رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

[h=1]بنای تاریخی 'عمارت شاپوری'[/h]

T30765069-2174395.jpg

 

 

1adb7ub14k2o9o78eou1.jpg

این عمارت دو طبقه با زیر بنای ۸۴۰ متر مربع در باغی به وسعت ۴۶۳۵ متر در مرکز شیراز و در محله قدیمی معروف به انوری، در سالهای ۱۳۱۰تا ۱۳۱۵ هجری قمری ساخته شده است. این خانه متعلق به آقای عبدالصاحب شاپوری و با طراحی و اجرای استاد ابوالقاسم مهندسی بنا گردیده است. این بنا جزو اولین بناهایی است که با رویکردی آزادانه به معماری در آن سالها طراحی شده است.

tdrxbvuqmmnb7vsmkynn.jpg

اضافه نمودن بالکن به بنا که در معماری ایرانی جایگاهی نداشته از مشخصات معماری عمارت شاپوری است. تا سالهای مصادف با دهه ۷۰ این عمارت محل سکونت خانواده شاپوری بود. چند سالی این مجموعه متروکه ماند تا سرانجام در سال ۱۳۷۸ توسط سازمان میراث فرهنگی فارس خریداری و در همان سال به ثبت میراث ملی ایران رسید. در بین سالهای ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۰ مرمت این عمارت توسط بخش خصوصی انجام شد که تا کنون برای فاز اول بیش از ۱.۵ میلیارد تومان هزیته شده است که در سال ۹۰ به بهره برداری رسید و همین طور قرار است در زمین کنار این عمارت توسط همین بخش خصوصی، هتلی بزرگ ساخته شود.

جالب اینجاست که بسیاری از مردم شیراز هم از وجود چنین بنایی و ترمیم آن اطلاع نداشتند!حضور در باغ و عمارت بسیار زیبای شاپوری انرژی بسیار مثبتی به هر بیننده می دهد.

 

××××××××××××××××

خانه و باغ شاپوری، نمونه ارزشمندی از دوران خود و نمایانگر نوآوری و ابداع در طراحی پلان، نما و سازه است.

نوآوریهای به كار رفته در ساختار این باغ آن را به یك باغ ایرانی – اروپایی تبدیل كرده است.

از ویژگی های ارزشمند معماری عمارت شاپوری می توان به تزیینات نمای غربی (اصلی) ستون های مدور و منقوش گچی و نیز كاشی كاری با طرح فروهر بر پیشانی ایوان فوقانی اشاره كرد.

همچنین در باغ شاپوری، انواع درختان شامل سرو، اَفرا، چنار و درختان میوه اعم از انجیر، انار، نارنج و خرما و گل های رز و شمعدانی به چشم می خورد.

این بنای تاریخی با مساحت بالغ بر پنج هزار متر مربع و زیر بنای حدود یكهزار متر مربع با پلان كوشك مانند و در دو طبقه در اوایل دوره پهلوی در سال های 1310 تا 1315 هجری شمسی به سفارش عبدالصاحب شاپوری و توسط معماری به نام ابوالقاسم مهندسی احداث شده است.

عمارت شاپوری در شهر شیراز واقع شده و در مهر سال 1379 به عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...