رفتن به مطلب

چگونه یک کارگاه تولید قطعات الکترونیکی راه اندازی کنیم ؟


Abbas.H

ارسال های توصیه شده

:icon_gol: سلام خدمت همه اعضای انجمن :icon_gol:


آیا تا به حال به این فکر کردید که بعضی از قطعات الکتریکی یا الکترونیکی که دارید استفاده میکنید چه جوری ساخته شدن ؟؟ :ws52:

به نظرتون همه این قطعات تو کارخونه ها و توسط روبوت ها و به صورت ماشینی و مکانیزه درست شدن؟؟؟

خوب باید بگم که در حقیقت اینجوری نیست.بسیاری از این قطعات تو کارگاه های خیلی کوچیک و به صورت دستی توسط تعداد محدودی کارگر تولید میشن. :w16:

با توجه به اینکه تو روزگار امروزی داره توجهات کم کم به سمت تولید ملی میره (خدا کنه ادامه داشته باشه) لازم دیدم این بحث رو اینجا مطرح کنم و دید شما رو نسبت به تولید لوازم عوض کنم.

من مطمئنم شما تولید کننده ی خوبی خواهید شد :a030:


خوب بهتره شروع کنیم.فقط قبل از ادامه ی بحث این نکته رو بگم ::

این مقاله فقط برای تغییر دید شما نسبت به تولید نوشته شده.ممکنه تو شرایط مختلف برخی قسمت های این نوشته به کارتون نیاد.ولی من سعی میکنم تا جاییکه میتونم طوری بحث رو ادامه بدم که تمام مطالب رو شامل بشه.اما در حالت کلی برای راه انداختن یک کارگاه واقعی به تحقیقات بیشتری نیاز دارید.من فقط تجربیات خودم رو براتون می نویسم.این فقط یک شروعه !

و اما با ذکر یک صلوات باقی بحث رو ادامه میدیم :

در بسیاری از موارد تولید کننده ها تو جاهای کوچیک مثل پارکینگ ها, مغازه ها , و ... بدون سر و صدا مشغول به تولید کالای مورد نیاز مردم هستند.این تولیدات صرفا لباس و کفش و لوازم چوبی و .. نیست.برخی اوقات هم لوازم الکترونیکیه !! w58.gif

یادتونه یه مدت یه پلاستیک به شکل گل تو بازار پخش شده بود با ابعاد کوچیک.وقتی اونو مقابل نور خورشید قرار میدادید شروع میکرد به تکون خوردن.بدون باطری !!! :ws52:

این وسیله میلیون ها تومن از سرمایه ی کشورو برد به چین و تولیدکننده بسی عشق و حال کرد.حتما لازم نیست که شما تلوزیون و یخچال و اینجور چیزا تولید کنید که مایه دار شید.:w16:


اما چگونه یک کارگاه تولیدی راه اندازی کنیم ؟؟ :ws38:

اول باید بدونید چی می خواید تولید کنید.مثلا من خودم دنبال تولید یه وسیله هوشمند ارزون قیمت هستم.یه نمونه اولیه ازش ساختم,تست کردم و نتیجه گرفتم.حالا میام برآورد میکنم ببینم این وسیله که ساختم چقد هزینه داشته !

مثلا فرض کنید من بیست هزار تومن برای تولید یک نمونه خرج کردم.با احتساب اینکه شما می خواید مثلا 1000 تا تولید کنید و به بازار عرضه کنید به دلیل خرید عمده هزینه تولید هر نمونه میتونه از 20 درصد تا 50 درصد کاهش پیدا کنه.مثلا بیست هزار تومن من تو تولید عمده میشه 10 هزار تومن.پس برای تولید هزار نمونه ده میلیون تومن احتیاج دارم (البته برای بار اول ,هزار نمونه تولید خیلی زیاده)

شاید اولین سوالی که تو این زمینه به ذهنتون میرسه سرمایه باشه ! ولی نگران نباشید.اگه فکرتون برای تولید خوب و مفید باشه میتونید راحت به مقدار مورد نیاز وام بگیرید.شنیدم بانک اقتصاد یا بعضی از این موسسه های قرضالحسنه تو اینجور موارد خوب با آدم راه میان.البته این مقدار اونقدی که فک می کنید زیاد نیست.اگه جایی برای شروع کار داشته باشید (مثلا پارکینگ) بسته به چیزی که میخواهید تولید کنید حدود ده میلیون تومن ویا یکم بیشتر کافیه. hapydancsmil.gif

خوب بعد از اینکه جا و پول مورد نظر رو تهیه کردید میرسیم به قسمت تولید کالا. :banel_smiley_4:


با ما همراه باشید و فراموش نکنید هفتاد درصد ثروت جهان تنها دست دویست سیصد نفره.اینا کسایی هستن که به موقع فکر کردن , به موقع تصمیم گرفتن , به موقع ریسک کردن , و به موقع به ثروت رسیدن.شما هم میتونید جزو اونا باشید.


ادامه ی مطلب به زودی...
لینک به دیدگاه

قسمت دوم :

 

خب.فرض میکنیم شما جا و سرمایه اولیه برای شروع کار رو مهیا کردید.حالا وقت عمله !

اولین کاری که باید کنید تجهیز محیط کاره.یعنی ابزارایی که برای شروع کار لازم دارید رو تهیه کنید.خب با انواع این ابزارا بعدا تو قسمت ((مراحل تولید)) آشنا میشید.بعد از اینکه ابزارهای لازم رو تهیه کردید.چند نفر کارگر استخدام میکنید و به امید خدا کارتون رو شروع میکنید hapydancsmil.gif

برای شروع کار باید تو کارگاهتون تعدادی میزکار مخصوص کارگاه (به تعداد نیاز) کنار هم بچینید.هر میز مخصوص یکی از کارگرها و برای مرحله ی خاصی از تولید در نظر گرفته بشه.

و اما مراحل تولید :

1-خرید : این قسمت به عهده شماست.باید تشریف ببرید بازار و المان های مورد استفاده رو خریداری کنید(مقاومت , خازن ...)

نکته : دقت کنید باید فیبر چاپی مورد نظرتون رو هم طراحی کرده باشید و به تعدادی که لازم دارید ازش زده باشید که شرکت های زیادی میتونن این کارو براتون انجام بدن.

2-مونتاژ : تو این قسمت که معمولا اولین مرحله رسمی شروع کار حساب میشه المان ها روی فیبر چاپی چیده میشن.پس اولین میز کار میشه مخصوص مونتاژ.میتونید این کارو به این صورت انجام بدید: تعدادی ورقه از جنس کائوچو (ضخامت حداقل 4 سانتی متر-ابعاد حدود 40 در 50 –البته به ابعاد فیبراتون بستگی داره)-فیبرها روی این ورقه ها به صورت منظم چیده میشن و کارگر این قسمت المان ها رو به ترتیب روی این قطعات می چینه.خب در اینجا مدار ها آماده رفتن به مرحله بعد هستند.

3-قلع زنی : همونطور که خودتون هم تشخیص دادید تو این مرحله باید المان ها قلع زده بشن تا به برد متصل شن.حالا چه طوری؟؟؟

با هویه ؟؟؟؟

خیلی سخت میشه که ! مصیبته !!!!

خب اولین ابزار مهمی که می خواهیم به شما معرفی کنیم و باید حتما اونو تو کارگاه داشته باشین (( وان قلع )) هستش.

اینم قیافش : :ws3:

Untitled.png

 

 

خب همونجور که میبینید این آقای (( وان قلع )) یه محفظه داره که توش قلع جامد میریزید.روشنش میکنید و شروع میکنه به داغ شدن.انقد داغ میشه که قلع شما کاملا مذاب میشه.حالا به راحتی میتونید هر برد رو یکجا قلع بزنید( اگه این کارو بخواید با هویه انجام بدید پیر میشید به علاوه اینکه کارتون خیلی کثیف از آب در میاد)-این ابزار چن تا ویژگی مفید داره :

اولیش اینکه از اتلاف وقت و خستگی جلوگیری میکنه.

دومیش اینکه کارتون کاملا تمیز از آب در میاد و قلع همه پایه ها هم اندازه میشه.و...

خب بردی که از این مرحله رد بشه یه برد کامل حساب میشه و فقط یکی دوتا مرحله کوچیک میمونه.

امیدوارم تا اینجا خسته نشده باشید.از قدیم گفتن بدون رنج گنج میسر نمی شود

با ما همراه باشید . :a030:

تا پست بعد ...icon_pf%20(44).gif

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...
  • 9 ماه بعد...

بعد از حدود دو سال ادامه میدم این تاپیک رو :icon_gol:


 

همونطور که گفتم از وان قلع برای لحیم کاری همزمان تمام پایه ها استفاده میشه. در کنار وان قلع باید از مایع فلکس (Flux) برای قلع پذیری پایه ها استفاده کنیم. به این صورت که در کنار وان قلع یک ظرف پلاستیکی قرار میدیم به صورتیکه عمقش نسبتا کم باشه و مساحتش جوری باشه که کف بورد راحت داخلش جا بشه.

 

پایه یکی از قطعات (مثلا ترانزیستور یا خازن یا هر قطعه ای که پایه هاش از پایه های مقاومت کلفت تر باشه) رو خم میکنیم و اون قطعه رو با انبر نگه میداریم. یک طرفش رو با زاویه 30 درجه روی مایع فلاکس میزاریم و باقی کفش رو کامل میزنیم به فلکس و با همون زاویه 30 درجه بلند میکنیم. کل این فرآیند 3 ثانیه طول میکشه. بعد کف بورد رو به همین صورت به مذاب داخل وان قلع میزنیم. اگه هر کدوم از پایه ها قلع نگرفته بودن بازم تکرار میکنیم همین کارو.

 

سعی میکنم از این فرآیند یه فیلم تهیه کنم و ضمیمه کنم تو همین تاپیک.

 

اما برای تهیه قلع شما دو تا گزینه دارید. گزینه اول اینکه برید شمش آماده بخرید. شمش های آماده آلیاژ قلع و سرب با نسبت 63 قلع و 37 سرب هستن. قیمت این شمش ها الان (اسفند 93) حدود 75 تومن برای شمش 700 گرمی هست. که اگه وان قلعتون مثلا 8 کیلو ظرفیت داشته باشه باید حدود 750 هزار تومن برای پر کردنش پول بدین !!!!!

اما گزینه دوم که به صرفه تره، خرید قلع خالص و سرب خالص به صورت جداگونه هستش. بعدا میتونید خودتون با نسبتی بالاتر گفتم مخلوطشون کنید. به این ترتیب همون مقدار آلیاژ حدود 400 تومن براتون در میاد !!

 

فقط چند تا نکته:

1- مستقیم به سرب دست نزنید. دستکش بپوشید چون ماده ای کاملا سرطان زاس !

2- اول سرب رو ذوب کنید و بعد قلع رو

3- این کارو تو فضای باز حتما انجام بدید چون بخار حاصل از ذوب شدن سرب و حتی کار با وان قلع سرطان زاس. پس یا تو فضای باز کار قلع زنی رو انجام بدین یا یه تهویه مناسب براش درست کنید که تمام بخارو بکشه بیرون از محیط.

4- حتی با وجود تهویه حتما از ماسک های صنعتی استاندارد استفاده کنید.

 

فعلا تا پست بعد مراقب خودتون باشید :icon_gol:

لینک به دیدگاه

ممنون ازاین پست خوبتون ببخشیداینومیگم فقط اگربتوانیدکاربردها درآمدهاوکارهای(تولیداتی)که می شودانجام دادرابنویسیدخیله خوبه برای مثال بردلامپ کم مصرف و...

لینک به دیدگاه
  • 5 ماه بعد...

با سلام وبا تشکر از پست هایی که گذاشتین....

من در زمینه الکترزنیک اطلاعات زیادی دارم اما نمیدونم چجوری ازشون استفاده کنم،نمیدونم الان تقاضا بیشتر تو کدوم زمینه ها بیشتره،یا الان وضعیت بازار کدوم کالاها بهتره،اینارو باید از کجا بدونم؟اگه میشه راهنمایی کنید.....

اگه میشه چند زمینه تولیدی که در شرایط کنونی تقاضای زیادی داره رو معرفی کنید.....

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...
با سلام وبا تشکر از پست هایی که گذاشتین....

من در زمینه الکترزنیک اطلاعات زیادی دارم اما نمیدونم چجوری ازشون استفاده کنم،نمیدونم الان تقاضا بیشتر تو کدوم زمینه ها بیشتره،یا الان وضعیت بازار کدوم کالاها بهتره،اینارو باید از کجا بدونم؟اگه میشه راهنمایی کنید.....

اگه میشه چند زمینه تولیدی که در شرایط کنونی تقاضای زیادی داره رو معرفی کنید.....

 

سلام خواهش میکنم :icon_gol:

 

در زمینه الکترونیک زمینه کاری محدوده متاسفانه و نمیشه از تمام اطلاعات در جهت تجاری یا مالی استفاده کرد. اما اگه توانایی تولید دارید میشه از بردهای کوچک شروع کرد.

 

مثلا محافظ لوازم برقی، برد لامپ کم مصرف، بالاست، برخی بردهای صنعتی که برای این مورد باید از یه سری کارخونه جات سفارش کار بگیرید :icon_gol:

لینک به دیدگاه

دوستان قصد داشتم از مراحل مونتاژ فیلم تهیه کنم که متاسفانه مدتیه کارگاهم به دلایلی بسته هست و فرصت ندارم دوباره راه اندازیش کنم و دارم روی بخش دیگه ای کار میکنم.

 

اما برای تکمیل تاپیک مراحل رو میگم که اگر کسی تا اینجا خونده باقیش رو هم متوجه بشه.

 

بعد از مرحله قلع زنی نوبت به سیم چینی میرسه. در واقع اگه دقت کرده باشید پایه المان ها (مثلا مقاومت) یه مقدار بلنده و بعد از قلع زنی شاید تا دو سانت زیر برد دراز بشه. سیم چینی رو به دو صورت میشه انجام داد. یکی با استفاده از دستگاه که قیمت این دستگاها خیلی بالاست (بیش از دو میلیون) و دوم هم با استفاده از سیم چین و به صورت دستی که خیلی از کارگاهای کوچیک از این استفاده میکنن.

 

بعد از سیم چینی برد به مرحله ایرادیابی ارسال میشه. در این مرحله ایرادای ظاهری برد باید برطرف بشه. برای مثال یه المان جاش خالیه و موقع مونتاژ روی برد قرار داده نشده. یا مثلا یه خازن پایه های مثبت و منفیش برعکس زده شده.

 

بعد از اون هم میره برای تست. برد به دستگاه مناسب وصل میشه تا کاراییش بررسی بشه. مثلا در مورد بالاست شما یه مهتابی بهش وصل میکنید ببینید روشن میشه یا نه

 

برد های سالم به قسمت بسته بندی میرن و بردهایی که عملکردشون مورد داره به قسمت عیب یابی

 

 

موفق باشید :icon_gol:

لینک به دیدگاه
سلام خواهش میکنم :icon_gol:

 

در زمینه الکترونیک زمینه کاری محدوده متاسفانه و نمیشه از تمام اطلاعات در جهت تجاری یا مالی استفاده کرد. اما اگه توانایی تولید دارید میشه از بردهای کوچک شروع کرد.

 

مثلا محافظ لوازم برقی، برد لامپ کم مصرف، بالاست، برخی بردهای صنعتی که برای این مورد باید از یه سری کارخونه جات سفارش کار بگیرید :icon_gol:

 

سلام مهندس از ابن که جواب دادین خیلی منونم....

من هم با نظر شما موافقم،اگر هم بخوام میتونم تو زمینه تولید فعالیت کنم،اما نمیدونم تو چه زمینه ای یا کدوم کار خونه ها هستن که من میتونم ازشون سفارش بگیرم(چیزی از بازار نمیدونم)....این قبیل مسایلو باید چجوری متوجه بشم؟؟؟؟/

در ضمن اگه تو تلگرام هستین ،خوشحال میشم اونجا از تجربیاتتون استفاده کنم.....

اینم شماره ای که من باهاش توی تلگرام فعالیت میکنم:09304629367

بازم خیلی ممون از راهنماییتون

لینک به دیدگاه
سلام مهندس از ابن که جواب دادین خیلی منونم....

من هم با نظر شما موافقم،اگر هم بخوام میتونم تو زمینه تولید فعالیت کنم،اما نمیدونم تو چه زمینه ای یا کدوم کار خونه ها هستن که من میتونم ازشون سفارش بگیرم(چیزی از بازار نمیدونم)....این قبیل مسایلو باید چجوری متوجه بشم؟؟؟؟/

در ضمن اگه تو تلگرام هستین ،خوشحال میشم اونجا از تجربیاتتون استفاده کنم.....

اینم شماره ای که من باهاش توی تلگرام فعالیت میکنم:09304629367

بازم خیلی ممون از راهنماییتون

 

سلام....

تو همین تاپیک یا تاپیک های دیگه فعالیت کنید...(ن تلگرام:ws3:)...تا بچه های دیگه هم بتونن از نقطه نظرات همدیگه استفاده کنن....:w16:

لینک به دیدگاه
سلام مهندس از ابن که جواب دادین خیلی منونم....

من هم با نظر شما موافقم،اگر هم بخوام میتونم تو زمینه تولید فعالیت کنم،اما نمیدونم تو چه زمینه ای یا کدوم کار خونه ها هستن که من میتونم ازشون سفارش بگیرم(چیزی از بازار نمیدونم)....این قبیل مسایلو باید چجوری متوجه بشم؟؟؟؟/

در ضمن اگه تو تلگرام هستین ،خوشحال میشم اونجا از تجربیاتتون استفاده کنم.....

اینم شماره ای که من باهاش توی تلگرام فعالیت میکنم:09304629367

بازم خیلی ممون از راهنماییتون

 

خب این چیزا رو باید با تجربه و پشتکار دستتون بیاد، مثلا من نمیتونم بگم برید فلان کارخونه بگید فلان قطعه رو من براتون تولید میکنم. هر کار بزرگی رو که بخواید شروع کنید اولش باید یه مدت زمانی رو بسوزونید، در واقع جدا از فکر مالی و کاری به فکر تجربه کسب کردن باشید. پرس و جو کنید. تولید کننده های مختلف رو بگردید تو اینترنت و ببینید محصولاتشون چیه ؟؟؟

 

ببینید کدوم محصول تولید کننده بیشتری داره، سعی کنید خودتونو قبل از تولید مسلط کنید به بازار، به کم و کاستی هاش و چیزایی که فروخته میشه و نمیشه

 

بذارید براتون یه مثال بزنم.

 

هر کسی میتونه بشینه پشت فرمون یه ماشین و پاشو بذاره روی پدال گاز و با حداکثر سرعت حرکت کنه. درسته ؟

 

ولی هر کسی یه راننده خوب نیست، چون بعضی جاها بلد بودن جزئیات خیلی مهم تر از کلیاته. هر کسی میتونه چهار تا ابزار بخره و تو یه اتاق شروع کنه به مونتاژ ولی خیلیا تو این کار شکست میخورن چون به جزئیات دقت نمیکنن.

 

پیشنهاد من به شما اینه که اگه واقعا قصد تولید دارید برید دنبالش ولی هنوز شروع نکنید. برید بازارو بگردید فقط مغازه هارو نگاه کنید. اما از زاویه دید یه تولید کننده. ببینید محصولات روز چیه ؟

چه شکلیه ؟

تعداد فروشش چقدره ؟

قیمت تمام شدش چقدره و قیمت فروشش چقدره ؟

تقاضا برای کدوم محصول زیاده.

 

اینم بگم هیچ کارخونه ای تولیدات بیرونیشو نمیده به یه تولید کننده بی تجربه. اول باید با تولیدات خودتون یه اسمی در کنید و یه تجربه ای کسب کنید تا کارخانجات و اینا بتونن بهتون اعتماد کنن.

 

اینا چیزایی بود که به ذهن من میرسید.

 

موفق باشید :icon_redface: :icon_gol:

لینک به دیدگاه
  • 10 ماه بعد...

با سلام خدمت مهندس عزیز

ما چند نفر هستیم /دونفرمون مهندسی برق الکترونیک داریم

میخوایم به امید خدا یه کارگاه الکترونیکی راه اندازی کنیم

خوب نمیدونیم از کجا شروع کنیم/چه وسایلی میخوایم/چه دستگاه هایی میخوایم/چقدر سرمایه میخوایم

ولی قصد داریم یه کارگاه اصولی و خوب داشته باشیم و قوی وارد این زمینه بشیم

خواهشن مارا راهنمایی و مشاوره بدی

خواهشن شمارتونا برام بفرستی /مشتاقم باهاتون صحبت کنم/یا حتی حضوری خدمتتون برسم/خواهشن کمکمون کنید

منتظرم

ممنون

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...