Mr.101 27,036 اشتراک گذاری ارسال شده در 22 فروردین، ۱۳۹۲ دو تصویر از جنگنده چند منظوره سوخو-35بی-ام رو مشاهده کنید. نکته ی این تصاویر بحث جدایش جریان هست که از امتداد ریشه بال شروع شده و به دلیل شرایط جوی و احتمالا رطوبت کافی هوا، جریان به شکل قابل مشاهده ای در آمده: جدایش جریان به معنی اینه که دیگه جریان هوا از شکل سطح تبعیت نمیکنه و به جای عبور از روی سطح، از اون جدا میشه. البته در تصاویر بالا هنوز جدایش به طور کامل شروع نشده و جریان گردابه ای ناشی از خاصیت امتداد یافتگی ریشه بال مشاهده میشه. محور طولی: خطی که نوک هواپیما رو به دم اون وصل میکنه محور طولی نام داره(تعریف ساده) وتر بال: خطی که لبه جلویی(لبه حمله) مقطع بال(ایرفویل یا بالواره) رو به لبه عقبی(لبه فرار) وصل می کنه وتر نام داره زوایه حمله: به زاویه محور طولی هواپیما با خط افق زاویه حمله گفته میشه. معمولا هواپیماها برای پرواز بایستی چند درجه زاویه حمله مثبت(بالاتر از افق) بگیرند تا نیروی بالابرنده توسط بال تولید بشه. زاویه حمله یا زاویه وتر مقطع بال با افق. خطوط مشکی خطوط جریان هوا هستند. جدایش جریان: در حالت پرواز عادی هواپیما، جریان هوا از روی سطح عبور میکنه. اما با افزایش زاویه حمله(با فرض ثابت بودن سرعت)، کم کم جریان دیگه از شکل سطح جسم تبعیت نمیکنه و راه خودش رو میره. به این پدیده جدایش میگن که باعث کاهش نیرو بالابرنده(لیفت یا برآ) میشه. جدایش جریان از سطح در زوایه حمله زیاد از مقایسه دو تصویر بالا ممکنه ابهامی پیش بیاد که باید دقت کرد تصویر اول ساختگی هستند و قصدش توضیح جدایش نیست و تصویر دوم نمایش صحیحی از جدایش جریانه(Flow separation). البته شروع این پدیده به عوامل مختلفی بستگی داره که به جز زاویه حمله، شامل سرعت پرواز و شکل سطح هم هست. در ادامه چند تصویر دیگه از بروز جدایش جریان در پرواز واقعی رو مشاهده می کنید. به جریان گردابه ای که از امتداد ریشه بال بوجود میاد هم دقت بفرمایید. 8 نقل قول لینک به دیدگاه
EVF 5,465 اشتراک گذاری ارسال شده در 23 فروردین، ۱۳۹۲ درود بر شما گمان کنم عکس ها مربوط به لحظات شکسته شدن دیواره صوتی می باشد و به طور عملی اگر عکس های قسمت دوم درست باشد جت باید سقوط کند چون جدایش به نوک بال رسیده است. در تصویر آخرین بال کاملا صاف بوده و زاویه ی حمله ندارد که بخاهد جریان جدا شود... نکته ی دیگر هم این است که اصول طراحی جت به گونه ایست که جدایش در قسمتهای واپسین جت اتفاق بیفتد و یا اصلن اتفاق نیفتد! اما در این عکس جدایش رو از وسط جت میبینیم! تصاویر دارای ابهام هستند حداقل برای من. 7 نقل قول لینک به دیدگاه
saeedshayae 60 اشتراک گذاری ارسال شده در 31 تیر، ۱۳۹۲ اگه میشه اطلاعاتی در مورد جدایش جریان در یک سیال غیر نیوتنی هم بدین. به عنوان مثال اگر یک شرایط یکسان از لحاظ هندسه و عدد رینولدز جریان(مثلا جریان روی سیلندر با رینولدز 100) یکبار برای سیال نیوتنی و یکبار برای سیال غیر نیوتنی داشته باشیم در کدام یک جدایش جریان زودتر اتفاق می افتد؟؟ 4 نقل قول لینک به دیدگاه
Ali.Fatemi4 22,826 اشتراک گذاری ارسال شده در 31 تیر، ۱۳۹۲ اگه میشه اطلاعاتی در مورد جدایش جریان در یک سیال غیر نیوتنی هم بدین. به عنوان مثال اگر یک شرایط یکسان از لحاظ هندسه و عدد رینولدز جریان(مثلا جریان روی سیلندر با رینولدز 100) یکبار برای سیال نیوتنی و یکبار برای سیال غیر نیوتنی داشته باشیم در کدام یک جدایش جریان زودتر اتفاق می افتد؟؟ سیالات غیر نیوتونی سیستمشون تا حدودی فرق داره از اونجایی که ویسکوزیته اون ها فرق داره 3 نقل قول لینک به دیدگاه
Ali.Fatemi4 22,826 اشتراک گذاری ارسال شده در 31 تیر، ۱۳۹۲ اگه میشه اطلاعاتی در مورد جدایش جریان در یک سیال غیر نیوتنی هم بدین. به عنوان مثال اگر یک شرایط یکسان از لحاظ هندسه و عدد رینولدز جریان(مثلا جریان روی سیلندر با رینولدز 100) یکبار برای سیال نیوتنی و یکبار برای سیال غیر نیوتنی داشته باشیم در کدام یک جدایش جریان زودتر اتفاق می افتد؟؟ سیال غیر نیوتنی ویسکوزیته اش با تغییر نرخ کرنش اون تغییر میکنه که چندین نوع هست رئوپکتیک که ویسکوزیتش با افزایش مدت زمان اعمال تنش افزایش پیدا میکنه تیکسوتروپیک که ویسکوزیتش با افزایش مدت زمان اعمال تنش کاهش پیدا میکنه 3 نقل قول لینک به دیدگاه
Ali.Fatemi4 22,826 اشتراک گذاری ارسال شده در 31 تیر، ۱۳۹۲ اگه میشه اطلاعاتی در مورد جدایش جریان در یک سیال غیر نیوتنی هم بدین. به عنوان مثال اگر یک شرایط یکسان از لحاظ هندسه و عدد رینولدز جریان(مثلا جریان روی سیلندر با رینولدز 100) یکبار برای سیال نیوتنی و یکبار برای سیال غیر نیوتنی داشته باشیم در کدام یک جدایش جریان زودتر اتفاق می افتد؟؟ فلذا میتونه زودتر جدایش اتفاق بیفته و میتونه دیرتر بسته به نوع سیال همچنین محاسبات مربوط به اون از طریق عددی انجام میشه (مثل جریان های غیر خطی) 3 نقل قول لینک به دیدگاه
saeedshayae 60 اشتراک گذاری ارسال شده در 1 مرداد، ۱۳۹۲ شرط اولیه و اصلی یعنی شیب فشار معکوس در جدایش جریان برای سیالات غیر نیوتنی هم صادقه دیگه درسته؟ یه سوال دیگه کسی میدونه معنی اعداد formation lenght(lf)l و diffusion length(ld)l در بحث های مربوط به گردابه و جدایی جریان چی هست؟ 3 نقل قول لینک به دیدگاه
zakiyeh.sh 11 اشتراک گذاری ارسال شده در 27 آبان، ۱۳۹۳ درود بر شماگمان کنم عکس ها مربوط به لحظات شکسته شدن دیواره صوتی می باشد و به طور عملی اگر عکس های قسمت دوم درست باشد جت باید سقوط کند چون جدایش به نوک بال رسیده است. در تصویر آخرین بال کاملا صاف بوده و زاویه ی حمله ندارد که بخاهد جریان جدا شود... نکته ی دیگر هم این است که اصول طراحی جت به گونه ایست که جدایش در قسمتهای واپسین جت اتفاق بیفتد و یا اصلن اتفاق نیفتد! اما در این عکس جدایش رو از وسط جت میبینیم! تصاویر دارای ابهام هستند حداقل برای من. میشه یکم در مورد علت سقوطش بگی؟ نقل قول لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده
به گفتگو بپیوندید
هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .