رفتن به مطلب

چینی دندان


ارسال های توصیه شده

  • 2 ماه بعد...

اگه برای ساخت پروتز (دندان مصنوعی) سر و کارتون به دندانپزشک افتاده باشه، احتمالا دندانپزشک از شما این سوال رو پرسیده که می خواید دندون‌های مصنوعیتون چه جنسی باشن؟ پرسلن یا آکریل؟؟

 

دندان مصنوعی پرسلن (چینی یا سرامیکی):

 

دندان‌های سرامیکی ظاهری بسیار طبیعی دارن و درخشندگی اونها مثل دندان‌های طبیعی یا حتی زیباتر از اونهاست. اکثر بازیگران هالیوودی دندون هاشونو روکش هایی از جنس سرامیک می کنن تا دندون هاشون بسیار سفید و درخشنده به نظر برسه:ws3:. البته معایب دندون های سرامیکی از مزایای آنها بیشتره و به همین دلیل خیلی مورد استقبال بیماران قرار نمی گیرن. این دندان ها سنگین هستند و فرد هنگام گذاشتن پروتز در دهان خود ممکنه از این سنگینی احساس خوبی نداشته باشه. وزن زیاد در مورد دست دندان فک بالا یک عیب برای گیر پروتز محسوب میشه اما در دست دندان فک پایین باعث گیر بیشتر میشه (به دلیل نیروی جاذبه دیگه). عیب دیگه ی دندان های چینی اینه که هنگام خوردن به یکدیگر صدایی ایجاد می کنه که خیلی ها دوست ندارن و بعد از چند وقت تصمیم می گیرن پروتزشونو تعویض کنن.

اشکال دیگه ای که این دندان های مصنوعی دارن اینه که این دندان ها به بستر اصلی پروتز نمی چسبن و بین این دندان ها و بستر پروتز فاصله ای میکروسکوپیک وجود داره که همین فاصله به مرور زمان باعث تجمع رنگدانه ها در محل اتصال دندان به بستر پروتز میشه، همچنین این دندان ها ممکنه به دلایلی از بستر اصلی پروتز جدا بشن. یکی دیگه از معایب این دندان ها اینه که این دندان های مصنوعی از دندان های طبیعی سخت تر هستن و اگر فرد فقط در یکی از فکین دست دندان داشته باشه و در فک مقابل دندان های طبیعی داشته باشه، پس از مدتی این دندان‌های مصنوعی باعث سایش دندان های طبیعی میشن. همچنین دندان های سرامیکی از دندان های آکریلی گران تر هستند و این مورد نیز یکی دیگه از عیب های آنها محسوب میشه.

 

 

چینی دندان یا پرسلن دندانی (Dental Porcelain):

 

شايد سراميك بهترين ماده موجود براي جور شدن با كمپلكس دندان انسان از نظر زيبايي باشد. سراميك به طور گسترده اي به صورت مواد ونير كننده در كراون هاي سراميك-فلز وكراون هاي تمام سراميك ، دنچرهاي پارسيل فيكس،اينله ها ،آنله ها و دندان هاي مصنوعي سراميكي به كار مي رود.

 

اصطلاح پرسلن به خانوادهایي از مواد سراميكي اشاره دارد كه در درجه حرارت هاي بالا پخته مي شود. يك ونيراستتيك پرسلن (لامينيت ونير) لايه اي از پرسلن است كه به سطح دندان تراش خورده، باند مي شود و نماي بد دندان را مي پوشاند. ونيرهاي پرسلني در لابراتورهاي دندانپزشكي ساخته مي شود. در ابتدا ونيرهاي پرسلني از پرسلن فلدسپاتيك ساخته شده و ‏sinter‏ مي شد. اخيرا اغلب ونيرهاي پرسلني با ‏heat pressing‏ ساخته شده و از ‏leucite-reinforced‏ يا ‏lithium-dislicate‏ براي ساختنشان استفاده مي شود. براي بدست آوردن چسبندگي كافي، ميناي دندان را با اسيد فسفريك و سطح باندينگ پرسلن را با اسيد هيدروفلوريك اچ مي كنند. كامپوزيت رزيني كه به طور اختصاصي جهت باند شدن به سراميك فرمول بندي مي شود، به عنوان ادهزيو به كار مي رود. ‏

 

اينله ها و آنله هاي سراميكي، جانشيني براي كامپوزيت رزين هاي خلفي مي باشند و مقاومت سايشي بهتري نسبت به كامپوزيت رزين هاي خلفي دارند ‏‎؛ بنابراين دوام آنها بيشتر است. اينله يك فلز، چيني يا پلاستيك ترميمي است كه براي يك حفره تعبيه شده در دندان، ساخته مي شود و به آن سيمان مي شود. آنله يك نوع ترميم ريختگي است كه تمامي سطوح اكلوزال(سطح جونده دندان هاي خلفي) يك دندان را مي پوشاند. ‏

 

از لینک زیر میتونین در مورد طبقه بندي پرسلن هاي دنداني، تركيبات پرسلن دنداني، خواص پرسلن هاي دنداني، پرسلن هاي سراميك-فلز، پرسلن هاي تمام سراميك، مواد تمام سراميك حرارت داده شده تحت فشار يا heat pressing، مواد تمام سراميك slip cast و تقويت كردن پرسلن هاي سراميكي اطلاعات مختصری بدست بیارین:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...