رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

[h=2][/h]

شاید در واحد صنعتی خودتان به این نتیجه رسیده باشید که یکی دو علت بیش از علت های دیگر باعث ایجاد ضایعات و دوباره کاری ها می شود. اگر چنین است آیا تا به حال درصد علت های مختلف را بدست آورده اید؟ آیا تا به حال نمودار پارتو رسم کرده اید؟ آیا تا به حال.... پس با ما باشید!!!

نمودار پارتو، نمودار میله ای است که علل مشکلات به وجود آمده را با فراوانی آن مقایسه می کند. نام این نمودار از نام ویلفرد پارتو ، دانشمند علوم اجتماعی گرفته شده است. وی معتقد است در بعضی جوامع، اکثریت ثروت در اختیار درصد کمی از مردم است.

مهندسان کیفیت نیز بر این باورند که مشاهده نقص ها از توزیع پارتو مشابهی پیروی می کند. به عبارت دیگر درصد زیادی از نقص ها و مشکلات ناشی از درصد کمی از علل و عوامل اصلی می باشد ولی تعداد کمی از این علل اهمیت داشته و بارفع آن ها می توان بخش اعظمی از مشکلات را حل نمود. قاعده پارتو با قانون 20-80 شناخته شده است. نتیجه می گیریم که 80% مشکلات ناشی از 20% منابع ناشناخته (بالقوه) هستند. نمودار پارتو برای به تصویر کشیدن و توضیح دادن مشکلات و عیوب به کار می رود، همچنین می تواند در تضمین عوامل تصادفی یک مشکل به خصوص ، و تصمیم گیری محل قرار گرفتن بیشترین نیرو برای به دست آوردن بیشترین نتیجه به کار رود. باید توجه داشت که نمودار پارتو به طور خودکار مهم ترین عیب را مشخص نمی کند بلکه فقط آن هایی را که بیشتر از بقیه مشاهده شده اند، تعیین می کند. نمودار پارتو یک نمودار میله ای را با یک نمودار خطی تجمعی ترکیب می کند، خط تجمعی در نمودار پارتو بیانگر سهم کل علت ها می باشد، نمودار میله ای مقادیر را به صورت نزولی از سمت چپ به راست نشان می دهد که ارتفاع هر میله نشان دهنده نوسان یا تأثیر مشکلات است. خط تجمعی هم درصد هر میله را از درصد کل میله ها نشان می دهد، به عبارت دیگر مشخص می کند که هر میله چند درصد از مجموع میله ها را داراست.

 

در مورد نمودار پارتو همین جمله بس که «نمودار پارتو اولین قدم برای بهبود کیفیت در شرایط مورد نظر است».

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...