رفتن به مطلب

بهترین رمان ۱۰۰ سال گذشته بریتانیا انتخاب شد


ارسال های توصیه شده

به گزارش خبرآنلاین، جایزه جیمز تیت بلک، قدیمی‌ترین جایزه ادبی بریتانیاست، امسال به مناسب 250 سالگی تاسیس رشته ادبیات بریتانیا در دانشگاه ادینبورگ، جایزه ویژه «بهترین بهترین‌ها» به رمان «شب‌ها در سیرک» نوشته آنجلا کارتر فقید اهدا شد.

اولین دوره جوایز تیت بلک سال 1919 اهدا شد، «شب‌ها در سیرک» سال 1984 با شکست دادن رقبایی جدی برنده جایزه تیت بلک شده بود و داوران آن را اثری با پویایی خارق‌العاده و شخصیت‌های به دقت پرداخت شده توصیف کرده بودند.

ای. ام. فورستر و دی. اچ. لارنس از دیگر برندگان جایزه تیت بلک هستند.

«شب‌ها در سیرک» داستان زندگی و زوال سوفی فورز، بازیگر سیرک و شرح سفر او از لندن به سیبری است.

کریسی وارک، مجری و استلا ریمینگتن، مدیرکل سابق سرویس اطلاعات داخلی بریتانیا، دو تن از داوران انتخاب «بهترین بهترین‌ها» بودند. معیار آنها برای انتخاب برنده جایزه پویایی، شیرینی، هیجان‌انگیز بودن و مفرح بودن اثر بود.

پنج کتاب دیگری که به مرحله انتهایی انتخاب «بهترین بهترین‌ها»ی جیمز تیت بلک رسیدند «دل موضوع» نوشته گراهام گرین، «A Disaffection» نوشته جیمز کلمن، «جاده» نوشته کورمک مکارتی، «عبور از رودخانه» نوشته کاریل فیلیپس و «دروازه مندلباوم» نوشته موریل اسپارک بودند.

برنده جایزه در جریان ضیافتی در لندن معرفی شد. گرگ واکر، رئیس جایزه جیمز تیت بلک گفت: «از سال 1919 بهترین آثار داستانی و زندگینامه‌ای را به عنوان برنده انتخاب کرده‌ایم، افتخاری بود که تمام این برندگان را دوباره مرور کنیم و بهترین آنها را انتخاب کنیم.»

جایزه جیمز تیت بلک را دانشکده ادبیات، زبان و فرهنگ دانشگاه ادینبورگ اهدا می‌کند. این جایزه را جنت کوتس به یاد همسرش جیمز تیت و علاقه او به کتاب خواندن تاسیس کرده است.

جایزه تیت بلک در دو رشته زندگینامه و داستان اهدا می‌شود، هر برنده 10 هزار پوند دریافت می‌کند. این تنها جایزه بزرگ بریتانیا است که استادان دانشگاه و دانشجویان هم می‌توانند جز هیئت داوران آن شوند.

 

ترجمه: حسین عیدی‌زاده

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...