رفتن به مطلب

انواع دریچه های توزیع هوا


ali.ghashange13

ارسال های توصیه شده

دریچه های توزیع هوا:

جهت توزیع بهترهوا در اتاق یا فضای مورد تهویه، از دریچه ی توزیع استفاده می شود.چون سرعت در دریچه ی ورود هوا به اتاق کمتر از سرعت هوا در کانال است، سطح دریچه از سطح مقطع کانال بزرگتر می باشد.اتصال دریچه به کانال باید بتدریج و با زاویه ی 15 درجه گسترش پیدا کند، چرا که در غیر این صورت سرعت در وسط دریچه از حد مجاز فراتر رفته برای ساکنین ایجا ناراحتی می کند.

انواع دریچه های توزیع هوا عبارتند از:

 

  1. دریچه های دیواری:این دریچه ها بر سه نوع اند:

الف:دریچه با تیغه های ثابت

ب:دریچه با تیغه های متحرک

ج:ایجکتور

 

  1. دریچه ها سقفی

الف: نوع بشقابی

ب:نوع دیفیوزری

دریچه های دیواری:

دریچه با تیغه های ثابت:

این دریچه ها عمدتا برای تخلیه ی یا برگشت هوای اتاق به کار می رود و محل نصب ان روی در یا دیوار مشرف به راهرو و نزدیک کف اتاق(حدود 4 تا 12 اینچ بالای کف)می باشد.

دریچه با تیغه های متحرک:

این دریچه ممکن است دارای یک سری تیغه های افقی یا عمودی و یا دو سری تیغه های افقی یا عمودی باشد که در جهات مختلف قابل تنظیم اند.این تیغه ها مانند دمپر عمل می نمایند و می توان توسط ان ها دبی، جهت جریان و فشار استاتیک هوای خروجی از دریچه را تنظیم نمود.تنظیم تیغه ها بوسیله ی دست یا اچار مخصوص انجام می گیرد.

ایجکتور:

نوعی دریچه که هوا را با فشار زیاد بیرون می دهدوعمدتا برای عمور صنعتی و مواردیکه عمل سرمایش متوجه نقطه ی بخصوصی باشد، بکار می رود.

دریچه های سقفی:

این دریچه ها که گاهی چراغ اتاق را هم در ان ها جاسازی می کنند بر دو نوع بشقابی و دیفیوزری می باشد

بشقابی:

ساختمان بسیار ساده ای دارد و تشکیل شده از یک صفحه ی شبیه بشقاب که در زیر دهانه ورودی هوا نصب می شود. قطر این صفحه باید به اندازه ای باشد که دهانه ی ورودی هوا از نظر پنهان کنند و همچنین فاصله ان از سقف باید قابل تنظیم باشد.گاهی ممکن است سوراخ هایی در این صفحه تعبیه شوند تا هوا قادر باشد به طور عمودی نیز به سمت پایین جریان یابد.مزیت این نوع دریچه ها، ارزانی قیمت ان ها و پنهان کردن دهانه ی ورودی هواست، ولی نحوه ی توزیع هوا توسط ان ها چندان مطلوب نیست.

دیفیوزری:

این نوع دریچه ی سقفی که بر نوع بشقابی برتری دارد، دارای ساختمان پیچیده تری است و به هوا اجازه می دهد تحت زاویه مناسبی در تمام فضای اتاق پخش شود.پره های این دریچه را می توان مانند دمپر توسط توسط یک کلید یا اچار مخصوص باز و بسته نمود از این طریق دبی فشار استاتیک هوا را تنظیم کرد.ضمنا چراغ روشنایی را نیز می توان داخل ان جاسازی نمود.این دریچه ها به صورت گرد یا چهار گوش ساخته می شوند.

لینک به دیدگاه

:95:محل نصب دریچه های ورودی هوا(دریچه ی دیواری):

در صورتیکه سقف دارای مانع مزاحم نباشد، نصب دریچه های ورودی دیواری در ارتفاع هرچه بالاتر و نزدیکتر به سقف مرجع است. در اینجا بهتر است فاصله ی ضلع بالایی دریچه تا سقف کمتر از دو برابر ضلع کوچکتر دریچه نباشد.اگر سقف دارای مانع مزاحم باشد، باید دریچه را انقدر پایین اورد تا هوای خروجی از ان بدون برخورد با مانع، جریان یابد.نصب دریچه ی ورودی نزدیک کف برای گرمایش مناسب است ولی برای سرمایش چنین نیست، مگر اینکه زاویه ی تیغه ها طوری تنظیم شود که هوا به سمت بالا وزش کند تا باعث ناراحتی ساکنان نگردد.ولی در هر حال بهتر است از نصب دریچه ی ورودی نزدیک کف خودداری شود.نصب دریچه ی هوا در کنار پنجره بر تمامی محل های نصب برتری دارد چرا که مانع کوران هوا در پاین پنجره ، بخصوص در فصل زمستان می شود.در این حالت بایستی هوا تحت زاویه 15 تا 20 درجه نسبت به حالت عمودی، به طرف اتاق جریان یابد

لینک به دیدگاه

:95:محل نصب دریچه های ورودی هوا (دریچه های سقفی):

تجربه نشان داده است که به کار بردن دریچه های سقفی از دریچه های دیواری اسانتر است.برای نصب سقف را به تعدادی مربع تقسیم می شود ودر مرکز هر مربع یک دریجه ی سقفی قرار گرفته است.اگر تعیین محل نصب دریچه های ورودی هوا اصولی انجام شود، مشکلات توزیع هوا به حداقل ممکن کاهش خواهند یافت.

لینک به دیدگاه
:95:محل نصب دریچه های ورودی هوا (دریچه های سقفی): تجربه نشان داده است که به کار بردن دریچه های سقفی از دریچه های دیواری اسانتر است.برای نصب سقف را به تعدادی مربع تقسیم می شود ودر مرکز هر مربع یک دریجه ی سقفی قرار گرفته است.اگر تعیین محل نصب دریچه های ورودی هوا اصولی انجام شود، مشکلات توزیع هوا به حداقل ممکن کاهش خواهند یافت.
اصولا جانماي و تعداد هر دريچه بسته به cfm داره - باتوجه به مقدار هوادهي اون به كاتالوگ مربوطه مراجعه كرده در كل انتخاب تعداد دريچه بيشتر براساس كاتالوگ مي باشد ، باتوجه هواي كه از دريچه مربوطه مياد و با توجه به اينكه منطقه مرده ا ي بوجود نياد در طراحي ميايم تعداد دريچه رو انتخاب ميكنيم - راه حلي كه در اجرا ديده ميشه و زياد هم شايد جالب نباشه اينه كه مياند اكس تا اكس دريچه 2 متر لحاظ ميكنند و باتوجه به اين اصل تعدادي دريچه رو انتخاب ميكنند ، نكته مهمي كه وجود داره قرار نيست هر پروژه اي كه ديديد داره اجرا ميشه يا توي شركت مهندسين مشاور داره طراحي ميشه حتما درسته ، نه برعكس ، استانداردي بالاتر از طراحي بيمارستان وجود داشته باشه ولي توي 10 تا بيمارستاني كه طراحي و اجرا ميشه بالغ بر 9 تاي اونا ي مشكلي از نظر طراحي دارند ، باقي پروژه هاي كه داره طراحي و اجرا ميشه ديگه كنار .......

توي همين تهران بيمارستاني رو ديدم كه توي اتاق عمل اومدن از كولر ابي ، يا اسپليت استفاده كردند

توي بخش هاي كه گردش هوا مجاز نيست اومدن فن كويل طراحي كردن ، اصولا طبق استاندارد اشري فقط توي اتاق ها ي بيمار ميشه از فن كويل استفاده كرد اون حتما در كنار هواساز

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...