رفتن به مطلب

فنون امتحان دادن


ارسال های توصیه شده

مهندس میلاد جواهری

[h=1]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/h]

 

 

 

 

در امتحانات هم شاگرد و هم معلم پيشرفت خويش را مي آزمايند و از آنجا كه امتحانات اساس كار ارزشيابي تحصيلي است و از آن براي تعيين موارد قدرت و ضعف تحصيلي دانش آموزشان خواه و ناخواه هنوز نمره هاي امتحاني به كار مي رود و ملاك قضاوت درباره ي معلومات دانش آموزان است پس چه بهتر كه با فراگيري فنون صحيح امتحان دادن، سوابق تحصيلي درخشان و خوبي را از خود به جاي گذاريم.

 

 

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

مهندس میلاد جواهری

 

 

دانش آموزان مي توانند از امتحان به عنوان انگيزه اي براي مطالعه و مرور مطالب درسي استفاده كنند و از آن به عنوان معياري براي سنجش ميزان دريافت مطالب درسي و همچنين نقاط ضعف درسي بهره جويند. در امتحانات هم شاگرد و هم معلم پيشرفت خويش را مي آزمايند و از آنجا كه امتحانات اساس كار ارزشيابي تحصيلي است و از آن براي تعيين موارد قدرت و ضعف تحصيلي دانش آموزشان خواه و ناخواه هنوز نمره هاي امتحاني به كار مي رود و ملاك قضاوت درباره ي معلومات دانش آموزان است پس چه بهتر كه با فراگيري فنون صحيح امتحان دادن، سوابق تحصيلي درخشان و خوبي را از خود به جاي گذاريم. به همين منظور مطالبي كه بايد قبل، در حين و پس از امتحان آن را رعايت نمود در ادامه آورده ام تا شما بتوانيد آزمون و امتحان موفقي را پيش رو داشته باشيد.

 

 

الف) چگونه مطالعه كنيم تا در امتحان تشريحي موفقيت بيشتري داشته باشيم ؟

 

1) در حين مطالعه ي درس ، مضمون اصلي آن را دريابيد. در اين قسمت درس ، بحث به چه موضوعي اشاره دارد؟ چگونه يا در چه مراحلي آن را بيان كرده است؟

 

2) همراه با خواندن درس به طور مرتب براي خود سوالاتي طرح كنيد تا توجه شما به موضوع درس بيشتر جلب شود . بهتر است سوالات به نوعي با مطالب درسي هماهنگي داشته باشد.

 

3) سوالات طرح شده بايد با توجه به اصل مطلب و كليد هر پاراگراف باشند.

 

4) در هنگام مطالعه در منزل به مطالبي كه به نوعي در كلاس علامت زده يا در حاشيه و پاورقي نوشته شده نيز توجه خود را مبذول بداريد.

 

5) جمع بندي مطالب را با بيان خود ؛ بيان كنيد تا فراموشي شما كمتر شود.

 

6) اگر از جزوات و مطالب خارج از كتاب استفاده مي كنيد ، دقت كنيد كه با مطالب موجود در كتاب سازماندهي لازم را داشته باشد تا مطالب مثل حلقه هاي جدا از هم يك زنجير در نيايند.

 

7) اوراق امتحاني نوبت هاي گذشته ي خود اعم از ترم و نيم ترم و ماهانه و... را مجدداً مرور كنيد تا اولاً نوعي مرور كرده باشيد و ثانياً اشتباهاتي را كه در آن زمان در‌ آن تكرار كرده ايد، مجدداً تكرار نكنيد.

 

8) يك هفته قبل از شروع فصل امتحانات سعي كنيد خلاصه ي دروس ، فيش برداري و فهرست نكات مهم را‌آماده و در پوشه اي جمع ‌آوري كنيد.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

ب) گام هاي مؤثر در هر امتحان :

 

گام اول : هر بار كه امتحان در پيش است قواعد عمومي حفظ سلامتي و بهداشت تن را شديداً مراعات كنيد ، به خيال صرفه جويي در وقت براي مطالعه از خوردن غذا صرفنظر نكنيد.

روز قبل از غذاهاي پركالري ولي كم حجم استفاده كنيد و ترجيحاً اوقات غذايي خود را در روز به 5 وعده تقسيم كنيد.

 

گام دوم: مطالعه ي دقيق موضوعات درسي و ايجاد ارتباط بين آنها با ساير دروس است.

 

گام سوم: خود را به جاي طراح قرار دهيد. ببينيد اگر شما طراح سوالات بوديد با چه فكري به طرح يك امتحان مي پرداختيد؟ بدين منظور تعدادي سوال ساده، متوسط و مشكل انتخاب كرده و در يك زمان و مكان معين به آن پاسخ دهيد تا سطح مطالعه خود را ارزيابي كنيد. پاسخگويي دقيق به همين سوالات تا حد زيادي موفقيت شما را در آزمون تضمين مي نمايد.

 

گام چهارم: با مرور كردن و به يادآوردن عناوين اصلي و فرعي در هر فصل از كتاب، ميزان دقت و يادآوري خود را‌ آزمايش كنيد. همچنين توجه داشته باشيد كه اختصاص چند جلسه ي كوتاه به مرور مطالب به مراتب سودمندتر و مفيدتر از يك جلسه ي طولاني و خسته كننده است.

 

ج) توصيه هايي در شب قبل از امتحان:

 

اول : از مشاجرات خانوادگي، رفت و آمدهاي فراوان و مكرر، حضور در مكان هاي پر سر و صدا و شلوغ، ديدن و شنيدن راديو و تلويزيون به طوري كه مغز احساس خستگي كند و به طور كلي تمام عواملي كه موجب تشويش، حواس پرتي و خستگي مغز مي شود به شدت پرهيز كنيد.

 

دوم : مطابق معمول هر شب استراحت كنيد و سعي كنيد 6 تا 8 ساعت خواب‌آرام داشته باشيد تا با نشاط بيشتري به سر جلسه ي امتحان برويد . همچنين براي سلامتي متابوليسم بدن نيز سعي كنيد يك شام سبك و مختصر ميل نماييد.

 

سوم : قبل از خواب شب امتحان نيز دو نكته مهم را مدنظر قرار دهيد:

 

الف) كليه ي وسايلي كه بايد صبح امتحان همراه شما باشد را از شب قبل روي ميزي كه يادتان نرود آماده كنيد.

 

ب) سعي كنيد اگر كمي اضطراب داريد و همين مانع بي خوابي شما شده مطالب كليدي و مهم كتاب درسي را در ذهن مرور كنيد. دقت داشته باشيد كه اين استرس طبيعي است و در ادامه به شيوه هاي مقابله با آن مي پردازم و راه هاي كاهش آن را با هم بررسي مي كنيم.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

د) توصيه هايي در صبح امتحان:

 

1) سعي كنيد حداقل 2 ساعت قبل از امتحان از خواب بيدار شويد تا فعاليت هاي مغزي شما شروع شده و به اصطلاح مشاورين موتور مغزگرم شود و همچنين دقت كنيد مطالبي را كه مطمئن هستيد در امتحان نخواهد آمد، هرگز نخوانيد.

 

2) كمك گرفتن از معنويات در موفقيت شما سهم چشمگيري دارد لذا حتماً با وضو سرجلسه ي امتحان حاضر شويد و از خداوند متعال طلب كمك و استعانت كنيد.

 

3) در صورت داشتن وقت كافي يك مرور سطحي روي مطالب مهم و فيش برداري¬ هاي خود داشته باشيد.

 

4) حتماً صبحانه كافي و مناسب را ميل نماييد ؛ زيرا بدون تغذيه مناسب مغز شما انرژي كافي براي پاسخگويي به سوالات را نخواهد داشت . توصيه ي خود من براي صبحانه يك ليوان چاي شيرين، نان، پنير و گردو است و چند شكلات كه سريع به بدن انرژي برساند.

 

5) حتماً سعي كنيد كه زودتر از منزل خارج شويد و اگر از بعد مسافت دچار مشكل نيستيد راه خانه تا مدرسه را پياده طي كنيد تا اكسيژن كافي به مغز برسد.

 

6) ممكن است هنگامي كه در مدرسه حضور پيدا مي كنيد تعدادي از دوستان و همكلاسي هايتان عمداًً يا سهواً از شما سوالاتي در مورد درس بپرسند سعي كنيد كه اصلاً به‌‌آن سوالات پاسخ ندهيد و حتي من توصيه مي كنم كه با‌ آن صحبت هم نكنيد.

 

 

هـ) توصيه هايي در جلسه ي امتحان :

 

1) سعي كنيد بدون نگراني و اضطراب و با اعتماد به نفس بر روي صندلي خود تكيه بدهيد و آرامش را در خودتان زياد كنيد و قبل از شروع امتحان يكبار چهار قل قرآن را در ذهنتان بخوانيد.

 

2) يك نفس عميق بكشيد و براي لحظه اي آن را نگه داريد و سپس به طور كامل و آرام آن را بازدم كنيد.

 

3) صداي خود را تغيير دهيد؛ آهسته خدا را يادكنيد و از او كمك بخواهيد. ( آهسته كردن صدا موجب آرامش بيشتر مي شود )

 

4) حالت صورت را تغيير دهيد و با باز كردن اخم هاي ابروها و بالا كشيدن گوشه ي دهان مي توانيد آرامش را جهت به‌ يادآوردن مطالب به حافظه تان راهنمايي كنيد.

 

5) سپس قلم را برداريد و‌ آماده خواندن اولين سوال بشويد.

 

6) اگر زود پاسخ ها را نوشتيد، در برابر وسوسه ي ترك محل امتحان مقاومت كنيد. از وقت باقيمانده براي بازبيني و اصلاح جواب هاي خود استفاده كنيد حتي بايد سربرگ امتحاني را هم بازبيني كنيد تا از نوشتن نام و ساير مشخصات خود نيز مطمئن شويد.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

و) توصيه هايي در جريان امتحان :

 

1) از روش گزينشي براي پاسخ به امتحان استفاده كنيد، نه روش ترتيبي هر چند اين كار خوشايند شما نباشد روش گزينشي دو مزيت مهم را در خود دارد:

 

الف) از نگراني كه جهت كمبود وقت براي سوالاتي كه پاسخ آن ها مي دانيد كم خواهد كرد.

 

ب) از فراموش كردن پاسخ هايي كه مي دانيد جلوگيري مي كند.

 

2) در هنگام خواندن سوال به كلمات راهنما ( افعالي كه در انتهاي سوالات مي آيند ) توجه كرده و زير آن ها خط بكشيد تا از دامي كه طراح براي شما گسترده رهايي يابيد.

 

3) اگر پاسخ نياز به رسم شكل يا نمودار دارد با ذكر فرمول ، قبل از فراموش كردن آن را بنويسيد يا در گوشه ي ورقه ي خود علامتي براي رجوع به آن سوال بگذاريد.

 

4) قبل از شروع پاسخ سعي كنيد آن چه را كه سوال خواسته با استفاده از يك اسكلت بندي كلي روي ورقه ي خود بنويسيد. روش اسكلت بندي، روشي است كه در آن با استفاده كلمات كليدي متن و طرح شبكه اي خلاصه شده با يك نگاه مي توان كل مطلب را دريافت كرد كه دو مزيت بزرگ را در بر دارد:

 

الف) باعث سرعت بخشيدن به پاسخگويي و نظم دادن به جريان فكري شما مي شود.

 

ب) چنانچه به علت كمبود وقت نتوانستيد پاسخ خود را كامل بيان كنيد ، حداقل اين طرح يا شكل ، هدف و طرح ذهني شما را بيان مي كند و به معلم نشان مي دهد كه شما با مفهوم كلي آشنا هستيد و مي توانيد لااقل قسمتي از نمره را بگيريد.

 

5) چنانچه مي توانيد مطالب و پاسخ هاي خود را به صورت مقايسه بيان كنيد. بااين كار به دبيرتان نشان مي دهيد كه تنها متن درس را حفظ نكرده ايد بلكه داراي تفكر تحليلي بوده ايد و اين كار در روحيه ي معلمتان در تصحيح برگه ي امتحاني شما تأثير بسزايي دارد.

 

6) سعي كنيد در پاسخ هاي خود از مثال استفاده كنيد تا جواب هايتان واضح تر شود.

 

7) دقت كنيد كه شماره ي سوال با شماره ي پاسخ در ورقه ي امتحاني هماهنگي داشته باشد.

 

8) بهتر است محدوده ي پاسخ هر سوال را روي ورقه ي خود با كشيدن يك خط و يا نقطه چين مشخص كنيد تا:

 

الف) ظاهر ورقه ي شما زيباتر و مرتب تر شود.

 

ب) تصحيح ورقه توسط مصحح راحت تر شود.

 

ج) از سردرگمي شما نسبت به پاسخگويي سو الات جلوگيري كرده و از همه مهمتر اينكه در روحيه ي مصحح تاثير مثبت مي گذارد.

 

9) در پايان خاطر نشان مي كنم كه تعدادكل پاسخ ها را با تعداد كل سوالات چك كنيد تا مطمئن شويد كه تمام سوالات را خوانده ايد.

 

پيش تر از اين گفتم اگر بدانيم چه بخوانيم و چگونه بخوانيم امتحان نه تنها باعث افت بلكه باعث موفقيت دانش آموز در آن سال نيز مي شود.

 


برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

چه كارهايي را قبل از امتحان بايد انجام بدهيم ؟

 

1) آماده باشيد كه همه ي موارد درسي و امتحاني را مطالعه كنيد.

 

2) بدانيد كه داشتن يك برنامه ي درسي ذهن شما را‌ آماده مي كند.

 

3) قبل از امتحان راحت بخوابيد.

 

4) با اطمينان و جسارت به امتحان نگاه كنيد.

 

5) در جلسه ي امتحان با معده خالي حاضر نشويد.

 

بدانيد كه سبزيجات و ميوه هاي تازه استرس را كاهش مي دهند. غذاهاي استرس آفرين عبارتند از: غذاهايي با طبخ چندمرحله اي مانند: انواع پيتزا و انواع ساندويچ و شيرين كننده هاي مصنوعي مانند: انواع بستني هاي ميوه اي، نوشيدني هاي ملايم كربنات دار مانند: انواع نوشابه ها، انواع شكلات ها، تخم مرغ، غذاهاي سرخ شده، تنقلات، گوشت قرمز، فرآورده هاي همراه با آرد سفيد، چيپس و غذاهايي كه داراي مواد نگهدارنده يا سس هاي تند هستند. حالا لابد مي پرسيد پس چه بخوريم با اين شرايط ديگر چيزي براي خوردن باقي نمي ماند كه؟ در پاسخ مي گويم كه انواع گوشت سفيد مانند مرغ و ماهي به شرط آنكه سرخ نشود مفيد است و ساير غاهاي خانگي مادرهاي عزيزمان كه در منزل طبخ مي شود نيز جزو موارد مفيد و مثبت به حساب مي‌آيد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

6) غذايي مختصر ، مفيد و قوي بخوريد. اين رژيم غذايي موجب مي شود كه اضطراب از ذهنتان پاك بشود. از قند و شكر زياد و آبنبات پرهيز كنيد؛ اين مواد شايد در حين امتحات به شما از لحاظ ذهني كمك بكند ولي قبل از امتحان به جز بدتر كردن شرايط روحي و جسمي شما كار ديگري نمي كنند.

 

7) بكوشيد براي خودتان وقت ذخيره كنيد.

 

8) قبل از امتحان، آرام و آسوده باشيد و باز هم مي گويم « بر خود اعتماد و بر خدا توكل كنيد. »

 

9) بكوشيد در‌ آخرين دقايق درس ها را مرور كنيد.

 

 

چه كارهايي را در طول امتحان بايد انجام بدهيم؟

 

1) راهنمايي هاي بالاي برگه را به دقت بخوانيد.

 

2) روي صندلي جابه جا شويد تا راحت تر بنشينيد.

 

3) اگر سوالي را جواب نداديد، از آن صرف نظر كنيد و به سراغ سوال هاي ديگر برويد.

 

4) در طول سوالات تشريحي، اگر كل سوالات را جواب نداده ايد، سوالي را انتخاب كنيد و درباره ي آن فكر كنيد و پاسخش را بنويسيد. اين گونه خواهيد ديد كه كم كم جواب ها به ذهنتان مي آيند.

 

5) براي تحويل دادن برگه ي خود عجله نكنيد و سرآسيمه و مضطرب نشويد. هيچكس براي اين كار به شما جايزه نمي دهد !!!

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...