رفتن به مطلب

همراه دیرین اما ساکت جابز


The Developer

ارسال های توصیه شده

اولین جمله‌ای که به انگلیسی یاد گرفت I don’t know (نمی‌دانم) بود، الان چیزهای زیادی می‌داند اما هنوز با احتیاط صحبت می‌کند.

 

 

این نخستین جمله مقاله‌ای است که دارن گلوک‌من (Darren Gluckman) پس از مصاحبه باجیمز هیگا در نشریه Lifestyles نوشته است. او پس از انتشار نشریه، این مقاله را با نام iJames به صورت آنلاین نیز منتشر کرد. اما این جیمز هیگا که بود؟

 

 

جیمز هیگا یکی از مدیران ارشد سابق اپل بود که به نوعی دست راست جابز محسوب می‌شد و تقریبا در بیشتر دوران کاری‌اش مستقیما به جابز گزارش می‌داد. خود هیگا در توصیف کارش می‌گوید من «نیروی ویژه جابز» بودم. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای او در این مدت مذاکره با صنایع ضبط و توزیع موسیقی بر سر هزینه و قیمت مجوزهای انتشار محصولاتشان بر روی iTunes بود. چیزی که بدون آن عملا انقلاب جابز در حوزه موسیقی ممکن نمی‌شد.

 

 

james-higa.jpg

 

اما او چندان علاقه‌ای به صحبت از رابطه‌اش با جابز ندارد. او به گلوک‌من گفته بود: «من به افرادی که سعی می‌کنند از مرگ جابز و رابطه نزدیکی که با او داشته‌اند، سود ببرند، حساسیت زیادی دارم.» به همین دلیل حتی حاضر نشده بود با والتر ایساکسون، بیوگرافی‌نویس رسمی جابز نیز گفت‌وگو کند. به هر حال گلوک‌من توانسته بود در این مصاحبه هیگا را وادار کند که در مورد نحوه و دلیل استخدامش در اپل صحبت کند. او، مادر و برادر جوان‌ترش در جنگ جهانی دوم از حمله آمریکا به اوکیناوا جان سالم به در بردند و پس از جنگ بود که او توانست با استفاده از بورسیه‌های به اصطلاح «goodwill» که آمریکا برای ژاپنی‌ها در نظر گرفته بود به این کشور مهاجرت کند. در سال‌های میانی دهه ۸۰ هیگا که فارغ‌التحصیل علوم سیاسی از دانشگاه استنفورد بود، به عنوان یک عکاس پاره‌وقت کار می‌کرد. رزومه‌ای که برای استخدام در اپل چندان جذاب نیست! اما هیگا خود دو دلیل را برای علاقه جابز به در اختیار گرفتن چنین مشاور و همکاری عنوان می‌کند:

 

 

«یکی قابلیت رک‌گویی، صراحت و صداقت و توانایی همراهی با جابز در مواجهه با هر پرسشی بود و دیگری دید پیرامونی وسیع. او (جابز) همواره می‌خواست این دید وسیع را در میان افراد دور و برش ببیند. قابلیت متصل کردن نقاط به یکدیگر واقعا مهم است. یک دید رنسانسی به دنیا. چون همه چیز (در اپل) حول محور ارتباط فناوری و هنرهای آزاد می‌گشت.»

 

 

Higa1.jpg

 

البته پیش از این‌که به سراغ اصل مقاله بروید، در نظر داشته باشید که هیچ چیز درباره جالب‌ترین بخش ارتباط جابز و هیگا؛ یعنی دورانی که جدا از هم می‌گذراندند، نخواهید یافت!

 

 

سوابق کاری هیگز به صورت خلاصه این‌گونه است: در اواسط دهه ۸۰ میلادی هیگا با اپل همکاری می‌کرد تا کسب‌وکارش را در ژاپن به راه بیاندازد. در ۱۹۸۹ او به دومین شرکت کامپیوتری اپل یعنی NeXT پیوست و تا ۱۹۹۶ کارهای حوزه آسیا و پاسیفیک را انجام می‌داد. با بازگشت جابز به اپل به عنوان مشاور، هیگا به اپل نیامد. در عوض به RealNetworks، شرکت نرم‌افزاری مالتی‌مدیای آنلاین پیوست و در آن‌جا به عنوان مدیری رده بالا به فعالیت پرداخت. در سال ۲۰۰۱ او درست در زمانی حساس و لحظه‌ای حیاتی، یعنی هنگامی که جابز آی‌پاد را عرضه کرد، به اپل پیوست. او در جولای ۲۰۱۲ اپل را ترک کرد و یک ماه بعد به شرکت سرمایه‌گذاری Philanthropic Ventures Foundation پیوست.

 

 

باز هم تاکید می‌کنم متن اصلی مصاحبه گلوک‌من با هیگا را از دست ندهید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

منبع: یک پزشک

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...