رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

 

آزمايش‌ بسته‌بندي‌ها

 

 

 

1344_rfid-335.gif

 

 

آزمايش بسته‌بندي چگونه در طول دهه‌هاي گذشته متحول شده است؟ آيا اين امر تسهيل و يا پيچيده‌تر شده؟

در صورتي كه از شيوه آزمايش بسته‌بندي صحيحي استفاده شود، بسته‌بندي آسان‌تر، بهينه‌تر و كارآمدتر مي‌شود. مهم‌ترين نكته اين‌كه آزمايش استحكام و يكپارچگي كالا بسيار قابل اطمينان‌تر شده و اين موضوعي غيرقابل چشم‌پوشي است.

 

 

كدام مراحل آزمايش بسته‌بندي پيچيده‌تر هستند؟

استفاده از هليوم براي آزمايش كالا، بر مبناي فن‌آوري پيچيده‌اي است كه انجام كار را نيز پرهزينه مي‌كند و با توجه به نوع بسته‌بندي كالا مي‌تواند مخرب نيز باشد. از طرفي ديگر روش‌هايي چون حمام آب، آزمايش رنگ و پوست كندن و باز كردن وجود دارند. ‌اجراي اين روش‌ها آسان بوده و نياز به تجهيزات كم‌هزينه‌تري دارند. اما در واقع همه اين راه‌ها به خاطر وجود مولفه‌هايي پيچيده هستند. اين روش‌ها هم براي بسته و هم براي توليد كالا مخرب و همچنين وقت‌گير خواهد بود و نتايج حاصله از اين روش وابسته به تكنيك است.

 

 

چگونه مي‌توان آزمايش بسته‌بندي را تسهيل كرد، در حالي كه هنوز با استانداردهايISO وFDA براي سازگاري و قابليت اطمينان مواجه هستيم؟

با استفاده از شيوه كار تعريف شده و مشخص، روش‌ها مي‌توانند ساده‌تر، سازگارتر و قابل اطمينان‌تر شوند. موسساتي مانند ASTM (بين‌المللي) شيوه‌هاي آزمايشي توليد مي‌كنند كه توسط هم‌ترازشان بررسي شده و توسط مجموعه‌اي از اعداد با استفاده از وسيله‌هاي چندمنظوره تست شده تا قابليت اطمينان نتايج نهايي تست را نشان دهند.

متدهايي كه با اين دقت بررسي و موشكافي شده‌اند، راهي طولاني را به سوي تقويت تكنيك‌هاي آزمايش طي مي‌كند. به وضوح نسبت به پيشرفت و توسعه سريع غيرمخرب و غيرمتجاوز فن‌آوري آزمايش، نيازي روزافزون وجود دارد. برخي از متدهاي جديدتر كه به همين نياز منتهي مي‌شوند شامل شيوه‌هاي آزمايش غيرمخربي از قبيل از هم‌پاشي وكيوم فشار، معاينه فراصوتي هوابرد و همچنين آزمايش تقويت نيرو هستند.

اين متدها، همگي فن‌آوري‌هايي قابل اطمينان هستند كه اطلاعات آماري قابل تكرار و قابل اندازه‌گيري در تست، توليد مي‌كنند. چون اين روش‌ها غير مخرب‌اند، نمونه‌هاي مشابه آنها نيز مي‌توانند بارها آزمايش شوند، همچنين تعداد نمونه‌هاي بسيار بيشتري را مي‌توان آزمايش كرد، حتي كالاهايي كه علامت‌گذاري شده‌اند نيز مي‌توانند آزمايش شوند. استفاده از آزمايش بسته‌بندي ساده شده و غيرمخرب مي‌تواند نتايجي به سرعت هماهنگ ارايه دهد كه مي‌توانند به شكل قابل ملاحظه‌اي سطح كنترل كيفيت بسته‌بندي كالا را ارتقا دهد.

 

 

آيا آزمايش بسته‌بندي غيرمخرب، مي‌تواند كنترل بسته‌بندي را تسهيل كند؟

بدون شك بله. كنترل كالا با استفاده از روش‌هاي غيرمخرب مانند فراصوتي هوابرد، آسان‌تر است. استفاده از روش‌هاي مخرب به دليل فقدان آزمايش اطلاعات قابل اطمينان و كمي، وقت‌گير، هزينه‌بر و كم‌بازده‌تر هستند. يكي ديگر از راه‌هاي تسهيل كنترل كالا استفاده از ابزارهاي توليد شده‌اي است كه داراي اجزاي تشكيل‌دهنده‌اي باشند كه توسط استانداردهاي بين‌المللي (NIST) تنظيم شده باشند.

آيا روش‌هاي آزمايش ساده‌تر، لزوما كم‌هزينه‌تر بوده و باعث صرفه‌جويي در وقت مي‌شوند؟

نكته اينجاست كه چرا بايد يك كالاي بسيار خوب و يا بسته‌بندي خوب را از بين برد تا عيب‌هاي آن را پيدا كرد؟ آيا منطقي است كه از روش‌هاي آزمايش بعدي كه كاملا غيرقابل اطمينان و ناسازگار است، استفاده كرد؟ از جهتي بسياري از روش‌هاي مخرب كه به آنها اشاره شد (مانند آب‌، رنگ و ...) هم براي نيروي كار، پيچيده هستند، حاوي اطلاعاتي هستند كه تفسير آنها مشكل است و در نهايت مي‌تواند بسيار پرهزينه باشد، به خاطر نوع كالايي كه مورد آزمايش قرار مي‌گيرد.

علاوه بر اين شما هيچ‌گاه نمي‌توانيد از كيفيت بسته‌بندي كالايي كه در بازار به فروش مي‌رسانيد، اطمينان داشته باشيد. در صنعت توليد تجهيزات پزشكي و داروخانه‌اي با استفاده از فن‌آوري‌هاي غيرمخرب و يا استفاده از ابزارهايي كه داراي استانداردهاي جهاني(ASTM) هستند، مي‌تواند موجب جلوگيري از صرف هزينه‌اي بسيار سنگين شود.

 

 

آيا كنترل كالاهاي در حال بسته‌بندي به جاي كنترل كالاهايي كه بسته‌بندي آنها تمام شده است، فرايند آزمايش را ساده‌تر و يا پيچيده‌تر مي‌سازد؟

كنترل‌ كالاي در حال بسته‌بندي، عاملي موثر و منطقي مي‌باشد. براي مثال، چرا بايد يك كالاي با ارزش را درون بسته‌بندي قرار دهيم كه بعدا مشخص شود از بسته‌بندي سالمي برخوردار نبوده است؟ در واقع براي توليدكنندگان محصولاتي چون كيف و سيني، كنترل يكپارچگي مواد بسته‌بندي، قبل از مهر و موم كردن آن، يكي از پيش‌نيازها به شمار مي‌آيد.

 

 

آيا گرايش به سمت اتوماسيون آزمايش وجود دارد يا به سمت انجام آزمايش در هنگام توليد؟

آگاهي بالايي نسبت به اهميت يكپارچگي بسته‌بندي در تمام صنايع وجود دارد. بنابراين در كارخانه‌هاي توليدي، تاكيد بر روي سرمايه‌گذاري بيشتر به منظور بهبود بخشيدن فن‌آوري‌هاي كنترل كالا وجود دارد كه هم براي مرحله پس از توليد كاربرد دارند و نيز براي مرحله در حال توليد به شكل خودكار.

طراحي آزمايش مخرب براي مرحله در حال توليد، غيرممكن است. كارخانه‌هايي كه تاكنون بالغ بر دو دهه به استفاده از شيوه‌هاي مخرب پرداخته‌اند، نيازمند به ارزيابي مجددي در مورد عملكرد خود و جست‌وجو براي فن‌آوري‌هايي كه به طور قابل ملاحظه‌اي داراي بازدهي بيشتر هستند، تا هزينه‌هاي خود را كاهش دهند.

 

 

چه محصولاتي وجود دارند كه به اتوماسيون و جمع‌آوري آسان‌تر اطلاعات مربوط به آزمايش كالا كمك مي‌كنند؟

دو روشPTI از جمله: تحليل فشار خلا و فراصوت هوايي، فن‌آوري‌هايي هستند كه موجب دستيابي به نتايج آزمايش قابل تكرار و كاملا سازگار مي‌شوند و به راحتي قابل نصب برروي نرم‌افزارهاي توليدي بوده و سرانجام باعث كاهش هزينه‌هاي كلي مي‌شوند.

 

 

آيا ترتيبي كه آزمايش‌هاي گوناگون بر روي يك بسته انجام مي‌شود (آزمايش مهر و موم بسته و ...) به شكل كلي بر روي تسهيل فرآيند آزمايش تاثير مي‌گذارند؟

اين موضوع بستگي به تجهيزات موجود و متد آزمايشي دارد كه مورد استفاده قرار مي‌گيرد، بسته به اين كه مخرب و يا غيرمخرب باشند. وقتي از شيوه‌اي غيرمخرب مانند تحليل فشار خلا استفاده مي‌شود، آزمايش مي‌تواند به هر ترتيبي و حتي بارها برروي يك نمونه از كالا انجام گيرد، در حالي كه در آزمايش‌هاي مخرب شما كاملا محدود هستيد. اگر قرار است چندين آزمايش بر روي يك بسته‌بندي انجام شوند، عامل مهم تحت كنترل نگه داشتن كيفيت بسته در طي اين فرآيند است، و همچنين استفاده از روش‌هايي غيرمخرب مزاياي قابل توجه‌تري را پيشنهاد مي‌كند.

 

 

 

منبع: iranprint

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...