رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

سمت ‌و ‌سوي ‌بسته‌‌هاي ‌آرايشي

 

1363_arayeshi.gif

 

امروزه ‌مصرف‌كنندگان ‌به ‌دنبال ‌خريد ‌و ‌استفاده ‌از ‌وسايلي ‌هستند ‌كه ‌در ‌عمل، ‌تجربه ‌جديد، ‌و ‌كارآيي ‌بهتري ‌داشته ‌باشند ‌و ‌خيلي ‌بيشتر ‌از ‌گذشته ‌از ‌تكنولوژي‌هاي ‌جديد ‌در ‌اين ‌محصولات ‌استقبال ‌مي‌كنند.

توليدكنندگان ‌هم ‌در ‌ارايه ‌محصول ‌جديدتر ‌و ‌مناسب‌تر ‌با ‌قدرت ‌خريد ‌مشتري، ‌با ‌هم ‌رقابت ‌دارند.

چگونه ‌تمام ‌اين ‌موضوعات ‌بر ‌بسته‌‌بندي ‌وسايل ‌آرايشي ‌اثر ‌مي‌گذارد؟ ‌اين ‌مساله ‌به ‌بازاريابي ‌و ‌فروش، ‌مربوط ‌مي‌شود ‌و ‌اين ‌امر ‌براي ‌شركت‌ها ‌و ‌كارخانجات ‌موفق، ‌بسيار ‌مهم ‌است. ‌زيرا ‌فقط ‌جايگاه ‌و ‌شهرت ‌مارك‌هاي ‌تجاري، ‌براي ‌موفقيت ‌كافي ‌نيست؛ ‌بلكه ‌مهم‌تر ‌آن ‌است ‌كه ‌چه ‌عواملي ‌آن ‌مارك ‌را ‌از ‌ميدان ‌رقابت ‌دور ‌مي‌كند ‌و ‌آن ‌محصول ‌را ‌از ‌چشم ‌مي‌اندازد. ‌بسته‌بندي ‌و ‌فرمول ‌ساخت ‌بايد ‌بتواند ‌جايگاه ‌و ‌شهرت ‌آن ‌مارك ‌تجاري ‌را ‌نمايش ‌دهد.

توليدكنندگان ‌بايد ‌مصرف‌كنندگان ‌نهايي ‌خود ‌را ‌بشناسند ‌و ‌سلايق ‌آنها ‌را ‌در ‌محصولات ‌خود ‌لحاظ ‌كنند، ‌زيرا ‌امروزه ‌مصرف‌كنندگان ‌وسايل ‌آرايشي ‌بسيار ‌دقيق ‌و ‌پرتوقع ‌هستند. ‌زنان ‌در ‌تمام ‌رده‌هاي ‌سني ‌و ‌با ‌پوست‌هاي ‌متفاوت، ‌وسايل ‌آرايشي ‌را ‌به ‌همانگونه ‌و ‌به ‌همان ‌اندازه ‌مي‌خرند ‌كه ‌مشتري‌هاي ‌مشخص ‌اين ‌مارك‌ها ‌مي‌خرند. ‌توليدكنندگان ‌وسايل ‌آرايشي ‌هم ‌به ‌اين ‌تغيير ‌سليقه ‌مشتري‌ها ‌توجه ‌دارند ‌و ‌تلاش ‌مي‌كنند ‌تا ‌محصولات ‌متنوع‌تري ‌را ‌براي ‌تمام ‌سليقه‌ها ‌عرضه ‌كنند ‌و ‌براي ‌اين ‌هدف ‌بايد ‌وارد ‌عرصه‌ رقابت ‌شوند.

ميزان ‌معاملات ‌جهاني ‌در ‌بخش ‌وسايل ‌آرايشي، ‌13 ‌ميليون ‌دلار ‌تخمين ‌زده ‌شده ‌است ‌و ‌توليدكنندگان ‌محصولات ‌مدرن‌تر ‌و ‌متنوع‌تري ‌را ‌ارايه ‌مي‌دهند.

توليدكنندگان ‌در ‌سال‌هاي ‌اخير، ‌از ‌محصولاتي ‌كه ‌با ‌تيوب ‌سروكار ‌دارند، ‌همانند ‌توليد ‌تيوب‌هاي ‌رشته‌ساز ‌رنگي ‌(مثل ‌تيوب‌هاي ‌خميردندان ‌رنگي) ‌تا ‌محصولات ‌طلاكوب ‌و ‌كارهاي ‌متنوع ‌چاپي ‌را ‌عرضه ‌كردند.

امروزه ‌توليدكنندگان ‌محصولاتي ‌را ‌ارايه ‌مي‌دهند ‌كه ‌چندلايه ‌هستند ‌تا ‌با ‌محصولات ‌جديدي ‌همانند ‌زيردست ‌نرم ‌و ‌لطيف، ‌رنگ‌هاي ‌صدفي، ‌‌تيوب‌هاي ‌رشته‌ساز ‌هولوگرافي، ‌تيوب‌هاي ‌تبليغاتي ‌در ‌سايزهاي ‌مختلف، ‌هافتون ‌و ‌مواد ‌آرايشي ‌كه ‌در ‌آنها ‌مواد ‌شيميايي ‌خورنده ‌وجود ‌دارد، ‌متناسب ‌باشند.

امروزه ‌در ‌وسايل ‌آرايشي ‌مانند ‌ضد ‌چروك‌هاي ‌چشم ‌و ‌لب، ‌مدادهاي ‌جديدي ‌توليد ‌مي‌شود ‌كه ‌با ‌فشار ‌يك ‌تكمه ‌به ‌راحتي ‌عمل ‌مي‌كند. ‌هر ‌چند ‌حفظ ‌كيفيت ‌بسته‌بندي‌ها ‌بعد ‌از ‌عبور ‌از ‌مراحل ‌مختلف، ‌كار ‌دشواري ‌است، ‌ولي ‌امروزه ‌بسته‌بندي‌هاي ‌شيك ‌و ‌بي‌نقصي ‌در ‌تمام ‌محصولات ‌رايج ‌و ‌متداول ‌شده ‌است.

فلزات ‌با ‌هر ‌رنگ ‌يا ‌هر ‌تركيبي، ‌چشم‌انداز ‌مطلوب ‌با ‌كيفيت ‌بالايي ‌را ‌در ‌بسته‌بندي‌ها ‌نتيجه ‌مي‌دهد. ‌حتي ‌نمونه ‌كارها، ‌اشانتيون‌ها ‌و ‌ساشه‌ها ‌كه ‌قبلا ‌در ‌بسته‌بندي‌ ‌فويل ‌يا ‌پلاستيك‌هاي ‌نازك ‌يا ‌تيوب‌هاي ‌شيشه‌اي ‌توليد ‌مي‌شدند، ‌امروزه ‌در ‌بسته‌بندي‌هاي ‌بسيار ‌شيك ‌و ‌در ‌شكل ‌و ‌اندازه‌هاي ‌مختلف ‌عرضه ‌مي‌شود. اين ‌روش‌ها، ‌بهترين ‌و ‌كاربردي‌ترين ‌روش ‌براي ‌بازاريابي ‌شركت‌ها ‌و ‌مارك‌هاي ‌تجاري ‌است.

علي ‌رغم ‌پيشرفت‌هاي ‌زياد ‌در ‌تكنولوژي ‌جديد ‌بسته‌بندي، ‌گاهي ‌خواص ‌دو ‌نوع ‌مختلف ‌از ‌بسته‌بندي‌ها ‌در ‌گروه‌هاي ‌مختلف ‌با ‌هم ‌تركيب ‌مي‌شوند ‌تا ‌خواص ‌بي‌نظيري ‌ايجاد ‌شود. ‌مثلا ‌با ‌تركيب ‌بسته‌بندي‌هاي ‌غذايي ‌با ‌بسته‌بندي‌هاي ‌آرايشي ‌در ‌مراحل ‌پس ‌از ‌چاپ، ‌نتايج ‌بسيار ‌خوبي ‌به ‌دست ‌آمد.

بسته‌بندي‌ها ‌بايد ‌توسط ‌خود ‌مارك‌هاي ‌تجاري ‌توليد ‌شود. ‌زيرا ‌بسته‌بندي ‌محصولات ‌جايگاه ‌و ‌اعتبار ‌آن ‌شركت ‌را ‌به ‌تصوير ‌مي‌كشد ‌و ‌در ‌بالا ‌رفتن ‌شهرت ‌آن ‌موثر ‌است.

در ‌بالا ‌رفتن ‌شهرت ‌تجاري ‌يك ‌برند ‌و ‌توسعه ‌كمپاني، ‌مهم‌ترين ‌عامل ‌قيمت ‌كالاست. ‌

وقتي ‌شركتي ‌مي‌خواهد ‌توزيع ‌كالاي ‌خود ‌را ‌از ‌طريق ‌راه‌هاي ‌متعارف ‌و ‌به ‌صورت ‌خرده‌فروشي ‌شروع ‌كند، ‌قيمت ‌بسته‌بندي ‌در ‌منطقه ‌تعيين ‌و ‌محاسبه ‌مي‌شود. ‌هم ‌اكنون ‌توليدكنندگان ‌در ‌حال ‌رقابت ‌با ‌يكديگر، ‌در ‌عرضه ‌كالاي ‌ارزان‌تر ‌و ‌رقابتي‌تر ‌هستند. ‌اين ‌مساله ‌بيشتر ‌در ‌عمده‌فروشي‌ ‌ديده ‌مي‌شود ‌كه ‌اغلب ‌توليدكنندگان ‌آمريكايي ‌در ‌حال ‌رقابت ‌با ‌خرده‌فروشاني ‌هستند ‌كه ‌به ‌طور ‌مستقيم ‌از ‌بازارهاي ‌ساحلي ‌اجناس ‌خود ‌را ‌مي‌خرند.

يكي ‌از ‌امتيازات ‌توليدكنندگان ‌آمريكايي ‌اين ‌است ‌كه ‌مراحل ‌توليد ‌را ‌با ‌بازارهاي ‌ساحلي ‌با ‌هم ‌مرتبط ‌كردند ‌و ‌قراردادهاي ‌مختلفي ‌بين ‌آنها ‌امضا ‌شده ‌است.

امروزه ‌در ‌بازاريابي، ‌شركت‌هايي ‌موفق ‌هستند ‌كه ‌با ‌كارشناسان ‌صنعت ‌در ‌ارتباط ‌باشند. ‌يك ‌گروه ‌حرفه‌اي ‌شامل ‌بخش ‌خريد، ‌فروش، ‌تحقيق ‌و ‌توسعه ‌و ‌متخصصان ‌بسته‌بندي ‌است ‌كه ‌از ‌سليقه ‌و ‌نيازهاي ‌مشتري ‌اطلاع ‌دارد ‌و ‌به ‌دنبال ‌تكنولوژي‌هاي ‌جديد ‌است. ‌تمام ‌اين ‌موارد، ‌نكات ‌كليدي ‌براي ‌موفقيت ‌شركت‌هاي ‌تجاري ‌هستند.

جهت‌گيري‌ها ‌در ‌بسته‌بندي ‌وسايل ‌آرايشي ‌

‌مصرف‌كنندگان ‌وسايل ‌آرايشي ‌از ‌اين ‌وسايل ‌براي ‌زيباتر ‌و ‌بهتر ‌ديده ‌شدن ‌استفاده ‌مي‌كنند. ‌در ‌اين ‌هدف، ‌بسته‌بندي ‌محصولات ‌هم ‌موثر ‌است ‌ولي ‌مي‌توان ‌گفت ‌نكته ‌اصلي ‌محسوب ‌مي‌شود.

در ‌توليد ‌وسايل ‌آرايشي، ‌بايد ‌به ‌رنگ ‌و ‌كيفيت ‌آنها ‌بيشتر ‌از ‌زيبايي‌هاي ‌بسته‌بندي ‌آن ‌توجه ‌كرد ‌ولي ‌در ‌عمل ‌نمي‌توان ‌آن ‌را ‌اينگونه ‌فرض ‌كرد ‌و ‌به ‌ظاهر ‌محصول، ‌بيشتر ‌از ‌كيفيت ‌آن ‌اهميت ‌داده ‌مي‌شود.

‌عوامل ‌مختلف ‌كاهش ‌قيمت، ‌ماندگاري ‌بيشتر ‌محصول ‌و ‌دسترسي ‌به ‌مواد ‌جايگزين ‌با ‌كارآيي ‌بالا، ‌از ‌نگراني‌هاي ‌مهم ‌توليدكنندگان ‌است.

معاملات ‌وسايل ‌آرايشي ‌در ‌آمريكا ‌8/‌7 ‌ميليون ‌دلار ‌درآمد ‌داشت. ‌ولي ‌ركود ‌اقتصادي ‌همانند ‌ساير ‌بخش‌ها ‌در ‌اين ‌بخش ‌هم ‌اتفاق ‌افتاد. ‌فروش ‌سالانه ‌وسايل ‌آرايشي ‌از ‌سال ‌1997 ‌تا ‌سال ‌2002 ‌به ‌نرخ ‌رشد ‌1/6 ‌رسيده ‌است. ‌ولي ‌تحليل‌گران ‌اقتصادي ‌نرخ ‌رشد ‌را ‌تا ‌سال ‌2007، ‌فقط ‌4/‌1 ‌تخمين ‌زدند.

تكنيك‌هاي ‌بسته‌بندي ‌پلاستيك‌

‌توليدكنندگان ‌وسايل ‌آرايشي، ‌در ‌برابر ‌اين ‌ركود ‌تصميمات ‌مختلفي ‌گرفتند. ‌از ‌جمله ‌اين ‌تصميمات ‌استفاده ‌از ‌پلاستيك ‌به ‌جاي ‌شيشه ‌بود ‌و ‌اين ‌راه ‌حلي ‌بود ‌كه ‌منافع ‌ديگري ‌نيز ‌به ‌همراه ‌داشت. ‌تغيير ‌در ‌كارآيي ‌و ‌قيمت، ‌حاصل ‌جايگزيني ‌پلاستيك ‌به ‌جاي ‌شيشه ‌بود. ‌ارايه ‌اين ‌راهكار ‌آنچنان ‌موفقيت‌آميز ‌بود ‌كه ‌كاركردي ‌از ‌پلاستيك ‌نشان ‌داد ‌كه ‌هرگز ‌در ‌شيشه ‌ديده ‌نشده ‌بود.

پلاستيك ‌يك ‌برتري ‌ديگر ‌نيز ‌نسبت ‌به ‌شيشه ‌دارد: ‌‌رنگ.

‌بدون ‌اغراق ‌بايد ‌گفت ‌گزينه‌هاي ‌مختلف ‌در ‌تمام ‌طيف ‌رنگ‌ها ‌بر ‌پلاستيك ‌پياده ‌و ‌اجرا ‌مي‌شوند. ‌در ‌حالي ‌كه ‌حيطه ‌رنگ‌هاي ‌قابل ‌چاپ ‌بر ‌شيشه ‌بسيار ‌محدودتر ‌است ‌و ‌به ‌طور ‌كلي ‌ظروف ‌شيشه‌اي ‌رنگي ‌به ‌نسبت ‌ظرف‌هاي ‌پلاستيكي ‌بايد ‌در ‌تعداد ‌و ‌تيراژ ‌بالاتري ‌چاپ ‌شوند.

در ‌ميان ‌مواد ‌مختلف ‌فقط ‌پلاستيك ‌است ‌كه ‌اين ‌تنوع ‌رنگ‌پذيري ‌را ‌دارد. ‌ولي ‌همچنان ‌بعضي ‌از ‌توليدكنندگان ‌وسايل ‌آرايشي ‌اعتقاد ‌دارند ‌كه ‌هيچ ‌ماده‌اي ‌مثل ‌شيشه، ‌داراي ‌خواصي ‌همچون ‌حفظ ‌عطر ‌و ‌رايحه، ‌نمي‌تواند ‌موثر ‌باشد؛ ‌و ‌همچنين ‌نمي‌توان ‌ظرف‌ها ‌و ‌بطري‌هاي ‌پلاستيكي ‌را ‌مانند ‌مدل‌هاي ‌شيشه‌اي، ‌زيبا ‌توليد ‌كرد.

بعضي ‌از ‌كارخانجات ‌به ‌استفاده ‌از ‌پلاستيك ‌به ‌جاي ‌شيشه‌هاي ‌ادكلن، ‌اقدام ‌كردند ‌ولي ‌گويا ‌به ‌نتيجه ‌مطلوب ‌نرسيدند. ‌به ‌طور ‌معمول ‌زيبايي ‌ظرف‌هاي ‌ادكلن ‌از ‌ساير ‌جنبه‌هاي ‌ديگر ‌آن ‌مهم‌تر ‌است ‌و ‌باعث ‌مي‌شود ‌در ‌اين ‌ظرف‌ها، ‌بيشتر ‌از ‌شيشه ‌استفاده ‌شود. ‌از ‌آنجا ‌كه ‌شيشه‌هاي ‌عطر ‌و ‌ادكلن ‌اغلب ‌حمل ‌يا ‌جابه‌جا ‌نمي‌شوند، ‌وزن ‌در ‌آنها ‌اهميت ‌چنداني ‌ندارد. ‌همچنين ‌اغلب ‌در ‌حمام ‌مورد ‌استفاده ‌قرار ‌نمي‌گيرند ‌تا ‌نگران ‌شكستن ‌و ‌خرد ‌شدن ‌آنها ‌باشيم. ‌

 

 

‌پلاستيك‌ ‌و ‌كاهش ‌قيمت‌ها

‌علي‌رغم ‌ويژگي‌هاي ‌شيشه، ‌قيمت ‌ارزان‌تر ‌محصول ‌هم ‌مهم ‌است. ‌حتي ‌مشتري‌هاي ‌عطرهاي ‌گران‌قيمت ‌هم ‌گاهي ‌از ‌اين ‌تغييرات ‌ايجاد ‌شده ‌در ‌ادكلن‌ها ‌به ‌خاطر ‌كاهش ‌قيمت، ‌استقبال ‌مي‌كنند. ‌در ‌مراحل ‌اوليه ‌طراحي ‌بايد ‌دقت ‌كرد ‌كه ‌طرح‌هاي ‌پيچيده ‌كمتر ‌بر ‌روي ‌بطري ‌و ‌وزن ‌كمتر، ‌باعث ‌پايين ‌آمدن ‌قيمت ‌تمام ‌شده ‌محصول ‌مي‌شود.

زماني ‌كه ‌شيشه ‌براي ‌ظروف ‌عطر ‌و ‌ادكلن ‌انتخاب ‌شد، ‌از ‌پلاستيك ‌به ‌طور ‌وسيعي ‌براي ‌ساخت ‌درب ‌آنها ‌استفاده ‌شد ‌كه ‌به ‌نسبت ‌درب‌هاي ‌فلزي، ‌بسيار ‌با ‌صرفه‌تر ‌و ‌اقتصادي‌تر ‌هستند. ‌البته ‌پلاستيك ‌بايد ‌داراي ‌خواص ‌مشخص ‌و ‌معيني ‌باشد ‌تا ‌در ‌ظرف‌هاي ‌عطر ‌و ‌ادكلن ‌استفاده ‌شود. ‌استفاده ‌از ‌مواد ‌ارزان‌تر ‌در ‌محافظت ‌از ‌مواد، ‌استراتژي ‌خوبي ‌براي ‌كاهش ‌قيمت ‌تمام ‌شده ‌محصول ‌بود. ‌مثلا ‌مارك ‌تجاري ‌«ماري ‌كي»، ‌از ‌درب‌هايي ‌با ‌پوشش ‌پالاديوم ‌براي ‌درب‌هاي ‌ادكلن‌هاي ‌خود ‌استفاده ‌مي‌كرد. ‌براي ‌كاهش ‌قيمت، ‌شركت ‌ماري ‌كي ‌اخيرا ‌به ‌جاي ‌پالاديوم، ‌از ‌برنز ‌سفيد ‌استفاده ‌مي‌كند. ‌و ‌اين ‌در ‌حالي ‌است ‌كه ‌در ‌نگاه ‌اول، ‌تفاوت ‌بين ‌آن ‌دو ‌اصلا ‌قابل ‌تشخيص ‌نيست.

بنا ‌به ‌نظر ‌كارشناسان ‌استفاده ‌از ‌مواد ‌ارزان‌تر ‌به ‌جاي ‌مواد ‌گران‌قيمت‌تر، ‌بسيار ‌موثر ‌بوده ‌و ‌مي‌تواند ‌پايه ‌خوبي ‌براي ‌رشد ‌اقتصادي ‌شود. ‌براي ‌كاهش ‌قيمت، ‌بعضي ‌از ‌كارخانجات ‌محصولات ‌ذخيره ‌شده ‌در ‌انبارهاي ‌خود ‌را ‌به ‌بازار ‌عرضه ‌كردند ‌كه ‌راهكار ‌مناسبي ‌براي ‌حل ‌اين ‌مشكل ‌بود.

يكي ‌از ‌مهم‌ترين ‌وظايفي ‌كه ‌از ‌بسته‌بندي‌هاي ‌وسايل ‌آرايشي ‌انتظار ‌مي‌رود، ‌محافظت ‌محتويات ‌آن ‌از ‌فساد ‌و ‌تغيير ‌شيميايي ‌است ‌و ‌البته ‌تغيير ‌قيمت‌ها، ‌نگراني‌هايي ‌را ‌در ‌بخش ‌بسته‌بندي ‌ايجاد ‌كرده ‌است.

بسياري ‌از ‌وسايل ‌آرايشي ‌به ‌دليل ‌خواص ‌هيدراته‌اي ‌كه ‌دارند، ‌داراي ‌رطوبت ‌آب ‌بالايي ‌هستند. ‌بسته‌بندي ‌اين ‌دسته ‌از ‌محصولات ‌بايد ‌به ‌گونه‌اي ‌باشد ‌كه ‌از ‌هر ‌گونه ‌تبادل ‌هوايي ‌محيط ‌با ‌محصول، ‌جلوگيري ‌كند. ‌اين ‌نوع ‌بسته‌بندي‌ها ‌براي ‌حفظ ‌كيفيت ‌و ‌سلامت ‌اين ‌وسايل ‌آرايشي ‌امري ‌حياتي ‌محسوب ‌مي‌شود.

در ‌گروهي ‌از ‌رژهاي ‌لب ‌به ‌خصوص ‌پايه ‌سيليكوني، ‌بايد ‌رطوبت ‌موجود ‌در ‌آنها ‌حفظ ‌شود. ‌اين ‌خاصيت ‌بايد ‌توسط ‌موادي ‌همچون ‌سيل‌هاي ‌پلي ‌پروپيلن ‌در ‌زير ‌درب ‌محصول،‌ ‌كامل ‌شود.

در ‌محصولاتي ‌مثل ‌ريمل ‌بايد ‌از ‌رطوبت ‌موجود ‌در ‌محصول، ‌محافظت ‌كرد. ‌اگر ‌در ‌مرحله ‌توليد ‌بخواهيم ‌رطوبت ‌بيشتري ‌را ‌به ‌محصول ‌اضافه ‌كنيم ‌بايد ‌ديواره ‌ظرف ‌هم، ‌ضخيم‌تر ‌توليد ‌شود. ‌ظروف ‌ريمل‌ها ‌به‌طور ‌معمول ‌به ‌ضخامت ‌35/0 ‌اينچ ‌هستند. ‌در ‌تركيباتي ‌كه ‌آب ‌در ‌آنها ‌مقدار ‌زيادي ‌به ‌كار ‌رفته ‌است ‌بايد ‌از ‌ظرف‌هايي ‌با ‌ضخامت ‌7/0 ‌اينچ ‌استفاده ‌كرد. ‌البته ‌دو ‌برابر ‌شدن ‌ضخامت، ‌سرعت ‌روند ‌توليد ‌را ‌كاهش ‌مي‌دهد ‌و ‌طرح‌ها ‌را ‌محدودتر ‌مي‌كند. به‌طور ‌قطع ‌تناسب ‌و ‌هماهنگي ‌بين ‌زيبايي ‌محصول ‌از ‌يك ‌سو، ‌و ‌كارآمدي ‌آن ‌از ‌سوي ‌ديگر، ‌مورد ‌پسند ‌مشتري ‌واقع ‌مي‌شود ‌و ‌باعث ‌استقبال ‌بيشتر ‌مشتري ‌از ‌اين ‌محصولات ‌مي‌گردد.

بسته‌بندي ‌جهاني ‌

وسايل ‌آرايشي ‌و ‌بهداشتي ‌و ‌عطر ‌و ‌ادكلن ‌جزو ‌محصولاتي ‌هستند ‌كه ‌به‌طور ‌مستقيم ‌با ‌زيبايي ‌و ‌ظاهر ‌افراد ‌در ‌ارتباط ‌هستند. ‌اما ‌با ‌وضع ‌قوانين ‌متعدد ‌و ‌نظارت‌هاي ‌جديد ‌جهاني، ‌بسته‌بندي ‌اين ‌محصولات ‌روز ‌به ‌روز ‌جذابيت ‌خود ‌را ‌از ‌دست ‌مي‌دهد. ‌اين ‌قوانين ‌دست ‌و ‌پاگير ‌باعث ‌نگراني ‌در ‌عرصه ‌بسته‌بندي ‌شده ‌است ‌و ‌طراحان ‌و ‌گرافيست‌ها ‌هم ‌نگران ‌اين ‌موضوعند ‌كه ‌چگونه ‌با ‌اين ‌ضوابط ‌جديد، ‌طرح‌هاي ‌نو ‌و ‌جذاب ‌ارايه ‌دهند.

استقبال ‌از ‌وسايل ‌آرايشي ‌و ‌رشد ‌اين ‌صنعت، ‌بخش ‌بسته‌بندي ‌اين ‌محصولات ‌را ‌به ‌سمت ‌يكسان‌سازي ‌و ‌يكپارچه ‌شدن ‌بسته‌بندي‌ها ‌در ‌بازار ‌جهاني ‌سوق ‌مي‌دهد.

علي‌رغم ‌اهميت ‌اين ‌موضوع، ‌پيچيده ‌بودن ‌و ‌ابهام ‌اين ‌مطلب ‌را ‌نمي‌توان ‌در ‌نظر ‌گرفت. ‌زيرا ‌حتي ‌كارخانجاتي ‌كه ‌محصولات ‌مشابه ‌هم ‌توليد ‌مي‌كنند، ‌بر ‌تعريف ‌واحد ‌از ‌جهاني‌سازي ‌اتفاق ‌نظر ‌ندارند ‌و ‌هر ‌گروهي ‌اين ‌تعريف ‌را ‌بر ‌مبناي ‌تفسير ‌و ‌ملاك‌هاي ‌خود ‌معنا ‌مي‌كند.

اگر ‌توليدكنندگان ‌وسايل ‌آرايشي ‌نيازها ‌و ‌سليقه ‌مشتريان ‌را ‌در ‌سراسر ‌جهان ‌بفهمند، ‌مي‌توانند ‌با ‌همكاري ‌هم ‌يك ‌نوع ‌بسته‌بندي ‌مواد ‌جهاني ‌را ‌ارايه ‌دهند ‌كه ‌براي ‌تمام ‌محصولاتشان ‌در ‌تمام ‌كشورها ‌به ‌يك ‌اندازه ‌جذاب ‌و ‌موثر ‌باشد.

عوامل ‌زيادي ‌وجود ‌دارد ‌كه ‌باعث ‌ايجاد ‌يك ‌زنجيره ‌جهاني ‌در ‌بسته‌بندي ‌مي‌شود. ‌بعضي ‌از ‌اين ‌عوامل ‌به ‌شرايط ‌داخلي ‌يا ‌معيارهاي ‌خود ‌آن ‌كمپاني ‌مربوط ‌مي‌شود. ‌مثلا ‌در ‌موردي ‌كه ‌توليدكنندگان ‌مي‌خواهند ‌در ‌يك ‌كشور ‌خارجي ‌سرمايه‌گذاري ‌و ‌بازاريابي ‌كنند ‌يا ‌در ‌جايي ‌كه ‌خواسته‌ها ‌و ‌نيازهاي ‌جديد ‌در ‌آن ‌كشور ‌وجود ‌دارد ‌كه ‌در ‌كشور ‌توليدكننده ‌اين ‌نيازها ‌مطرح ‌نيست، ‌ملاك‌هاي ‌تعريف ‌شده ‌در ‌بسته‌بندي ‌جهاني ‌نمي‌تواند ‌پاسخگوي ‌اين ‌نيازهاي ‌جديد ‌باشد. ‌همچنين ‌نيازهاي ‌مختلف ‌ديگري ‌مثل ‌نيازهاي ‌تبليغاتي، ‌حمل ‌و ‌نقل ‌و ‌عوامل ‌مختلف ‌ديگري ‌وجود ‌دارد ‌كه ‌با ‌صرف ‌بسته‌بندي، ‌مرتفع ‌نمي‌شود.

جداي ‌از ‌نيازهاي ‌بازاريابي ‌و ‌حمل ‌و ‌نقل، ‌بسته‌بندي ‌لوازم ‌آرايشي ‌و ‌بهداشتي ‌از ‌طرف ‌چند ‌كشور ‌اداره ‌مي‌شود. ‌همسان‌سازي ‌و ‌مشابهت ‌مي‌تواند ‌شروع ‌خوبي ‌باشد ‌براي ‌همكاري ‌كشوهاي ‌متحد ‌براي ‌ارايه ‌يك ‌بسته‌بندي ‌واحد ‌كه ‌تمام ‌سليقه‌ها ‌را ‌در ‌خود ‌بگنجاند. ‌اما ‌آنچه ‌كه ‌در ‌عمل ‌بيشتر ‌اتفاق ‌مي‌افتد ‌اين ‌است ‌كه ‌قوانين ‌يك ‌كشور ‌با ‌قوانين ‌بسته‌بندي ‌جهاني ‌مغايرت ‌دارد.

تركيبات ‌و ‌اجزاي ‌بسته‌بندي‌

اجزاي ‌يك ‌محصول ‌مي‌تواند ‌عاملي ‌باشد ‌كه ‌برخلاف ‌هدف ‌بسته‌بندي ‌جهاني ‌عمل ‌كند ‌و ‌مشكل‌ساز ‌شود.

موارد ‌زير ‌راهكارهايي ‌است ‌كه ‌مي‌تواند ‌اين ‌مشكل ‌را ‌كنترل ‌كند:

• ‌مجلس ‌اروپا ‌و ‌انجمن ‌اتحاديه ‌اروپا ‌اخيرا ‌قانوني ‌را ‌به ‌نام ‌«اصلاحيه ‌هفتم»، ‌تصويب ‌كردند. ‌مهم‌ترين ‌بخش ‌اصلاحيه، ‌اين ‌است ‌كه ‌مي‌گويد ‌اگر ‌فرمول ‌اجزاي ‌تركيبات ‌وسايل ‌آرايشي ‌و ‌عطر ‌و ‌ادكلن، ‌شامل ‌يكي ‌از ‌تركيبات ‌26گانه ‌شناخته ‌شده ‌كه ‌حساسيت‌زا ‌هستند، ‌باشد، ‌در ‌ليبل ‌معرفي ‌محصول ‌بايد ‌وجود ‌اين ‌ماده ‌در ‌تركيبات، ‌هشدار ‌داده ‌شود ‌كه ‌البته ‌اين ‌قانون ‌فقط ‌براي ‌اعضاي ‌اتحاديه ‌اروپا ‌وضع ‌شده ‌است. ‌اين ‌قانون ‌بسيار ‌موثرتر ‌از افزايش ‌و ‌ذكر ‌تمام ‌مواد ‌تشكيل‌دهنده ‌محصول ‌است.

• ‌امروزه ‌برخي ‌از ‌كشورها ‌مانند ‌ژاپن ‌و ‌مكزيك، ‌خواستار ‌اين ‌هستند ‌كه ‌ليست ‌اجزاي ‌محصول ‌به ‌زبان ‌رسمي ‌همان ‌كشور ‌ترجمه ‌شود. ‌استاندارد ‌مورد ‌قبول ‌براي ‌اكثر ‌كشورها ‌در ‌وسايل ‌آرايشي، ‌استاندارد ‌ (INCI)‌است. ‌اما ‌ايالات ‌متحده ‌آمريكا، ‌در ‌برابر ‌استفاده ‌از ‌‌ (CI)توسط ‌اتحاديه ‌اروپا، ‌در ‌طبقه‌بندي ‌خود ‌در ‌مواد ‌غذايي، ‌دارويي ‌و ‌بهداشتي ‌از ‌ملاك‌هاي ‌موجود ‌در ‌همان ‌ايالت ‌استفاده ‌مي‌كند ‌نه ‌از ‌معيارهاي ‌ (INCI)‌.

• ‌ممكن ‌است ‌در ‌توليد ‌يك ‌محصول، ‌از ‌اجزايي ‌استفاده ‌شود ‌كه ‌رايج ‌و ‌معمول ‌باشند، ‌ولي ‌همان ‌اجزا ‌در ‌كشور ‌خاصي ‌مانند ‌كشور ‌كره ‌ممنوع ‌باشد.

• ‌جا ‌و ‌اندازه ‌ليست ‌محتويات ‌و ‌اجزاي ‌محصول ‌هم، ‌مساله ‌مهم ‌ديگري ‌است. ‌ايالات ‌متحده ‌آمريكا ‌نظرات ‌و ‌معيارهاي ‌خاص ‌مربوط ‌به ‌خود ‌را ‌در ‌مورد ‌اندازه ‌و ‌مكان ‌ليست ‌محتويات ‌دارد. ‌اين ‌در ‌حالي ‌است ‌كه ‌بقيه ‌كشورها ‌ملاك‌هاي ‌راحت‌تري ‌در ‌مكان ‌ليست ‌محتويات ‌بر ‌روي ‌محصول ‌دارند. ‌ملاك‌هاي ‌مورد ‌نظر ‌آنها ‌عبارت ‌است ‌از: ‌تميزي، ‌آشكار ‌بودن، ‌مقاوم ‌بودن ‌و ‌پاك ‌نشدن ‌نوشته‌هاي ‌ليبل.

آيا ‌وسايل ‌بهداشتي- ‌دارويي، ‌دارو ‌محسوب ‌مي‌شوند؟

امروزه ‌در ‌برخي ‌از ‌كشورها ‌بسياري ‌از ‌وسايل ‌آرايشي ‌در ‌بازار ‌را ‌به ‌عنوان ‌مواد ‌دارويي ‌مي‌شناسند ‌و ‌در ‌طبقه‌بندي ‌ (OTC)‌قرار ‌مي‌گيرند. ‌اما ‌نه ‌تنها ‌اين ‌مواد ‌دارو ‌نيستند، ‌بلكه ‌در ‌واقع ‌استانداردها ‌و ‌نظارت‌ها ‌بر ‌اين ‌محصولات ‌متفاوت ‌با ‌محصولات ‌دارويي ‌است ‌و ‌هر ‌كشوري ‌فرمت‌هاي ‌ليبل ‌ساير ‌كشورهاي ‌ديگر ‌را ‌قبول ‌نمي‌كند.

به ‌عبارت ‌ديگر، ‌به ‌خاطر ‌اين ‌اختلاف ‌نظر، ‌يك ‌ليبل ‌مشخصي ‌به ‌عنوان ‌يك ‌ليبل ‌تعريف ‌شده ‌و ‌استاندارد، ‌در ‌OTC‌ پذيرفته ‌نمي‌شود.

بسياري ‌از ‌وسايل ‌آرايشي- ‌بهداشتي ‌در ‌اروپا ‌به ‌هيچ ‌عنوان ‌دارو ‌حساب ‌نمي‌شوند. ‌در ‌حالي ‌كه ‌همان ‌محصولات ‌به ‌طور ‌مثال ‌در ‌آمريكا، ‌كانادا ‌و ‌استراليا، ‌به ‌عنوان ‌دارو ‌طبقه‌بندي ‌مي‌شوند ‌و ‌اين ‌مساله ‌بر ‌پيچيدگي ‌كار ‌بيشتر ‌مي‌افزايد. با ‌بررسي ‌ليبل‌هاي ‌محصولات ‌فراگير ‌و ‌جهاني ‌مثل ‌وسايل ‌آرايشي ‌ضد ‌جوش، ‌ضد ‌شوره، ‌ضد ‌عرق، ‌محافظ‌هاي ‌پوست ‌و ‌حتي ‌كرم‌هاي ‌ضد ‌آفتاب ‌متوجه ‌مي‌شويم ‌كه ‌نمي‌توان ‌يك ‌بسته‌بندي ‌واحد ‌جهاني ‌داشته ‌باشيم. ‌چند ‌نمونه ‌از ‌اختلاف ‌در ‌اين ‌طبقه‌بندي ‌در ‌كشورهاي ‌بزرگ ‌از ‌اين ‌قرار ‌است:

• ‌بنا ‌به ‌قوانين ‌كشور ‌آمريكا، ‌در ‌تمامي ‌مواد ‌دارويي ‌در OTC‌ وسايل ‌آرايشي- ‌بهداشتي، ‌ليبل ‌محتويات ‌محصول ‌و ‌طريقه ‌مصرف ‌آن، ‌بايد ‌در ‌بسته‌بندي ‌بيروني ‌باشد ‌و ‌اين ‌مطمئنا ‌زيبايي ‌و ‌ظاهر ‌محصول ‌را ‌پايين ‌مي‌آورد. ‌در ‌اين ‌ليبل‌ها ‌موارد ‌زيادي ‌بايد ‌رعايت ‌شود. ‌مانند ‌نوع ‌و ‌اندازه‌گيري ‌فونت، ‌حروف، ‌نقطه‌ها، ‌مكان ‌قرارگيري ‌نوشته‌ها، ‌عنوان‌بندي، ‌رنگ، ‌تعداد ‌نقطه‌ها ‌در ‌هر ‌اينچ، ‌طريقه ‌مصرف ‌و ‌هشدارهاي ‌سازمان ‌نظارت ‌بر ‌غذا ‌و ‌داروي ‌كشور ‌آمريكا ‌(FDA)‌.

• ‌كشور ‌استراليا ‌نيز ‌در ‌طبقه‌بندي ‌برخي ‌از ‌مواد ‌دارويي، ‌ليبل‌هاي ‌مخصوص ‌به ‌خود ‌را ‌دارد ‌كه ‌شماره ‌گواهينامه ‌سلامت ‌محصول ‌بايد ‌در ‌جلوي ‌آنها ‌ثبت ‌شود.

• ‌كشور ‌كانادا ‌هم ‌در ‌مواد ‌دارويي ‌و ‌وسايل ‌آرايشي- ‌بهداشتي، ‌قوانين ‌خاصي ‌دارد ‌كه ‌شامل ‌ثبت ‌شماره ‌شناسايي ‌در ‌جلوي ‌محصول ‌و ‌نحوه ‌نگارش ‌ويژه ‌براي ‌برخي ‌تركيبات ‌مي‌باشد. ‌به ‌علاوه ‌در ‌ايالت ‌كبك، ‌نمونه‌هاي ‌انگليسي ‌و ‌فرانسوي، ‌از ‌لحاظ ‌بسته‌بندي ‌بايد ‌داراي ‌شهرت ‌يكسان ‌باشند.

 

 

 

منبع: iranprint

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...