رفتن به مطلب

آیا حد سنی برای باروری مردان وجود دارد؟


ارسال های توصیه شده

سالمندترین تازه‌پدر جهان مردی هندی بود که در 96 سالگی صاحب فرزند پسر شد، و گفت دیگر دلش بچه نمی‌خواهد. اما اگر او می‌خواست رکوردش را بشکند و چند سال بعد دوباره بچه‌دار شود، آیا وضعیت زیستی‌اش به او امکان این کار را می‌داد؟

 

گرچه تولید اسپرم معمولا تا زمان مرگ یک مرد ادامه دارد، این سوءبرداشت وجود دارد که "ساعت‌های زیستی" فقط در زنان اهمیت دارند.

 

اثرات سالمندی بر باروری در مردان بسیار کمتر از زنان مورد بررسی قرار گرفته است، اما پژوهش‌ها می‌دهد که هم حجم و هم کیفیت اسپرم با افزایش سن مرد کاهش پیدا می‌کند.

 

یک یررسی در سال 2004 نشان داد بر روی گروهی از زوج‌ها که تلقیح آزمایشگاهی (ivf) انجام می‌دادند، به ازای هر سال افزایش سن مرد 11 درصد احتمال موفقیت در بارداری کاهش پیدا می‌کند.

 

مجموعه فزاینده‌ای از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مانند زنان، احتمال داشتن بچه‌های دچار ناهنجاری ژنتیکی با افزایش سن مردان افزایش پیدا می‌کند.

 

بر اساس یک بررسی اخیر که نتایج آن در جورنال نیچر منتشر شده است، جهش‌های تصادفی در اسپرم مرد با گذشت زمان افزایش پیدا می‌کند، و انتقال جهش‌های ژنتیکی بیشتر به کودک ممکن است احتمال دچار شدن او را به اوتیسم، اسکیزوفرنی و سایر بیماری‌ها افزایش می‌دهد.

 

با این وجود هر مردی با مرد دیگر متفاوت است، و به نظر می‌رسد که بتوان با بدترشدن کیفیت اسپرم مقابله کرد. بر اساس گزارش‌ها پیرترین پدر دنیا راماجیت راگاو، 95 ساله هندی، رژیم غذایی غنی از سبزیجات و بادام می‌خورد و روابط زناشویی مکرری دارد. و هر دوی اینها ممکن است بر کیفیت اسپرم او اثر مثبتی داشته باشد.

 

پژوهش‌های اخیر در آزمایشگاه ملی لارنس برکلی نشان داد که رژیم غذایی غنی از ویتامین c، آنتی‌اکسیدان، ویتامین e، روی و فولات (چهار ماده مغذی آخر در بادام یافت می‌شود) می‌تواند از تجمع آسیب‌های dna در اسپرم جلوگیری کند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...