رفتن به مطلب

شناخت مودم


ارسال های توصیه شده

يكي از شناخته شده‌ترين واژه‌ها در رايانه «مودم»
Modem
است. حتي مبتدي‌ترين كاربران رايانه، به دليل آن‌كه براي اتصال به رايانه به دستگاهي به نام مودم نياز دارند، نام آن به گوششان خورده است، اما گاهي حرفه‌اي‌ترين كاربران رايانه هم دليل نامگذاري اين دستگاه به
Modem
را نمي‌دانند كه البته ايرادي بر آنها نيز وارد نيست.

Modem
مخفف دو كلمه
Modulator/Demodulator
است. اين‌وسيله وظيفه تبديل سيگنال‌هاي صوتي آنالوگ به ديجيتال و بالعكس را در سيستم‌هاي ارتباطي به‌عهده دارد. اغلب براي ارتباط با اينترنت از خط تلفن استفاده مي‌كنيم. پيش از آنكه خطوط تلفن ديجيتال شوند، سيستم‌هاي تلفن آنالوگ بودند و رايانه‌ها سيگنال‌ها را به صورت واحد‌هاي گسسته ديجيتال پردازش مي‌كنند.

بنابراين دستگاهي براي اين‌گونه تبديل‌ها لازم بود كه به هنگام خروج اطلاعات از رايانه، آنها را از ديجيتال به آنالوگ تبديل كند و برروي خط تلفن قرار دهد و به هنگام ورود اطلاعات به رايانه، اطلاعات را به‌صورت آنالوگ دريافت كرده و بعد از تبديل كردن آنها به ديجيتال، به رايانه تحويل دهد البته مودم‌ها در كنار تبديل‌هاي ياد شده، اعمال ديگري نيز انجام مي‌دهند.

به‌عنوان مثال براي انتقال حجم زيادي از اطلاعات، مودم‌ها از روش‌هاي پيچيده‌اي استفاده مي‌كنند تا داده‌ها را به‌صورت فشرده‌تر بر روي خطوط انتقال قرار دهند. همچنين تقريبا تمام مودم‌هاي معمول امروزي، به ميان افزاري مجهز هستند كه امكان شماره‌گيري و پاسخ‌گويي به تماس‌هاي تلفني را در اختيار كاربران قرار مي‌‌دهند. ضمن اين‌كه اغلب مودم‌ها، با وجود داشتن قابليت‌هاي بسيار، براي انجام وظيفه، به نرم‌افزارهاي ارتباطي مكمل نيازمند هستند.

 

مودم‌ در اصطلاح امروز

امروزه بسياري از خطوط ارتباطي، ديجيتال شده‌اند. ضمن اين‌كه فناوري‌هاي ارتباط نيز گسترش يافته و به‌دنبال آن دستگاه‌هاي ديگري نيز طراحي شده‌اند. دستگاه‌هاي جديد به علت كاربرد مشابه‌شان با مودم‌‌هاي قديمي، با وجود عملكردي متفاوت، باز هم مودم ناميده شدند. بنابراين برخي مودم‌ها ممكن است لزوما به ‌تبديل آنالوگ به ديجيتال و بالعكس نپردازند. در واقع امروزه ، به هر وسيله ارتباطي گفته مي‌شود كه رابط بين رايانه با خط ارتباطي است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...