رفتن به مطلب

جدیدترین فهرست موجودات در خطر انقراض


ارسال های توصیه شده

[h=2]جدیدترین فهرست موجودات در خطر انقراض[/h]

فهرست قرمز،‌ مهم‌ ترین سیاهه وضعیت جانوران و گیاهان زمین، هر سال بازنگری می‌شود. به طبقه در معرض خطر امسال، ‌موجودات زیادی اضافه شده که اگر نجاتشان ندهیم، شاید به زودی از روی زمین محو شوند.

 

11-6-24-850451.jpg

 

چشم درشت اندونزیمیمون شبگرد هندی جزیره سیائو براثر آتشفشان و البته شکارچی‌ها،‌ به تازگی در لیست حیوانات در معرض خطر انقراض قرار گرفته است. این گونه تنها در یکی از جزایرکوچک اندونزی زندگی می‌کند که یک آتشفشان فعال دارد. همچنین بومیان در دهه گذشته 80 درصد آن‌ها را شکار کرده‌اند.

 

 

11-6-24-851232.jpg

 

سمندر کوتوله

سمندر بالارونده چوج، از خانواده سمندرهای کوتوله و ساکن گوآتمالا است. این سمندرها در قسمت‌های محدودی از جنگل‌های منطقه یافت می‌شوند که بخش زیادی از آن بر اثر آتش‌سوزی یا تبدیل جنگل به مزرعه از بین رفته است. مسئولین منطقه در تلاشند آن چه از جنگل باقی مانده را برای نجات این موجودات نگه دارند.

 

11-6-24-851483.jpg

 

لاک‌پشت باتلاق

این لاک‌ پشت کوچک،‌ لاکی به اندازه 7.9 تا 11.4 سانتیمتر دارد و بومی شرق آمریکا است. پیشروی تالاب‌ها و زه‌کشی، محل قابل سکونت برای این موجود را کاهش می‌دهد. البته این لاک‌پشت‌ها در مقایسه با اقوام آسیایی خود در معرض خطر کم‌تری هستند،‌ اما علاقه آسیایی به خوردن لاک‌پشت و نگهداری از آن به عنوان حیوان خانگی، می‌تواند برای همه لاک‌پشت‌ها دردسر ساز شود.

 

11-6-24-852174.jpg

 

وزغ دلقک

امسال 19 قورباغه، وزغ و سمندر جدید به لیست در معرض خطر اضافه شده‌اند، ‌ازجمله این وزغ دلقک اهل پرو. جستجوهای فراوان برای یافتن این موجود درسال گذشته، ‌تنها به دو عدد رسید. یعنی به احتمال زیاد تنها 2 وزغ دلقک روی زمین باقی مانده است! چیزی تا انقراض باقی نمانده است، ‌اگر فکری برایشان نکنیم.

 

11-6-24-852405.jpg

 

غزال عربی

البته بازنگری سالانه لیست قرمز همیشه هم ناامیدکننده نیست. برای مثال، ‌امسال غزال عربی از طبقه در معرض خطر، ‌به طبقه آسیب‌پذیر منتقل شده است، ‌چون طی سال‌های گذشته با توجه فراوان محیط‌ دوستان، تعداد آن‌ها از تنها چند عدد، به حداقل یک هزار رسیده است. درنتیجه اگر بخواهیم،‌ می‌توانیم حیوانات در معرض خطر را نجات دهیم.

 

 

بهنوش خرم‌روز:
سازمان جهانی حفاظت از طبیعت، آی.یو.سی.ان، هفته گذشته فهرست قرمز جدید حیوانات در معرض خطر سال 2011 را منتشرکرد. فهرست قرمز (رد لیست) که مهم‌ترین فهرست جهانی برای نشان دادن وضعیت حیوانات و گیاهان زمین است، گونه‌های مختلف را در 8 طبقه جای می‌دهد: از ارزیابی‌نشده تا منقرض‌شده.

طبقه در معرض خطر شدید، گونه‌هایی را شامل می‌شود که به طورجدی در معرض انقراض هستند. به فهرست امسال،‌ در طبقه در معرض خطر شدید، چندین جانور جدید اضافه شده که ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور برای همیشه از روی زمین محو شوند. چنان‌که خواهید دید، در اکثر موارد،‌ انسان سهم مهمی در نابودی گونه‌های جانوری زمین دارد و البته کلید نجات این موجودات هم در دست انسان است.

 

منبع . خبر آنلاین

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...