رفتن به مطلب

مقالات اولین همایش بافتهای فرسوده شهری مشهد 1387


ارسال های توصیه شده

جایگاه مشارکت مردمی در ساماندهی بافت هاي فرسوده شهري

نویسندگان: دکتر محمدرضا پورجعفر، زهرا السادات اردستانی

 

بحث مشارکت در کشور ما داراي سابقه طولانی است . در گذشته همکاري، همیاري، همدلی و تعاون واژه هایی بودند که در فرهنگ ما ارزش بالایی داشته و کاربرد بسیار داشتند . اما مشارکت مردمی در برنامه ریزي رویکرد نوینی است و نیاز به بحث و بررسی بسیار است . تجربه سالیان در امر بهسازي، نوسازي و ساماندهی بافت هاي فرسوده شهري نشان می دهد که بدون استفاده از رویکرد مشارکتی نمی توان پیشرفتی در این امر حاصل کرد . حرکت بهسازي و نوسازي بافت شهرها امر پیچیده اي است که ن یاز به مشارکت آحاد مرتبط با این امر دارد . بنابراین لزوم آموزش در این زمینه در همه سطوح خصوصاً مردم واضح و مبرهن است . در این مقاله سعی گردیده ضمن ارائه مفاهیم و اصول مشارکت به راه هاي تحقق این امر و موانع اجرایی آن پرداخته شود.

 

واژگان کلیدي: بافت فرسوده- مشارکت- بهسازي- نوسازي

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

جلب مشارکت هاي مردمی در بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده شهري

نویسندگان: محمد آئینی، ابراهیم جمشیدزاده، محمدرضا مهماندوست، حسین گودرزی

 

مشارکت مرد م در تصمیم گیري و پیگیري رفع مشکلات و نابسامانیهاي خود از دیرباز مورد توجه بوده بطوریکه تجارب جهانی خصوصا در کشورهاي درحال توسعه نشانگر تحقق مفهوم توسعه با مشارکت مردم می باشد. باتوجه به پیشینه همیاري و مشارکت در بسیاري از کشورهاي جهان، جلب مشارکت مردمی در امور توسعه طرحهاي نوسازي و بهسازي بافت هاي فرسوده می تواند باعث کاهش بار مالی دولت، تسریع در روند اجراي طرح هاي بهسازي،بهبود محیط زندگی شهروندان در بافت هاي فرسوده و بهبود فرایند توسعه شهري شود.

مشارکت شهروندان در بازسازي و بهسازي شهري نتایج مثبتی را به دنبال دارد، جلب مشارکت مردم به سرعت بخشیدن امور کمک شایان توجهی می کند و رسیدن به اهداف را آسانتر می کند . مشارکت می ت واند باعث کاهش قابل توجه هزینه هاي مدیریتی و مالی شود و رضایت سازمانهاي ذي ربط و مراجعان آنها را بیشتر فراهم کند . مشارکت شهروندان و همکاریهاي اجتماعی آنها در بهسازي محیط زندگی خ ود منجر به افزایش حس تعلق آنان به شهر می شود . از این رو این مطالعه به بررسی اجم الی مبانی، اصول و راهکارهاي مدیریت مشارکتی به عنوان راهبردي در جهت تحقق مشارکت مردمی در بهسازي بافت هاي فرسوده می پردازد.

 

واژگان کلیدي: مشارکت مردمی، مدیریت مشارکتی، بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده شهري

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

راهکارهاي توانمندسازي جامعه محلی در راستاي بهسازي و نوسازي بافت فرسوده شهري، نمونه موردي (اسلام آباد، منطقه 2 شهرداري تهران)

نویسندگان: یداالله صادقی، مهدي نورمحمدي

 

تأمین مسکن مناسب و شرایط مطلوب براي زیست شهروندان به عنوان هدفی ارزشمند و والا، از جایگاه ویژه اي در میان مسائل توسعه شهري برخوردار است. از این رو یکی از راهکارهاي عملی پیش روي مسؤولان شهري و شهروندان به منظور تحقق بخشیدن به هدف فوق الذکر استفاده از پتانسیل هاي نهقته در دل بافت هاي فرسوده شهري است. چرا که با ساماندهی این بافتها میتوان با کمترین هزینه و زمان به تأمین مسکن و خدمات وابسته به آن تحقق بخشید. تجارب گذشته برنامه ریزي شهري ایران بیان می دارد که با برنامه هایی آمرانه، یک جانبه، از بالا به پایین و بدون مداخله و نظرخواهی از شهروندان(به عنوان بهره برداران اصلی برنامه ها) نمیتوان راه به جایی برد. چنین برنامههایی به جاي بهبود شرایط زیست و کسب رضایت مردمی، اسباب بی اعتمادي و نا امیدي آنان را نسبت به اداره مطلوب امور شهر توسط مدیران شهري سبب گشته است. لذا با توجه به چنین واقعیاتی، جاي آن دارد که از راهکارهاي مشارکت (Participation) و در سطحی بالاتر، شراکت (Partnership) و توانمندسازي اجتماع محلی و نیروهاي غیردولتی دخیل (شهروندان، بخش خصوصی، مالکین،و...) در امر بهسازي و نوسازي بافتهاي فرسوده مدد جست. از چگونه می توان گروه هاي مذکور را در راستاي بهسازي و » این رو مسأله این نوشتار این است که بررسی هاي صورت گرفته در خصوص «؟ نوسازي بافت هاي فرسوده شهري توانمند ساخت راهکارهاي موجود و انواع رویکرهاي مداخله در بافت فرسوده شهري بخش آغازین این پژوهش را تشکیل می دهد. آنگاه راهکارهاي اخیر بنا به جدید ترین تجارب ایران و جهان که همانا توانمند سازي گروهاي ذينفع می باشد مورد بررسی قرار گرفته است و با استفاده از پرسشنامه وتحلیل آن در بستۀ نرم افراري spss و بررسی میدانی، راهکارهاي عملی که میتواند در محدوده مورد مطالعه (اسلام آباد واقع در منطقه 2 شهرداري تهران) رهگشا باشد ارائه گردیده است. نتایج حاصل از بررسی نشان می دهد که پتانسیل هاي زیادي براي ساماندهی نیروهاي مشارکت مردمی و توانمندسازي بخش هاي خصوصی در محدودة مورد بررسی وجود دارد. لیکن در صورتی که مدیران شهري بستر لازم براي بسیج نیروهاي مردمی را فراهم نموده و مشارکت ها را جهت دهی نمایند، این امر بر تسهیل امر بهسازي و نوسازي بافت فرسوده و با هدف تأمین شرایط مسکن مناسب و خدمات مورد نیاز خواهد انجامید. در این راستا تشکیل و تقویت شورایاري محله، بهره گیري از گروه هاي ورزشی، تشکل هاي مذهبی، انجمن هاي زنان و ... از عمده ترین فرصت هاي موجود در محدوده میباشند که با بهره گیري از این فرصت ها از طریق تشکیل جلسات و نشست هاي همگانی و ایجاد پیوند نزدیک بین مدیران شهري و شهروندان می توان به اهداف مورد نظر نایل آمد.

 

واژگان کلیدي: جامعه محلی - توانمندسازي - مشارکت - نوسازي و بهسازي - اسلام آباد

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

رویکرد تعاون محوردر بهسازي و نوسازي بافت فرسوده شهري

نویسندگان: محمدرضا بذرگر، علی سلطانی، سعید اکبریان

 

موضوع بافت فرسوده اخیراً در سطوح اجرایی و نهادهاي علمی کشور مطرح گردیده است. اکثر شهرهاي کشور داراي بافت فرسوده می باشند. اما علی رغم راهبردهاي برنامه سوم و چهارم توسعه کشور، قوانین بودجه سالهاي 83 تا 87 مبنی بر اعمال سیاست هاي تشویقی اعم از تسهیلات بانکی با یارانه دولتی، فاینانس، اوراق مشارکت، تراکم تشویقی، تخیف عوارض ساختمانی تا 100 درصد و تلاش مجموعه دولت اعم از وزارت مسکن و شهرسازي، وزارت کشور، شبکه بانکی، شهرداري ها، شرکت هاي خدمات رسان و سایر نهادهاي ذي ربط اقدام چشمگیري در جهت احیاء بافت هاي فرسوده شهري رخ نداده است.

باید براین نکته پاي فشرد که فرآیند نوکردن بافت فرسوده به همان اندازه داراي بازتاب هاي گوناگون اقتصادي و اجتماعی برنظام شهري خواهد بود و شهر و شهروندان را منتفع یا متضرر خواهد کرد که روند فرسودگی بافت، تابع مسایل عدیده مدیریتی و اقتصادي و اجتماعی بوده است. ناگفته پیداست مدیریت یکسو نگر و اقتدارگرایانه دربرخورد با پدیده بافت فرسوده به ویژه درکلان شهرها ، مقاومت صاحبان اصلی شهر را به دنبال داشته است ، لذا اطمینان بخش ترین و کاراترین نوع ((مدیریت مداخله)) باید متوجه مردمی باشد که در تیررس مداخله قرارگرفته اند.

درحال حاضر ساختار حاکم بر شهرها و محله هاي شهري اغلب فاقد کارایی و توان لازم جهت پاسخگویی به نیازهاي اساسی مردم می باشد. (( مایکل تودارو )) از نظریه پردازان توسعه اقتصادي سه عامل ( 1) سطح پایین زندگی ( 2) عدم اعتماد به نفس و ( 3) آزادي محدود رادلایل توسعه نیافتگی جهان سوم می داند. درسالیان اخیر نهادهاي بین المللی به ویژه بانک جهانی رویکرد جدیدي به توسعه شهري پیدا کرده اند، این باور وجود دارد که سازمان هاي غیردولتی و مردمی بتوانند روش هاي نامتمرکز ، مشارکتی و تقاضا محور را در برنامه هاي توسعه شهري به کارگیرند . براین اساس کشور لبنان توانسته است طی سالیان اخیر با تأُسیس شرکت خصوصی ((سولیدر)) (SOLIDER) به مدد مشارکت مردم و مالکان بافت مرکزي و تاریخی شهر بیروت، هم روند تملک را تسریع بخشد و هم منابع سرمایه گذاري را باسهولت و اطمینان بیشتر تأمین و تضمین نماید. شهرمقدس مشهد نیز-که سابقه اي 12 ساله درنوسازي و بهسازي بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا ( علیه السلام ) دارد - با الگویی مشابه درصد تأسیس شرکت تعاونی هاي تجمیع برآمده است .

این نوشتار نیز بر آن است تا به مدد تأکید مدیریت کلان کشور برتوسعه بخش تعاونی و توسعه اشتغال زا زمینه اي فراهم شود تا هم مردم قدرت و رغبت نوسازي ساخت "شهر زندگی" راکسب نمایند و هم بخش خصوصی درعین رضایت مندي اقتصادي ، گامی بلند درجهت اصلاح محیط شهري بردارد. امید است بااتکال به خداوند متعال و اتکاء به سرمایه هاي نهفته و آشکار میهن اسلامی، شهري پویا ، ایمن، سالم و درنهایت پایدار احیاء و ایجاد شود.

 

واژگان کلیدي: بافت فرسوده- مشارکت- تعاون

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

رویکرد مشارکت جویانه در نوسازي و بهسازي بافتهاي فرسوده شهري

نویسندگان: المیرا ضرابی، سایه فریدطهرانی

 

سودمندي رویکردهاي مشارکت جویانه و استفاده از مشارکت مردمی در پروژه هاي نوسازي و بهسازي بافت هاي فرسوده شهري، امري انکا رناپذیر است به طوري که، امروزه ارگان هاي دولتی، مقامات تصمیم گیرنده و مجریان طرح ها، همگی به این موضوع واقف شده اند که حضور و مشارکت مردم در امور شهر به ویژه بافت هاي فرسوده و تاریخی، نقش اصلی را در تحقق پذیري این طرح ها ایفا می نمایند. در این راستا مقاله حاضر با تبیین اهمیت موضوع مشارکت در امر بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده، سعی در عملیاتی نمودن آن و معرفی فرایند مشارکتی منتخب، در حوزه دانش طراحی شهري دارد . ساختار اصلی مقاله از سه بخش تشکیل می شود: بخش اول، مبانی نظري، که در برگیرنده تعاریف، تاریخچه و م عرفی سطوح مشارکت است . بخش دوم، تحت عنوان مشارکت در عمل، ضمن بیان مزایاي مشارکت، به معرفی فرایندهاي مشارکتی پرداخته و «فرایند همکاري پایدار» را به عنوان فرایند منتخب در حوزه دانش طراحی شهري معرفی نموده است . در نهایت در بخش سوم، با معرفی نمونه موردي شهر له (Leh) در تبت، به تشریح فرایند مشارکتی همکاري پایدار در نوسازي بافت فرسوده این شهر می پردازد. با توجه به مطالعات انجام شده، فرایند همکاري پایدار، فرایندي مشارکتی است که می تواند راهگشاي طراحان و برنامه ریزان شهري در تحقق پروژههاي نوسازي و بهسازي بافتهاي فرسوده باشد.

 

واژگان کلیدي: بافتهاي فرسوده- مشارکت- فرایند مشارکتی- فرایند همکاري پایدار

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

سهامدار پروژه، شیوه اي مؤثر در نوسازي و بازسازي بافتهاي فرسوده شهري

نویسندگان: سید جواد حسینی، احمد نوروزي، محمد رضا مقیمی، محمد رضا حیدري

 

این مقاله با بر شماري مشکلات عمده کلان شهرها، بافتهاي فرسوده شهري را از جمله عمده ترین آنها قلمداد می نماید . در کشور ایران 57 هزار هکتار بافت فرسوده با سه شاخص نفوذ ناپذیري، ناپایداري و ریزدانگی در سطح 207 شهر شناسایی شده است، بازسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده شهري برغم وضع قوانین تسهیل کننده و حمایتهاي دولتی در عمل از موفقیت چندانی برخودار نبوده است، عمده تری ن مسأله در این فرآیند هم از حیث تأمین منابع مالی و هم سرعت اجرا آزادسازي عرصه هاست که مشارکت مالکین و ساکنین را طلب می نماید. یکی از شیوه هاي مؤثري که ضمن فائق آمدن بر این مشکل آثار اجتماعی – اقتصادي فراوانی را موجب گردیده، روش «سهامدار پروژه» می باشد که با همت آقاي مهندس احمد نوروزي مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان منطقه شرق در سطح استانهاي گلستان، سیستان و بلوچستان ،خراسان شمالی ،جنوبی و رضوي و خصوصا شهر مشهد در قالب دو پروژه «سارا» و «مجد» با هماهنگی شرکت مادر تخصصی «عمران و بهسازي شهري ایران» طراحی و به اجراء گذاشته شده است . شروع این حرکت از سال 1383 و با اجراي پروژه سارا در شرق حرم مطهر رضوي آغاز گردید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

شرح خدمات طراحی فضاهاي شهري با رویکرد مشارکت مردمی

نویسنده: محمود پورسراجیان

 

طراحی در عرصه فضاهاي شهري فرایندي است که داراي دو جنبه ذهنی و عی نی است. این فرایند از تصمیم براي اقدام شروع شده و در اتمام اجراي طرح به انجام می رسد . فرایند مذکور، داراي مراحلی است که نمود عینی برنامه ریزي براي آنها به صورت شرح خدمات نمایان می گردد . از سوي دیگر، می دانیم که هدف غایی از طراحی در عرصه فضاهاي شهري، ارتقاي کیفیت زندگی مردمی است که در آن فضا می زیند. بنابراین مقاله پیش رو، با پذیرش این نکته که طراحی براي مردم بدون مشارکت آنها، به هدف غایی خود نخواهد رسید و همچنین اهمیت جایگاه شرح خدمات در طراحی، درصدد است تا راهکارهایی براي تهیه شرح خدماتی که در آن حق مشارکت، علی الخصوص مشارکت مردمی به صورت صحیح خود ادا شده است را ارائه کند . بنابراین مقاله، با استراتژي تفسیري – کیفی، ابتدا به مقوله مشارکت، انواع آن و شاخصه هاي مهم در آن و سپس توصیف شرح خدمات مشارکتی و آسیب شناسی آن، می پردازد. با توجه به پژوهش انجام گرفته، به این نتیجه خواهیم رسید که طراحی هایی که براي مردم و علی الخصوص مکان زندگی آنها صورت می گیرد، در صورتی موفق خواهد بود که با مشارکت حقیقی و همه جانبه آنها در تمامی مراحل تصمیم گیري، تصمیم سازي، طراحی، اجرا و ارزیابی، همراه باشد . بر این اساس، مقاله، در انتها، شرایطی را براي تهیه شرح خدماتی که در آن جایگاه همه ذي نفعان و ذي نفوذان و به ویژه مشارکت مردم، به روشنی تبیین شده است، ارائه می کند. به امید آنکه بتوان مسیر را براي مشارکت حقیقی مردم و طراحان هموار کنیم.

 

واژگان کلیدي: شرح خدمات- مشارکت- مردم- طراحی فضاهاي شهري.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

طرح مشارکت محله در بازسازي و بهسازي بافتهاي فرسوده شهري

نویسنده: سید جواد حسینی

 

این مقاله از پژوهشی که به روش پیمایشی و زمینه یابی به انجام رسیده ، استخراج شده است. داده هاي تحقیق از طریق دو پرسش نامه محقق ساخته و مشاهدات میدانی و مصاحبه ها و نشست هاي گروهی با مردم و متخصصان و مدیران مربوطه گردآوري و با استفاده از شیوه هاي آمار توصیفی و تحلیل هاي ثانویه مورد ارزیابی و نتیجه گیري قرار گرفته اند. نتایج پژوهش نشان می دهد اکثر روش هاي مرسوم و معمول مداخله در بافتهاي فرسوده در سطح جهان و ایران با شدت و ضعف، داراي نقاط مثبت و منفی می باشند. روشهاي سنتی تملک اجباري در عمل با شکست مواجه شده اند و روشهاي داوطلبانه به رغم نکات مثبت نتوانسته اند آنگونه که شایسته و بایسته است مشارکت مردم را برانگیزانند لذا از دیدگاه اکثر مردم روشهاي مداخله در بافتهاي فرسوده نامناسب بنظر می رسند، بین دیدگاه کارشناسان و مردم تفاوت وجود دارد، گر چه از بعد ذهنی و نظري اکثر مردم بازسازي بافتهاي فرسوده را ضروري می دانند ولی در عمل مشارکت چندانی ندارند، اکثرشان شرکتهاي مجري را نمی شناسند. غالب مردم تعلقات اجتماعی بالایی به محل سکونت دارند، و بیشتر از 20 سال سابقه سکونت در محل را دارا می باشند اکثراً بی سواد، داراي مشاغل نازل و داراي در آمدي کم می باشند، غالب مردم سود ناشی از اجراي طرح را متوجه دولت و شرکتهاي مجري می دانند ، در فرایند بازسازي آوارگی از جهت سکونت را بزرگترین مشکل خویش برشمرده اند . لذا با توجه به نگاه مردمی به شیوه هاي مختلف مداخله در بازسازي بافتهاي فرسوده و نیز یافته هاي بدست آمده از کارشناسان و مدیران مربوطه، در این مقاله " طرح مشارکت محله " به عنوان یک شیوه جدید که می تواند مشارکت واقعی و پایدار مردم را موجب شود پیشنهاد شده است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

فرآیند باز زنده سازي بخشی از بافت امین شهر و دستاوردهاي آن

نویسندگان: علی توکلی تهرانی، علی کارنما

 

بهسازي و نوسازي، باز زنده سازي و از این قبیل واژه هایی هستند که به هنگام مواجهه با بافت هایی که فرسوده به نظر می رسند (فارغ از معناي واژه فرسودگی) چه آنها که تاریخی اطلاق می شوند و چه آنها که به دلیل نابسا مانی شرایط فرسوده شده اند، پیش از هر واژه دیگري به ذهن فرد ( اعم از این که مدیر، پژوهشگر و با دلسوز باشد ) می رسند. در این نوشتار سعی بر این است تا جدا از تعریف واژه هایی از قبیل آن چه که پیشتر ذکر شد جهت گیري مدیریتی تدوین چشم انداز باززنده سازي نواحی شهر ي علی الخصوص در شهرهایی کوچک که قدمت شهرداري هاي آنان به 2 دهه نمی رسد بیان شود که در این راستا مطالعات کلی نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدها و همچنین شناسایی عوامل مؤثر در ارزشمند سازي یک مکان بررسی شده اند و به عنوان یک نمونه اجرا شده مشارکتی (با مشارکت خیرین محلی) دستاوردهاي دو ساله فعالیت در امین شهر (شهري کوچک در نزدیکی انار واقع در شهرستان رفسنجان می باشد ) و چگونگی تدوین فرآیند باززنده سازي بخشی از شهر و چشم انداز آینده فعالیت هاي مرتبط با این ناحیه و موارد مربوط به آن بیان می گردند.

 

واژگان کلیدي: امین شهر- باز زنده سازي- فرسودگی

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

محله سرشور کارکردي نو در کالبدي فرسوده (الگوي هدایتگر اقتصادي شیوه ي نوین در برخورد با بافت فرسوده شهري)

نویسندگان: زهرا سادات سعیده زرآبادي، مریم ضیائی

 

در بررسی رویکردهاي مداخله با فرسودگی در بافتهاي فعال شهري، اتخاذ نگرش احیاء اقتصادي بسیار کارآمد است. احیاء اقتصادي بافتهاي فرسوده شهري را نمی توان از احیاء کالبدي و احیاء اجتماعی و فرهنگی آنها متمایز کرد. درواقع هرگونه اقدامی در جهت بهسازي، نوسازي و بازسازي بافتهاي فرسوده شهري مستلزم تعامل چند سویه در بستر اجتماعی، اقتصادي و کالبدي آن ساختار است . این نوشتار برآن است تا با بهره گیري از تجربیات جهانی در زمینه احیاء اقتصادي با حفظ ، باززنده سازي و گسترش فعالیتهاي اقتصادي مؤثرو درآمدزا در بافتهاي فرسوده شهري به ارائه الگوي هدایتگر اقتصادي در بافت محله سرشور مبادرت ورزد. محله سرشور مشهد خود نمود عینی از مشارکت ناخودآگاه شهروندان در احیاء اقتصادي بافت فرسوده شهري است. در طی سالهاي گذشته بافت محله دستخوش تغییرات بنیادین در ساختار اقتصادي ،کالبدي و فرهنگی – اجتماعی گشته و مصداقی بارز از مداخله مردم گرایانه جهت حفظ و بقاي محله است . لذا این پژوهش در گام نخست به ارائه مفاهیم نظري در ارتباط باتدوین الگوي هدایتگر اقتصادي در بافتهاي فرسوده اشاره دارد و سپس به بررسی امکان استفاده از الگوي مذکور در محله مورد مطالعه می پردازد تا سرانجام به ارائه رهیافت هاي مناسبی درخصوص احیاء بافت محله سرشور دست یابد .

 

واژگان کلیدي: بافت فرسوده- الگوي هدایتگر اقتصادي_ مداخله مردم گرایانه_ محله سرشور

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

مدیریت تملّک اراضی؛ گلوگاه اجراي طرح هاي بهسازي و نوسازي شهري (نمونه بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا)

نویسندگان: هادي سعیدي رضوانی، سید محمد میرشفیعی

 

مقاله حاضر در جستجوي آسیب شناسی یکی از مشکل ترین مراحل اجراي طرح هاي نوسازي و بهسازي در ایران یعنی تملّک اراضی است. به دلیل فقدان سازوکارهاي قانونی منعطف و نوآورانه براي مشارکت مالکان در اجراي این طرح ها و نیز کمبود اعتماد عمومی نسبت به دستگاه هاي مجري، اغلب طرح هاي شهري کشور با معضل تملک اراضی رو به روست. سؤال اصلی مقاله حاضر آن است که «چگونه می توان مشارکت مالکین در اجراي طرح هاي نوسازي و بهسازي بافت هاي شهري، خصوصاً طرح بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا را افزایش داد؟» از دهه 1990 به این سو رویکرد معاصرسازي شهري (urban regeneration) که بر مداخله اي گذشته نگر و پرهیز از پاکسازي هویت هاي تاریخی بافت تأکید دارد- گوي سبقت را از رقبا ربوده است. در رویکرد معاصرسازي، تعامل نزدیک با مردم و برنامه ریزي و طراحی مشارکتی به همراه مردم، پایه اجراي طرح قرار می گیرد و هدف اصلی، دمیدن روحی جدید به کالبد کم رونق بافت و ارتقاي میزان رضایت ساکنین بافت و کل شهروندان می باشد. در مقاله حاضر با توصیه به اتّخاذ رویکرد معاصرسازي در اجراي طرح نوسازي و بهسازي بافت پیرامون حرم امام رضا (ع)، اولویت دادن به مشارکت مالکین در اجراي این طرح را به عنوان راه حل بهینه اجراي طرح پیشنهاد می کند. در طرح بافت پیرامون حرم امام رضا تا کنون به غیر از «خرید نقدی» که روش رایج تملّک اراضی در بافت هاي فرسوده می باشد، روش واگذاري «معوض» از واحدهاي مسکونی و تجاري خارج محدوده بافت و نیز روش «خرید همزمان» توسط شرکت براي جلب رضایت مالکین مورد استفاده قرار گرفته است. در روش خرید همزمان، مجري طرح چندین ملک قرار گرفته در یک پروژه خاص را به شرطی که همه مالکین به طور همزمان زمین خود را واگذار کنند، به هدف جلوگیري از افزایش کاذب قیمت ها با قیمتی بیش از قیمت کارشناسی می خرد. راهبرد نوآورانه این مقاله «مشارکت پایاپاي» می باشد که اصول آن براي اولین بار در این مقاله ارائه گردیده است.

 

واژگان کلیدي: تملک اراضی- مشارکت مالکان- خرید همزمان- معوض- مشارکت پایاپاي

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

"مشارکت واحدي " شیوه اي مؤثر جهت نوسازي بافت هاي فرسوده

نویسنده: حبیب ایزدي

 

با جدي شدن رویکرد جلب مشارکت مردم در نوسازي بافت هاي فرسوده و امکان تعمیم آن به اقصی نقاط شهري کشور ، شرکت هاي استانی عمران و مسکن سازان به نیابت از شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازي شهري ایران طلایه دار نوسازي باف تهاي فرسوده شهري با مشارکت مردم شدند . شرکت عمران و مسکن سازان منطقه شرق از اولین شرکت هایی بود که از طریق مشارکت دادن مردم نوسازي و بازسازي بافت هاي فرسوده شهري را آغاز و به طرق مختلف از جمله شیوه " مشارکت واحدي " ضمن بازسازي بافت هاي فرسوده ، مردم ساکن د ر بافت ها وسایز متقاضیان را نیز به سمت داشتن خانه مقاوم هدایت کرد . در این شیوه پس از تهیه طرح و انتخاب بلوك مورد نظر مراحل اجرا آغاز می گردد . از آنجا که مالکین در اولویت اول مشارکت و سرمایه گذاري قرار دارند ابتدا مشارکت در پروژه به آنها پیشنهاد میگردد . و این مشارکت می تواند به صورت مشارکت در طرح و سهیم شدن در واحدها برابر کل و یا بخشی از آورده مالک باشد مقاله حاضر به تشریح مختصر شیوه مشارکت واحدي ( در پروژه حکیم شیروان ) می پردازد .

 

واژگان کلیدي: نوسازي– مشارکت مردمی– تجهیز منابع – مشارکت واحدي-شیروان

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

مکانیسم مشارکت اجتماعی در اجراي طرح هاي نوسازي در بافت هاي  فرسوده شهري - نمونه موردي محله شهید خوب بخت تهران

نویسنده: گوران عرفانی

 

فرآیند نوسازي بافت هاي فرسوده شهري حوزه هاي متعدد و متنوعی را در بر می گیرد. این فرآیند شامل برنامه ریزي، تهیه طرح هاي نوسازي، امکان سنجی و میزان تحقق پذیري طرح ها، تملک و اجراي طرح هاي نوسازي می شود.

وسعت بافت هاي فرسوده شهري و محدودیت هاي مالی، مدیریتی و اجرایی سازمان ها و نهادهاي دخیل در امر نوسازي لزوم جهت گیري طرح هاي نوسازي را به سوي تدوین الگوهاي مشارکتی در سطوح برنامه ریزي، طراحی و بویژه اجرا اجتناب ناپذیر می نماید. عدم وجود الگوها و مکانیسم هاي روشن، تجارب عملی و نظري و همچنین حضور ساکنان به عنوان بعد اجتماعی مسأله، اجراي طرح هاي نوسازي را چندبعدي و متفاوت از سایر طرح هاي عمران شهري نموده است.

تضمین دستیابی حداکثري به اهداف طرح هاي نوسازي در زمینه اجرا، لزوم طراحی مکانیسم صحیح مشارکت اجتماعی در اجراي طرحهاي نوسازي را توجیه می نماید. در این مکانیسم جایگاه و نقش محوري- نظارتی ساکنان در ارتباط با سازمان ها، نهاد ها و مجموعه عوامل اجرایی طرح هاي نوسازي در زمینه هاي فنی، مالی، حقوقی تعریف می گردد.

از طرفی با توجه به شاخصه هاي وسعت (مقیاس) محدوده هاي مورد مداخله در طرح هاي نوسازي، میزان نیازمندي طرح هاي نوسازي به منابع مالی، عدم امکان تحقق اهداف طرحهاي نوسازي در کوتاه مدت، زمان مورد نیاز جهت اجرا، تاثیر گذاري مستقیم اجراي طرحها در نحوه زندگی ساکنان، لاجرم مکانیسم اجرا نیازمند دارابودن ویژگیهاي اعتماد سازي، انعطاف پذیري، توانمندي اقتصادي در طولانی مدت، تصمیم گیري در زمان است.

در این مقاله سعی می شود با بررسی نمونه موردي طرح نوسازي محله شهید خوب بخت تهران، ضمن بیان الزامات تدوین مکانیسم مشارکت گروه هاي اجتماعی در اجراي طرح هاي نوسازي شهري، به ویژگی هاي این مکانیسم نیز پرداخته شود.

 

واژگان کلیدي: مکانیسم- تهادهاي اجتماعی- مشارکت اجتماعی- طرح هاي نوسازي- بافت هاي فرسوده

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

نقد روشهاي کمی غالب بر مطالعات اجتماعی و لزوم توجه به روشهاي کیفی در مطالعات بافتهاي فرسوده

نویسندگان: سکینه حسینی رودبارکی، عباس سوري

 

مطالعات اجتماعی در بافت هاي فرسوده اساسا از فقدان یک رویکرد پویا و مبتنی بر روش شناسی روشن رنج می برد . فقدان بستر نظري و روش شناسی مناسب در مطالعات اجتماعی بافت هاي فرسوده باعث شده است که هیچ گونه شناخت دقیقی از مسیر حرکت این مطالعات براي رسیدن به اهداف طرح وجود نداشته باشد . استفاده از منابع فکري که علاقمند بکارگیري نظرات فنی و مهندسی می باشند و تمرکز بر روشهاي کمی بدون ملاحظه زمینه متفاوت اقتصادي و اجتماعی – فرهنگی بافتها باعث شکل گیري نگاه عمدتاً کالبدي به بافتهاي فرسوده شده است. در حالیکه اساساً، بافت کالبدي تابعی از شرایط اقتصادي ،اجتماعی و فرهنگی آن محسوب می شود. در این مطالعه به دنبال بررسی وتحلیل روش هاي غالب در مطالعات اجتماعی بافت هاي فرسوده و ارزیابی دو رویکرد کمی و کیفی در روش شناسی این نوع مطالعات می باشد . در این مقاله با بررسی اسنادي روشهاي بکارگرفته شده در مطالعات اجتماعی و مطالعه پارادایم هاي روششناسی موجود در علوم اجتماعی به بررسی آسیبشناسی روش مطالعات اجتماعی در بافتهاي فرسوده پرداخته میشود. نتیجه مورد انتظار از این مطالعه لزوم بکارگیري روش تلفیقی شامل تکنیک هاي روش کمی (پرسشنامه) و روش کیفی(مشاهده، مصاحبه فردي و گروهی، Focous Group، عکس و ...) در انجام مطالعات اجتماعی بافت فرسوده، دانستن روانشناسی اجتماعی در مواجه با ساکنین بافت و داشتن کنش تفهمی در برخورد با کنشگران است.

 

واژگان کلیدي: ارزیابی مشارکتی - بافت فرسوده - روششناسی - روش کمی - روش کیفی

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

نوسازي بافت هاي فرسوده شهري و مشارکت شهروندان

نویسندگان: اکرم هادیان، سید عبدالهادي دانشپور

 

در دهه هاي گذشته بسیاري از محلات کشور دچار آسیب هاي اجتماعی و فرسودگی محیطی گردیده است. مسأله فرسودگی محیطی محلات پدیده اي فراگیرتر از استهلاك بنا، ساخت و ساز بی کیفیت و عدم استحکام بنا، فرسودگی زیرساخت ها وفقدان خدمات وفضاي سبز شده است. مسأله آسیب هاي اجتماعی محلات از جمله بیکاري، اعتیاد، فقرآموزشی و کارهاي خلاف موجب لطمه زدن به حیثیت محلات گردیده است به طوري که زایل شدن حیثیت منجر به کوچ کردن ساکنین از محله پائین دست به بالا دست می شود.

در مسأله نوسازي بافتهاي فرسوده شهري توجه به نقش مردم براي پیشبرد اهداف بسیار مهم است و مطلق کردن نقش مردم در شرایط کنونی به همان اندازه زیان آور است که آنها را نادیده گیرند.بر اساس یک تعریف کلی مشارکت به معناي سهمی در چیزي یافتن و از آن سود بردن یا در گروهی شرکت جستن و بنابر این با آن همکاري داشتن است. به همین جهت باید بین مشارکت به عنوان حالت یا وضع ( امر شرکت نمودن) و مشارکت به عنوان عمل وتعهد(عمل مشارکت) تمییز قائل شد. مشارکت در معناي اول از تعلق به گروهی خاص و داشتن سهمی در هستی آن خبر می دهد و در معناي دوم شرکت فعالانه در گروه را می رساند وبه فعالیت اجتماعی انجام شده اشاره دارد. این مقاله به دنبال آن است تا ضمن بیان تعریفی مشخص از مشارکت شهروندان، ضرورت ها و منافع و نیز معایب مشارکت به ارائه راهبردهاي کلی جهت تقویت نقش مشارکت شهروندان در طرح هاي نوسازي بافت هاي فرسوده شهري بپردازد.

 

واژگان کلیدي: شهروند - مشارکت اجتماعی- بافت فرسوده- نوسازي

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

نوسازي مشارکتی (نمونه موردي: محله شهید خوب بخت)

نویسندگان: کاوه حاجی علی اکبري، مهدي فاطمی، محمود پورسراجیان، مریم لسان

 

بافت هاي فرسوده، داراي مشکلات بسیاري می باشند که براي سامان دادن به وضعیت آنها، راه حل نوسازي پیشنهاد می گردد. در این باب یک بعد مغفول مانده مسأله، نحوه نوسازي است که می تواند به روش گذشته (مداخله مستقیم در تملک، ساخت و فروش ) یا به روش مشارکتی صورت پذیرد . نوشته حاضر قصد دارد روش دوم را راه حل مناسب جهت نوسازي بافت هاي فرسوده شهري پیشنهاد نماید. نوسازي بافت هاي فرسوده اقدامی است فراگیر و همه جانبه که جز از طریق حضور و مشارکت تمام سطوح جامعه شامل دولت مرکزي، مدیریت شهري، بخش خصوصی و عمومی و مردم امکان پذیر نمی باشد. در این میان لازم است که نقش و سهم هر یک از این سطوح ت عیین و به درستی اجرا شود. مهمترین رسالت نوسازي، ایجاد عدالت اجتماعی در شهر از طریق توزیع متناسب و عادلانه ثروت، ارزش افزوده و فرصت ها و ایجاد امکان بهره مندي تمامی شهروندان از امکانات شهر می باشد. این رسالت در چارچوب اهدافی همانند "ایمن سازي "، "تعادل بخشی "، "حیات بخشی" و "ظرفیت سازي" قابل تعریف می باشد. همچنین نوسازي بافت هاي فرسوده جز از طریق نگاهی فرآیند محور ممکن نیست. هدف نهایی فرآیند، نوسازي محلات توسط ساکنان آن و با حمایت و هدایت مدیریت شهري می باشد. مقاله با ارائه نمونه طرح محله خوب بخت و نکات منتج از آن به توضیح روشن تر نوسازي مشارکتی و مسائل و مشکلات پیش روي آن پرداخته است . در پایان، به این نتیجه خواهیم رسید که نوسازي امري اجتماعی است . مهمترین ابزار جهت تحقق آن، از طریق اعتمادسازي نزد مردم به وسیله اقدامات تبلیغی و ترویجی امکان بروز پیدا می کند . از سوي دیگر لازم است که مردم به عنوان بازیگران اصلی، در تمامی مراحل کار، حضور فعال داشته و خود این حضور را باور داشته باشند. بنابراین کلیه مراحل نوسازي، اقدامی است دوسویه و تعاملی که باید از طریق تفاهم دولت (مرکزي و محلی ) و ملت در خصوص ضرورت و نحوه اجراي آ ن صورت گیرد.

 

واژگان کلیدي: بافت هاي فرسوده - نوسازي مشارکتی - طرح منظر شهري - فرایندمحور - محله خوب بخت.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

بررسی شیوه هاي تأمین منابع مالی در بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع)

نویسندگان: ریحانه رئیس السادات ، مرتضی جعفرزاده ، مینا جنتی نمین

 

یکی از مهم ترین مسائلی که در برنامه ریزي براي اجراي هر پروژه باید به آن توجه داشت چگونگی تامین مالی پروژه است . سیاست گذاري و تصمیم گیري هاي کلان براي اجراي طرح بهسازي و نوسازي با توجه به نیاز گسترده به منابع مالی نیاز به بررسی هاي همه جانبه در این زمینه دارد . انتقال تجربه بافت مرکزي مشهد در این زمینه می تواند براي سایر ب افتهاي فرسوده نیز راهگشا باشد.

روشهاي مختلفی براي تامین منابع مالی براي پروژه ها وجود دارد اما همه این روشها کارایی لازم را براي این طرح عظیم ملی و سایر بافت هاي فرسوده کشور ندارد . بررسی روش هاي مختلف قابل استفاده و چگونگی استفاده از روش هایی که تاکنون ا ستفاده نشده است یکی از موضوعاتی است که بررسی هاي کاملی را می طلبد . در این مقاله سعی شده است کلیه راهکارهاي تأمین مالی و چگونگی به کارگیري آنها مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

در این مقاله ابتدا تمامی روشهاي تأمین مالی از منابع مختلف جمع آوري شده است و چگونگی قابلیت استفاده آنها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و تجارب بافت فرسوده نیز در خصوص هر روش ارائه شده است.

شیوه جذب سرمایه گذار جهت اجراي پروژه هاي داراي بازده مشخص و کارگزاري خرید املاك محدوده پروژه توسط مجري طرح یکی از روشهاي موفق می باشد . از میان روشهاي مختلف روش اوراق مشارکت با ماهیت چنین طرحهایی بخصوص در بحث تملک پروژه ها سازگاري بیشتري دارد و زمینه را براي معرفی پروژه هابه سرمایه گذاران در طرح فراهم می کند . روش سهامدار پروژه و مشارکت مالکین نیز از روشهایی است که می تواند در طرح بکار گرفته شود . به نظر می رسد از میان روشهاي مختلف ارائه شده استفاده از اعتبارات دولتی و منابع مالی خارجی (فاینانس) به دلیل مراحل اداري و قوانین مربوطه عملاً براي بافتهاي فرسوده غیر ممکن می باشد.

اطلاع رسانی و عدم تغییرات در طرح نکاتی است که در تأمین مالی و اطمینان سازي براي همکاري بخش خصوصی با طرح و کاهش تبعات اجتماعی آن مؤثر است.

 

واژگان کلیدي: تأمین منابع- اوراق مشارکت- فاینانس- فروش متري- سهامدار پروژه

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

بررسی ضرورت تشکیل و تبیین نقش سازمانهاي غیر دولتی محلی در امر بهسازي و نوسازي بافتهاي فرسوده شهري با رویکرد کاهش مشکلات ساکنان این بافتها ( با تأکید بر بافت فرسوده اطراف حرم رضوي)

نویسنده: حسن رضا انتظار یزدي

 

هدف مقاله حاضر، امکان سنجی تشکیل یک سازمان غیردولتی غیرانتفاعی و مردم نهاد براي کاهش مشکلات شهروندان بافتهاي فرسوده شهري در برخورد با فرآیند نوسازي و بازسازي این بافت ها و تسریع این فرآیند است. نوسازي و بهسازي بافت هاي فرسوده یکی از ضرورت هاي برخورداري از یک شهر مطلوب و توسعه یافته است و اهمیت این مسأله در کلان شهر مذهبی مشهد که داراي حجم بالاي گردشگر است دوچندان می نماید؛ و از همین روي طرح جامعی براي نوسازي بافت فرسوده اطراف حرم رضوي در حال اجراست. اجراي این طرح، در گام نخست، مستلزم تخلیه و آزاد سازي اراضی و املاك واقع شده در آن است، که عملاً با فروش این املاك به دولت یا شهرداري ها میسر است. اما در جریان این واگذاري و فروش املاك وحتی پس از آن مشکلات زیادي گریبان گیر ساکنان و مالکان می شود. نارضایتی از قیمت گذاري ها، برخورد تهدید آمیز برخی از مسؤولان امر، ناتوانی در تهیه مسکن، احساس غبن، عدم آشنایی با حقوق قانونی، عدم وحدت رویه نهادهاي متولی، و ... برخی از این مشکلات و گلایه هاست. از سوي دیگر، سازمان هاي غیردولتی به عنوان روشی نو براي مشارکت بخشی از مردم در تعیین سرنوشت خویش و اثرگذاري فعال بر آنچه در جوامع می گذرد، از آن جهت در دنیاي امروز اهمیت یافته اند که داراي نقش واسطه اي بین دولت و ملت بوده و در موارد بسیاري در خدمت منافع شهروندان هستند، و در عین حال کمک حال دولت نیز محسوب می شوند. در این مقاله پس از بررسی دقیق و همه جانبه مختصات و نحوه طراحی و مدیریت سازمان هاي غیردولتی، پیشنهاد تشکیل یک سازمان مردم نهاد غیرانتفاعی با هدف کاهش یا حل مشکلات ساکنان بافتهاي فرسوده ارائه شده است که می تواند اقدامات دولت در این زمینه را تکمیل و کمبودهاي آن را جبران کند. این سازمان ماهیتی خدماتی حمایتی دارد، اعضاي آن از مردم داوطلب بوده و اقدامات آن شامل خدمات مشاوره اي در زمینه هاي حقوقی و اقتصادي، تشکیل تعاونی هاي مسکن ارزان قیمت، ایفاي نقش واسطه گري در معامله با دولت، برگزاري مجامع عمومی براي همفکري و توجیه ساکنان، جمع آوري کمک براي افراد بی بضاعتی که از اجراي طرح آسیب می بینند می باشد.

 

واژگان کلیدي : نوسازي بافت فرسوده- مشکلات مالکان- دولت- سازمان غیر دولتی (NGO) - سمن

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

بررسی ضرورت، نقش و چگونگی تشکیل نهادهاي مردمی و غیردولتی در راستاي بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده شهري «مورد اسلامشهر، میان آباد»

نویسندگان: ژیلا سجادي، یدالله صادقی

 

بخشی از فضاي شهري که آن را با نام بافت فرسوده میشناسیم، عمدتاً فاقد شرایط زیست مطلوب از نظر مسکن و خدمات مکمل میباشد و حرکت در جهت بهسازي و نوسازي آن، در واقع تلاشی است براي احیاي حقوق پایه اي شهروندانی که میروند تا خطر انزواي اجتماعی، اقتصادي و فیزیکی از زندگی شهري را تجربه کنند. اما مشکل از اینجا آغاز میشود که دستاوردهاي برنامه ریزي بالا به پایین و غیرمشارکتی تاکنون، چیزي نبود جز اینکه صاحبان اصلی این برنامه ها (شهروندان) را بجاي تشویق به همیاري، در موضع مخالفت قرار داده است. از این روي، در محدوده مطالعاتی میان آباد اسلامشهر، بمانند سایر فضاهاي مشابه کشور، تأکید بر بهرهگیري از ظرفیت هاي مشارکتی نهادهاي(سازمان ها) مردمی در کنار مدیریت رسمی و دولتی است. به ویژه آنکه بررسی ها نشان میدهد که با متشکّل کردن مشارکت هاي غیرسازمان یافته میتوان در جهت تسریع اهداف مدیریت و برنامهریزي شهري در این بافت ها که همانا احیاي مجدد زندگی شهري است گام برداشت.

 

واژگان کلیدي: بهسازي و نوسازي، مشارکت، نهادهاي(سازمانها)غیردولتی، میان آباد اسلامشهر

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

نقش "دفتر محلی" در تحقق طرح هاي نوسازي شهري

نویسندگان: هانیه هودسنی، مینا فلاح زادگان، مهسا طیبی فر

 

نوسازي شهري هم چون هر تحول دیگر در مکان زیست انسان ها، فرآیندي یکپارچه است که بدون حضور کلیه گروه هاي ذي نفع و ذي نفوذ تحقق نمی یابد. گروه هاي ذي نفع و ذي نفوذ شامل سه گروه عمده مردم، متخصصان و تصمیم گیران می باشند که نبود و یا ضعف در حضور هر کدام از این گروه ها، فرآیند تحقق پذیري طرح هاي شهري را تضعیف می نماید.

از سوي دیگر موانع و مسائل موجود در فرآیند تهیه طرح هاي شهري از جمله طرح هاي نوسازي همواره از دغدغه هاي اصلی متخصصان در تهیه طرح هاي شهري و مهم تر از آن در فرآیند تصمیم گیري و اجرا براي مدیریت شهري بوده است. این مسائل اعم از صحت مستندات برداشت شده حین مطالعات، ارتباط طرح و راه کارهاي آن با شرایط حاکم بر وضع موجود، بسترسازي اجرا و انطباق با سیاست ها و رویکردهاي اجرایی طرح و ملاحظه تبعات و بازخوردهاي مراحل مختلف اجرا و تغییرات احتمالی طرح و مواردي از این دست، باعث ایجاد اختلال در روند اجرایی شدن طرح ها می گردد.

در این میان، طرح هاي نوسازي بافت هاي فرسوده شهري، با توجه به شرایط ویژه اقتصادي، اجتماعی و فرهنگی ساکنین و ریشه هاي عمیق عدم اعتماد مردم به شهرداري و دیگر نهادهاي دولتی متولی در کلیه مراحل تهیه و اجراي طرح، مستلزم حساسیت و دقت بیش تري در این زمینه می باشند. استقرار و حضور مستمر مشاوران تهیه کننده طرح هاي نوسازي، علاوه بر اینکه قدرت و عزم نهادهاي دولتی و عمومی از جمله شهرداري را در امر نوسازي تقویت می نماید، سبب حضور نماینده هاي مردم و ساکنان در محل می گردد و در عین حال سبب ایجاد اعتماد در بین ساکنان، مشارکت و حضور مردم در کلیه مراحل و آشنایی با الزامات و محدودیت هاي اجراي طرح می شود. تأسیس دفتر محلی با هدف ایجاد مکانی جهت حضور کلیه گروه هاي ذي نفع و ذي نفوذ شامل مردم، متخصصین و تصمیم گیران در یک مکان مشترك به عنوان یک نهاد مردمی، می تواند در افزایش تحقق پذیري طرح هاي نوسازي بافت هاي فرسوده شهري، نقش مؤثري ایفا نماید. این مقاله ضمن تبیین ضرورت ایجاد دفتر محلی در طول تهیه و اجراي کلیه طرح هاي شهري به ویژه طرح هاي نوسازي بافت هاي فرسوده شهري و الزامات آنها، به بررسی فرآیند تهیه و اجراي طرح در دفتر محلی و نتایج آن در تحقق پذیري اجرا می پردازد.

 

واژگان کلیدي: نوسازي شهري گروه هاي ذي نفع و ذي نفوذ نهاد مردمی دفتر محلی

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...