رفتن به مطلب

انواع ماهيان آكواريومي


sokut.n

ارسال های توصیه شده

نام : پنکوسی کت فیش یا شارک کت فیش

خانواده : Pangasiidae

زیستگاه اصلی : تایلند

خصوصیات فیزیکوشیمایی : دما = 22-26 درجه سانتیگراد – PH= 6.5-7.5

بیش ترین اندازه : در طبیعت 40 اینچ ( حدود 100 سانتی متر ) و در آکواریوم 6 تا 12 اینچ ( 15-30 سانتی متر ) رشد می کند .

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

سطح شنا : پایین آب

غذا : بیش تر غذاها از جمله دل و جگر گاو و گوسفند ، کرم خونی ، لوفاک و ... را می خورد .

طول عمر : 10 سال و حتی بیش تر

رنگ ها : مشکی ، آبی تیره ، نقره ای و سفید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

سازگاری : پنکوسی باله بلند ( گوشتخوار ) ماهی های کوچک را می خورد ، ولی پنکوسی باله کوتاه ( گیاهخوار ) با بیش تر گیاهخواران سازگار است .

توجه : پنکوسی باله بلند دارای باله ی پشتی نوک تیز و رنگ تیره بوده در صورتی که باله ی پشتی در پنکوسی باله کوتاه حالتی شبیه قوس دارد و رنگ آن ها روش تر است .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

Www.Aqua-Qest.Ir-Pangasius-Fish4.jpg

رفتار : پنکوسی ها ماهی های خجالتی بوده که بسیار مضطرب و فعال هستند و تقریباً همیشه گرسنه اند . آنها را باید در گروه نگهداری کرد تا استرس آنها تا حدی کاهش یابد . پنکوسی ها خیلی سریع شنا کرده و به فضای زیادی در تانک نیاز دارند . برای کاهش اضطراب آنها می توان از گیاهان شناور روی آب استفاده کرد که با ایجاد سایه مانع رسیدن نور به آنها شده و تا حدی از اضطراب آنها کاسته می شود .

باید توجه داشت که چون آنها به راحتی زخمی می شوند ، نباید در تانک از وسایل نوک تیز استفاده کرد و در صورت امکان از حداقل وسایل تزئینی در تانک استفاده شود تا آنها راحت حرکت کنند .

نگهداری از پنکوسی ها در آکواریوم های خانگی توصیه نمی شود ، چرا که آنهابه سرعت رشد کرده و به دلیل کمبود جا در 85 درصد موارد پس از رسیدن به 8 اینچ ( حدود 20 سانتی متر ) می میرند .

نکته : غذا دادن به پنکوسی ها کمی مشکل است ، چرا که آنها بینایی بسیار کمی دارند و باید تنها غذا را در جایی از آکواریوم ریخت که آنها رفت و آمد بیش تری دارند .

آنها در بعضی موارد همچون ترس ، زخمی شدن ، بالا و پایین آمدن ناگهانی دمای آب و ... حالتی شبیه مردن به خود ایجاد می کنند و خود را به صورت معلق در آب رها می کنند که خیلی جای نگرانی نیست و به اصطلاح به این حرکت آنها " بازی مردن " می گویند . ( البته نباید شرایط را طوری تنظیم کرد که آنها این حرکت را از خود نشان دهند . )

تذکر : هرگز نباید به شیشه ی آکواریومی که در آن پنکوسی وجود دارد ، ضربه زد ، چرا که ممکن است باعث حرکت های سریع و وحشت انگیز پنکوسی ها شده که در نهایت موجب صدمه زدن به ماهی می شود .

توجه : به دلیل تیز و محکم بودن باله ی پشتی آنها ممکن است در انتقال آنها با تور دچار مشکل شوید که توصیه می شود ماهی را توسط تور به بالای آکواریوم آورده و سپس با یک ظرف آنها را از تانک خارج کنید .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

تشخیص جنسیت : راه راه های روی بدن پنکوسی های نر بلند تر و تیز تر از ماده هاست ضمن اینکه پنکوسی های ماده بزرگتر از نرها هستند .

تکثیر : پنکوسی ها را تا به حال در آکواریوم تکثیر نکرده اند و تکثیر آنها در فضای کم آکواریوم عملاً غیر ممکن است و تنها برای استفاده ی تجاری آنها را در استخر های بزرگ تکثیر می کنند . ( در تایلند )

نکته : ممکن است گاهی اوقات پنکوسی ها به علت اضطراب به بیرون از تانک بپرند که به همین دلیل حتماً باید روی تانک درپوش قرار دهید .

بیماری : ممکن است پنکوسی به راحتی به بیمای سفیدک مبتلا شود که با بالا بردن دمای آب می توان آنرا درمان کرد .

 

منبع این مقاله : سايت تخصصي ماهيان آكواريومي

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

mono_argenteus-2.jpgآنجل مونو(منو):

 

یکی دیگر از ماهیان خارق العاده ای که در آکواریوم نگهداری می شود آنجل سنگاپوری یا آنجل مونو است.قبل از هر چیز باید گفته شود که اغلب در ایران این ماهی را با نام آنجل منو می شناسند ولی با توجه به نام آن مونوصحیح تر می باشد.این گونه در دسته بندی ماهیان آب نیمه شور و یا شور قرار می گیرد ولی باید خاطر نشان کرد که به خاطر زندگی این ماهی در اقیانوس ها و مسافرت در طول رودخانه ها می تواند به راحتی در آب شیرین نیز نگهداری شود.

 

با تمام این گفته ها ماهی پس از اینکه به اندازه ی دو ونیم سانتی متری رسیدند می توانند به راحتی در آب شیرین نگهداری و حتی تکثیر شوند آنجل مونو ها بسیار اجتماعی بوده و باید به صورت دسته های چهار یا پنج تایی نگهداری شوند؛ اگر یک یا دو عدد از آنها را بصورت انفرادی نگهداری کنید بعد از مدت اندکی خواهند مرد. از قابلیت انطباق بسیار بالایی برخوردارند و می توانند با اکثر شرایط آب سازگار شوند ولی به شدت توصیه می شود که در آب سنگین نگهداری شوندزیرا آب سبک برای آنها زیان آور است.pH مناسب برای آنها 7.7-9است .دمای تانک این ماهی باید حدود 22-26 درجه باشد.برای تغذیه آنها می توان از انواع غذا ها استفاده کرد ولی برای ماهی های در حال رشد بهترین غذا آرتمیا می باشد.در غذا دادن به آنها هرگز اصراف نکنید زیرا ممکن است پس از مدتی به بیماری هایی چون بواسیر مبتلا شوند.تکثیر آنها تقریبا مشکل است و از آن مشکل تر بزرگ کردن بچه ماهی هاست.حداکثر بزرگی که آنها می توانند داشته باشند 30 سانتی متر است ولی این اندازه بسیار نادر است و اغلب از 10 سانتی متر تجاوز نمی کنند.

 

برای آماده کردن شرایط تخمریزی این ماهی اولین کاری که می کنیم افزایش میزان شوری آب است تا حدی که شوری آن به اندازه ی شوری آب دریا باشد.البته این کار طی چندین روز و به صورت تدریجی انجام می شود.برای بالا بردن شوری باید از نمک دریایی که در آکواریوم فروشی ها یافت می شود استفاده کرد.ماهی ها را برای مدت چند هفته در این شرایط نگهداری می کنیم.بعد از این مدت هر روز مقداری از آب شور آکواریوم را خالی کرده و آب شیرین را جایگزین آن می کنیم.بدین ترتیب هر روز از شوری آب کاهش می یابد.ماهی ها پس از چند روز احتمالا تخم ریزی خواهند نمود.

علت انجام این کار:این ماهی قبل از تخمریزی در اقیانوس زندگی می کند که شوری آن نسبتا زیاد است به همین خاطر در مرحله اول به صورت تدریجی به شوری آب اضافه می کنیم تا با شرایط آب اقیانوس یکسان شود.این ماهی در طول رودخانه ها برای تخمریزی مسافرت می کند که با دور شدن از اقیانوسها از شوری آب کاسته می شود.به همین خاطر از شوری آب در مرحله ی دوم کم می کنیم.بعد از تخمریزی بچه ماهی ها پس از چند روز به طرف اقیانوس حرکت می کنند که دوباره به شوری آب اضافه می شود.

 

قبل از تخمریزی ماهی ها به صورت دایره ای در امتداد یک دایره به شعاع 20 سانتیمتر حرکت می کنند.در ادامه ی این حرکت ماده ها چندین تخم رها می کند که توسط نرها بارور می شوند.تخم ها به قدری کوچک هستند که با چشم به سختی دیده می شوند.هر ماهی می تواند تا حدود 20000 تخم بگذارد.با تمام این اوصاف بزرگ کردن بچه ها بسیار مشکل و تقریبا غیر ممکن است.برای تغذیه بچه ها حتی بچه آرتمیا ها هم بسیار درشت هستند و باید از پلانکتون های تازه و ریز استفاده کرد.

لینک به دیدگاه

گوپی

 

یکی از معروفترین ماهی های زنده زا ماهی گوپی می باشد.این ماهی بسیار مقاوم است و تکثیر آن به آسانی انجام می شود.این ماهی ها هیچ گونه مزاحمتی برای سایر ماهی های آکواریوم ایجاد نمی کنند و بسیار صلح جویند.

اندازه اين ماهي كه بومي ونزويلا،ترينيداد،شمال برزيل و گينه است در ماده ها به 6 و در نرها به 3سانتي متر ميرسد.ماهي هاي نر داراي رنگ هاي متنوع و زيبا بوده و باله هاي پشتي و مخرجي آن ها داراي اشكال گوناگون ميباشد.از اين ماهي براي كنترل تخم و نوزاد حشرات استفاده ميشود.در آكواريوم ها بسيار مقاوم بوده و تغذيه و تكثير آن ها نسبتا آسان است.اين ماهي ها هيچ گونه مزاحمتي براي ساير ماهي هاي آكواريوم ايجاد نميكنند.نرها همواره مواظب ماده ها بوده و در هر فرصت ممكن است اسپرم خود را به آن ها منتقل نمايند.اسپرم حاصله از يك بار انتقال ميتواند تا 6 بار تخم ها را بارور نمايد.

ماهي باردار داراي منطقه ي تيره رنگي زير باله ي مخرجي بوده و شكم آن به طور چشم گيري متورم است.دوره رشد و نمو جنين معمولا يك ماه به طول مي انجامد.ولي طبيعتا در آب هاي سرد طولاني تر است.براي حفاظت از نوزادان تازه متولد شده بايد آكواريوم داراي پوشش گياهي زياد به خصوص در كف آن باشد.زيرا اين نوزادها به سرعت توسط والدين و يا ساير ماهي ها خورده ميشوند.بهترين راه براي حفظ نوزادان اين ماهي استفاده از زايشگاه ميباشد.

 

 

shilatec8fc.jpg

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

آنجل یا فرشته ماهی دارای انواع متعددی است. در گروه سیچلایدها، آنجل یکی از زیباترین ماهیها بحساب می آید و از طرفداران زیادی برخوردار است. آنجل باله بلند چلگیس، آنجل نیم تنه مشکی، آنجل ببری، آنجل سفید، آنجل مشکی، آنجل باله بلند دودی، آنجل باله بلند سفید هستند، که در ایران تکثیر و پرورش یافته اند و اکثر علاقمندان به این ماهیها برای انتخاب ماهیهای مولد خوب باید تعدادی از آنجلهای جوان، شاداب، سرحال و بدون نقص باله ها و عضو را بصورت گروهی در شرایط عالی نگهداری کنند. و از بین آنهایی که با همدیگر جفت می شوند برای تکثیر و پرورش جدا کنند. برای اینکار باید در روی هر دیواره آکواریوم چندین تکه سنگ به اندازه ارتفاع آکواریوم و به عرض 5 سانتیمتر قرار داده شود. بطوریکه تکه سنگ با دیواره آکواریوم بصورت مورب و زاویه ایی تقریبا 55 بوجود آورد. آنجلها محلهایی که دارای شیب است برای تخمریزی انتخاب می کنند.

ماهیهای آنجل جوان معمولا بین 10 تا 12 ماهگی بالغ می شوند و در آنموقع بین 13 تا 15 سانتیمتر طول خواهند داشت.

در یک گروه معمولا آنجلها برای انتخاب جفت حرکات و رقصهای مخصوصی را انجام می دهند. با سرعت بطرف جفت مورد علاقه شان حرکت می کنند و بنظر می رسد بهمدیگر ضربه وارد می آورند ولی اینطور نیست. ابراز علاقه و دعوت به ازدواج و تمایل یکدیگر را با این حرکات به نمایش می گذارند. ادامه این حرکات رقصها و گردشگهای سریع به چپ و راست بالاخره انتخاب جفت را در برخواهد داشت زمانیکه اعلام قبول ازدواج را نر و ماده با یکدیگر دادند. آنوقت جفت یکدیگر را پذیرفته و حرکات به شکل منظم و دقیق ظاهر می شوند. بطوریکه موازی با همدیگر و در یک ستون و به یک فاصله معین با همدیگر حرکت می کنند. آنها به تمام نقاط آکواریوم سرکشی می کنند تا بالاخره مکان مناسب که معمولا یکی از آن تکه سنگهایی است که به دیواره آکواریوم تکیه داده اید را بعنوان محل تخم گذاری انتخاب و شروع به تمیز کردن آن می نمایند.

 

 

 

ماهیهای دیگر چنانچه دخالت کنند با عکس العمل شدید آنها مواجه خواهند شد و گاهی ضربه ایی هم خواهند خورد. آنجلهای جفت شده با لبهای مکنده شان و لرزش های مخصوصی منطقه ای را بر روی تکه سنگ برای تخمهایشان بدقت تمیز می کنند در اینحالت بهتر است بآرامی آنها را به یک آکواریوم آماده که از قبل تدارک دیده اید با همان تکه سنگ انتخاب شده جفت انتقال دهید. (اگر تعدادی تکه سنگ مشابه داشته باشید بهتر است چون موقعی که آنرا خارج می کنید باید یک عدد دیگر برایشان قرار دهید تا از نبودن محل تخمها عصبانی نشوند) گاهی دیده شده است آنجلهایی با همدیگر جفت شده اند و محلهای نامناسبی را انتخاب کرده اند. مثلا شیشه بخاری آکواریوم یا از این قبیل اشیاء که در آنصورت اگر برای اولین بار تخمریزی می کنند باید اجاره بدهید تخمهایشان را در همان محل بریزند. در غیر اینصورت قهر خواهند کرد و مدت طولانی تخمریزی نخواهد کرد. آنجلهای جوان جفت شده اگر خوب تغذیه شوند معمولا بین 8 الی 15 روز یکبار تخمریزی خواهند کرد. آنجلها هم در موقع تخمریزی لوله مخصوصی از بدنشان خارج می شود که معمولا لوله تخمدان ماهی ماده حداکثر تا 2 میلیمتر بیرون می آید و لبه آن گرد و پهن است. و لوله اسپرم ماهی نر حداکثر تا 1 میلیمتر بیرون می آید که لبه آن زوکی شکل و کوچک است. بعد از بیرون آمدن لوله ها، تخمریزی در محلی که از قبل انتخاب و تمیز شده است شروع می شود.

ماهی ماده با نزدیک شدن به صورت زاویه ایی و با لرزش مخصوصی تخمهایش را بصورت زنجیر و ردیفی بر روی تک سنگ می چسبانند.

پشت سر ماهی نر فعالیت می کند و با رها ساختن اسپرم بر روی تخمها آنها را بارور می سازد. بعد از حداکثر 2 ساعت تخمریزی تعداد زیادی تخم بر روی تکه سنگ چسبیده خواهد شد و در آخر، تخمریزی تمام خواهد شد.

بهتر است بآرامی تخمها را با سنگش به آکواریومی که دارای شرایط لازم و از قبل آماده شده است منتقل شوند. و به جای تکه سنگ تخمها که بر می دارید یکعدد تکه سنگ مشابه به جای آن قرار دهید که جفت آنجل از نبودن سنگ تخمها عصبانی نشوند.

آب تخمها باید دارای DH بین 5 تا 8 درجه باشد و دمای 27 درجه سلسیوس مناسب خواهد بود. مقداری داروی متیلن آبی به مقدار 1/0% به آب تخمها اضافه می کنیم تا از هجوم و حمله قارچها به تخمها جلوگیری بعمل آید. معمولا بعد از 48 ساعت تخمها باز و تبدیل به لارو می شوند. و روی سنگ در حالیکه با سر چسبیده به سنگ هستند. دم تکان می دهند و اصطلاحا گفته می شود تخمها باز شده و در مرحله دم تکان دادن هستند. بعد از آن از سنگ جدا می شوند و همه آنها در یک گوشه ایی از آکواریوم تجمع می کنند. همانطوریکه می دانید لاروها همراه با خودشان دارای کیسه زرده ایی در زیر شکمشان هستند که تا سه روز از آن تغذیه می کنند. سنگ تخمها را بآرامی آنها را بخارج بیاورید. در این مرحله بر اثر تجزیه پوسته تخمها مقداری آب آلوده شده است مقداری از آب را با آب مناسب که از قبل آماده ساخته اید تعویض کنید تا علاوه بر تمیزی آب؛ لاروها شاداب شوند و کیسه زرده آنها بخوبی جذب بدنشان بشود. چنانچه آب آلوده باشد لاروها ضعیف و بی حال و سفید خواهند شد و کمرشان خم می شود و کیسه زرده آنها آب می رود و در نهایت تلف خواهند شد. (برای تهیه آب مناسب باید DH آب برای لارو آنجل بین 3 تا 5 درجه باشد و یکهفته آنرا با ***** ذغالی *****اسیون کنید که در آنصورت آب شفاف و کریستالی خواهد شد و درجه حرارت را روی 27 سلسیوس ثابت نگهدارید و تغییر نداشته باشد.)

بعد از جذب کیسه زرده؛ لاروها خیلی حریص غذا خوردن هستند و از صبح روز چهارم که دارای شنای آزاد شده اند می توانید به آنها غذای زنده و مقوی بدهید بهترین غذای زنده در این مرحله نوزادان میگو هستند. بهمین منظور باید تخم میگوی نمکی را طوری تنظیم کنید که همزمان با نیاز لاروها آنها هم تبدیل به نوزادان میگوی تازه بدنیا آمده شوند تا بخوبی توسط لاروها قابل صید و خوردن باشند. چنانچه از نوزادان میگو که 24 ساعت قبل از تخم درآمده باشند. و آنها را استفاده کنید بدلیل بزرگ بودن نوزادان میگو لاروهای آنجل آنها را نمی توانند صید و مورد مصرف قرار دهند. این موضوع در روزهای اول دارای اهمیت زیادی است. چنانچه لاروها نتوانند غذا بخورند در مدت 48 ساعت آینده تمام آنها بر اثر نخوردن غذا خواهند مرد.

مطلب مهم دیگر که در این مرحله باید دقت کافی بشود. مقدار غذایی که لاروها احتیاج دارند باید به همان اندازه برایشان بریزید. چنانچه اگر اضافه تر از مصرف آنها ریخته شود. نوزادان میگو در آب شیرین بعد از چند ساعت می میرند و در آب تجزیه خواهند شد و خیلی سریع آب آلوده و کثیف می شود و همین امر باعث تلفات لاروها خواهد شد. برای اینکه درصد تلفات به پایین ترین حد ممکن برسد باید اولا به لاروها فضای کافی اختصاص دهید. و به مکان بزرگتری انتقال دهید.

 

 

 

دوما: آلودگی آب را کنترل کنید در صورت مشاهده اولین تلفات خیلی زود آب را با آب سالم و آماده تعویض کنید.

سوما: بهتر است تا 15 روز اول برای آب لاروها داروی متیلن آبی استفاده کنید تا از آلودگی و تلفات لاروها جلوگیری شود.

طرز تشخیص جنسیت آنجل:

ماهی نر:

1- نوک لوله اسپرم نر زوکی شکل شبیه به نوک قلم نی است.

2- لبهای پهن و ضخیمتری نسبت به ماده اش دارد و کمی دهانش بزرگتر است.

3- قوز روی سر نر دارای بر آمدگی بیشتری نسبت به نوع ماده اش دارد.

4- باله زیرین بلندش در محل تلاقی با بدن زاویه باز ایجاد می کند.

ماهی ماده:

1- نوک لوله تخمدان درست شبیه به تخم و لبه آن گرد است.

2- لبهای نازکتر و باریکتری دارد و کمی دهانش کوچکتر است.

3- قوز روی سر ماده دارای برآمدگی کمتری نسبت به نوع نرش است.

4- باله زیرین بلندش در محل تلاقی با بدن زاویه قائمه ایجاد می کند

لینک به دیدگاه

[h=1]نحوه تكثير سيلور دالر[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

نام : سیلور دالر

تانک مورد نیاز برای تکثیر : حداقل 100 لیتر

خصوصیات فیزیکوشیمیایی تکثیر : دما = 28- 27 درجه سانتی گراد ؛ PH = 6-6.5

تشخیص جنسیت : باله ی زیرین شکم در نرها اغلب بزرگتر از ماده ها بوده و رنگ آن مایل به قرمز و یا قرمز است . ( توجه : تا زمانی که آنها بالغ نشده اند نمی توان جنسیتشان را تشخیص داد . )

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

دالر ها را به دلیل اینکه به راحتی با جنس مخالف جفت نمی خورند ؛ نمی توان راحت تکثیر کرد و برای جفت خوردن حداقل به 7 نر و 5 ماده در یک تانک نیاز است که ماهی مورد نظر خودش جفت خود را پیدا کند .

aquaquest_silver-dollar-breeding3.jpg

aquaquest_silver-dollar-breeding22.jpg

در زمانی که آنها جفت خوردند ؛ یک قسمت از تانک را انتخاب کرده و اجازه ی ورود سایر ماهی ها به آنجا را نمی دهند که در این زمان آنها را به یک تانک حداقل 100 لیتری منتقل کرده و به ازای هر 5 لیتر یک قطره محلول ضدعفونی در آب بریزید . استفاده از گیاهان پهن برگ به صورت انبوه و تعدادی گیاه شناور روی آب هم ضروری می باشد . ( البته ممکن است تعدادی از گیاهان را بخورند . )

پس از جفت گیری ماده تخم ریزی خود را آغاز می کند که در برخی موارد تا 2000 تخم می گذارد .

تخم ها به دلیل سنگینی به کف تانک سقوط می کنند و والدین 3 روز از تخم ها مراقبت می کنند تا بچه ها از تخم در آیند . پس از یک هفته هم بچه ها بدون نیاز به هیچ کمکی در آب شنا کرده و قادر به غذا خوردن هستند که می توان از تخم میگوی آب شور ( آرتمیا ) برای تغذیه ی آنها استفاده کرد .

اما اگر از غذاهای متنوع برای تغذیه ی آنها استفاده کنید به سرعت رشد می یابند و به یک دالر بالغ تبدیل می شوند .

aquaquest_dollar-balegh.jpg

تذکر : در بیش تر موارد به دلیل استرس ؛ والدین تخم ها را می خورند و به این دلیل آنها را اغلب در دریاچه های مصنوعی تکثیر می کنند . ولی برای تکثیر آنها در آکواریوم باید علاوه بر استفاده از محلول ضد استرس ( به ازای هر 10 لیتر یک قطره ) در آب عوامل استرس زا ( مانند بچه های کوچک ) را کاهش داد تا خطری از طرف والدین تخم ها را تهدید نکند .

لینک به دیدگاه

پرورش سیلورشارک یا بلاشارک

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

نام : سیلورشارک یا بلاشارک

دلیل نامگذاری : شبیه بودن آن به کوسه ها ( همین ویژگی سبب جذاب و همه پسند شدن آن شده است . )

اندازه : تا 35 سانتیمتر رشد می کند .

همزیستی : سازگار با تمام ماهی ها

جایگیری : میانه و پایین آکواریوم

تغذیه : همه چیز خوار

خصوصیات فیزیکو شیمیایی : دما 27 - 24 درجه سانتی گراد - PH = 6-8

زیستگاه اصلی : جنوب شرقی آسیا ( تایلند ، اندونزی و مالزی )

رفتار : یک ماهی اجتماعی بوده که به هیچ یک از ماهی ها آسیبی نمی رساند .

تشخیص جنسیت :

 

 

هیچ نشانه ی خاصی برای تشخیص جنسیت آنها وجود ندارد ، فقط می توان به بزرگتر بودن ماده از نر اشاره کرد که در همه ی موارد درست نیست .

نحوه ی تکثیر : سیلور شارک را نمی توان در آکواریوم تکثیر کرد و به دریاچه نیاز دارد که به طور طبیعی در آن تولید مثل کند .

سیلور شارک یک ماهی مناسب برای تمام سلیقه ها به شمار می رود .

دارای رنگهای جذابی بوده که به شرح زیر است :

دارای باله و دم سفید یا طلایی و بدنی کشیده و خاکستری بوده که سبب ابهت بخشیدن به آن شده است .

Aquaquest_silver-shark.jpg

دلیل دیگر ابهت آنها بزرگ شدنشان است که تا 35 سانتی متر هم دیده شده است .

ماهی بسیار صلح جو و اجتماعی بوده که با ماهی های کوچکتر از خود هم به راحتی قابل نگهداری در آکواریوم می باشد .ویژگی جالب آن ها در آوردن صدا به هنگام غذا خوردن است که سبب شهرت آنان شده است .

Aquaquest_silver-sharks.jpg

شارکها فضای بیشتری را برای شنا ترجیح می دهند ، هم چنین می توان برای دکوراسیون آکواریوم از گیاهان و چوب استفاده کرد .

تغذیه آنان بیش تر از کف آکواریوم و باقیمانده ی غذا می باشد و در هنگام غذا خوردن برای هیچ یک از ماهی ها مزاحمت ایجاد نمی کند .

برای نشاط بخشیدن به آنها می توان از میگوی آب شور ( آرتمیا ) استفاده کرد هم چنین آن ها عاشق تغذیه از لارو پشه و گیاهان خوراکی هستند .

لینک به دیدگاه

ماهی اروانا

e73167c9-e975-4886-aca5-b4cb21efb224.jpg

ماهي اروانا
از معروفترين و يكي از زيباترين ماهيان گوشتخوار ميباشد. اين ماهي در طبيعت و اكواريوم 100 سانتي متر رشد ميكند و دماي مورد نياز براي نگه داري ان 25 درجه سانتي گراد ميباشد. اين ماهي در بالا و سطح اب شنا ميكند و در مخزن نگهداريش احتياج به فضاي ازاد براي تحرك و شنا دارد. بنابراين شما ميبايست كه فضاي بالاي اب و وسط اكواريوم را از تزئينات خالي بگذاريد. اين ماهي شكارچي و ماهيخوار ميباشد. علاقه وافري به شكار حشرات در بيرون اب دارد و ميتواند تا چندين متر از محيط خود بيرون پريده و طعمه اش را شكار نمايد.لذا لازم است شما درپوش مناسبي بروي مخزن خود گذاشته تا در صورت نگهداري اين گونه از ماهيان به مشكلي برخورد نكنيد. اروانا نياز به مخزني بزرگ دارد و فضاي باز براي حركتش. در مخزن نگهداري ميتوانيد انرا با دل خرد شده و ماهيهاي كيليكا كه سرشار از پروتئين هستند تغذيه نمائيد. همينطور اين ماهي علاقه زيادي به حشرات زنده دارد. ميتوانيد حشراتي چون مگس سوسك و حشرات ديگر را به عنوان خوراك زنده به او بدهيد. همچنين ماهيهاي طعمه خوراك بسيار مناسبي براي اروانا ميباشند. اب مخزن نگهداري اروانا ميبايست كه بسيار شفاف و تميز و پر اكسيژن باشد. براي مخزن خود از ************************************************** ********** مناسبي استفاده نمائيد. اروانا با ماهيان ديگر گوشتخوار براحتي همزيست شده و ميتوانيد انها را در يك مخزن نگهداري كنيد. اروانا در گونه هاي مختلفي يافت ميشود و در ايران سيلور اروانا بيش از گونه هاي ديگر به چشم ميخورد. اروانا در رنگهاي سبز و قرمز و سياه و طلائي يافت ميشود. اروانا رشد بسيار قابل توجهي دارد و در مدت كوتاهي ماهي بزرگي ميشود. بنابراين براي نگه داريش احتياج به مخزن بزرگتري خواهيد داشت. اروانا در مخازن خانگي و يا حتي در ايران تكثير نميشود و در همان كشورهائيكه زيست ميكند توسط محققين تكثير پيدا ميكند به خاطر همين ماهي نسبتا گراني ميباشد و از جمله ماهيان ارزشمند اكواريوم محسوب ميشود.

 

افزایش سرعت رشد ماهی اروانا؟

ماهيان اروانا سرعت رشد بسيار خوبي دارند. اگر شرايط نگهداري و تغذيه انها درست باشد. انها در مخزن خانگي و اكواريوم تا يك متر هم رشد خواهند كرد. ولي اكثرادر مخزن خانگي بيش از 80 سانتي متر رشد نخواهد كرد. براي تسريع رشد انها ميبايستي كه تغذيه اي خوب و مختلفي داشته باشند. انها را براي رشد هر چه مناسبتر ميتوانيد با دل خرد شده كه اندازه قطعات بسته به اندازه ماهي دارد. با ماهيهاي كيليكا كه سرشار از پروئين هستندو ميتوانيد در ارواناهاي كوچكتر كيليكاها را خرد كرده و به انها دهيد و در اروانهاي بالغ انرا درسته به انها بدهيد. با ماهيهاي طعمه و زنده و كوچك كه غذاي بسيار مناسبي هستند. و حشرات همانند سوسكهاي درشت و كوچك خانگي و شبپره ها و مگسها و حتي حشراتي چون هزار پا و ملخها كه غذاي بسيار ارزشمندي براي اروانا محسوب ميشود و ميتوانيد انها را زنده در مخزن بيندازيد تا بخوبي تغذيه كنند و به عنوان خوراك زنده انها باعث رشد چشمگير ارواناي شما خواهند شد و همينطور با خوراك خشك مخصوص اروانا كه نوعي ميگو ميباشد ارواناها را تغذيه نمائيد. اين روشها رشد ماهي را چشمگير خواهد كرد

 

نگهداري اروانا در مخزن ؟

اروانا ماهي شناگريست و از انجا كه در سطح اب حركت ميكند بايد فضاي كافي براي شنا و مانور را دارا باشد. اروانا را در مخزني كه شما گفتيد و در ان اندازه ميشود نگه داري كرد ولي هرچه ماهي بزرگتر بشود ان مخزن برايش كوچك و نا مناسب ميگردد. در يك مخزن به طول 70 سانتي متر ميتوان اروانا را تا زمانيكه تنها 20 سانتي متر ميشود به خوبي نگهداشت.براي انكه اين ماهي بايد شناي طولي داشته باشد بنابراين هرچه طولش بيشتر شود اين مخزن نامناسبتر ميشود براي نگه داري ان.شايد بتوان يك ارواناي 40 سانتي متري را هم در يك مخزن به طول 70 سانتيمتر كه شما گفتيد نگهداري كرد اما چون فضاي حركت ماهي خيلي كم ميشود ان جلوه را نخواهد داشت و مخزن همانند قفسي ميشود براي آن ماهي. براي نگهداري ماهيان اروانا تا اندازه هاي بزرگتر و تا زمان بلوغشان مخزني لا اقل به طول 150 سانتي متر و در عرض 50 سانتي متر و ارتفاع لا اقل 60 سانتي متر توصيه ميشود. ولي شما يك ارواناي نا بالغ كوچك را ميتوانيد تا زمانيكه بزرگترشود در همان مخزن به طول 70 سانتي متر براحتي پرورش دهيد.

- شكل بدن : ماهي نبايد خيلي چاق و يا خيلي لاغر باشه . به غذايي كه بهش میدن و محل نگهداريش باید توجه كنيد . فضاي محدود مانع از رشد ماهي ميشه و باعث ايجاد قوز در ماهي شده و تمايل به خميدگي در ماهي افزايش پیدا میکنه . به طور كلي اندازه مخزن در هر مرحله بايد حداقل سه برابر طول ماهي باشه .

- فلسها : بايد درخشنده باشن . نبايد تيره و لك دار باشن . وجود نقاط قرمز بر روي فلسها عادی و دليل بر وجود عوامل بيماريزا نیست !

- سبيل ها : بايد به اندازه كافي بلند و مستقيم باشن و رنگي شبيه رنگ بدن داشته باشن . از خريد آروانا با سبيل های كنده و كوتاه شده یا شکسته خودداری كنيد .

- باله ها : باید زيبا و صاف و گسترده باشن و تمامي شعاعهاي سخت باله اي صاف و محكم باشه و هيچگونه پارگي در باله ها دیده نشه !

- چشمها : در حالت طبيعي به سطح آب نگاه مي كنن و به دنبال غذاهاي زنده هستن چون در طبيعت ، يكي از غذاهاي اصلي آروانا رو پرندگان نشسته بر روي شاخه ها و يا سطح آب تشكيل ميده. چشمهاي سالم بايد كاملن در مركز بوده و كدر و برآمده نباشن .

- دهان : لبها نبايد خيلي برآمده باشه و فك پايين نبايد شل باشه .

- سرپوش آبشش : بايد صاف و عادي باشه و هيچگونه برآمدگي و چين خوردگي بر روي اون وجود نداشته باشه .

- شكم : شكم نبايد برآمدگي داشته باشه در غير اينصورت ماهي دچار مشكلات معده ست .

- نحوه شنا كردن : ماهي باید بتونه بطور عادي شنا كنه و باله هاي خودشو كاملن باز كنه . سبيلكها بايد صاف باشنن و ماهي نبايد دائم بالا و پايين يا به صورت زاويه دار شنا كنه .

با توجه به این نکات میتونید مطمئن باشین که پولتون رو دور نریختین و ماهی سالمی خریداری کردین .

 

درهنگام خريد بايد به يكسري نكات مهم توجه كنيد تا بهترين ماهي را انتخاب نماييد.

تعدادي از اين موارد عبارتند از :

رنگ :
بستگي به گونه آن، رنگش بايد روشن و درخشنده باشد.

شكل بدن :
به ميزان كافي پهن و طويل باشد و هر باله بايد كامل بوده و در جاي خود قرار داشته باشد.

 

فلسها :
به طور منظم، درخشنده و كاملاً شكل دار و بزرگ

سبيلكها :
بلند و مستقيم، هر دو هم اندازه و هم رنگ بدن

باله ها :
بزرگ و گسترده، هر باله بايد شعاعهاي نرم و سخت باله اي را داشته باشد.

سرپوش آبششي :
نزديك به سر و بدن باشد. سرپوش بايد درخشنده و بدون جراحات باشد.

چشمها :
در شكل و اندازه مناسب باشد، كدر نباشد، برآمدگي نداشته باشد ، شفاف باشد.

دهان :
كاملاً بسته باشد و هيچكدام از فكها از آن يكي جلو نزده باشد.

دندانها :
تميز بوده و در جاي خود و در يك خط در راستاي فك باشد.

شكم :
برآمده نباشد و در ناحيه لگني صاف و تخت باشد.

نحوه شنا :
مطبوع و جالب و اغلب در سطوح آب شنا مي كند.

حال در مورد جزئيات موارد بالا صحبت مي كنيم :

رنگ :

مهمترين عامل در خريد ماهي رنگ آن است زيرا اولين عاملي است كه علاقه‌مندان را به طرف خود جلب مي كند. بنابراين اگر شكل ماهي جذاب باشد اما رنگ آن جذاب نباشد جزو ماهيان ايده آل محسوب نمي گردد.

شكل بدن :

ماهي نبايد خيلي چاق و يا خيلي لاغر باشد. به غذايي كه به آن مي دهند و محل نگهداريش توجه كنيد. اندازه مخزن به طور مستقيم، رشد وگسترش بدن را تحت تأثير قرار مي دهد. فضاي محدود مانع از رشد ماهي مي گردد و باعث ايجاد قوز در ماهي شده و تمايل به خميدگي در ماهي افزايش مي يابد. به طور كلي اندازه مخزن در هر مرحله بايد حداقل سه برابر طول ماهي باشد.

غذاي داده شده بايد مغذي باشد و از غذاهاي دريايي در رژيم غذايي آنها استفاده كنيد. ماهي نبايد به يك نوع غذا عادت كند و يا به مقدار زيادي غذا بخورد. غذادهي بايد به خوبي كنترل گردد.

فلسها :

عامل ممايز كننده ظاهر آروانا است. فلسها همواره بايد درخشنده باشند. نبايد تيره و لك دار باشند. حضور نقاط قرمز بر روي فلسها مناسب بوده و دليل بر وجود عوامل بيماريزا نمي باشد.

بسياري از مردم تصور غلطي از فلسها دارند و فكر مي كنند كه وقتي برخي فلسها افتادند، آنها به طور طبيعي جايگزين نمي گردند. هنگام جايگزيني فلسها، احساس خارش به ماهي دست مي دهد و باعث مي شود كه ماهي خود را به اجسام داخل مخزن بمالاند. اين مساله مي تواند سبب ايجاد جراحت در ماهي گردد. براي جلوگيري از اين مشكل، اجسامي كه مي توانند به ماهي آسيب برسانند را از مخزن حذف كنيد. دوره جايگزيني فلسها، 5-3 هفته طول مي كشد.

در اين مدت زمان بايد مراقب ازدياد باكتريهاي مضر باشيد يعني شرايط فيزيكي و شيميايي آب را كنترل نماييد. اگر يك فلس غير طبيعي بود، مي توانيد ماهي را بي‌هوش كرده و آنرا بكنيد. به زودي فلس جديدي در اين محل رشد خواهد كرد.

سبيلكها :

بايد به اندازه كافي بلند و مستقيم باشند و رنگي شبيه رنگ بدن داشته باشند.از خريد ماهي با سبيلكهاي كنده و كوتاه شده پرهيز كنيد.

سبليكها چگونه محافظت و نگهداري مي شوند ؟

در ابتدا بايد بگويم كه فضاي مخزن شما بايد به ميزان كافي وسيع باشد تا سبيلكها بتوانند به راحتي فعاليت كنند در غير اينصورت نمي توانند به خوبي رشد كرده و مدام به اجسام آكواريوم ماليده شده و دچار جراحت مي گردند.

 

منبع:http://forum.patoghu.com

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

نام علمی: Apteronotus albifrons

 

نام عمومی: Black Ghost Knife Fish ( چاقو ماهی روح سیاه )

 

خانواده: Apteronotidae

Knife26.jpg

 

 

زیستگاه اصلی: آمریکای جنوبی ؛ رودخانه های آمازون و پاراگوئ

 

حداکثر اندازه:16 تا 20 اینچ / 40 تا 50 سانتیمتر

 

حداقل حجم تانک: 90 گالن / 340 لیر

 

محل امن: باید یک محل غار مانند یا سوراخی برای پنهان شدن داشته باشد.

 

سطح شنای ماهی در آکواریوم: وسط و پایین

 

درجه حرارت: 72 تا 80 درجه فارنهایت / 21 تا 26 درجه سانتیگراد

 

برنامه کاری: ترجیحا" شیفت شب

 

نور: ترجیحا" ملایم

 

صفت خاص: بصورت وارونه یا عقب عقب شنا می کند.

 

غذاها: ترجیحا" غذای زنده بخصوص تترا نئون ها

 

رفتار: بسیار خجالتی و صلح جوست و فقط نسبت به ماهیان کوچکتر از خود رفتاری مهاجم از خود بروز می دهد.

 

اسیدیته آب: بین 6 تا 8 PH

 

سختی آب: 5 تا 19

زیستگاه اصلی: در اسارت تولید مثل نمی کند ( بجز موردی که از استرالیا گزارش شد ). تمام چاقو ماهی های روح سیاه از وحش آمده اند بخصوص رودخانه های آمازون و پاراگوئه و انشعابات آنها.

 

نام اصلی: بومیان محلی بر این باورند که ارواح درگذشتگانشان در وجود این ماهی ها حلول کرده و به عبارتی زندگی پس از مرگشان به وجود این ماهی ها بستگی دارد.

 

وضعیت آب: عموماَ آب کهنه اما صاف آکواریوم برایش مفید است. اگر طبق قاعده و منظم آب آکواریوم را عوض کنید و بیش از اندازه غذا ندهید، چاقو ماهی روح سیاه شما خوب رشد می کند.

 

اندازه: گزارشاتی از نمونه 20 اینچی / 50 سانتیمتری آن رسیده است. بطور میانگین تعداد اندکی چاقو ماهی روح سیاه از اندازه 12 اینچ / 50 سانتیمتر تجاوز کرده اند. شاید بخاطر اینکه بیشتر مردم آنها را در آکواریوم های کوچک نگهداری می کنند.

 

مشاجرات: هیچ گاه 2 چاقو ماهی روح سیاه را کنار هم نگاهداری نکنید. آنها بسیار اهل جدل هستند بخصوص در آکواریوم های کوچک.

 

محل امن: در نهایت یک کاردستی ساخته شده از پلاستیک شفاف به عنوان (خانه ارواح) برای پنهان شدن چاقو ماهی روح سیاه کافی است. یا حباب شیشه ای یک گردسوز که البته بهتر است.

 

 

 

یا یک گلدان وارونه که دارای شکاف باشد. همچنین غارهای سرامیکی یا صخره ای به نظر طبیعی می آیند.

 

 

 

آنگاه آنها سرشان را از مخفیگاهشان بیرون می آورند و در انتظار غذایی می مانند که ممکن است از آنجا عبور کند.

 

 

روح قهوه ای به پنهان شدن داخل لوله هم علاقه نشان می دهد.

 

اگر به آنها مکان امنی ندهید، آنها به پشت لوله ***** تانک شما پناه خواهند برد.

 

آنها را فریب دهید: یک ورقه ( یا چیزی شبیه آن ) را به شیشه جلویی آکورایوم تکیه دهید. چاقو ماهی روح سیاه شما بلافاصله به زیر ورقه ای که به شیشه تکیه داده اید می لغزد. این مسآله همیشه اتفاق می افتد. به این صورت شما می توانید ماهی خود را در 90% مواقع در پیش چشمانتان داشته باشید.

 

تغذیه: چاقو ماهی های روح سیاه بی معطلی غذاهای زنده کوچک ، کرم های سیاه کالیفرنیا و بقیه تکه های خوشمزه غذایی را می خورند. ارواح بزرگتر ماهی های گوپی ، گلدفیش های کوچک و کرم های خاکی را ترجیح می دهند.

خیلی از آنها به خوردن غذاهای یخ زده عادت داده می شوند.

 

آگاه باشید: روح سیاه آنقدر بزرگ می شود که تتراهای نئون و ماهی هایی به اندازه آن، یک لقمه اش شوند.

 

غذایاب های الکتریکی: این تغذیه کنندگان شبانه، از جریان برق ضعیفی برای یافتن محل غذا در تاریکی استفاده می کنند. به همین دلیل به آنها ماهی الکتریکی هم می گویند مثل خرطوم فیلی ها و بچه وال ها.

 

هم خانه: چاقو ماهی روح سیاه را با ماهی بزرگی نگهدارید که چاقو ماهی نتواند آن را ببلعد اما نه آنقدر بزرگ که روح سیاه را گاز بگیرد. برای مثال، خیلی از سیچلایدها به طور مکرر و بی رحمانه به ارواح سیاه حمله می کنند.

 

تولید مثل: هرگز نگوئید هرگز، اما بیهوده وقتتان را تلف نکنید. ما شخصاَ هیچ گاه نشنیده ایم که کسی موفق به تکثیر ارواح سیاه شده باشد یا حتی تلاشی در این زمینه انجام داده باشد.

 

تزیینات داخلی: معمولاَ ریختن شن هایی به رنگ روشن بر کف آکواریوم ، چهره ماهی سیاه را واضح تر می کند. شما می توانید ماهیانتان را روی شن های سفید و درخشان قرار دهید و همچنان از دیدنشان لذت ببرید اگر چه شن سفید، ماهیان دیگر شما را نیز واضح تر به نمایش می گذارد. چاقو ماهی روح سیاه خود را روی شن سیاه قرار ندهید چرا که نامرئی می شود.

 

درمان بیماری: خیلی از درمان های انگلی ممکن است این ماهی بدون فلس را از بین ببرد. از داروها به صورت نیمه قوی و یا حتی ضعیف تر استفاده کنید.

 

*****اسیون: چاقو ماهی روح سیاه شما به آب تمیز نیاز دارد. زیادی به او غذا ندهید.

منبع :fish-aqua.blogsky.com

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...