رفتن به مطلب

تحولات آینده اوبونتو با مدیرنمایش Mir و میزکار Unity Next


The Developer

ارسال های توصیه شده

مدت‌هاست اوبونتو در فکر ساخت یک محیط کاربری یکپارچه است. در حقیقت از همان بدو تولد یونیتی که تنها در نسخه netbook اوبونتو وجود داشت میشد نشانه‌هایی از یک اکوسیستم در آن مشاهده کرد. بعد از چند نسخه اوبونتو تصمیم گرفت تا یونیتی را بیشتر توسعه داده و آن را به عنوان واسط کاربری خود به کار برد. این تصمیم با مخالفت‌های زیادی مواجه شد اما کم کم بعد از انتشار نسخه‌های جدیدتر نظر بسیاری از کاربران تغییر کرد و یونیتی را یک واسط منحصر به فرد و قدرتمند دانسته و تقاضای ويژگی‌های بیشتری را از آن داشتند.

 

 

حال در سال جاری میلادی کنونیکال از نسخه جدید اوبونتو با عنوان اوبونتو لمسی پرده برداری کرد؛ واسطی که با توجه به سایز کوچک‌تر گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها طراحی شده. این واسط به قدری زیبا و جذاب و انعطاف پذیر بود که توانست جایزه بهترین خلاقیت نمایشگاه موبایل بارسلون و همچنین نقدهای بسیار مثبتی از سایت‌های بزرگی مانند

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دریافت کند.

 

 

 

ubuntu-family-550x247.png

حال زمان آن است که کنونیکال یک قدم دیگر فراتر بگذارد و اکوسیستم کاملا یکپارچه خود را معرفی کند. تکرار می‌کنم کاملا یک پارچه. به این معنا که اوبونتو باید در فرم‌های مختلف از عناصری یکسان بهره ببرد و کنونیکال برای این منظور به دنبال نوشتن یونیتی بعدی (Unity Next) است اما نه با GTK بلکه همانند اوبونتو لمسی با دستان پرتوان QML 2 و Qt 5 تا با قدرت بالای آن در استفاده از ویژگی ها OpenGL بتواند با مصرف حداقل منابع سیستم حداکثر عملکرد و زیبایی را داشته باشد. در حقیقت کنونیکال نیازی ندارد که از صفر چیزی را طراحی کند زیرا بسیاری از عناصری که در اوبونتو لمسی نوشته شده است در یونیتی بعدی هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

 

اما این تمام ماجرا نیست و تحولات اوبونتو تنها به Unity ختم نمی‌شود بلکه کنونیکال تصمیم گرفته است تا مدیرنمایش (Display Manager) خود را طراحی کند. این مدیرنمایش Mir نام دارد و قرار است با روند توسعه سریع خود تا سال ۲۰۱۴ یعنی تنها ۱۰ ماه دیگر آماده استفاده روی تمامی دستگاه‌های اوبونتویی باشد.

 

 

همانطور که می دانید مدت هاست ناقوس مرگ X به صدا در آمده و برای صفحه‌های لمسی و رابط کاربری نوین کارکرد پذیر نیست و خب حقیقت آن است که بیش از ۲۰ سال از عمر این سیستم پنجره وفادار گذشته است و کم کم زمان آن رسیده بود که سیستم نمایش دیگری جایگزین آن شود. از طرف دیگر Wayland هم هنوز راه زیادی را در پیش دارد و به نظر نمیرسد تا سال ۲۰۱۵ آماده استفاده شود و همچنین مشکل بعدی Wayland آن است که هنوز مدل توسعه درایور ان مشخص نیست و ممکن است شرکت‌ها از آن مدل پشتیبانی لازم را در آینده نکنند. پس بهترین گزینه برای کنونیکال نوشتن خادم نمایش خود است آن هم خادمی که کاملا منطبق با نیازها و آینده Unity است.

 

 

لازم به ذکر است در حال حاضر اوبونتو از X و نسخه لمسی اوبونتو از SurfaceFlinger که همین وظیفه را در اندروید دارد استفاده می کند اما قرار است خادم اندروید اوبونتو لمسی در چند ماه آینده با Mir جایگزین شود.

 

منبع: آزادراه

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...