رفتن به مطلب

معرفی 10 پارک ملی برتر جهان


ارسال های توصیه شده

دخالت نکردن و نگریستن و لذت بردن، تنها اعمال و رفتاری هستند که در هنگام تماشای صحنه‌های بی‌بدیل و جذاب حیات‌وحش می‌توان انجام داد. صحنه‌‌هایی که در دل سرزمین‌های بکر و دست نخورده‌ای رخ می‌‌دهد که فرصت دستیابی و گشت و گذار در آن‌ها، در طول زندگی، به مراتب رخ نمی‌دهد.

 

اما،‌ متأسفانه‌، با پیشرفت روز به روز جوامع بشری و گسترش و توسعه یافتگی شهرها و صنایع، رفته‌رفته از بزرگی و عظمت نواحی و مناطق مخصوص زندگی جانوران و گیاهان وحشی کاسته و در یک کلام حیات وحش در خطر نابودی قرار گرفت.

 

پس از آن، نیاز بر حفظ و نگهداری از این گنجینه ارزشمند، مناطق حفاظت شده‌ای انتخاب و تحت حمایت‌ قرار گرفتند که به پارک ملی شهرت یافته و بسیاری از گونه‌های در حال انقراض گیاهی و جانوری را در بر گرفتند.

 

آمار این پارک‌ها‌ی ملی امروزه به صدها عدد می‌رسد که محافظ طبیعت وحش از گسترش و توسعه شهری می‌باشند.

 

در بین این پارک‌ها، اما، مناطق حفاظت شده‌ای قرار دارند که از حیث بزرگی و بکر بودن شهرت و نامی جهانی به خود اختصاص ‌‌داده‌اند. بی‌شک معرفی بهترین‌ها در میان این دسته از سکونتگاه‌های دست نخورده‌ جانوران و گیاهان گوناگون کار دشواری است. از اینرو آنچه در ادامه خواهیم خواند گلچینی از 100 پارک ملی حفاظت شده‌ است که به انتخاب سایت گردشگری hotelclub.com برگزیده شده‌اند.

 

Image113582.jpg

 

 

 

 

 

پارک ملی کروگر، آفریقای جنوبی:

 

بدون شک نمی‌توان طبیعتی را روی این کره خاکی یافت که به وسعت حیات‌وحش قاره آفریقا، عظیم و سرشار از اسرار باشد. سخت بتوان منطقه‌ای حفاظت شده یا پارکی ملی را در دیگر نقاط جهان یافت که همچون این مکان طبیعتی بکر،‌ محدوده‌ای به تمام معنی وسیع و کاملاً وحشی داشته باشد. گردشگری در پارک‌ ملی کروگر به نظر بهترین نوع سافاری در تمام طول جهان به شمار می‌رود. زیرا به صورت مجموع می‌توان بزرگترین گونه پستانداران جهان، بزرگترین دسته پرندگان،‌بزرگترین شکارچیان و صیدشان را در یک محیط به تماشا نشست. بدون تردید هیچ علاقه‌مند و عاشق طبیعتی هیچگاه فرصت دیدن این محیط را از دست نمی‌دهد.

 

پارک ملی ساگارماتا، نپال:

 

پارک ملی ساگارماتای نپال که در ارتفاعات سر به فلک کشیده هیمالیا قرار گرفته است سه قله از 10 قله مرتفع جهان ( همچون کوه اورست)، بزرگترین یخچال‌های جهان ( که دو نمونه آن دارای سه مایل طول و عمق بوده ) و دره‌هایی عمیق و نفس‌گیر و پوشیده از برف را در خود جای داده است.

 

تمام این ویژگی‌ها منجر به آن شده است که پارک ملی ساگارماتا که همچنین در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد به عنوان یکی از مقصدهای پر جاذبه معرفی شود.

 

پارک ملی گالاپاگوس، اکوادور:

 

جزیره زیبای گالاپاگوس در اکوادور به لطف برخورداری از آب آبی و شفاف و منظره‌ای حیرت‌انگیز به منطقه‌ای با پوشش گیاهی و جانوری تبدیل شده است که مثل و مشابه آنرا هیچ کجای دیگر از این پهنه خاکی نمی‌توان مشاهده کرد. اصالت تاریخی و سبقه و قدمت‌ علمی نهفته در این پارک که با پیشرفت‌های گردشگری طبیعی مسوول در هم گره خورده است، تجربه‌ای غیر قابل تکرار را برای مسافران و تماشاگران آن پدید آورده است.

 

پارک ملی تیکال، گواتمالا:

 

مسافرت به پارک ملی تیکال یعنی کشف گنجینه و میراث نهفته در تاریخ تمدن مایا. ویرانه‌های ارزشمند از سکونتگاه‌ مایاها که در اعماق جنگل‌ها قرار داشته و قدمتشان به سال‌های 250 تا 900 میلادی می‌رسد، مملو از معماری‌ها،‌معابد و همچنین حیات‌وحش گوناگون و خیره‌کننده می‌باشند. اغراق نیست اگر مسافرت به این پارک را تجربه‌ای ماجراجویانه و سرشار از هیجانات وصف‌ناشدنی بنامیم.

 

جنگل اژدهای زرد، چین:

 

رسوبات کلسیمی که تصویری خیالی و فریبنده از یک اژد‌های طلایی را نمایان می‌سازند در حقیقت خانه و پناهگاه خرس‌های غول‌پیکر و در عین حال جذاب پاندای چینی به شمار می‌روند.

 

جنگل‌ اژدهای زرد، محدوده‌ای طبیعی یا اکوسیستمی است که به همراه آبشارها، چشمه‌های آب‌گرم، جنگل‌های کهن سال و باستانی و تپه‌های برف‌گیر خود نسبت به دیگر مناطق مشابه، متمایز بوده و محل زندگی و رشد و نمو گونه‌های جانوری در خطر انقراض مانند خرس‌های بزرگ پاندا و میمون بینی طلایی سیچوان است. طبیعت جذاب این منطقه باعث شده است تا آنرا نمونه‌ای مناسب برای قاب دوربین عکاسان بدانند.

 

پارک ملی ایگوازو، آرژانتین:

 

این منطقه محافظت شده که در فهرست میراث جهانی نیز قرار دارد شامل یکی از زیباترین پارک‌ها در دو کشور برزیل و آرژانتین است. آبشارهای نفس‌گیر و وحشت‌‌آور این پارک که بالغ بر 70 متر ارتفاع و 1500 متر پهنا دارند، پناهگاه و مأمنی برای زیباترین پوشش گیاهی آمریکای جنوبی به شمار می‌روند.

 

مناظر جنگل‌های نیمه‌گرمسیری اطراف این پارک تجربه‌ای بی‌مثال را برای ماجراجویان به وجود می‌آورد که هیچگاه از ذهنشان پاک نخواهد شد.

 

پارک ملی کاکادو، استرالیا:

 

پارک ملی کاکادو در ناحیه شمالی استرالیا قرار دارد. این منطقه دورافتاده یکی از معدود فضاهایی است که به خاطر اهمیت طبیعی و فرهنگی آن در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است.

 

این پارک مساحت بیش از 9 میلیون و 200 هزار جریب داشته و از سکونتگاه‌هایی بدوی برخوردار است که به ساکنان بومی منطقه تعلق دارند. رودخانه عجیب و غریب مارمولک‌ جنوبی، سواحل شنی، جنگل‌های باران‌زار موسمی و دریاچه‌های کوچک، این پارک را منطقه‌‌ای جذاب و دلپذیر برای کشف و جستجو تبدیل کرده‌اند.

 

پارک ملی سوئیس، سوئیس:

 

اگر چه همگان سوئیس را به واسطه رشته‌ کوه‌های اسرارآمیز آلپ می‌شناسند، اما این کشور از یک پارک ملی نیز برخوردار است که نشان می‌دهد نبود کمیت همیشه به معنای نبود کیفیت نیست. این پارک در سال 1914- سال آغاز جنگ جهانی اول- تأسیس شده و تنوعی وسیع از گونه‌های مختلف جانوری همچون بز کوهی، مارال، عقاب طلایی، لاشخورهای پرمو و دیگر حیوانات را در خود جای داده است.

 

از سوی دیگر، رودخانه‌ها، قله‌های پوشیده از برف و دره‌های عمیق رشته‌ کوه‌های آلپ از مناطق طبیعی آن به شمار می‌روند.

 

سکونتگاه تاریخی ماچوپیچو، پرو:

 

شهر تاریخی و اسرارآمیز ماچوپیچو سالیان سال است که به عنوان پرجاذبه‌ترین مقصدهای گردشگری پرو محسوب می‌شود. این شهر اگر چه از مدت‌ها پیش شناخته شده و هر ساله میزبان خیل عظیمی از جهانگردان است اما، تماشای هرباره و چندباره آن هیچ تأثیری در کاهش جذابیت نهفته در این شهر نداشته است.

 

شهری که با مسافرت به آن، سفری به زمان حکومت اینکاها کرده و در فضا و هوایی پرهیجان و سراسر از شور و راز قرار می‌گیریم. دیدن این یادگار به جای مانده از گذشته‌های دور همواره نشانه‌ای تازه را برای تماشاگران به تصویر می‌کشد.

 

پارک ملی فیوردلند،‌ نیوزلند:

 

اگر مشتاق سفر با قایق‌های مسافرتی و دیدن آب‌دره‌هایی جذاب و دیدنی هستید، پارک ملی فیوردلند( سرزمین آب‌دره‌ها) بهترین گزینه خواهد بود.

 

از مهم‌ترین مناطق دیدنی این پارک ناحیه‌ای موسوم به میلفورد ساند است اما این پارک همچنین از 14 آب دره دیگر نیز برخوردار است که آنرا به یکی از جذاب‌ترین مناطق طبیعی تبدیل کرده که تماشای مناظر رویایی آن هیچگاه از ذهن خارج نخواهد شد.

 

منبع: سایت میراث آریا

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...