رفتن به مطلب

۱۰ کاری که در اوبونتو نباید انجام دهید


ارسال های توصیه شده

۱۰ اشتباه وجود دارند که باید از آن‌ها بخاطر حفظ سلامت سیستم خود اجتناب کنید زیرا این اشتباهات ممکن است برای سیستم شما مهلک باشند.

 

 

این توصیه‌ها بیشتر برای تازه کاران مناسب است. زیرا افراد حرفه‌ای اگر هم با مشکلی در این موارد مواجه شوند، خود می‌توانند مشکلاتشان را حل نمایند.

 

 

حال پس از این مقدمه کوتاه بپردازیم به این ۱۰ اشتباه:

[h=4]۱. از ابزارهایی مانند Ubuntu Tweak و Ubuntuzilla استفاده نکنید[/h]ابزارهای ثانوی (Third Party) همگی خطرناک هستند. برخی از آن‌ها به شدت ریسکی هستند و برخی کمی کمتر. اما بهتر است از همگی آن‌ها اجتناب کنید. در ادامه برخی از خطرناکترین این ابزارها را معرفی می کنیم.

 

 

Ultamatix با درجه خطر بسیار شدید (قرمز)

 

Ultamatix خطرناکترین اسکریپت این مجموعه است که می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیر به سیستم شما وارد آورد. این اسکریپت انواع نسخه‌های ناپایدار نرم‌افزارها را بر روی سیستم شما نصب می‌کند. این نرم‌افزار همچنین، از منطق اجازه اجباری مانند assume-yes و force-yes استفاده می‌کند که هردو بسیار خطرناک هستند.

 

 

اگر شما قبلا از این ابزار استفاده کرده‌اید، برای رهایی از مشکلات آن تنها راه چاره نصب دوباره سیستم عامل با پاک کردن فضای root خواهد بود.

 

 

به یاد داشته باشید که علاوه بر مشکلات بالا، ‌Ultramatix واقعاً بر روی سیستم شما زائد است زیرا تمام کارهایی که برای شما انجام می‌دهد را می‌توانید بصورت خیلی ایمن و با کمی تلاش بیشتر از راه رسمی و درست به انجام برسانید.

 

 

Ubuntu Tweak و Ubuntu Sources List Generator با درجه خطر زیاد (نارنجی)

 

Ubuntu Tweak و Ubuntu Sources List Generator نیز خطرناکند. با استفاده از آن‌ها شما می‌توانید چندین PPA و نرم‌افزار جانبی را به سیستم خود اضافه کنید بدون اینکه بدانید آن‌ها از کجا می‌آیند و بدون این‌که بدانید آن‌ها تایید شده هستند یا نه. شما می‌توانید از این طریق تمام انواع نرم‌افزارهای تأیید نشده و کنترل کیفیت نشده را اضافه کنید بدون آن که بدانید آیا آن‌ها برای نسخه نصب شده سیستم عامل شما مناسب هستند و یا اینکه آن‌ها چه کارهایی بر روی سیستم شما انجام می‌دهند. با این توضیحات، بهتر است از آن‌ها استفاده نکنید.

 

 

Ubuntuzilla با درجه خطرناک (زرد)

 

Ubuntuzilla حوزه عمل محدودتری نسبت به بقیه دارد و ریسک امنیتی به وجود نمی آورد. اما بهتر است از این یکی نیز چشم‌پوشی کنید. این ابزار ممکن است باعث مختل شدن فایرفاکس شود. به این دلیل که نسخه فایرفاکس ارائه شده توسط آن نسخه اصلی و بدون تغییر فایرفاکس است که به‌طور کامل برای سیستم عامل اوبونتوی شما هماهنگ و سازگار نشده است. با استفاده از Ubuntuzilla شما تمام کنترل کیفیت‌ها و تنظیماتی که توسعه دهندگان اوبونتو بر روی فایرفاکس انجام می‌دهند را دور می‌زنید که ممکن است باعث کاهش پایداری و عملکرد اطمینان بخش فایرفاکش شود.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

[h=4]از نرم افزارهای تمیز کننده نظیر Computer Janitor استفاده نکنید[/h]با استفاده از نرم افزارهای تمیزکننده سیستم نظیر Computer Janitor شما به راحتی به سیستم خود آسیب می‌زنید. شما نمی‌توانید به آن‌ها اعتماد کنید. زیرا قبل از آن که شما متوجه شوید، آن‌ها خیلی از چیزها را حذف کرده و به سیستم شما آسیب می‌رسانند. در کنار این، توجه داشته باشید که آن‌ها بی‌فایده هستند. لینوکس به‌سختی با آلودگی مواجه می‌شود بنابراین تمیزکاری نیز چندان مورد نیاز نیست. در بهترین حالت شما به ازای پذیرفتن ریسک بالای آسیب رسانی به سیستم، حداکثر چندصد مگابایت فضای دیسک بدست می‌آورید.

لینک به دیدگاه

[h=4]در اضافه کردن مخازن نرم‌افزاری جدا به سیستم خود محتاط باشید[/h]نرم افزارهای ارائه شده از سوی مخازن نرم‌افزاری شخصی (ppa) بر روی نسخه اوبونتوی مورد استفاده شما تست نشده‌اند و ممکن است پایداری و قابلیت اعتماد سیستم شما را پایین بیاورند. علاوه بر این،‌ با اضافه کردن آن‌ها،‌ شما خود را به مالک ppa که گاهی فقط یک نفر است و کنترل هم نشده است وابسته می‌کنید. بنابراین تنها زمانی از ppaها استفاده کنید که شما واقعاً (واقعا!) گزینه قابل قبول دیگری ندارید.

لینک به دیدگاه

[h=4]از بسته‌های ‎.deb با احتیاط فراوان استفاده کنید[/h]۴- فایل‌ها با پسوند ‎.deb نصاب‌های مجزا هستند (مانند فایل‌های exe. در ویندوز). شما می‌توانید از برخی سایت‌ها آن‌ها را دانلود و با دوبار کلیک بر روی آن‌ها نصبشان کنید.

تنها deb. هایی را نصب کنید که کاملاً به آن‌ها اطمینان دارید. اگر در مورد یک فایل deb. نامطئن بودید،‌ به هیچ عنوان آن را نصب نکنید. این فایل‌ها کنترل و تأیید نشده‌اند و ممکن است به سیستم شما آسیب بزنند. آن‌ها حتی ممکن است حاوی بدافزارهایی نظیر جاسوس افزارها (spyware) باشند. این اتفاق واقعاً ممکن است در دنیای واقعی رخ دهد برای مثال چند سال پیش یک فایل deb. در سایت پر بازدید gnome-look.org ارائه شده بود که حاوی تروجان بود.

لینک به دیدگاه

[h=4]چشم بسته به افزونه‌های فایرفاکس و کرومیوم / کروم اعتماد نکنید[/h]در بازرسی‌های انجام شده موزیلا از افزونه‌های فایرفاکس،‌ گاهی افزونه‌هایی حاوی کدهای بدافزار شناسایی شده‌اند. بنابراین چشم بسته به افزونه‌های فایرفاکس اعتماد نکنید. این هشدار در مورد کرومیوم/کروم هم صادق است.

نکته دیگر آن است که تعداد آن‌ها را در حداقل ممکن نگه دارید. فایرفاکس یا کرومیوم/کروم خود را به یک انبار خرت و پرت تبدیل نکنید!‌ هرچه بیشتر افزونه نصب کنید، فایرفاکس یا کرومیوم / کروم شما کندتر می‌شود. علاوه بر آن برخی افزونه‌ها بر عملکرد یکدیگر و یا عملکرد خود مرورگر تأثیر مخرب می‌گذارند.

لینک به دیدگاه

[h=4]از مخلوط محیط‌های دسکتاپ بر روی رایانه خود معجون نسازید[/h]نصب یونیتی / گنوم و محیط دسکتاپ کامل kde و … در کنار هم بر روی اوبونتو، سیستم شما را آشفته و آلوده می‌کند که خود منجر به کاهش عملکرد، ناپایداری و یا اختلال در سیستم می‌شود.

اگر دوست دارید که سیستم عامل شما کار خود را به خوبی ادامه دهد،‌ در آن صورت یا اوبونتو با محیط یونیتی/گنوم و یا کوبونتو که حاوی kde هست را نصب کنید (یا هر توزیع دیگری که علاقه دارید). در این صورت شما مجبور به نصب نرم افزاری نخواهید شد که به اجزای دیگر محیط گرافیکی برای نصب و اجرا نیاز داشته باشد.

نکته: وقتی شما نرم افزاری را با استفاده از سیناپتیک نصب می کنید،‌ می‌توانید پیش از نصب وابستگی‌های آنرا کنترل کنید.

البته شما می‌توانید محیط‌های دسکتاپی را که در پس زمینه اشتراک بسیار زیادی با هم دارند در کنار یکدیگر نصب کنید. برای مثال اگر از طرفداران Xfce هستید،‌ بدلیل اشتراکات فراوان،‌ می‌توانید به راحتی و بدون بروز عوارض شرح داده شده آنرا در کنار یونیتی/گنوم نصب نمایید. اما حتی در این حالت هم مقداری آلودگی و آشفتگی در سیستم شما ایجاد خواهد شد.

خبر بد این است که اگر شما این اشتباه را مرتکب شده و چندین محیط دسکتاپ ناسازگار را کنار هم نصب کرده‌اید و الان قصد پاکسازی سیستم خود را دارید، متأسفانه تنها راه حل شما، نصب دوباره سیستم عامل خواهد بود.

لینک به دیدگاه

[h=4]مخزن نرم‌افزار proposed را فعال نکنید[/h]مخزن نرم‌افزاری proposed را فعال نکنید مگر اینکه شما یک آزمایشگر باشید و برای پایداری سیستم خود اهمیتی قائل نباشید. مخزن proposed خیلی خطرناک است. این مخزن حاوی نرم افزارهای ناپایدار و مشکل دار است که به اندازه کافی توسعه و آزمایش نشده است.

برای غیر فعال کردن آن در اوبونتو ۱۲.۰۴ پس از باز کردن مدیر به‌روزرسان (Update Manager) وارد تنظیمات آن شده و در برگه Updates تیک Pre-released updates (precise-proposed)‎ را بردارید. در اوبونتو ۱۲.۱۰ تیک Pre-released updates (quantal-proposed)‎ را بردارید.

لینک به دیدگاه

در برخورد با مخازن نرم افزاری backports، همکاران و مستقل با احتیاط رفتار کنید

 

سه مخزن نرم افزاری وجود دارند که به اندازه کافی بی خطر هستند که می‌توانید آن‌ها را در سیستم خود فعال نمایید با این حال هنوز هم نیاز است که در رابطه با آن‌ها جانب احتیاط را رعایت کنید. این مخازن عبارتند از:‌ backports، همکاران (partners) و مستقل (independent)

البته در رابطه با آن‌ها مشکل بزرگی وجود ندارد زیرا استفاده از این مخازن ریسک پایین و قابل قبولی دارد اما همین ریسک پایین و قابل قبول هنوز هم می‌تواند در برخی شرایط مورد توجه قرار بگیرد.

 

مخزن Backports

در اوبونتو، مخزن Backports به طور پیش‌فرض اما با اولویت پایین فعال است. بنابراین شما تنها زمانی می‌توانید نرم‌افزار را با استفاده از آن نصب کنید،‌ که از روی قصد چنین گزینه‌ای را مد نظر داشته باشید. مخزن Backports خیلی کم ریسک‌تر از مخزن proposed است. زیرا این مخزن حاوی نرم افزارهایی است که به پایداری رسیده‌اند. اما این نرم‌افزارها بر روی نسخه اوبونتوی شما مورد آزمایش و ارزیابی قرار نگرفته اند. برای همین ممکن است باز هم بر روی پایداری سیستم تأثیر منفی بگذارند. با رفتن به مسیر ذکر شده در بند شماره ۷، می‌توانید فعال بودن این مخرن را کنترل کنید. توصیه می‌شود این مخزن را فعال نگه دارید اما در زمان استفاده از آن مراقب باشید.

 

همکاران و مستقل

 

در مدیر به‌روزرسان به طریق زیر می‌توانید فعال یا غیر فعال بودن این مخازن را کنترل کنید:

Settings → Software Sources → Other Software

در این مسیر شما می‌توانید مخازن Partners repository و Independent repository را فعال نمایید (که به‌صورت پیشفرض فعال نیست). این مخازن دسترسی شما را به نرم افزارهای خاص Third Party نظیر شرکت‌هایی که با کنونیکال موافقتنامه دارند را فراهم می‌کنند.

اما این مخازن ممکن است دارای ریسک امنیتی باشند. زیرا معمولاً به‌طور منظم و شایسته به‌روز نمی‌شوند و به‌روزرسانی‌های آن‌ها نیز از سوی شرکت‌های همکار و توسعه‌دهندگان مستقل ارئه می‌گردند و نه کنونیکال. از سوی دیگر آن‌ها، معمولاً توجه چندانی به ارائه به‌روزرسانی‌های امنیتی نمی‌کنند. برای مثال در گذشته مخزن همکاران حاوی یک نسخه به‌روز نشده و غیر ایمن Adobe Flash Player که خیلی هم توسط بدافزارها مورد هجوم قرار می‌گیرد بود و این در حالی بود که Multiverse repository حاوی نسخه ایمن همین نرم‌افزار تحت یک عنوان دیگر بود!

بنابراین بهتر است از این مخرن با احتیاط استفاده نمایید. به عبارت دیگر اگر آن‌ها را فعال می‌کنید، اعتماد چندانی به امنیت نرم افزارهایی که از طریق آن‌ها نصب میشود نداشته باشید.

لینک به دیدگاه

[h=4]هرگز نرم افزارهای پیش‌فرض اوبونتو را حذف نکنید[/h]حتی زمانی که شما هرگز از یک نرم‌افزار از پیش نصب شده در سیستم خود استفاده نمی‌کنید آنرا حذف نکنید. زیرا مجموعه نرم افزارهای پیش‌فرض سیستمی درهم پیچیده را بوجود آورده‌اند که وابستگی‌ها و فایل‌های کمکی مشترکی دارند که باعث پایدار عمل کردن سیستم عامل می‌گردد. وقتی شما یک نرم‌افزار پیش‌فرض را حذف می‌نمایید در‌ واقع ریسک آسیب رسانی جدی به سیستم خود را به جان می‌خرید. برای برخی نرم افزارهای پیش‌فرض این ریسک بیشتر از بقیه نرم افزارهاست و برخی هیچ ریسکی ندارند. اما بهتر است از این ریسک بطور کلی خودداری کنید. اگر از نرم افزاری کینه دارید! می‌توانید آن را از لیست نرم‌افزارها حذف کنید و نه از سیستم. این محدودیت برای نرم افزارهایی که به صورت از پیش نصب شده توسط کنونیکال بر روی اوبونتوی شما قرار داده شده‌اند وجود دارد و شامل نرم افزارهایی که شما خود نصب می‌کنید نمی‌شود و نرم افزاهایی که خود نصب کرده‌اید را می‌توانید بدون مشکل حذف کنید.

لینک به دیدگاه

[h=4]بر روی سیستم مهم خود آزمایش انجام ندهید[/h]مطمئناً تمام سیستم‌های شما از اهمیت یکسانی برای شما برخوردار نیستند. برخی از آن‌ها عصای دست شما هستند و کارهای ضروری خود را با آن‌ها انجام می‌دهید که باید قبلیت اعتماد و پایداری بالایی داشته باشند. برخی دیگر شاید تا حدودی سیستم‌های دم دستی و بازیچه باشند.

شما باید با این سیستم‌ها بطور متفاوت رفتار کنید: بر روی سیستم‌های نوع اول خود آزمایش انجام ندهید و وسوسه انجام کارهای جدید و نو را در مورد آن‌ها سرکوب کنید. چنین کارهایی را می‌توانید برای سیستم‌های نوع دوم و نه چندان مهم خود انجام دهید.

بهترین رویکرد آن است که بر روی سیستم‌های حیاتی خود از نسخه های LTS اوبونتو استفاده کنید زیرا این نسخه ها پایدارتر و قابل اعتمادتر از سایر نسخه‌ها هستند. زمانی که قصد به‌روزرسانی نسخه فعلی LTS نصب شده برروی سیستم خود را داشتید، این کار را در زمان معرفی اولین point release (سرویس پک ۱) نسخه جدیدتر LTS انجام دهید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...