رفتن به مطلب

راز كلاهك مسحور كننده و تهديدآميز مار كبري بر ملا شد


ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران

سرويس: علمي

 

دانشمند‌ان با حل راز بيولوژيك مسحور كننده و جذاب مار كبري دريافته‌اند كه مكانيسم «چتر كلاهك» تهديد آميز اين خزنده كه از آن به عنوان يك مانور دفاعي استفاده مي‌شود، چگونه عمل مي‌كند.

به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين دانشمند‌ان دريافته‌اند كه مار كبري فقط با هشت ماهيچه اين نمايش كلاهك ترسناك خود را اجرا مي‌كند.

 

محققان به سرپرستي كنت كاردونگ از دانشگاه ايالتي واشنگتن گروه دقيقي از ماهيچه‌ها را شناسايي كرده‌اند كه مارهاي كبري براي بلند كردن كلاهك خود از آن استفاده مي‌كنند.

اين گروه تحقيقاتي، تمام فعاليت‌هاي الكتريكي ماهيچه‌هاي گردن مار كبري را اندازه‌گيري كرده و همچنين جراحي‌هاي بسيار ظريف و حساسي را براي جاسازي الكترودها درون ماهيچه‌هاي گردن اين خزنده انجام داده‌اند.

كاردونگ مي‌گويد: در مار كبري هم استخوان‌هاي دنده و هم اين ماهيچه‌ها با هم كار مي‌كنند تا اين نمايش چشمي را به وجود آورند.

 

محققان مي‌گويند: هشت ماهيچه در چتر زدن كلاهك‌ مار كبري نقش دارند و ماهيچه‌هاي ديگر هم در گردن مارهايي كه كلاهك ندارند، موجود هستند.

اين تفاوت در واقع نمونه اي از تكامل بين گونه‌ها است، به طوري كه در كنترل سيستم اعصاب روي اين ماهيچه ها تغييراتي شكل مي‌گيرد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...