رفتن به مطلب

كتاب گويا لوركا به روايت احمد شاملو


ارسال های توصیه شده

Lorca.gif

 

 

 

توضیحات کتاب:

 

فدریکو گارسیا لورکا ، شاعر شهیر اسپانیا ، در۵ ژوئن ۱۸۹۸ در دهکده ى «فونته واکه روس» در منطقه ى وگا در نزدیکى گرانادا متولد شد . پدرش کشاورزى ثروتمند و مادرش معلمى از خانواده اى متشخص بود.

 

لورکا تا یازده سالگی خود را در زندگى روستایى در وگا غرق کرد وهمین باعث ارتباطش با مردم عادى شد.افرادى همچون کارگران زراعى و کولیان آوازخوانی که آوازهاى سنگین «کانته خوندو» را می خواندند. در این سال ها لورکا توانست ارتباطى بى واسطه با طبیعت برفرار کند و آوازها،داستان ها، قطعه ها و ترجیع بندهاى عامیانه را از خدمت گزاران پیر بیاموزد

 

 

 

بی گمان ترانه هاى عامیانه از ناب ترین اشعار و آهنگ کلام آن ها نیز آن گونه که شومان می گوید سرچشمه ى بی پایان زیباترین ملودى ها مى باشد . ادبیات عامیانه اى که لورکا در کودکى آموخت،بعدها به زیبایى در اشعارش بازآفرینى شد. حتا در قطعه ى «زن خیانت کار» آن گونه که برادرش فرانسیسکو مى گوید ناخواسته در سه سطر اول شعرش ترانه ای که از یک قاطرچى شنیده بود را آورده است .

 

هرچند مادر لورکا او را به یادگیرى موسیقى و موضوعات ادبى تشویق مى کرد اما پدرش اصرار مى کرد که لورکا مطالعات خود را به حقوق محدود کند . اما او بیش از مطالعات درسى اش به خواندن آثار کلاسیک مى پرداخت . به خصوص نمایش نامه هاى یونانى و آثار شکسپیر،ایبسن،مترلینگ و همچنین آثار نویسندگان متعلق به نهضت ادبى ۹۸ همچون ماچادو، اونامونو،آسورین وشاعران رومانتیکى همچون روبن داریو یا خوان رامون خیمه نس .

 

اما درباره لورکا بگذارید خود شاملو بگوید:

” لورکا هرگز یک شاعر سیاسی نبود اما نحوه برخوردش با تضادها و تعارضات درونی جامعه اسپانیا به گونه ای بود که وجود او را برای فاشیستهای هواخواه فرانکو تحمل ناپذیر می کرد. و بی گمان چنین بود که در نخستین روزهای جنگ داخلی اسپانیا – در نیمه شب ۱۹ اوت ۱۹۳۶ – به دست گروهی از اوباش فالانژ گرفتار شد و در تپه های شرقی گرانادا در فاصله کوتاهی از مزرعه زادگاهش به فجیعترین صورتی تیر باران شد بی آنکه هرگز جسدش به دست آید یا گورش شناخته شود.”(نقل از سایت شاملو)

 

 

 

 

نویسنده : فدریکو گارسیا

 

ترجمه: احمد شاملو

 

راوی: احمد شاملو

دانلود

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...