی در کتاب کامل بهایی می‌نویسد دخترک سه چهار ساله‌ای که خاندان امام حسین‌(ع) در خرابه شام شب هنگام، خواب پدر را دید و بهانه پدر نمود به یزید گفت: سر پدر را برایش ببرند، سر مقدس را آورده و در کنار دختر قرار دادند، آن دختر از غم پدر فریادی برآورد و جان داد.

 

نام حضرت رقیه علاوه بر کتب مشهوری چون لهوف و… در قصیده سوزناک سیف بن عمیره، صحابی بزرگ امام صادق‌(ع) آمده و علمای بزرگی همچون شیخ طوسی، نجاشی، علامه حلی و… به آن تصریح کرد‌ه‌اند از (ستاره درخشان شام)

 

بخشی از صحبت‌های حضرت رقیه‌(س) با سر پدر

 

یا ابتاه من‌الذی خضبک بدمائک (پدر چه کسی محاسنت را با خونت خضاب کرد)

 

یا ابتاه من‌الذی قطع وریدک (چه کسی رگ گردنت را برید)

 

یا ابتاه لیتنی لک الفدا (ای پدر کاش من قربانت می‌شدم)

 

یا ابتاه لیتنی توسدت التراب و لا اری شیبک مخضباً بدما (ای پدر کاش خاک مرا در آغوش می‌کشید تا محاسنت را به خون رنگی نمی‌دیدم (معالی‌السبطی).

 

* غسل و دفن حضرت رقیه

 

هنگامی که زن غساله بدن حضرت رقیه را غسل می‌داد، ناگاه دست از غسل کشید و گفت: سرپرست این اسیران کیست؟ زینب‌(س) فرمود چه می‌خواهی زن غساله گفت: چرا بدن این طفل کبود است، آیا به بیماری مبتلا بوده است؟ حضرت در پاسخ فرمودند: ای زن او بیمار نبود، این کبود‌ها آثار تازیانه و ضربه‌های دشمن است (الوقایع و الحوادث ج ۵ ص ۸۱)

 

 

در مورد تعداد فرزندان دختر امام حسین (علیه السلام) در میان تاریخ نویسان، اختلاف نظر وجود دارد. بیشتر آنان دو دختر به نام های سکینه و فاطمه برای حضرت ذکر کرده اند و برخی دیگر تعداد دختران حضرت را تا هشت نفر نیز برشمرده اند. در این جا برخی از دیدگاه ها را بیان می کنیم.

1. علامه ابن شهر آشوب و محمد بن جریر طبری که از تاریخ نویسان بزرگ اسلام هستند، از سه دختر به نام های سکینه، فاطمه و زینب نام برده اند.10

2. میرزا حبیب اللّه کاشانی، شمار پسران حضرت را سیزده تن به نام های علی اکبر، علی اوسط، علی اصغر، محمد، جعفر، قاسم، عبداللّه ، محسن، ابراهیم، حمزه، عمر، زید و عمران دانسته است و تعداد دختران حضرت را هشت نفر می داند؛ به نام های فاطمه کبری، فاطمه صغری، زبیده، زینب، سکینه، ام کلثوم، صفیه و دختری که در شام از دنیا می رود و نامی از او به میان نمی آورد. او بر این باور است که این چند گانگی تنها در اسم آن ها بوده و بیشتر آنان در مسمّی شریک اند؛ زیرا امام حسین (علیه السلام) در تاریخ به کمی فرزند معروف بوده اند. پس ممکن است بعضی از اولاد ایشان دو اسم داشته باشند یا حتی نام نوه های ایشان نیز در ردیف فرزندان شان قرار گرفته باشد و یا به دلیل سرپرستی بعضی یتیمان بنی هاشم مانند فرزندان امام مجتبی (علیه السلام) به اشتباه، نام آنان نیز در شمار فرزندان ایشان دانسته شده باشد.11

3. علی بن عیسی اربلی، نویسنده کتاب معروف کشف الغمّة فی معرفة الائمة، می نویسد: امام حسین (علیه السلام) شش پسر و چهار دختر داشت. با این حال، او هنگام برشمردن دختران حضرت، نام سه نفر ـ زینب، سکینه و فاطمه ـ را می برد و از نفر چهارم سخنی به میان نمی آورد12 که احتمال دارد چهارمین آن ها، حضرت رقیه (علیهاالسلام) باشد.

4. علامه حایری، در کتاب معالی السبطین، می نویسد: برخی مانند محمد بن طلحه شافعی (از عالمان اهل تسنن) می نویسند: امام حسین (علیه السلام) ده فرزند داشته که عبارت بوده اند از: شش پسر و چهار دختر. سپس می افزاید: دختران او عبارت اند از: سکینه، فاطمه صغری، فاطمه کبری، و رقیه (علیهاالسلام). آنگاه در مورد رقیه (علیهاالسلام) می نویسد: رقیه (علیهاالسلام) پنج یا هفت سال داشت و در شام درگذشت که مادرش، شاه زنان، دختر یزدگرد است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
ولی من پرسیدم واقعه اصلی عاشورا و با جزئیات کامل هیچ جا موجود نیست اینا هم که موجوده یه کلیاتی از اون واقعه هست:hanghead:

ولی اینکه دیگه دختر امام حسین نباشه که دیگه خیلی تابلو یعنی اینا همه سال من در گمراهی بودم:w58:

 

اوووووووووووه این که چیزی نیست من یادمه معلم عربیمون تو راهنمایی اون درس حر اگه یادتون باشه-میگفت پسر یزید بن معاویه ظهر عاشورا اومد سمت امام حسین!!!

 

ما هم میگفتیم به به .....چقدر زیبا!!!

 

هر یزیدی که یزید نیست معلم جان:banel_smiley_4:

لینک به دیدگاه
حالا كه داري زحمت ميكشي و مي خوني در مورد جوان ناكام علي اكبر هم بخون و ببين اين همه سال دارن هجله مي بندن و .... اين آقا اصلا هم ناكام نبوده و زن و بچه داشته

 

نتيجه گيري هم آزاد:ws3:

 

دوست من شما مثل اینکه برداشتت آزاد تره:whistle: حجله رو برای قاسم میزنن چون چند روز قبل واقعه -دقیق نمیدونم فقط میدونم قبلش بوده- داماد شده بود نه برای علی اکبر.این رو دیگه اکثرا باید بدونن.

 

دسته های عزاداری هم اگر مطالعه کنید- متوجه میشین حضرت زینب راه انداخته برای اینکه این واقعه فراموش نشه.حتی با زنجیر...

 

جواب حرفای شما رو هم نمیشه تو سه خط داد چون اصولا علاقه ای به شنیدن حقیقت ندارین و دنبال نقطه ضعفین :icon_gol:

لینک به دیدگاه
حالا كه داري زحمت ميكشي و مي خوني در مورد جوان ناكام علي اكبر هم بخون و ببين اين همه سال دارن هجله مي بندن و .... اين آقا اصلا هم ناكام نبوده و زن و بچه داشته

باز داري كتاب مي خوني بي زحمت يك تحقيقي هم بكن ببين وضعيت دشت كربلا در آن سال هاي چطور بوده كوير بوده يا جلگه

باز هم زحمت بكش و دنبال اين جواب باش كه چرا امام حسين كه آگاه به علم غيب هم هست در نزديكي فرات چاه نكند به جاي اينكه برادرش رو بفرسته با مشك آب بياره و شهيد بشه؟

باز هم يك زحمتي بكش و نسبت فاميلي شمر رو با اهل بيت پيدا كن

زحمت بعدي كه مي كشي در مورد سابقه ي عزاداري و لباس مشكي پوشيدن هست و ببين چه كسي به مردم كوفه گفت براي تنها نبودن خانواده ي اهل بيت در غم از دست دادن عزيزانشان لباس مشكي بپوشن و بر سر و سينه بزنن و ببين به اسم يزيد مي رسي يا نه

در مقاتل دنبال 2 يري نام هاي عمر و عثمان باش,يكسري برادر هاي امام حسين كه شهيد شدند و يكسري فرزندان امام حسين كه شهيد شدند و ببين براي چي نامي از اين شهيدان در ميان نوحه ها و روضه ها و ... نيست.

مي خواي كتاب بخوني يك نگاهي هم به تاريخچه و نحوه ي برگزاري سوگ سوشون بيانداز و ببين چه شباهت هايي بين اين دو هست

نتيجه گيري هم آزاد:ws3:

 

توی اینا که گفتید فقط میدونم حجله رو برای قاسم درست میکنن

عروس قاسم هم که معروفه

فقط... لینک یکی از مقاتل رو میتونید بذارید؟

در مورد حضرت علی اکبر یقینا بالای 20 سال سن داشته چون امام سجاد معروف به علی اوسط از ایشون کوچکتر بوده و دارای فرزند بوده در واقعه عاشورا امام باقر کودک خردسالی بوده بنابر این مجرد بودن برادر بزرگتر اصلا با عقل و رسومات عرب جور درنمیاد

 

حضرت علی اکبر 27 سالش بوده

لینک به دیدگاه

از اونجايي كه برداشت من آزاد هست و به مذاق اكثريت خوش نمي ايد بحث در مورد تاريخچه ي هجله را ادامه نمي دهم و هر كس مي تواند در ميان برگ هاي تاريخ به دنبال آن باشد.

اما دوست من

قاسم ابن حسن در واقعه ي كربلا تنها 13 سال داشت و هنوز به بلوغ نرسيده بود كه بخواهند عقدش كنند و هجله ببندند.ان هم در ميانه ي جنگ.

اين هم يك متن منتسب به يكي از علماي شيعه:

شيخ عباس قمي در منتهي الامال , ج اول , ص 700 چاپ انتشارات هجرت مي گويد: قصه ي دامادي حضرت قاسم در كربلا, صحت ندارد و حضرت قاسم به اتفاق همه , بدون نسل است . ايشان اضافه مي كند: امام حسين (ع ) سكينه را به عبدالله تزويج كرده بود كه پيش از انجام عروسي در كربلا شهيد شد, دخترش فاطمه را به حسن مثني داده بود و بر اساس برخي روايات يك دختر كوچكي هم در مدينه داشت كه در حد ازدواج نبود. پس قاسم با كدام دختر امام حسين (ع ) ازدواج كرده است ؟! بنابراين دامادي قاسم (ع ) را رمان نويسها ساخته اند تا دل مردم بيشتر منقلب گردد و يا خواسته اند در ماجراي كربلا داستان عشقي هم گنجانده باشند.

 

--------------------

با ترويج اين حرف ها فقط به دين خودتون و افرادي كه به ظاهر راهنماي خود مي دانيد توهين مي كنيد.

لینک به دیدگاه

يك نكته ي ديگر:

سن علي اكبر را از 18 تا 28 نوشته اند و قول رايجي در اين باب وجود ندارد .منتهي با همين ريز بيني ها و به قول دوستان گير دادن ها ي سال هاي اخير و مقايسه ي بين سن فرزندان و كوجكي و بزرگي به حدود سن 25 سال براي ايشان رسيده اند كه تنها حدس و گمان است.

--------------

پست آخرم بود در اين تاپيك

شاد باشيد انديشه هاي خود

لینک به دیدگاه

سلام

ایشون رو اگر نمیشناسین خوبه بدونید:

که از شاگردای علامه طباطبایی هستند و بعضی ها اعتقاد دارن که علم علامه توی سینه ی ایشونه ........

اینها می دونند چی میگن ....

ما کاسه داغ تر از آش نشیم ...

لینک به دیدگاه
از اونجايي كه برداشت من آزاد هست و به مذاق اكثريت خوش نمي ايد بحث در مورد تاريخچه ي هجله را ادامه نمي دهم و هر كس مي تواند در ميان برگ هاي تاريخ به دنبال آن باشد.

اما دوست من

قاسم ابن حسن در واقعه ي كربلا تنها 13 سال داشت و هنوز به بلوغ نرسيده بود كه بخواهند عقدش كنند و هجله ببندند.ان هم در ميانه ي جنگ.

اين هم يك متن منتسب به يكي از علماي شيعه:

شيخ عباس قمي در منتهي الامال , ج اول , ص 700 چاپ انتشارات هجرت مي گويد: قصه ي دامادي حضرت قاسم در كربلا, صحت ندارد و حضرت قاسم به اتفاق همه , بدون نسل است . ايشان اضافه مي كند: امام حسين (ع ) سكينه را به عبدالله تزويج كرده بود كه پيش از انجام عروسي در كربلا شهيد شد, دخترش فاطمه را به حسن مثني داده بود و بر اساس برخي روايات يك دختر كوچكي هم در مدينه داشت كه در حد ازدواج نبود. پس قاسم با كدام دختر امام حسين (ع ) ازدواج كرده است ؟! بنابراين دامادي قاسم (ع ) را رمان نويسها ساخته اند تا دل مردم بيشتر منقلب گردد و يا خواسته اند در ماجراي كربلا داستان عشقي هم گنجانده باشند.

 

--------------------

با ترويج اين حرف ها فقط به دين خودتون و افرادي كه به ظاهر راهنماي خود مي دانيد توهين مي كنيد.

 

يك نكته ي ديگر:

سن علي اكبر را از 18 تا 28 نوشته اند و قول رايجي در اين باب وجود ندارد .منتهي با همين ريز بيني ها و به قول دوستان گير دادن ها ي سال هاي اخير و مقايسه ي بين سن فرزندان و كوجكي و بزرگي به حدود سن 25 سال براي ايشان رسيده اند كه تنها حدس و گمان است.

--------------

پست آخرم بود در اين تاپيك

شاد باشيد انديشه هاي خود

 

الان از پست من ناراحت شدید که اینطور جواب دادید؟

من حرف خاصی یا قضاوتی نکردم

اونچه رو که شنیده بودم رو بیان کردم

واسه همین خواستم یکی از مقاتل رو معرفی کنید :ws38:

من تا به حال در مورد مذهب با کسی بحث نکرده بودم و حرفی نزده بودم

ولی اینجا حرفایی زده شد که دوست دارم بیشتر بدونم

 

یه سوال

از کجا اعتبار کلام یه نویسنده رو متوجه بشیم

چون سوال در مورد موضوعی علی الخصوص واقعه کربلا زیاده

کتاب هم راجع به این مورد زیاد

از کجا بفهمیم کی راست میگه؟

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...