رفتن به مطلب

نويز چيست ؟


.sOuDeH.

ارسال های توصیه شده

نويز يعني سيگنال ناخواسته كه به 3 دسته اصلي تقسيم مي شوند :

1- Background Noise ( نويز زمينه )

2- Modulated Noise ( نويز نوساني )

3- Interference Noise ( نويز مزاحم )

 

بيشتر بحث درباره گزينه سوم مي باشد كه همانند يك سيگنال اين امواج منتشر مي شوند و سيگنالهاي دريافتي ما را پوشش مي دهند به نحوي كه باعث بهم ريختن سيگنال اصلي مي شوندشكل زير تاثيرپذيري سيگنال سالم توسط نويز را نمايش مي دهد .

 

در زير دسته بندي دقيق تري از نويز را داريم :

 

- Backgroud and system noise ( تاثيرات داخلي سيستم يا نويز زمينه )

- Earth thermal noise ( تاثيرات حرارتي يا گرمايي زمين بر ماهواره )

- Free space lose ( از دست دادن سيگنال توسط فضا و جو )

- Rainfade ( تاثيرات باراني بر روي ماهواره )

- Terrestrail Interference ( امواج راديويي يا ميكرو ويو مزاحم ) *

- ( Solar outage ( sun transit , solar interference ( تاثيرات خورشيدي بر روي ماهواره )

 

نويزي كه هم اكنون در فضاي تهران منتشر مي‌گردد همان Terrestrial Interference مي باشد . فرستنده های پخش پارازيت از اواسط سال 1381 توسط شركت اريكسون در تهران راه اندازي شدند

 

 

 

 

 

 

اين امواج زميني راديويي يا ميكرو ويو ناميده مي شوند كه همانند سيگنال از برج راديويي فرستاده مي شوند و روي سيگنالهاي اصلي ماهواره سوار مي شوند و باعث مي شوند كه تصاوير ماهواره شما بصورت شطرنجي ديده شوند . معمولا microwave tower ها يا اين برجها در محلهاي بلند شهر نصب مي شوند . اين امواج براي اولين بار در سال 1965 در آمريكا براي فرستادن امواج راديويي بكارگرفته شد آنها مي خواستند يك دهم هزينه اصلي فرستادن يك باند راديويي را بپردارنداز اين سيستم استفاده مي كردند و با پيشرفت تكنولوژي تقريبا " از سال 1980 اين سيستم منسوخ گرديد.اين امواج در همان برج راديويي توسط دستگاهي مخصوص توليد شده و منتشر مي گردد.

 

امواج پارازيتی علاوه بر کانالهای تلويزيونی، تلفنهای همراه، انترنيت و نتزورکها، درسيستم الکترونيکی کليه دستگاههای ايمنی، از جمله سيستمهای پزشکی بيمارستانها، مراکز تحقيقاتي، علمی، سنجش، دما و هوا و... اختلال ايجاد ميکند ضررهايي كه اين امواج هنگام ارسال ايجاد مي كنند

 

1- تداخل در سيستم هدايت هواپيما

2- تداخل در سيستم گيرندگي و فرستندگي كليه دستگاههاي ماهواره اي

3- تاثيرات بسيار منفي روي مغز و اعصاب انسانها

4- تاثير منفي روي جنين كودك

5- عقيم شدن مردان و هزاران عوارض ديگر ....

 

امواج راديويي را ميتوان متفاوت بار دار کرد، سيگنالهاي الکترونيکي قابليت حمل هر نوع باری که بتوانند از طريق امواج راديويي در هوا به حرکت در آيند و برای هدفهاي متفاوتي بکار گرفته شوند، را دارند. امواج پارازيتی بدون ضرر وجود ندارد و در اساس نيز براي به هم زدن تعادل بکار گرفته ميشود و مادام که پخش ميشوند، بر روی هر رسانايي، از جمله بدن انسان، آب و موجودات مي‌نشينند و عکس العمل نشان ميدهند. امواج تنها در مسافت معيينی نمي مانند و در برخورد با کوهها، آبها ، ساختمانها، شيروانيها، آينه ها، وسايل نقليه و ... ميتوانند چند بار تکرار و تا مسافتهای طولاني باز پخش شوند.

 

شكل زير يك شماي كوچك از فرستادن اين امواج را نشان مي دهد :

 

راههاي مقابله با اين امواج

 

در بسياري از سايتها روش هاي گوناگوني را بيان مي نمايند ولي همه آنها روي تغيير مكان آنتن ماهواره تاكيد دارند . به شكل زير توجه نمائيد :

 

اگر جهت امواج راديويي مزاحم قابل تشخيص است، سيگنال لازم را مي توان با جابجا كردن آنتن وقرار دادن آن در پناه موانعي مانند ديوار، بناي بلند يا نرده دريافت كرد. اين موانع بايد بين آنتن و امواج مزاحم قرار گيرند. از آنجا كه امواج مزاحم از طريق انعكاس روي سطوحي نزديك آنتن هم، در آن رسوخ مي كنند، ايجاد مانع بين آنتن و منبع امواج مزاحم هميشه موثر نيست. بهترين حالت زماني است كه آنتن در تمام جهات كاملا پوشيده باشد، بجز يک گشادگي در جهت ماهواره و با قوسي معادل بعلاوه يا منهاي پنج درجه پهناي باند آنتن. در مورد آنتن مورد مثال ما اين قوس 12 درجه خواهد بود.

 

براي يك آنتن كوچك چنين پوششي ميتواند يك ساختمان، يك گودي بزرگ در زمين (مثلا يك استخر يا حوض غيرقابل استفاده) يا شبيه آنها باشد. اگر بيش از يك مانع در آن اطراف مشاهده مي كنيد بهتر است آنتن را نزديك بلندترين مانع قرار دهيد.

 

در يك ساختمان 3 آنتن a , b , c را مي بينيد همچنين نحوه گرفتن سيگنال از ماهواره و برج راديويي كه امواج TI منتشر مي نمايد . آنتن هاي A , B چون جلوي آنها هيچ مانعي وجود ندارد هم سيگنال از ماهواره دريافت مي نمايند هم امواج راديويي ولي اگر خوب دقت نمائيد آنتن شماره C با مقداري فاصله از يك مانع قرار دارد كه به راحتي سيگنال لازم را از ماهواره دريافت مي كند و امواج TI به آن برخورد نمي كند پس مي توانيم آنتن خود را در محلي مناسب با فاصله اي مناسب از يك مانع بزرگ مثل ديوار - درخت يا يك ساختمان قرار دهيم البته لازم به ذكر است كه اگر آنتن شماره C را به محل D منتقل نمائيم روي گيرايي سيگنال از ماهواره تاثير مي گذارد يعني سعي كنيم فاصله لازم را رعايت نمائيم . در بعضي مواقع اين امواج از چندين دكل در جهت هاي مختلف انتشار مي يابند يعني ممكن است از بقل هم آنتن شما تحت تاثير اين امواج قرار گيرد براي اين منظور بهتر است آنتن درمحيطي محاط شود مثلا مابين كولرها يا قرار دادن آنتن در يك استخر يا حوض بدون مصرف به شكل زير دقت نمائيد :

 

کاري ديگري که براي دريافت امواج مناسب تصويري بايد انجام داد تقويت امواج ماهواره ای برخورد کننده به آنتن مي باشد اين امواج بستگی به فاصله فرستنده و يا ماهواره از آنتن، قوی و يا ضعيف به آنتنها بر خورد ميکنند و بستگي به نوع توان تقويتی آنتنها قابل دريافت هستند. آنتنهای ماهواره اي معمول در بازار در واقع گيرنده هاي ساده عمومی هستند که در همه کشورها استفاده ميشوند و با توجه به اينکه فرستنده های ماهواره ای مانعی سر راه خود ندارند، احتياجی به قدرت زياد حتی 1 kw هم نيست که بتوانند امواج خود را به زمين و يا آنتنهای بشقابی برسانند. برای تقويت امواج ماهواره ای رله و دکالهای تقويتی را در نقاطي که مساعت شهر و يا منطقه ای را بپوشاند نصب ميکنند و مجدادا امواج تقويت شده را بر روی آنتنها ويا ديشها ميفرستند، در ایران نقاطی که اين امکان وجود ندارد استفاده از ديشهای بزرگ اين مشکل را تا اندازه ای حل ميکند، ولی استفاده از بوستر که يک تقويت کننده شخصي است برای آنتنهای ماهواره ایLien In LNB Amplifier کمک زيادی به تقويت امواج ميکند.

 

Lien In LNB Amplifier در اندازه و شکلهای متفاوتي ولي معمولا با يک وردي و يک خروجي، توسط چندشرکت ساخته شده و از ابزارهای ساده و عمومي براي تقويت ال ان بي هاست. بااين تقويت کننده در مناطقی که پارازيت زياد قدرت نفوذ نداشته باشد راحت کانالهاي مورد علاقه اتان را ميتوانيد ببينيد. کار اصلی آن تقويت امواج ماهواره اي در مناطق کوري است که امواج ضغيف هستند و احتياج بهDich ديش بزرگ باشد. گروههای تفریحی تحقیقی و..... که به مناطق خارج از شهری، بیابانها و.... میروند و امکان نصب دیش بزرگ را بر روی وسیله نقلیه ندارند معمولا از چنین بوسترهایی استفاده می کنند. اگر دوستانتان از Lien - IN Amplifier استفاده ميکنند ، ميتوانيد در منطقه مورد نظرتان آن را امتحان و بعدا براي تهيه آن اقدام کنيد.

 

تقويت کننده تا 20 db دسيبل امواج را تقويت کرده و به Receiver رسيور منتقل ميکند. شايد بالاتر از 20 db هم موجود باشد.

توجه کنيد که فقط IN - Leine Amplifier و يا Lien - IN Amplifier را براي اين کار ميتوانيد استفاده کنيد.

اگر خروجي تیونر Receiver شما بيشتر از 18 ولت است، بايد تقويت کننده هم بيشتر از 18 ولت باشد

 

 

اگر در اطراف آنتن موانع طبيعي وجود ندارد، مي توان از شبكه هاي توري فلزي براي ايجاد حفاظ در برابر امواج مزاحم و تابش هاي آن استفاده كرد. اين شبكه ها بايد از توري هاي آلومينيومي يا فولادي ساخته شوند. تور مسي عليرغم كيفيت بهتر، گران و كمتر قابل دسترس است. فاصله بين سيم هاي شبكه نبايد بيشتر از نيم سانتيمتر باشد. شبكه هاي توري معمولی که برای جلوگيری از ورود حشرات جلوی پنجره گذاشته می شود، با حفرههائی حدود يك دهم سانتيمتر بهترين است. شبكه توری فلزی محافظ بايد كاملا دورتادور آنتن را بگيرد و يك متر از آنتن بلندتر باشد. شبكه ها نبايد عمودي باشند بلكه بايد با شيب 30 تا 45 درجه در اطراف آنتن قرار گيرند. پايه شبکه توري بايد تقريبـاً يک متر با پايه آنتن فاصله داشته باشد. در صورت به كار گرفتن شبكه توري، زاويه ميان پايين ترين نقطه رفلكتور آنتن و بلندترين نقطه شبكه توري بايد تقريبا 5 درجه كمتر از زاويه ماهواره با افق باشد. مثلا، اگر زاويه ماهواره 10 درجه است، زاويه ميان پايين آنتن تا بالاي شبكه توري نبايد بيش از 5 درجه باشد. در اين مثال فاصله ميان پايين شبكه تا آنتن بايد 2 متر باشد. شبكه توري بايد با سيم كشي برق به سيم زمين مرتبط شود.

 

راه ديگر پيچيدن فويل آلومينيومي بدور LNB مي باشد مي توانيد دور LNB بپيچيد بصورتي كه جلوي LBN كه بسمت ديش است بسته نشود و لبهاي فويل را بسمت بيرون مانند پره درست نمائيد البته اينكار فقط ممكن است تعدادي كانال را بدون اختلال درست نمايد بجاي فويل مي توانيد از قوطي آلومينيومي نوشابه براي LNB هاي گرد استفاده كنيد دو طرف قوطي را پاره نمائيد مانند يك استوانه سمتي كه به داخل ديش مي باشد را بايستي مطابق شكل زير برش دهيد . باز ياد آور مي شوم تغيير مكان ديش بهترين و راحتترين راه ممكن مي باشد خودتان را به دردسر نياندازيد .

 

مطابق شکل زير يک تکه توري آلومينيم تهيه کنيد و يا قوطي کولا ، کمپوت تهيه کرده و دو سر آن را ببريد. آنتن خود را روی کانال مورد نظر پارازيت زده تنظيم کنيد، حالا *****ی را که درست کرده ايد روي LNB ببنديد و حرکت دهيد، در ابتدا احتمالا فقط صدا داشته باشيد و يا فقط تصوير، در اين مسير، بمانيد و با حرکت دادن يواش ***** به صدا و تصوير مناسب ميرسيد. اگر سيم ***** را به زمين وصل کنيد امکان حذف پارزيت بيشتر ميشود.

 

در اين حالت سعی کنيد قوطي و يا ***** را با نوار چسپ و يا هر وسيله ديگري ثابت کنيد.

توجه کنيد رابطهاي فلزي که کابل را به LNB وصل ميکنند را ايزوله کنيد و در صورت امکان از کابل دراز استفاده نکنيد.

 

دقت کنيد که قوطی و يا توری که تهيه کرده ايد را صافکاری نکنيد، لبه های تيز آن باعث ميشود که راحتتر پارازيتها را جذب کنند. لازم نيست دقيقا به اندازه قطر LNB باشد، کمي بزرگتر از آن هم ايرادی ندارد،

 

در تنظيمات اوليه قوطی و يا توری بايد مطابق فلش بالا متحرک باشد و بتوان آن را به عقب و جلو Lnb حرکت داد. سيمی که به قوطی و يا توری نسب ميشود، ميتواند يک کابل معمولی روکش دار باشد که به بدنه ديش و يا يک تکه فلزی با فاصله زياد ازLnb بسته ميشود، اين سيم امواج پارازيتی قوی را که به ***** برخورد مي کنند بايد به زمين و يا بدنه منتقل و دفن کند. دقت کنيد که در صورت امکان اين سيم را به ميله، شير آب ويا هر فلز ديگری که زير خاک و يا لای ديوار است ببنديد و سعی کنيد محل آنتن از اشيا رسانا فاصله داشته باشد و هرگز رنگ پاشيده شده روی ديش و بدنه آنتن را نکنيد و اگر جايي از آنتن را ميبينيد که رنگ آن پاک شده مجدادا رنگ کنيد و سعی کنيد در مرحله اول تنها قوطی و يا توری که تهيه کرده ايد رنگ نخورده باشد.محل مناسب برای قرار گرفتن آنتن، زمين، باغچه و حياط است، اگرناچار شديد جای ديگری را انتخاب کنيد، حتما دقت کنيد که محل آنتن از اشيا رسانا حداقل چند متر فاصله داشته باشد.

 

مطابق شکل زير يک طرف قوطي را به اندازه 3 سانتي متر قيچی کنيد، بريده ها را راست کرده و ***** را بر رويLNB قرار دهيد به صورتي که قسمت پره دار به طرفDich ديش قرار گيرد، بقيه حالت درست مانند شکل اول است، تنها حرکت دادن پره ها کيفيت تصويری را بالا ميبرد. در اين روش پهنای باند دريافت سيگنالهای پارازيتی بازتر است و تنظيم آن احتمالا مشکلتر باشد.

 

به شكلهاي زير دقت كنيد :

تنظيم آنتن

تنظيمی که برای جهت آنتن درنبود مزاحم انجام می شود، ممكن است پس از پديد آمدن امواج راديويی مزاحم بهم بخورد زيرا اينگونه امواج راديويی ايجاد کننده اختلال، احتمالا ً ازجهتی وارد ميشوند که آنتن دارای قدرت دريافت بيشتری است. در اينگونه موارد يك تغيير جزيي جهت آنتن ميتواند امواج مزاحم را بي اثر کند، بدون آنکه تاثير نامطلوب چنداني در كيفيت سيگنال هاي ماهواره مورد نظر بگذارد. اين تنظيم ها غالبا به كمك سمت Azimuth و زاويه Elevation قابل دسترسي است.

 

تلفيق تكنيك هاي مختلف

 

در اغلب موارد، استفاده از مجموعه تكنيك هاي مختلف، براي از بين بردن تداخل امواج مزاحم لازم است. بعنوان مثال اگر ساختمان مناسبي براي گذاشتن آنتن در داخل آن موجود باشد مي توان با تعبيه شبكه توري هاي فلزي در ديوارها به پسزني امواج مزاحم كمك كرد. در مواردي كه گودي مناسبي براي آنتن وجود دارد، توري ها مي توانند كار محافظت را عميق تر كنند. در شكل © توري هاي فلزي دور تا دور محل نصب آنتن قرار گرفته اند و سبب تقويت قدرت محافظت از امواج مزاحم مي شوند اما فراموش نكنيد كه در اين مورد بايد يك گشادگي در جهت ماهواره مورد نظر ايجاد كنيد تا بتوانيد سيگنال هاي مطلوب را به روشني دريافت داريد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...