رفتن به مطلب

آشنایی با پدیده جدایش جریان


ارسال های توصیه شده

دو تصویر از جنگنده چند منظوره سوخو-35بی-ام رو مشاهده کنید. نکته ی این تصاویر بحث جدایش جریان هست که از امتداد ریشه بال شروع شده و به دلیل شرایط جوی و احتمالا رطوبت کافی هوا، جریان به شکل قابل مشاهده ای در آمده:

 

 

1575114.jpg

 

 

1570109.jpg

 

 

 

جدایش جریان به معنی اینه که دیگه جریان هوا از شکل سطح تبعیت نمیکنه و به جای عبور از روی سطح، از اون جدا میشه.

 

البته در تصاویر بالا هنوز جدایش به طور کامل شروع نشده و جریان گردابه ای ناشی از خاصیت امتداد یافتگی ریشه بال مشاهده میشه.

 

 

 

محور طولی: خطی که نوک هواپیما رو به دم اون وصل میکنه محور طولی نام داره(تعریف ساده)

 

وتر بال: خطی که لبه جلویی(لبه حمله) مقطع بال(ایرفویل یا بالواره) رو به لبه عقبی(لبه فرار) وصل می کنه وتر نام داره

 

زوایه حمله: به زاویه محور طولی هواپیما با خط افق زاویه حمله گفته میشه. معمولا هواپیماها برای پرواز بایستی چند درجه زاویه حمله مثبت(بالاتر از افق) بگیرند تا نیروی بالابرنده توسط بال تولید بشه.

 

500px-Angle_of_attack.svg.png

 

زاویه حمله یا زاویه وتر مقطع بال با افق. خطوط مشکی خطوط جریان هوا هستند.

 

جدایش جریان: در حالت پرواز عادی هواپیما، جریان هوا از روی سطح عبور میکنه. اما با افزایش زاویه حمله(با فرض ثابت بودن سرعت)، کم کم جریان دیگه از شکل سطح جسم تبعیت نمیکنه و راه خودش رو میره. به این پدیده جدایش میگن که باعث کاهش نیرو بالابرنده(لیفت یا برآ) میشه.

 

Flow_separation.jpg

 

جدایش جریان از سطح در زوایه حمله زیاد

 

از مقایسه دو تصویر بالا ممکنه ابهامی پیش بیاد که باید دقت کرد تصویر اول ساختگی هستند و قصدش توضیح جدایش نیست و تصویر دوم نمایش صحیحی از جدایش جریانه(Flow separation).

 

البته شروع این پدیده به عوامل مختلفی بستگی داره که به جز زاویه حمله، شامل سرعت پرواز و شکل سطح هم هست.

 

در ادامه چند تصویر دیگه از بروز جدایش جریان در پرواز واقعی رو مشاهده می کنید. به جریان گردابه ای که از امتداد ریشه بال بوجود میاد هم دقت بفرمایید.

 

2018902.jpg

 

1980979.jpg

 

2000262.jpg

 

1985035.jpg

لینک به دیدگاه

درود بر شما

گمان کنم عکس ها مربوط به لحظات شکسته شدن دیواره صوتی می باشد و به طور عملی اگر عکس های قسمت دوم درست باشد جت باید سقوط کند چون جدایش به نوک بال رسیده است.

در تصویر آخرین بال کاملا صاف بوده و زاویه ی حمله ندارد که بخاهد جریان جدا شود...

نکته ی دیگر هم این است که اصول طراحی جت به گونه ایست که جدایش در قسمتهای واپسین جت اتفاق بیفتد و یا اصلن اتفاق نیفتد! اما در این عکس جدایش رو از وسط جت میبینیم!

تصاویر دارای ابهام هستند حداقل برای من.

:icon_gol:

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

اگه میشه اطلاعاتی در مورد جدایش جریان در یک سیال غیر نیوتنی هم بدین. به عنوان مثال اگر یک شرایط یکسان از لحاظ هندسه و عدد رینولدز جریان(مثلا جریان روی سیلندر با رینولدز 100) یکبار برای سیال نیوتنی و یکبار برای سیال غیر نیوتنی داشته باشیم در کدام یک جدایش جریان زودتر اتفاق می افتد؟؟

لینک به دیدگاه
اگه میشه اطلاعاتی در مورد جدایش جریان در یک سیال غیر نیوتنی هم بدین. به عنوان مثال اگر یک شرایط یکسان از لحاظ هندسه و عدد رینولدز جریان(مثلا جریان روی سیلندر با رینولدز 100) یکبار برای سیال نیوتنی و یکبار برای سیال غیر نیوتنی داشته باشیم در کدام یک جدایش جریان زودتر اتفاق می افتد؟؟

سیالات غیر نیوتونی سیستمشون تا حدودی فرق داره

از اونجایی که ویسکوزیته اون ها فرق داره:ws37:

لینک به دیدگاه
اگه میشه اطلاعاتی در مورد جدایش جریان در یک سیال غیر نیوتنی هم بدین. به عنوان مثال اگر یک شرایط یکسان از لحاظ هندسه و عدد رینولدز جریان(مثلا جریان روی سیلندر با رینولدز 100) یکبار برای سیال نیوتنی و یکبار برای سیال غیر نیوتنی داشته باشیم در کدام یک جدایش جریان زودتر اتفاق می افتد؟؟

سیال غیر نیوتنی ویسکوزیته اش با تغییر نرخ کرنش اون تغییر میکنه

که چندین نوع هست

رئوپکتیک که ویسکوزیتش با افزایش مدت زمان اعمال تنش افزایش پیدا میکنه

تیکسوتروپیک که ویسکوزیتش با افزایش مدت زمان اعمال تنش کاهش پیدا میکنه

لینک به دیدگاه
اگه میشه اطلاعاتی در مورد جدایش جریان در یک سیال غیر نیوتنی هم بدین. به عنوان مثال اگر یک شرایط یکسان از لحاظ هندسه و عدد رینولدز جریان(مثلا جریان روی سیلندر با رینولدز 100) یکبار برای سیال نیوتنی و یکبار برای سیال غیر نیوتنی داشته باشیم در کدام یک جدایش جریان زودتر اتفاق می افتد؟؟

 

فلذا میتونه زودتر جدایش اتفاق بیفته و میتونه دیرتر

بسته به نوع سیال

همچنین محاسبات مربوط به اون از طریق عددی انجام میشه

(مثل جریان های غیر خطی)

لینک به دیدگاه

شرط اولیه و اصلی یعنی شیب فشار معکوس در جدایش جریان برای سیالات غیر نیوتنی هم صادقه دیگه درسته؟

یه سوال دیگه کسی میدونه معنی اعداد formation lenght(lf)l و diffusion length(ld)l در بحث های مربوط به گردابه و جدایی جریان چی هست؟

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...
درود بر شما

گمان کنم عکس ها مربوط به لحظات شکسته شدن دیواره صوتی می باشد و به طور عملی اگر عکس های قسمت دوم درست باشد جت باید سقوط کند چون جدایش به نوک بال رسیده است.

در تصویر آخرین بال کاملا صاف بوده و زاویه ی حمله ندارد که بخاهد جریان جدا شود...

نکته ی دیگر هم این است که اصول طراحی جت به گونه ایست که جدایش در قسمتهای واپسین جت اتفاق بیفتد و یا اصلن اتفاق نیفتد! اما در این عکس جدایش رو از وسط جت میبینیم!

تصاویر دارای ابهام هستند حداقل برای من.

:icon_gol:

میشه یکم در مورد علت سقوطش بگی؟

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...