رفتن به مطلب

دروزوفیلا ( مگس سرکه )


ارسال های توصیه شده

موضوع آزمایش : موتانهای مگس سرکه

مقدمه :

همانطور که می دانیم مگس سرکه حشره ی کوچکی از راسته ی Diptera یا دو بالان خانواده ی Drosophilidae می باشد که ما در آزمایشگاه ژنتیک 1 آن را استفاده می کنیم که معمولا در اطراف شیرینی جات , مرباها , میوه های له شده به مقدار زیاد دیده می شوند.

در این جلسه ما مگس سرکه های متعددی مشاهده کردیم که در هر یک جهش ژنتیکه رخ داده بود و در کل هدف از این آزمایش مطالعه و بررسی موتانهای متفاوت در مگس های سرکه بود که به شرح زیر است:

شرح آزمایش :

5 عدد مگس سرکه که در هر یک جداگانه جهش متفاوت روی داده بود و در داخل یک پلیت بود را مشاهده کردیم و علاوه بر تشخیص نوع موتانهای آنها به تشخیص جنسیت آنها پرداختیم که به ترتیب زیر می باشد :

1) white (w) : در این نوع از جهش که ما مشاهده کردیم رنگ چشم مگس سرکه سفید برفی بود که این نوع جهش بسیار نادر بوده و به نسبت 1 به 300 هزار در محیطهای کشت ظاهر می شود وجنس این نمونه نر میباشد.

 

se673tvcy14f4vqjhkkm.jpg

 

2) vestigial (vg) : در این نوع جهش ها که کاملا آسان تشخیص داده می شود و حتی با چشم غیر مسلح نیز قایل روئیت است بال ها به اندازه ی کافی و طبیعی رشد نکرده اند و مگس ها قادر به بقا نمی باشند و این جنس در پلیت مورد آزمایش ما ماده بود.

 

 

02fu8xw0kau5i61fga.jpg

 

3) ebony (e) : در این نوع از جهش نیز رنگ بدن مگس سرکه سیاه براق می باشد و در مقایسه با تیپ وحشی بسیار تیره تر می باشد و قدرت بقای آنها نسبت به تیره ی وحشی 80% می باشد و نوع جنسیت این نمونه در پلیت ما نر بود.

 

8ccim4148obt6iczen9.jpg

 

4) scarlet (st) : رنگ چشم این نوع قرمز بسیار روشن و مایل به نارنجی می باشد و با چشم غیر قایل مسلح رویت می باشد و در مقایسه با تیپ وحشی که چشمی قرمز پر رنگ و تیره دارد کاملا قابل تشخیص می باشد. جنسیت این نمونه نر بود.

kraio31v2icjnju4s.jpg

 

در کنار این مگس های سرکه ما یک نمونه تیپ وحشی هم داشتیم که جنس آن در پلیت ما ماده بود که نحوه ی تشخیس جنسیت را در جلسه گذشته مورد بررسی و آموختیم در این آزمایش هم به تکرار آن پرداختیم و از *** comb ها در جنس های نر برای تشخیص جنسیت مگس ها استفاده می کردیم و رنگ چشم و بدن را نیز در گونه St ,e با تیپ وحشی مقایسه کردیم و تفاوت و نحوه ی تشخیص دادن آنها را از هم آموختیم.

لینک به دیدگاه

فکر کنم این متن کاملتر از بالایی باشه واسه همین دوتاشو براتون میزارم:w16:

 

 

 

 

 

 

 

 

موتان های مگس سرکه

 

 

ساختار ژن White

 

این ژن با نماد w نشان داده می‌شود و روی کروموزوم x قرار گرفته است. ترادف آن به صورت X:2684632..2690499 است. وظایف مولکولی آن به صورت فعالیت ATP آری، جفت شدن به ماده منتقل شده از غشا، عملکرد انتقالی پیش‌ ماده رنگدانه چشم، گیرنده غشا، کانال آنیون‌ها، متصل کردن ATP، عملکرد نفوذی، بیان می‌شود. در فعالیت‌های بیولوژیکی زیر نقش دارد:

 

انتقال پیش ‌ماده رنگدانه چشم، فعالیت بیوسنتتیکی رنگدانه کروم، فعالیت بیوسنتتیکی رنگدانه چشم، فعالیت متابولیکی رنگدانه چشم، انتقال آنیون‌ها.

 

برای این ژن ۱۶۲۲ الل گزارش شده است که فنوتیپ این الل‌ها در رنگدانه سلول، گرانول رنگدانه چشم حشره، رنگدانه سلول‌های بیضه، چشم حشره، بیضه، چشم مرکب، لوله های ملپیگی لارو، بخش اصلی لوله‌های ملپیگی ظاهر می‌شود.

 

موتاسیون ژن White

 

جهش روی ژن باعث می‌شود که چشم‌های مرکب سفید رنگ شوند.

 

ساختار ژن Vestigial

 

این ژن با نماد vg نشان داده می‌شود و روی کروموزوم ۲R قرار گرفته است. ترادف آن به صورت R:8771794..8786900 است. وظایف مولکولی آن به صورت عملکرد ساختاری، عملکرد تنظیمی انتقال بیان می‌شود. در فعالیت‌های بیولوژیکی زیر شرکت می‌کند:

 

مورفولوژی حاشیه بال حشره، ریخت شناسی صفحه بالک حشره، حرکت میکروتوبول‌ها، تنظیم انتقالات، تکامل صفحه بال، تکامل haltere، ریخت‌شناسی بال‌، خصوصیات شکل انتهایی بال‌ها، تنظیم تکثیر سلولی، تنظیم تسلسل بوسیله چرخه سلولی.

 

برای این ژن ۴۰۰ الل گزارش‌شده که فنوتیپ ‌ آن به ‌صورت ۴۴ شکل خاص ظاهر می‌شود و عبارتند از:

 

حشره بالغ، بخش میانه سینه حشره بالغ، بخش سینه، سیستم عصبی محیطی، ماهیچه پرواز غیر مستقیم، صفحه پشت سینه‌ای، بخش آنتن، ماهیچه بدن حشره بالغ، بخش متاتوراکس، سیستم عصبی.

 

 

موتاسیون ژن Vestigial

 

جهش باعث می‌شود که بال‌ها نسبت به گونه وحشی کوچکتر و چروکیده شوند به گونه‌ای که حشره دیگر قادر به پرواز نیست و تنها در محیط آزمایشگاهی زنده می‌ماند.

 

ساختار ژن Vermilion

 

این ژن با نماد v نشان داده می‌شود و روی کروموزوم X قرار دارد. ترادف آن به صورت X:10818023..10819671 است. وظیفه مولکولی آن به صورت فعالیت تریپتوفان ۲ و ۳- ردوکتازی بیان می‌شود. در برخی عملکردهای بیولوژیکی شرکت می‌کند که عبارتند از: فعالیت بیوسنتتیکی رنگدانه کروم، رنگدانه‌های چشم مرکب، کاتابولیز تریپتوفان.

 

برای این ژن ۷۳۰ الل گزارش شده است که فنوتیپ ‌های این الل‌ها در رنگدانه سلول، گرانول‌های رنگدانه چشم حشره و چشم ظاهر می‌شود.

 

موتاسیون ژن Vermilion

 

جهش روی این ژن باعث می‌شود که رنگ چشم‌های مرکب قرمز براق تا نارنجی شود.

 

ساختار ژن Sepia

 

ژن Sepia با نماد se نشان داده می ‌شود و روی کروموزوم ۳L قرار گرفته است. ترادف آن به صورت L:8513652..8514596 است. وظایف مولکولی آن به صورت فعالیت پری‌میدودیازپین سنتتازی و انتقال گلوتاتیون و فعالیت گلوتاتوین دهیدروژنازی، انتقال دهنده، انتقال گروه‌های گوگرددار، فعالیت همودایمریزاسیون پروتئین‌ها می‌باشد. در فرآیندهای بیولوژیکی زیر شرکت می‌کند:

 

فرآیندهای بیوسنتتیک، فرآیندهای بیوسنتتیک رنگدانه‌های چشم، پاسخ دفاعی، فرآیندهای متابولیکی اکسیژن، واکنش به سموم و داروها.

 

برای این ژن ۲۲ الل گزارش شده که فنوتیپ این الل‌ها در رنگدانه‌های سلول ظاهر می‌شود.

 

موتاسیون ژن Sepia

 

جهش این ژن باعث می‌شود که چشم‌ها به رنگ قهوه‌ای تیره درآیند که به مرور زمان تیره‌تر می‌شوند.

 

ساختار ژن Ebony

 

ژن Ebony با نماد e نشان داده می‌شود و روی کروموزوم ۳R قرار گرفته است. ترادف آن به صورت R:17055552..17062900 است. وظایف مولکولی آن به صورت فعالیت بتا آنالین دوپامین سنتتازی و لیگازی و باند کننده کوفاکتور می‌باشد. این ژن در فرآیندهای بیولوژیکی گفته شده با ۱۲ روش خاص شرکت می کند که در زیر آمده است:

 

سیناپس‌های انتقالی، گسترش ساختارهای آناتومی، ریتم شبانه ‌روزی، تجمع رنگدانه در بافت‌ها درطی تکامل، فرآیند سوخت و ساز اندام‌ها، تنظیم فرآیندهای بیولوژیکی، پیام‌ سلول به سلول، پاسخ دفاعی، تنظیم منفی فرآیندهای بیوسنتتیک سلولی، فرآیندهای بیوسنتتیک پپتیدهای غیر‌ ریبوزومی، رفتار تحریکی.

 

برای این ژن ۴۴ الل گزارش شده که فنوتیپ این الل‌ها در کوتیکول حشره بالغ، بال، وزیکول‌ سیناپسی، سوراح تنفسی لارو، شبکیه چشم ظاهر می‌شود.

 

موتاسیون ژن Ebony

 

جهش این ژن باعث می‌شود که تمام رنگ بال و رگبال‌ها و در مواقع شدید کل بدن به رنگ سیاه درآید.

 

ساختار ژن BarH1) Bar

 

این ژن با نماد B-H1) B) نشان داده می‌شود و روی کروموزوم X قرار گرفته است. ترادف آن به صورت X:17291534..17297312 است. وظایف مولکولی آن عبارتند از: عامل رونویسی II RNA پلیمراز ویژه، اتصال DNA، عامل رونویسی، اتصال ترادف خاصی از DNA در فرآیند‌های بیولوژیکی زیر شرکت می‌کند:

 

مشخص مرز اندام حسی، تکامل و سازماندهی گرانول‌های رنگدانه چشم، مورفولوژی خار، مورفولوژی صفحه‌های چشم مرکب، صفحه انتهایی پا، تنظیم انتقال‌ها، آرایش تکامل، DNA وابسته، تمایز سلول گیرنده نور چشم مرکب.

 

برای این ژن ۸ الل گزارش شده است که فنوتیپ آن به صورت ۲۱ شکل خاص ظاهر می‌شود. تعداد زیادی از آن‌ها در زیر آمده است:

 

سیستم عصبی محیطی، سیستم عصبی، قرنیه حشره بالغ، بخش سینه، اندام‌های حسی، پشت پا، سلول رنگدانه ابتدایی، مورفولوژی شیارها.

 

موتاسیون ژن Bar

 

جهش این ژن موجب می‌شود فرم چشم‌های مرکب از حالت کرد به لوبیایی تا میله‌ای تغییر کند

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...