رفتن به مطلب

نمایشگاه کتاب تهران 11 تا 21 اردیبهشت سال 92 برگزار می‌شود


*Polaris*

ارسال های توصیه شده

با مصوبه شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب، زمان برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران، 11 تا 21 اردیبهشت سال 92 اعلام شد.

 

 

زمان برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اولین جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مصوب و اعلام شد.

 

در این جلسه که با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اسماعیلی رییس بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و اعضای این شورا در دفتر وزیر برگزار شد، زمان برگزاری این نمایشگاه از 11 تا 21 اردیبهشت‌ماه سال 1392 مصوب و اعلام شد.

 

طبق مصوبه شورای سیاست‌گذاری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مراسم افتتاحیه این دوره از نمایشگاه عصر روز 10 اردیبهشت ماه سال 1392 در مصلای بزرگ حضرت امام خمینی (ره) و 11 تا 21 اردیبهشت ماه سال 1392 زمان برگزاری نمایشگاه اعلام شد.

 

لینک به دیدگاه

مجید حمیدزاده، مدیر کمیته نظارت محتوایی بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره ضوابط ناظر بر فعالیت این کمیته گفت: ما بر اساس یک دستورالعمل مشخص کار می‌کنیم؛ مثلاً یک بازه زمانی را اعلام می‌کنند و کتاب‌هایی که در نمایشگاه قرار است عرضه شود، باید متعلق به آن بازه زمانی باشد و تا جایی که به نظرم می‌رسد در نمایشگاه بیست و ششم هم کتاب‌هایی که در 3 سال اخیر چاپ شده‌اند، امکان عرضه در نمایشگاه را دارند.

 

وی افزود: این مسئله هم که در شورای سیاستگذاری برای آن تصمیم‌گیری می‌شود، برای این است که بازدیدکنندگان با کتاب‌های بیات مواجه نشوند و در مجموع کتاب‌هایی که مجوز نشر داشته باشند، اعلام وصولشان را هم گرفته باشند و متعلق به این بازه زمانی هم باشند، می‌توانند در نمایشگاه عرضه شوند.

مدیر کمیته نظارت محتوایی نمایشگاه کتاب تهران اضافه کرد: ما در بخش ناشران داخلی هیچ مشکلی از این بابت نداریم و در هیچ دوره‌ای هم نبوده است. چون قریب به اتفاق ناشران عزیز پایبند به این ضوابط هستند، اما ممکن است در بخش خارجی مسئله‌ای باشد که در این قسمت هم طبق ضوابط نشر ما، برخی آثار خارجی که به حریم اعتقادات دینی و اخلاقی و یا همبستگی ملی ما تعدی و تجاوز بکنند، اجازه عرضه در نمایشگاه را نخواهند یافت.

حمیدزاده در پاسخ به این نکته که «شما می‌گوئید در بخش ناشران داخلی مشکلی وجود ندارد، اما هر سال شاهد جمع‌آوری برخی کتاب‌ها از نمایشگاه کتاب تهران هستیم؛ در حالی که مغایرتی هم با ضوابط نمایشگاه در مورد آنها وجود نداشته است» گفت: همانطور که گفتم ناشر می‌تواند آثاری را که مجاز است در نمایشگاه عرضه کند، عرضه کند.

وی در توضیح بیشتر این نکته تاکید کرد: امکان ندارد کتاب‌هایی که اجازه عرضه در نمایشگاه را دارند، جمع‌آوری شوند؛ مگر اینکه مثلاً در یک اثر که نکته‌ای درباره یک قوم خاص گفته شده و اثر هم دارای مجوز است و لذا ناشر می‌تواند آن را در کتابفروشی خودش یا در فروشگاه‌های دیگر عرضه کند، اما نه در نمایشگاه.

مدیر کمیته نظارت محتوایی نمایشگاه کتاب تهران افزود: اثری که بخواهد وحدت ملی را بر هم بزند یا دعوای بین اقوام ایجاد کند و مثلاً بگوید آذربایجانی‌ها اینطوری هستند و لُرها اینطوری هستند و یا هتک حیثیت افراد بکند و یا مسائلی از این قبیل، اجازه عرضه در نمایشگاه را ندارد و اگر عرضه شود، از نمایشگاه جمع‌آوری خواهد شد و فرقی هم نمی‌کند ناشر این کتاب ایرانی باشد یا خارجی.

حمیدزاده همچنین در پاسخ به این سئوال خبرنگار مهر که «با توجه به نزدیکی نمایشگاه کتاب تهران با ایام انتخابات ریاست جمهوری، چنانچه آثاری له یا علیه هر کدام از نامزدهای این انتخابات در نمایشگاه عرضه شود، نحوه مواجهه شما در کمیته نظارت محتوایی با این مسئله چگونه است؟» تاکید کرد: تصمیم در این باره در شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران گرفته می‌شود و کمیته نظارت محتوایی تنها مجری مصوبات شورای سیاستگذاری در این زمینه است.

وی در عین حال گفت: عرضه کتاب‌هایی که تا یک حد مجاز برای نامزدها تبلیغ می‌کنند و مغایرتی با ضوابط نشر و ضوابط نمایشگاه ندارند و تبلیغات در این مورد در حدی که کسی بخواهد ایده‌های خودش را تبلیغ کند، موردی ندارد اما اگر کسی بخواهد نامزدی را تخریب کند، امکانش در نمایشگاه وجود ندارد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...