رفتن به مطلب
Mohammad Aref

تئاتر بزرگ ملي پكن، تركيبي از تاريخ، هويت و تكنولوژي معاصر

پست های پیشنهاد شده

بناي تئاتر بزرگ ملي پكن در محوطه باستاني شهر پكن قرار دارد.

 

اين بنا تركيبي از تاريخ، هويت، تكنولوژي معاصر و پيوند ميان مردم با شهر ممنوعه و ميدان تيان آنمن است. قبل و حين و پس از اتمام عمليات احداث اين مجموعه اگر خدشه‌اي به شهر ممنوعه و ميدان تيان آنمن وارد مي‌شد اين شهر بايد بهاي گزافي پرداخت مي‌كرد كه خط خوردن از ميراث جهاني مي‌توانست يكي از آنها باشد ولي با معماري بي‌نظير پل آندرو اين بنا حين بازي‌هاي المپيك تبديل به يكي از مكان‌هاي گردشگري اصلي بيجينگ شد.

 

اين بنا پيوند طبقاتي جامعه چيني را تداعي مي‌كند. به‌طوري‌كه طبقات مختلف جامعه چيني از آن بهره‌مند مي‌شوند. قشر توانا و ضعيف و توريست‌هاي چيني از آن بازديد مي‌كنند. طراحي مكان‌هاي عمومي معاصر در شهرهاي بزرگ جهان كاري بسيار دشوار بوده كه بتواند عموم مردم را جذب كند. پس از جامعه چيني، جامعه جهاني قرار دارد. به‌طوري‌كه باعث تخريب ميراث جهاني نشده و باعث توسعه گردشگري شهري در بيجينگ شده است.

ساخت بناهايي از اين قبيل در آن سرزمين‌ها و آشنايي ما با آن باعث ايجاد انگيزه براي خودمان با فرهنگ و سنت ايراني مي‌شود.

 

در اينجا آشنايي با سنت و فرهنگ و معماري ايراني براي نسل جديد معماران ايراني و آشنايي با معماري معاصر جهان مي‌تواند راهگشاي معماري ايراني در سال‌هاي آتي شود. ساختمان تئاتر بزرگ ملي چين در خيابان چنگ آن (Chang’An) بعد از تالار بزرگ مردم و در فاصله 500متري ميدان تيان ‌آن‌‌من(Tian An Men) و شهر ممنوعه، در قلب شهر پكن واقع شده است.

 

اين مجموعه طراحي شده يك ميدان باز نيست بلكه فضايي براي نشان دادن طبقه ممتاز هر جامعه و عملكرد متفاوت قدرت حاكمه است. تالار كنفرانس باز اين مكان، محل اجتماع عموم مردم اين ناحيه است كه در انجام پروژه و افتتاح ساختمان و وقف آن خيلي مؤثر بودند. جايگاه خريد بليت براي ورود به بنا، تا زمان پرداخت هزينه‌هاي پروژه باقي مي‌ماند و بعد از آن ورود عموم رايگان مي‌شود. اين كار براي جلب طبقات اجتماعي (سطح معمولي و سرمايه‌دار) و فرهنگ‌سازي‌ شخصيت ملي است.

 

تصميم ساخت تئاتر ملي در يك فضاي تاريخي و نمادين، گواهي آشكار و مهم براي اهميت مشخص فرهنگ در ارتباط با تاريخ معاصر دنياست. مي‌توان گفت كمتر ساختماني به اين شكل در چنين شرايطي ساخته شده است و اين مي‌تواند عاملي باشد كه آن، يك ساختمان منزوي به‌نظر برسد. به اين سبب، ما با ساخت يك ساختمان براي احترام گذاشتن به مناظر و بناهاي اطراف كه هر يك نشانه‌هايي در سبك‌هاي مختلف تاريخ معماري چين است، تلاش كرديم.ساختمان متشكل از يك مربع و بيضي است؛ بنا همانند جزيره‌اي در درياچه بيرون آمده است. بيضي بزرگي با حداكثر دهانه 213 متر، حداقل دهانه 144 متر، 46 متر بلندي، مساحت 219هزار و 400مترمربع و هزينه ساخت 300 ميليون دلار.

 

ساختمان اين بنا شامل سه بخش خانه اپرا (2710 جايگاه)، تالار كنفرانس (2614 جايگاه)، تالار كنسرت و تئاتر ( 1040 جايگاه) است. بالا آمدن آب مانند هنر و نمايشگاه و فضاي باز نسبت به پهناي عمومي و جامع در ميان شهر است. فضاي داخلي براي همه عموم باز است، به‌طوري‌كه شكلي از يك بخش شهري با جانشيني متفاوت فضاها مانند خيابان‌ها، ميدان‌ها، فضاهاي خريد، رستوران‌ها و سالن‌هاي انتظار ديده‌ مي‌شود.

 

پل آندرو مي‌گويد: «خانه اپرا در مركز بنا قرار دارد و به‌صورت جداگانه بيشتر از بخش‌هاي ديگر اهميت دارد و چيني‌ها با تجربه هنري‌اي كه از اپرا داشتند آن را واحدي يگانه مي‌دانند كه داراي بيشترين وابستگي و اسرارآميزي در اين مجموعه است.»حلقه ديوار خانه اپرا، آب طلاكاري مات شده است. اين تزيينات روي ديوار‌ها زماني كه از كنار آنها مي‌گذريم ديده مي‌شوند. هنگام تابش نور ديوارها مي‌شوند. 2 در بزرگ در حلقه طلايي ديوار محل ورود تماشاچيان به اپراست.

 

حلقه ديوار از دوران عمودي اعداد زوج و پيوسته به دنياي خارج و كشيدن نقاط نزديك در فضا و زمان تشكيل شده است؛ به‌طوري‌كه كل پروژه مي‌تواند يك بازي پي در پي پيچيدن، راهروها و تقاطع‌ها، شفافيت در نور را مشخص كند.در كنار قسمت شفاف در فاصله سالن ساخته شده، آنها ساكن ديده مي‌شوند. اين ديوار از اين قرار است: قطع جريان و جداسازي را بيان مي‌كند، اما بيشترين اهميت روانشناختي و نمادي فاصله تقاطعي كه براي افزايش بهره‌برداري در دنياي مجامع تماشاخانه تئاتري را دارد.

 

يك سالن استراحت در سطح بزرگ براي تمام عموم و تماشاچي‌هاي تئاتر زير سقف تهيه شده است. براي متوجه‌شدن تغيير زمان در طول روز، يك ديد360 درجه از تمام اطراف شهر كه از اينجا مي‌توان شهر را كه پيش از اين ديده نشده، كشف كرد.

 

آندرو مي‌گويد: «تالار كنسرت و تئاتر در جنب خانه اپرا واقع شده است. دسترسي به تالارهاي نمايش نبايد شهواني باشد. براي ديدن آنها به وقت و زمان كافي نيازمنديم. تالارهاي نمايش و فضاهاي عمومي تركيب اصلي آنهاست. فضاي مفيد فني هرگز مريخي نيست بلكه توازني از فضاي عمومي و لذت از بازديد و حركت تئاتر است.»

 

اما چقدر از ابتدا شكست ما مطرح شد؟ براي آنكه تئاتر ملي پكن بخشي از محصول توليد شهر شود، يك تئاتري در شهر، محلي جديد براي بازديد و بيجينگ ما مسئول ايجاد توازن در تركيبي از فروتني و جاه‌طلبي، سازش و مخالفت، در شهر هستيم.

 

همشهری آنلاین

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از ۷۵ اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به عنوان یک لینک به جای

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • جدید...