رفتن به مطلب

بهترین کتاب‌هایی که درباره کریسمس نوشته شده‌اند و تبدیل به فیلم شده اند


ارسال های توصیه شده

با نزديك شدن به سال نو ميلادي، اولين چيزي كه در ذهن همه مردم جهان متبادر مي‌‌شود، درخت كريسمس يعني همان كاج سبز با تزئينات پرزرق و برق و گلوله‌هاي رنگي درخشان و البته بابانوئل با آن ريش سفيد بلند و لباس‌هاي قرمز است. اما چيزي كه مي‌تواند لذت تعطيلات سال نو را دوچندان كند، خواندن يك كتاب خوب كريسمسي است. كتابي درباره رسم و رسوم كريسمس و سانتا كلاوس. اما جالب است بدانيد كه كتاب‌هاي اندكي هستند كه توانسته‌اند از اين تم به خوبي بهره ببرند و نه فقط داستان‌هاي كودكانه كه روايت‌هايي عميق و جذاب براي بزرگترها داشته باشند. با هم نگاهي مي‌اندازيم به چند كتاب مشهوري كه در اين زمينه نوشته شده‌اند. کتاب‌هایی که بعضا نسخه‌های سینمایی مشهوری هم بر اساس‌شان ساخته شده است.

 

بزرگ‌ترين داستان دنيا كه گفته شده (فولتون اورسلر)

 

اين كتاب كه در سال 1949 منتشر شد و به شدت هم مورد تحسين قرار گرفت، داستان زندگي حضرت مسيح است. اورسلر روايت‌هاي انجيل را برداشته و آنها را با ديالوگ و توصيفات دقيق و جزئيات و البته ذائقه شخصي‌اش تركيب كرده و محصولش شده يكي از جذابترين كتاب‌هايي كه درباره كريسمس و تولد حضرت مسيح(ع) منتشر شده است. نويسنده روحيه بخشنده و در عين حال محكم و استوار پيامبر خدا را در داستانش منعكس كرده است. جذاب‌ترين بخش‌هاي كتاب مربوط به ماموريت مسيح است: ماموريتي كه هم الهي و مذهبي است و هم سياسي و اجتماعي. مهم نيست چند بار اين قصه را خوانده‌ايد و شنيده‌ايد. اين كتاب روايت جذاب‌تر و دلنشين‌تر و حتي كامل‌تري است از همه آن چيزهايي كه تا امروز خوانده‌ايد. جرج استیونس فیلم عظیمی با حضور ستارگان برتر جهان در زمان خودش از روی این کتاب ساخت.

 

 

قطار سريع‌السير قطب(كريس ون‌آلسبورگ)

 

داستان پسربچه‌اي كه شب كريسمس در تخت‌خوابش آرام منتظر رسيدن بابانوئل نشسته است و ناگهان قطاري به طرز معجزه‌آسا جلوي در خانه‌شان فرود مي‌آيد و از او دعوت مي‌كند كه با آنها به قطب شمال برود. بچه‌هاي ديگري هم در قطار هستند. در راهشان سانتا كلاوس را مي‌بينند. سانتا كلاوس به پسر مي‌گويد كه هر هديه‌اي مي‌تواند از او بگيرد. پسر يكي از زنگوله‌هاي سانتا را مي‌خواهد اما سر راه متوجه مي‌شود كه زنگوله از جيبش بيرون افتاده است. فردا صبح خواهر كوچكش زير درخت كريسمس پشت همه هدايا جعبه كوچكي را پيدا مي‌كند كه داخل آن زنگوله است كه سانتا كلاوس براي پسر هديه آورده. بچه‌ها زنگوله را تكان مي‌دهند و صداهاي شاد و شيريني مي‌شنوند اما پدر و مادرشان نمي‌توانند آن صداها را بشنوند و فكر مي‌كنند زنگوله شكسته است. خب به هر حال فقط آنهايي كه باور دارند مي‌توانند صدايش را بشنوند. رابرت زمه‌کیس با استفاده از تکنیک موشن کپچر، فیلمی بر اساس این کتاب با حضور تام هنکس در نقش‌های اصلی ساخت.

 

 

درخت كريسمس(جودي سالامون)

 

باغبان يك باغ بزرگ و قديمي هميشه نزديك كريسمس دچار دلهره مي‌شود چون بايد از ميان درختان كاج باغ بزرگترين‌شان را انتخاب كند كه كار خيلي سختي است. او از شروع فصل بهار شروع به بررسي درختان مي‌كند تا بعدا راحت‌تر بتواند بزرگترين‌شان را انتخاب كند. در همين حين با خواهر آنتوني آشنا مي‌شود. راهبه‌اي كه خودش را دوست درختان مي‌نامد.

 

 

يك شب زمستاني(روث بل گراهام)

 

يك كتاب تصويري طولاني و پيچيده كه در ظاهر براي كودكان است اما در اصل يكي از بهترين داستان‌هاي كريسمسي است كه بزرگترها مي‌توانند بخوانند. ماجراي پسري كه در كوهستان زندگي مي‌كند و شب كريسمس در توفان راهش را گم مي‌كند. زني كه در يك كلبه چوبي زندگي مي‌كند و سال‌ها پيش پدربزرگ پسر در ساختش كمك كرده بوده، پسر را پيدا مي‌كند و به خانه مي‌آورد. توفان كه فرو مي‌نشيند پدربزرگ پسر او را در كلبه پيدا مي‌كند و بعد زن برايشان يك داستان كريسمسي تعريف مي‌كند. داستاني كه با خلقت جهان آغاز مي‌شود و با زندگي دوباره و معاد پايان مي‌يابد. ممكن است برايتان كمي عجيب و غريب به‌نظر برسد، اما وقتي داستان اصلي زير قصه‌اي كه زن تعريف مي‌كند پنهان مي‌شود، شبيه پازلي است كه كنار هم چيده شده و همه چيز خيلي باورپذيرتر بنظر مي‌رسد. نقاشي‌هاي كتاب كه كاري از واتسون است از نظر بصري جذابيت زيادي دارد و به جاه‌طلبي نويسنده در نوشتن اين كتاب هم پاسخ مي‌دهد. درحقيقت كتاب بازگويي داستان انجيل است.

 

 

 

چطور گرينچ كريسمس را دزديد(دكتر زئوس)

 

گرينچ كه قلب و روح كوچكي دارد از تعطيلات سال نو و كريسمس متنفر است بنابراين تصميم مي‌گيرد كه همه هداياي كريسمس را بدزدد تا مانع از فرا رسيدن سال نو شود. اما در كمال تعجب وي كريسمس فرا‌مي‌رسد و گرينچ طي اين مسير معناي واقعي تعطيلات كريسمس را درك مي‌كند. ران هاوارد فیلم پرفروشی بر اساس این کتاب روی پرده برد.

 

 

سرود كريسمس(چارلز ديكنز)

 

آنقدر انيميشن‌ها و فيلم‌هاي اقتباسي از روي اين كتاب مشهور ديكنز ديده‌ايم كه نياز چنداني به توضيح ندارد. داستان مرد خسيسي به نام اسكروج كه در شب كريسمس اعمال گذشته‌اش جلويش زنده مي‌شوند و مصائبي كه ايجاد كرده را مي‌بيند و صبح وقتي از خواب بيدار مي‌شود، تبديل به آدم ديگري شده است. كتاب ديكنز به عنوان يكي از مهم‌ترين آثاري كه رسوم قديمي كريسمس را در انگلستان بازگو مي‌كند، اهميت زيادي دارد. كارشناسان فرهنگي «سرود كريسمس» را به عنوان اثر ادبي مي‌شناسند كه به زنده نگهداشتن آداب و رسوم سال نو به شيوه كهن كمك كرده است. ديكنز برخلاف همه نوشته‌هاي تلخ و سياهش اينجا طنز سياهي به اثرش اضافه كرده كه در تمام طول داستان رهايتان نمي‌كند. درنهايت «سرود كريسمس» دقيقا شبيه يك قطعه موسيقي دلنشين است، درست مانند اسمش. از این داستان، اقتباس‌هایی در عالم تصویر صورت گرفته که نسخه‌ی والت دیزنی و فیلمی به کارگردانی رابرت زمه‌کیس با بازی جیم کری در نقش اصلی، مهم‌ترین‌شان است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...