رفتن به مطلب

شهر فولادشهر


ارسال های توصیه شده

وجه تسمیه

از آنجائیکه شهر همزمان با پایه گذاری صنعت ذوب آهن اصفهان و جهت اسکان کارکنان تأسیس گردیده است و همچنین با توجه به اینکه شهر همجوار با کارخانه ذوب آهن اصفهان است لذا نام آنرا بر اساس صنعت فولاد ، فولادشهر برگزیده اند.

 

 

تاریخچه شهر

فولادشهر در پی تاسیس کارخانه ذوب آهن اصفهان در سال 1347 بوسیله کمیسیون مخصوصی مرکب از کارشناسان ایران و روسی که در جهت کمکهای فنی برای ساختمان کارخانه ذوب آهن اصفهان و انتخاب محل شهرسازی آن به ایران اعزام شده بودند انتخاب گردید .لذا دولت وقت ایران قرارداد احداث یک شهر را به همراه احداث کارخانه ذوب آهن با دولت اتحاد جماهیر شوروی منعقد کرد. نقشه جامع پیشنهاد شده برای فولادشهر بر اساس تجارب شهرسازی با ملاحظه و بررسی حوائج اجتماعی و مدنی و ساختمانی و بهداشتی یک شهر مدرن وجدید تهیه شد . در سال 1360 اراضی فولادشهر در اختیار سازمان زمین شهری قرار گرفت ؛ به دنبال مصوبه هیئت وزیران در پایان سال 1366 مبنی بر ایجاد شهرهای جدید در اطراف شهرهای بزرگ صنعتی ، شرکت عمران شهر جدید فولادشهرتشکیل شد و در سال 1372 شهرداری فولادشهر رسمآ تأسیس گردید . تعیین منطقه مسکونی با توجه به ضروریات و شرایط بهداشت صنعتی و فاصله لازم صورت گرفته است ، این عامل برای شهری که بر اساس صنایع سنگین بنا می شود حائز اهمیت بسیار بوده است . .

طرح جامع این شهر برای جمعیتی معادل 500،000 نفر تا سال 1395 در تاریخ 19/10/73 توسط شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با محدوده استحفاظی حدود 24000 هکتار و محدوده طرح جامع 8400 هکتار به تصویب رسیده است. این شهردر حال حاضر با جمعیتی نزدیک به 59677 نفر ، ضمن ایجاد زمینه های اشنغال و دست یابی به اقتصادی پویا و خودکفا موجب توازن و تعادل در سلسله مراتب شهری و مراکز مسکونی و خدماتی و پایداری سیستم اسکان منطقه می باشد.

اراضی فولادشهر در 38 کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان در دشت لنجان بین فاصله ارتفاعی 1620 تا 1800 متری از سطح دریا واقع شده است . این اراضی تقریباً شکل مستطیلی به ابعاد 4*15 کیلومتر در جهت جنوب شرقی – شمال غربی قرار دارند .به نحوی که از جنوب و غرب به رشته کوههای اشترجان و زرد مطبخ ، از شمال به اراضی محدوده نجف آباد و از شرق به دشت لنجان محدود است .

فاصله تامرکزاستان

فولادشهر با ارتفاع حدود 1655 متر از سطح دریا در 19 کیلومتری جنوب غربی اصفهان و 11 کیلومتری شمال شرقی زرین شهر و 5 کیلومتری مجتمع صنعتی ذوب آهن واقع شده است

 

جغرافیای طبیعی

ارتفاعات وکوه های مهم عبارتست از : رشته کوه پنجی در غرب و رشته کوه اشترجان در جنوب عوارض طبیعی مارماضه و فشارچه داخل محدوده شهر هستند .

شاخصهای جغرافیایی عرض جغرافیای : 31 تا 32 درجه عرض شمالی طول جغرافیایی : 51 تا 52 درجه طول شرقی

 

 

جغرافیای انسانی

ویژگی های اقلیمی شهر : نیمه بیابانی

ویژگی های معماری شهر : بافت آپارتمانی چند خانواری ( بلند مرتبه – میان مرتبه و چند خانواری ) و ویلایی دین : اسلام 100% مذهب : شیعه 12 امامی 99%

نژاد : فارس 30% ، لر 20% ، ترک 5% ، عرب 5% ، کرد 6% ، بختیاری 30% ، بلوچ 2% ، ترکمن 2% زبان و گویش محلی : فارسی جشن ها و سوگواری های خاص : تابع آداب و سنن نژادهای ساکن شهر لباسها وپوشش های محلی : تابع آداب و سنن نژادهای ساکن شهر

هنرهای محلی : تابع آداب و سنن نژادهای ساکن شهر آداب و رسوم : با توجه به اینکه از تمام قشرها و اقوام کشور عزیزمان ایران اسلامی در این شهر ساکن می باشند هر قوم و قشر ساکن در فولادشهر تابع آداب و رسوم خود میباشد ؛ در حقیقت فولادشهر را میتوان ایرانی کوچک نامید .

غذای سنتی : با توجه به اینکه اقوام گوناگون در این شهر ساکن می باشند ؛ دارای غذاهای سنتی قوم و قشرخاص خود می باشند . در حقیقت مجموعه ای از غذاهای کل کشور در فولادشهر موجود می باشد . به عنوان مثال کباب بختیاری ، کباب ترکی ، فسنجان ترش ، باقال قاتوق ، آبگوشت ، قیله ماهی و ...

 

 

جاذبه های گردشگری

مکان های مذهبی که برای گردشگران دارای جاذبه گردشگری ومذهبی است .

زیارتگاه های مهم : آرامگاه 5 شهید گمنام واقع در مصلای نماز جمعه شهر ، آرامگاه شهدای دفاع مقدس واقع در گلزار شهدا

جاذبه های هنری و فرهنگی شهر : قالیبافی

لینک به دیدگاه

[h=2]مردم:

[/h] ۱. مهاجرین جنگ تحمیلی که آغاز جنگ و اشتغال در بخش قابل توجهی از سرزمین خوزستان، زاد و بوم خویش درترک کرده و با مهاجرت به مناطق امن تراز جمله منطقه لنجان نو بنیاد شهر فولادشهر اسکان داده شده‌اند و بعدا با آغاز سیاست کارخانه ذوب آهن در فروش املاک و مستقلات خود در این شهراقدام به خرید جایگاه‌های خود از کارخانه و اسکان دائمی در فولادشهر نمودند.

۲. روستاییان از دیگر گروه‌های اسکان یافته در فولادشهر می‌باشند که پس از انقلاب به واسطه پایی بودن سطح زندگی و کاهش منابع و بهره مندی از امکانات اشتغال در زادگاه خود به نسبت زندگی شهری و به امید بهره مندی از امکانات بهتر زندگی روستاهای خود را متروک گزارده و با مهاجرت درون منطقه‌ای راه شهر‌های هم جوار به ویژه فولادشهررا در پیش گرفته و در جایگاه‌های مذکور اسکان نموده‌اند.

 

منبع: ویکی پدیا

لینک به دیدگاه

[h=2]مشاهیر [

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
]

[/h] [TABLE=class: wikitable]

[TR]

[TH]نام[/TH]

[TH]سمت[/TH]

[/TR]

[TR]

[TD]جلال چوبینه[/TD]

[TD]شاعر[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]حمید ایزد پناهی

[/TD]

[TD]شاعر[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]محمود شاهمرادی[/TD]

[TD]شاعر[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]مهندس محمد بهرامی[/TD]

[TD]مخترع و مبتکر[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]مهندس حسن بختیاری[/TD]

[TD]مخترع و مبتکر[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]حیدر علی شجاعی[/TD]

[TD]پیشکسوت ورزش جودو و قهرمان مسابقات کچ دبی[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]محمد طلایی

[/TD]

[TD]نایب قهرمان مسابقات جهان[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]علی وادی[/TD]

[TD]قهرمان مسابقات وزنه برداری آسیا[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]مرحوم حسن مولاییان

[/TD]

[TD]استاد هنرهای تجسمی[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]محمدرضا امینی[/TD]

[TD]استاد بزرگ و ممتاز تار[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]محمد علی حسینی[/TD]

[TD]قاری بزرگ قرآن[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]کاظم ایزدی[/TD]

[TD]حافظ کل قرآن[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]مرحوم سید محمد تقی موسوی[/TD]

[TD]قاری و استاد مخلص قرآن کریم[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[/TD]

[TD]خواننده[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

منبع: ویکی پدیا

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...