رفتن به مطلب

معمای قطع شدن وایبر و مسنجرها در ایران


ارسال های توصیه شده

25 فروردين 1392 - روزنامه هفت صبح: مدتی است دسترسی کاربران اینترنتی به برنامه محبوبی مانند وایبر، اووو، اسکایپ و ... قطع شده و کاربران بی شمار این برنامه ها از دلایل این اتفاق بی خبر هستند.

 

 

نکته جالب اینجاست که محدودیت دسترسی به این سرویس ها در همه شرکت های عرضه کننده خدمات اینترنتی یکسان نیست. مثلا ممکن است کسی که از سرویس پارس آنلاین استفاده می کند امکان دسترسی به سرویس وایبر را نداشته باشد؛ ولی کاربران اینترنت مخابرات بدون هیچ مشکلی از تمامی این برنامه ها استفاده می کنند.

 

 

 

 

 

 

فرضیه اولی که بین کاربران مطرح شده بود این است که برخی شرکت های خصوصی به صورت خودجوش دسترسی کاربران خود به این دست از برنامه ها را قطع کرده اند تا شاید جایگاه خود را در رنکینگ های دولتی بالا ببرند واز امکانات و موقعیت های بیشتری استفاده کنند.

 

 

برخی شرکت های خصوصی ارائه دهنده اینترنت پرسرعت اما در گفت و گو با هفت صبح این فرضیه را رد می کنند و ادعا می کنند شرکت مخابرات پورت های دسترسی کاربران به این نوع برنامه ها برای شرکت های خصوصی را بسته و در عوض پورت های خود را باز گذاشته تا کاربران این isp ها به سمت اینترنت پرسرعت مخابرات روی بیاورند.

 

 

ادعایی که مسئولان شرکت مخابرات در گفت و گو با خبرنگار ما آن را رد می کنند و شرکت زیرساخت را متولی این امر می دانند. همه این اتفاق ها درحالی است که وزیر ارتباطات بار دیگر وعده داد که «با افزایش پهنای باند و ظرفیت داخلی، در سال 92 قطعی اینترنت نخواهیم داشت. محمدحسن نامی گفته: «قصد داریم با استفاده از بستر فیبر نوری و عبور یک خط بین المللی اینترنت از کشور پهنای باند را افزایش دهیم تاظ رفیت داخلی و سرعت اینترنت افزایش یابد.»

 

 

مسئولان وزارت ارتباطات قبلا هم از این جنس قول ها به مردم داده بودند. در عین حال چندین بار اینترنت کشور دچار قطعی و اختلال شد. در مقاطعی هم دسترسی به برخی سایت ها مثل گوگل، سرویس جیمیل و یاهو قطع شد.

 

 

جدیدترین مشکل کاربران اینترنت داخل کشور هم قطع شدن دسترسی به ابزارهایی مثل وایبر، اوو، اسکایپ و ... است. در پرونده امروز در گفت و گو با مسئولان مخابرات، زیرساخت و شرکت های مختلف دنبال یافتن پاسخی برای این اختلا ل جدید و عجیب در سرویس های اینترنت هستیم.

لینک به دیدگاه

مخابرات؛ به ما ارتباطی ندارد

 

 

چه اتفاقی افتاده که دسترسی کاربران شرکت های خصوصی به برنامه های پرطرفدار قطع شده اما کاربران شرکت مخابرات همچنان از آنها می توانند استفاده کنند. آیا پای شرکت مخابرات در میان است؟ در همین رابطه داود زارعیان مدیرکل روابط عمومی مخابرات استان تهران پاسخ می دهد: «ارتباط ما با pap ها ارتباط فنی و محتوایی نیست و در حد اجاره جا و فضا، سیم مسی و ... است. ما با محتوا و حجم ارائه شده به این شرکت ها کاری نداریم. این شرکت ها پهنای باند خود را از شرکت زیرساخت دریافت می کنند. بسته شدن پورت ها و *****ینگ به عهده سازمان های نظارتی و خارج از حوزه مخابرات است.»

 

 

در همین رابطه محمدرضا بیدخام، معاون بازاریابی مدیرعامل شرکت مخابرات استان تهران اینگونه پاسخ ما را می دهد: «pap ها از ما اینترنت نمی گیرند و اینترنت آنها از جانب شرکت زیر ساخت تامین می شود.»

 

 

از این مقام مسئول شرکت مخابرات می پرسیم آیا این امکان وجود ندارد که شرکت مخابرات با شرکت زیرساخت مذاکره کرده باشد تا پورت های کاربران آنان باز باشد؟ بید خام چنین موضوعی را به شدت رد می کند: «اصلا اصلا چنین چیزی حقیقت ندارد.»

 

 

 

 

زیرساخت: ما خدمات نمی دهیم!

 

 

پس از آنکه دومینوی پیچیده ماجرا به شرکت زیرساخت رسید و توپ در زمین آنها افتاد با مسئولان این سازمان صحبت کردیم. در همین رابطه محمدعلی آخوندزاده، مسئول ارتباط با رسانه های شرکت زیرساخت به هفت صبح می گوید: «شرکت زیرساخت به pap ها خدمات نمی دهند و آنها از جاهای دیگری اینترنت خود را دریافت می کنند و ما مسئول چنین اتفاقی نیستیم.»

 

 

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که پس از این شرکت های خصوصی اینترنت خود را از کجا دریافت می کنند، می گوید باید آن را از مدیرکل روابط عمومی شرکت زیرساخت بپرسیم.

 

 

دفتر آقای «مهدی خدایی» مدیرکل روابط عمومی شرکت زیرساخت هم از پاسخ سر باز زدند و ما را به کارشناسان شرکت زیرساخت ارجاع دادند. ارتباط با کارشناسان شرکت زیرساخت هم میسر نشد و تمامی سوال هایی بی پاسخ ماند.

 

 

سازمان تنظیم مقررات: بررسی می کنیم

 

 

در همین رابطه حسن رضوانی «معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات» به هفت صبح می گوید: «اتفاقا شرکت مخابرات به ما اعتراض دارد که عکس این ماجرا در شهرستان ها اتفاق افتاده و کاربران شرکت های خصوصی می توانند از این برنامه ها استفاده کنند اما کاربران این شرکت نمی توانند به آنها دسترسی پیدا کنند. در رابطه با این موضوع فعلا نمی توانم اظهارنظر کنم و باید آن را مورد بررسی بیشتر قرار دهیم.»

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...