رفتن به مطلب

پرورش قارچ


ارسال های توصیه شده

در این تاپیک ابتدا نظرات دوستان رو در باره پرورش قارچ قرار داده و بعد از آن روش ها و مستنداتی رو درباره چگونگی انجام آن کار قرار میدهیم و در نهایت کسانی که در این زمینه وارد شوند از تجارب خودشون برای ما خواهند گفت...

پیشاپیش از همکاری دوستان بسیار متشکرم....:icon_gol::icon_gol::icon_gol:

 

 

 

 

  • پرورش قارچ بعنوان یک شغل مستقل و پردرامد به دلایل زیر :

1-نیاز به سرمایه کم

2-نیاز به فضای کم: کشت قارچ را در هر مکانی حتی به وسعت یک کیسه پلاستیکی به قطر 50 سانت نیز میتوان انجام داد و حداکثر واحدهای استانداردی تولیدی مساحتی معادل 78 مترمربع طبق الگوی کشور هلند دارند.

3-زودبازدهی محصول:یک دوره کامل پرورش قارچ شامل دوره های کاشت-داشت-برداشت بصورت غیرحرفه ای حداکثر 60 روز و بصورت حرفه ای حداکثر 35 روز میباشد.

4-امکان کاشت در هر آب و هوایی:علاوه بر اینکه قارچها بطور طبیعی در اکثر نقاط جهان رشد میکنند اما کشت کنترل شده آن در هر نوع آب و هوایی امکانپذیر بوده و از این حیث هیچگونه محدودیتی ندارد.

 

  • به دلیل شرایط رشد آسان قارچ صدفی قابل پرورش در محیط خانه نیز میباشد وحتی قارچایی که درست رشد نمیکنن وقابل خوردن نیستند رو می جوشونن و چیزی به اسم بلانچ ازش بدست میاد.

  • به عنوان يك كسب كار خانگي و كوچك خوب است و نياز به سرمايه ي آنچناني ندارد.اما اگر وارد فاز صنعتي و توليد انبوه بشويد سرمايه گذاري كلان مي خواهد و از طرفي هزينه هاي انرژي بالايي دارد و عملا صرفه را از توليد مي گيرد.
  • واقعیت اینه که با توجه به بالا رفتن بیش از اندازه ی قیمت کمپوست(بسترکشت قارچ) از کیلویی 270 تومن به 700 تومن یه مقدار شرایط اقتصادی این حرفه بخصوص برای تعداد سالن های کم و کوچیک کاملا به خطر افتاده.
    مگر اینکه بتونیم از ابتدا سرمایه ی قابل توجهی رو برای شروع کار بذاریم تا به سود قابل قبول دست پیدا کنیم.
    پارسال هزینه ی ساخت یه سالن نیمه استاندارد به علاوه ی تجهیزات و نصب قفسه ها چیزی در حدود 6میلیون تومن بود(البته به غیر از پول زمین)...البته باید مبلغ خرید کمپوست برای کشت اول رو هم به این مبلغ اضافه کرد.که کمی ریسک پذیری بالایی پیدا میکنه.در مورد زودبازده بودن و احتیاج به فضای کم هم بطورکامل اینطور نیست،گرچه شاید از لحاظ تئوری جواب بده.
     
    اما راجع به آب و هوا.قارچ ها بخصوص از نوع دکمه ای نسبتا حساس به دما هستند و باید توسط کولر در فصل تابستان و توسط هیتر در فصل زمستان دمایی در حدود 16 درجه رو حفظ کرد.رطوبت هم باید چیزی در حدود 80 تا 100 درصد باشه.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

خب من و پدرم تخقیقات زیادی در مورد پرورش قارچ انجام دادیم

و یه نمونه کوچیکش رو توی زیر زمین خونمون انجام دادیم، قارچ صدفی رو به بذرش رو تو دو تا کیسه با استفاده از کاه کاشتیم و بعد یه ماه یه ماه خوردای که دورش گذشت در اومدن کم کم

کبابیش مزه جیگر می داد خوشمزه بود :w02:

من در ادامه اطلاعاتم و تحلیلم رو می نویسم امیدوارم مفید واقع بشه:ws3:

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

مطلب جالبی مطرح شد

طرح پرورش قارچ بسیار میتونه راحت با سود زیاد باشه

ولی برای یک کار معمولی خانگی مناسب نیست چرا که باید تمام نیاز های جامعه همینطور مصرف قارچ هر خانوار رو نسبت به زمان تو شهر خودت در نظر بگیری که ببینی این پروژه ای که میخوای شروع کنی جواب گوی نیاز مردم بر اساس امانات محدود خودت هست یا نه ؟

برای یک کارخانگی درسته که کم هزینه میتونه باشه ولی نیاز به مدیریت و صرف زمان و مراقبت فراوان داره

از طرفی هم برای یک سود گذاری با ارزش نیاز به تولید انبوه داری که نمیتونی با پروژه خانگی این تولید انبوه رو بوجود بیاری و بنظرم اگه این زمان و مدیریت رو برای کار دیگه ای در نظر بگیری بهتر میتونه باشه

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...