رفتن به مطلب

مطالب درخواستی شما


ارسال های توصیه شده

مطالبی راجع به مبدلهای صفحه ای میخوام.هرکی داره ممنون میشم بذاره .

 

انواع مبدل های صفحه ای:شکل ها رو بعدا می ذاریم.

1- لاملا:

پوسته ای استوانه ای تشکیل شده از صفحات تخت(معروف به برگه)

2- صفحه مارپیچی:

از دوران دو صفحه تخت ایجاد می شه. در واقاع مبدل های صفحهای از نوع مبدل های فشرده هستند ولی استثنائا مبدل صفحه ای مارپیج از نوع فشرده نیست!

3- صفحه و شاسی:

این نوع مبدل ها از تعداد زیادی ورق های نازک مستطیلی که روی شاسی سوار می شوند تشکیل می شود. بین این صفحات که موازی هم نصب می شوند مجاری جریان به وجود می آید که دو سیال از این مجاری عبور می کنند.

4- مبدل صفحه –کویل:از دو ورق موجدار تشکیل می شوند. البته ممکن است یکی از ورق ها تخت و دیگری موج دار باشند.(موج آشفتگی در رینولدز های پایین را افزایش می دهد و در نتیجه نرخ انتقال حرارت را افزایش می دهد)

فین دار: همه ی مواردی که اشاره شد می تونن فین دار هم باشن. فین برا بالابردن راندمان. اصولا کاربرد مبدل های صفحه ای فین دار برای سیستم های مادون سرد و میعان گازها- به عنوان بازیاب در توربین گازی- تهویه مطبوع- پیش گرم کردن هوا در نیروگاه ها-

کاربرد ها: مبدل صفحه –کویل برای گرمایش سیال در یک مخزن –گرمایش ساختمان ها – به عنوان اواپراتور در یخچال فریزر های کوچک-

مبدل مارپیجی در صنایع شیمیای و غذایی که مواد فرآیند آنها رسوب زیادی دارن- صنایع سلولز- برای تمیز کردن بخار در کارخانه های سولفات وسولفیت- به عنوان تبخیر کننده ترمو سیفون و کندانسور

مبدل لاملا در صنایع کاغذ سازی- الکل سازی- پتروشیمی و شیمی

مبدل صفحه و شاسی برای پاستوریزه و استرلیزه و پخت یکنواخت.

مبدل صفحه شاسی و صفحه لحیم دار در ظرفیت های پایین هم تولید میشوند ولی مبدل لاملا و صفحه کویل و مارپیچی بیشتر کاربردشون در صنعت هست و دبی های زیاد.

در کل مبدل های صفحه ای بصورت ویژه ای فشرده هستند و در نرخ انتقال حرارت حرارت مشابه فضای محدودتری در مقایسه با مبدل های لوله دارد ضمن اینکه حجم کم و وزن کمتر و به طبع آن هزینه های کمتر در ساخت و بهره برداری و نگهداری را به همراه دارد .

مبدل‌های حرارتی صفحه ای با داشتن مشخصات خاص بطور گسترده ای در صنایع غذائی مورد استفاده قرار می گیرند که به دلیل همین خاصیت یعنی تعمیر و نگهداری آسان و تمیز کاری بسیار راحتر دامنه نفوذ خود را حتی تا صنعت خودرو سازی نیز گسترش داده است . کاربردهای عمومی مبدل‌های حرارتی صفحه ای اصولا در شرایط فازی مایع – مایع و جریانهای توربولانس می باشد. از موارد بسیار مهم استفاده از این نوع سیستم‌های حرارتی می توان به سیستم‌های خنک کن مرکزی که از آب دریا بعنوان چاه گرمائی استفاده می‌کند، اشاره کرد.

مزایا:

در مبدل های صفحه شاسی باز کردن مبدل به منظور تمیز کردن و بازرسی ساده هست.-با کم یا زیاد کردن ورقها می توان سطح انتقال حرارت را تغییر دادو لذا برای بارهای حرارتی مختلفی از آن استفاده میشه.-مدت زمانی که ذرات سیال بین صفخات جریان داره یکسان هست- هر گونه نشت هر سیال در درجه اول به محیط خواهد بود نه به طرف سیال دیگر- حجم سیال مورد نیاز در مبدل کم است.

مبدل های ماپیچی دارای ضریب انتقال حرارت بالاتر نسبت به مستقیم - به علت انحنا رسوب کمتری داره – رسوب گیری کم و رسوب زدایی آسان- ضریب رسوب در این مبدل ها حدود یک سوم تا یک پنجم آن چیزی هست که در استاندارد TEMA برای مبدل های پوسته و لوله معرفی شده و فاصله زمانی کارکرد جهت تمیز کاری در حدود 4 برابر بیش از مبدل های پوسته و لوله هست- راندمان بالا- ضریب تصحیح دما به عدد 1 بسیار نزدیک هسن-

وقتی بحث موادخورنده مطرح است برگ برنده مبدل‌های حرارتی صفحه ای در استفاده بدون محدودیت از مواد با تحمل خوردگی بالا در ساخت صفحات مبدل می‌باشد که می توان به عنوان نمونه از تیتانیوم در آن نام برد.

عیوب:

در مبدل های صفحه شاسی آب بندی به دلیل تعداد زیاد صفحات و واشرهایی که داره.

از عیوب مبدل های صفحه مارپیچی می توان محدودیت در ماکس ابعاد و فشار و دمای کارکرد را نام برد.

توضیحات بیشتر:

اشاره ای به انواع مبدل های صفحه شاسی: واشر دار داریم- تمام جوش داریم – نیمه جوش داریم- منتها هزینه ساخت تمام جوش از واشردار بیشتر است. تمام جوش دیگر عیب آب بندی ندارد منتها شاید انواعی از آن را بشود باز کرد برای تعمیر و بازرسی.

 

در یک مقاله مشخص شد استفاده از مبدل های حرارتی صفحه ای (فقط از نوع صفحه شاسی و صفحه لحیم دار) بجای منبع کویل دار و یا منبع دو جداره در سیستم های حرارت مرکزی از دیدگاه مصرف کننده تنها در سیستم های حرارت مرکزی " در دست احدث" توجیه اقتصادی دارد و از دیدگاه ملی نیز سرمایه گذاری انجام شده در اجرای طرح در سیستم های "در دست احداث" و"موجود" به ترتیب دارای دوره بازگشت سرمایه 9 و 16 ماه می باشد.

در همان مقاله مشخص شد که استفاده از مبدل های حرارتی صفحه ای (فقط از نوع صفحه شاسی و صفحه لحیم دار) بجای منبع کویل دار و یا منبع دو جداره در سیستم های حرارت مرکزی باعث افزایش افت فشار و افزایش قیمت خرید خواهد شد.

استفاده از مبدل های حرارتی صفحه ای (فقط از نوع صفحه شاسی و صفحه لحیم دار) بجای منبع کویل دار و یا منبع دو جداره در سیستم های حرارت مرکزی خانگی باعث افزایش عمر سیستم -کاهش حجم و وزن سیستم- افزایش راندمان سیستم- رسوب گیری بهتر-کاهش زمان راه اندازی و افزایش سرعت پاسخگویی آن

 

منابع:

1-مقاله "تحلیل جریان سیال غیر نیوتنی در مبدل های قاب و صفحه ای به کمک دینامیک سیالات محاسباتی"

2- "مبدل های گرمایی فشرده و بهبود بازیافت حرارتی"

ترجمه مهندس علی داسمه

3-مقاله "امکان سنجی فنی و اقتصادی استفاده از مبدل حرارتی صفحه ای در سیستم های حرارت مرکزی"

4-مقاله "طراحی مبدل های حرارتی اسپیرال-تعیین سطح تبادل حرارت و مدلسازی جهت تعیین توزیع درجه حرارت در این مبدلها"

توضیح: سه مورد از موارد فوق در پست

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آمده.

5-کتاب "طراحی مبدل های حرارتی"

(تالیف دکتر علی اصغر رستمی- مرکز انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان)

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...