رفتن به مطلب

بررسی علائم کمبود عناصر پرمصرف ازت، فسفر و پتاسیم در گیاهان


ارسال های توصیه شده

توجه مداوم به وضعیت رشدی گیاهان و دقت در تغییرات شکل ظاهری گیاه همواره از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است، کمبود هریک از عناصر غذایی، به خصوص عناصر ضروری رشد گیاهان باعث بروز اختلالاتی در رشد و بازدهی آنها خواهد شد که بی توجهی به علائم، بعد از مدتی باعث بروز خسارات جبران ناپذیری در گیاهان می گردد.

 

 

ازت ، فسفر و پتاسیم از عناصر ضروری رشد گیاهان هستند که آشنایی با علائم کمبود این عناصر به منظور تغذیه به موقع گیاه حائز اهمیت است.

در این مبحث به طور اجمالی به بررسی علائم کمبود این سه عنصر در گیاهان می پردازیم:

سه عنصر ازت(N )، فسفر(P ) و پتاسیم(K ) از عناصر متحرک (Mobile ) در گیاهان هستند که به همین علت ، کمبود آنها بر برگهای مسن و پایینی گیاه تأثیر می گذارد.

 

ازت:

کمبود این عنصر، کاهش رشد و نمو گیاه و در حالت کمبود شدید، توقف رشد را در پی خواهد داشت.

نازکی پهنک برگ، باریکی ساقه، کوچکی برگها، تأخیر در جوانه زنی برگها و خوشه ها، از دیگر علائم کمبود ازت است. در شرایط فقدان یا کمبود ازت، برگهای گیاه در فصل رشد، زرد شده و در حالت پیشرفته ، رنگ زرد به سفیدی متمایل می گردد. در اواخر فصل رشد، برگها با رنگهای قرمز و بنفش مایل به قرمز، دیده می شوند.

لینک به دیدگاه

فسفر:

کمبود این عنصر، مانند ازت باعث کاهش سرعت رشد و نمو و در حالت کمبود شدید، باعث متوقف شدن رشد می گردد. در این شرایط ، ساقه ها نازک و شکننده و رنگ ساقه و رگبرگ ها قرمز تا ارغوانی می گردد. رنگ برگها در کمبود فسفر ، سبز متمایل به آبی، اغلب با رنگدانه های قهوه ای بنفش یا قرمز در امتداد رگبرگهاست. زردی و خشکیدگی حاشیه برگها از دیگر علائم کمبود فسفر در گیاه است. اصطلاح خشک منظری در گیاه در شرایط کمبود فسفر به کار می رود.

 

 

پتاسیم:

در اثر کمبود پتاسیم، گیاه به شرایط کم آبی حساس شده و سریع دچار پژمردگی می شود. کاهش مقاومت به سرما، شوری و بیماریهای قارچی حاصل کمبود پتاسیم در گیاه است. در این شرایط عملکرد گیاه کاهش پیدا می کند که در اصطلاح گرسنگی پنهان نامیده می شود. از دیگر علائم کمبود پتاسیم، ایجاد لکه های زرد و قهوه ای سوخته در نوک و حاشیه ی برگهاست که درحالت پیشرفته ، این لکه ها به نکروز تبدیل می شوند. در سوزنی برگان، کمبود این عنصر باعث قرمز یا قهوه ای شدن برگها می گردد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...