رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

با سیلام

خب در خدمتتون هستیم با یک طرح جدید از طوفان فکری

بله طوفان فکری طرحی که چند وقتیه در حال اجراست و تونسته بازخورد خوبی رو در زمینه های مختلف دریافت کنه:w02:

816lnb7lz9s4l4ysh5w.jpg

 

 

طوفان فکری یا ( یورش فکری )به انگلیسی: (Brainstorming) یک روش برای برانگیختن خلاقیت در یک گروه‌است که برای تولید تعداد زیادی ایده در مورد یک مسأله به کار می‌رود.

 

قرار بر این هست که در کنار طوفان فکری عمومی بخشی برای اختصاص دادن به موضوعات تخصصی تالار های مختلف داشته باشیم که در این زمینه هیچ محدودیتی هم وجود نداره مکانیک ,معدن ,گرافیک ,برق و خیلی رشته های تخصصی دیگر

 

ایده هایی که میتونه نگرش خیلیامون رو به موضوعات مختلف تغییر بده

 

موضوع اولین طوفان تخصصی فکری علل خوردگی فلزات و راهکار های جلوگیری از اونه

 

u6mye11rymaapt69dhpl.jpg

 

موضوع ارتباط بسیار زیادی با بچه های تالار مکانیک و متالوژی و شیمی داره البته هر کسی میتونه توی این طوفان نظرش رو بیان کنه

پیشنهاد خیلی از شما بوده که روی این موضوع صحبت کنیم

این رو همینجا بگم که همه می تونن در بهتر برگزار شدن طوفان فکری ما رو یاری کنن

 

موضوعاتی که مرتبط با رشته ی تخصصی خودتونه با ما درمیون بذارید تا با همفکری همدیگه اون ها رو بررسی کنیم .....

 

از بين رفتن فلزات بواسطه فعل وانفعالات شيمايي والكتروشيميايي خوردگي ناميده مي شود كه ساليانه خسارات مالي چشم گيري را برای صنایع مختلف به بار میاره

 

خوردگی یک پدیده ی خود به خودی است، یعنی از لحاظ ترمودینامیکی در جهتی پیش می‌رود که به حالت پایدار برسد. به عنوان مثال اگر آهن را در اتمسفر هوا قرار دهیم، زنگ می زند (زنگ زدن «Rusting» واژه است که فقط در مورد اکسید شدن آهن وآلیاژهای آهنی در هوای خشک یا مرطوب به کار می رود که محصول خوردگی از جنس هیدرات فریک یا اکسید فریک است) که نوعی خوردگی است که ضمناً پدیده ای خود به خودی هم است.

همه مردم در زندگی روزمره خود، از بدو پیدایش فلز با مسئله ی خوردگی روبرو هستند، مشکلاتی مانند: خوردگی لوله های آب، خوردگی بدنه ی اتومبیل در هوای مرطوب، خوردگی بدنه ی کشتی ها، خوردگی شوفاژها با جریان آب گرم و ...که موجب ایجاد ظاهری نامناسب (مثل خوردگی رنگ خودرو)، تحمیل مخارج سنگینِ تعمیرات و نگهداری از وسایل، ورشکست شدن کارخانه ها، آلوده شدن محصولات و... می شود.

 

موضوع اینه که به نظر شما علل خوردگی و راه ها پیشنهادیتون برا جلوگیری از این اتفاق در صنعت ٰمحیط کاریمون و جایی که شما سابقش رو داشتید چی هست؟

مار و یاری کنید با نظرات خویش..........

 

:icon_gol:

لینک به دیدگاه

درود موضوع خوبیه و خیلی از کارخونه های ساخت قطعات خودرو درگیر همین موضوع هستن و وقت زیادی صرف میشه براش.

 

اولین گام جریمه کردن اوپراتوری باشه که باعثش بود. مثلا نزاشتن سر جعبه قطعات

بعضی از کارخانه ها قسمت بسته بندیشون جای دیگه است یه شهری دیگه است و بعضا در زمان انتقال قطعات آماده تا سالن بسته بندی ممکنه بارون بزنه و..زنگ بزنه قطعات. اخیرا هم شاهدش بودم.

لینک به دیدگاه

موضوع جالبی هست و خیلی تخصصی و کاربردی هست، میشه گفت یه دنیایه برای خودش

 

همان طور که علی مک عزیز گفتن حمل نقل خیلی تاثیر داره مخصوصا برای قطعاتی که خود بخود وقتی روی هم قرار میگیرند با حرکت روی هم این واکنش شیمیای مخصوصا در شرایطی که رطوبت و دما هم مناسب باشه رود تر انجام میشه در برخی قطعات میشه با کشیدن یک لایه نازک از پلاستیک روی ورقه ها و قطعات از این مورد جلوگیری کرد.

 

قبل از این که به این مرحله برسیم استفاده از عایق کاری خوب قطعات نیز نباید نادیده گرفته بشه که این مورد هم به تنهایی جواب گو نیست باید در همه مراحل ساخت قطعات این اقدامات صورت بگیره

 

برای نمونه یه مثال می زنم

 

یه قطعه داریم که باید با جوش کاری بهم متصل بشه اگه در جوشکاری دقت نشه و در محل جوشکاری سوراخ یا حفره ای باقی بمونه حتی اگه این قطعه عایق کاری هم شده باشه وقتی در معرض آب و هوای مرطوب قرار بگیره بعد از مدتی درست از همون نقطه دچار زنگ زده گی و خوردگی میشه و این به مرور اگه دقت و جلوگیری نشه بیشتر هم میشه.

 

پس می توان گفت که درز گیری در قطعات فلزی از مرحله ساخت تا استفاده یکی از مهمترین مواردی هست که باید در نظر گرفت.

 

البته انتخاب جنس قطعات با توجه به محل و آب و هوای محیط استفاده نیز خیلی می تونه در جلو گیری از این مورد کمک بکنه، نباید جوری باشه که هرچی به ذهنمون رسید در هر جایی استفاده کنیم.

 

یه چیزی هم به ذهنم رسید که می توان با چرب کردن سطح قطعات یا همون روغن کاری از نفوذ آب و رطوبت در آنها جلوگیری کرده و تا حدودی با خوردگی مقابله نمود.

لینک به دیدگاه

سلام

موضوع خوب و همچنین کاربردی هستش

خوردگی علل مختلفی داره و بعضی از عوامل هم میتونه تو خوردگی فلزات نقش موثری داشته باشه و عمل خووردگی رو تسریع ببخشه

درجه حرارت , اختلاف پتانسيل ,عمليات حرارتي ,شرايط سطحي, سرعت, تشعشع ,ناخالص محيطي, زمان, تنش, فشار ,خواص فلزي که میشه روشون بحث کرد

عمل خوردگی تو پمپ ها زیاد اتفاق میفته که واسه جلوگیری از این خوردگی کارهای زیادی انجام میدن تا از هزینه های گزاف بعدی جلوگیری بشه

لینک به دیدگاه

درود!

در دروسی که ما خوندیم خوردگی رو بصورت جزئی گفتند بهمون،

شایع ترینش که میدونم خوردگی اسیدی لوله های اکونومایزر در بویلرها و بخصوص بویلرهای بازیاب (در زمان استفاده از گازوئیل در واحد گاز و بایپس نکردن محصولات احتراق از روی اکونومایزر) هستش،

خوردگی بعدی، خوردگی صفحات ژانگستروم (پیشگرم کن ثانویه هوا در بویلر) هست که بعلت نوسانات دما رخ میده،

لوله های واتروال و سوپرهیترهای بویلر که مهد خوردگیه، شدید ترین خوردگی بویلر (بنا به اظهار اساتیدمون) خوردگی واتروال و سوپرهیتر ها هستن، بخاطر دمای بالایی که در کوره هست عموما دچار خزش میشن، البته اگر جنس مرغوب که در مقابل خزش مقاوم هست استفاده بشه این اتفاق کمتر میفته اما متاسفانه در ایران رعایت نمیشه زیاد، وقتی هم که لوله ای از واتروال یا سوپرهیتر سوراخ یا خورده بشه کل لوله بریده میشه و یک لوله جدید جوش داده میشه،

بخاطر شرایط سخت کاری برای جوشکار (این رو خودم دیدم، بخاطر فشاری که دیسپاچینگ میاره، اجازه نمیدن واحد زیاد بخوابه و تا بویلر خاموش میشه و دماش یک مقدار افت میکنه، جوشکار یه پتوی خیس میپیچه دور خودش میره داخل بویلر تا جوش بده لوله جدید رو) وجود داره و عدم رعایت ضخامت لوله ها عموما نتیجه جوش ها رضایت بخش نیست و بعد از مدتی از همون محل جوش جریان نشت میکنه و خود جریان نشتی (که بخاطر فشار بالا شبیه جت عمل میکنه) باعث خوردگی بقیه لوله ها میشه...

کلا خوردگی در نیروگاه بیداد میکنه! این ترم درسی شیمی نیروگاه رو دارم که اتفاقا در مورد خوردگی هم بحث میکنه استادش،

اگر بازم اطلاعی کسب کردم حتما مینویسم. :w16:

لینک به دیدگاه

سلام

خیلی موضوع خوبیه

نظرات دوستان رو خوندم

ما تو رشتمون اصلا واردش نشدیم

اما دو تا سوال به ذهنم اومد:

اول اینکه الان مشکل کجاس که نمیشه از خوردگی جلوگیری کرد؟هزینه موادی که باید استفاده بشه برای جلوگیری از خوردگی؟مشکل هزینه هستش یا کمیاب بودن مواد استفاده شده؟

دوم اینکه واقعا نمیشه از فلزاتی که دچار خوردگی شدن در جای دیگه به یه صورت دیگه استفاده کرد؟مثلا پودرش کرد اون فلز رو و جایی به کار برد؟

:ws52:

لینک به دیدگاه

سلام به همگی.

 

موضوع جالبیه.من دوره کارآموزی واحد خوردگی نفت بودم.

 

بهترین راه جلوگیری از خوردگی استفاده از سیستم آندی فعاله که در ایران فقط به صورت تئوری مطرح شده اما در عمل.....

 

در حال حاضر برای خوردگی لوله ها از پلایمر استفاده میکنن که برای چندین سال در برابر خوردگی مقاومه.

لینک به دیدگاه
سلام

خیلی موضوع خوبیه

نظرات دوستان رو خوندم

ما تو رشتمون اصلا واردش نشدیم

اما دو تا سوال به ذهنم اومد:

اول اینکه الان مشکل کجاس که نمیشه از خوردگی جلوگیری کرد؟هزینه موادی که باید استفاده بشه برای جلوگیری از خوردگی؟مشکل هزینه هستش یا کمیاب بودن مواد استفاده شده؟

دوم اینکه واقعا نمیشه از فلزاتی که دچار خوردگی شدن در جای دیگه به یه صورت دیگه استفاده کرد؟مثلا پودرش کرد اون فلز رو و جایی به کار برد؟

:ws52:

 

 

از خوردگی فلزات می توانیم جلوگیری کنیم اما مشکل اساسی که وجود داره هزینه زیاد هستش

و در مورد سوال دومی که پرسیدین میشه گفت که امکانش هست ولی این مورد بیشتر در رابطه با

بتن ها استفاده میشه مثل جدولهای کنار خیابان که هرچند سال عوض میکنن می توانیم از جدولهای فرسوده

به عنوان پودر در قالبگیری استفاده کنیم که البت این روش در ایران چندان کاربرد نداره :icon_redface:بیشتر در کشورهای پیشرفته صورت میگیره...:ws37:

 

:a030:

لینک به دیدگاه

درود

اولین موضوع در بحث خوردگی و چلوگیری از خوردگی انتخاب مواد هست

خیلی از مواردی که ما بحث خوردگی در آن مواجه هستیم با انتخاب مواد درست قابل پیشگیری هست.اما متاسفانه رانت موجود در میان تولید کننده ها و یا محدودیت های تولیدی و یا ... باعث عدم توجه کافی به این مساله هست.

اما در مواردی که ما مجبور به استفاده از یک ماده ی خاص هستیم باید به دنبال روش هایی بود که یا خوردگی را متوقف کند یا به تاخیر بیاندازد.

در بحث خوردگی بازدید فنی هم خیلی موثر است.بازدید های دوره ای و بر اساس پیش بینی های محیطی میتواند از خسارات هنگفت جلوگیری کند که به این امر نیز توجه کافی نمی شود.

در کل مباحث خوردگی در عین اینکه مباحث مطرحی هستند اما جزو آن دسته از مباحثی هستند که راه کار های فراوانی نیز برایش وجود دارد.انتخاب راهکار درست می تواند از اعمال هزینه های اضافی جلوگیری کند .

لذا :

1-انتخاب متریال

2-بازدید های منظم

3-اتخاذ راهکاری مناسب از میان راهکار های موجود

لینک به دیدگاه

سپاس فراوان از ایده ها ی دوستان تا به اینجای طوفان:ws3:

هدف از طوفان ذهنی استفاه از خلاقیت نظردهندگانه , با هم موتور خلاقیت رو روشن کنیم و ایده هایی که حتی به نظر خنده دارن اشتراک بگذاریم شاید برای همیشه مشکل خوردگی فلزات رو حل کردیم :icon_gol:

لینک به دیدگاه
از خوردگی فلزات می توانیم جلوگیری کنیم اما مشکل اساسی که وجود داره هزینه زیاد هستش

و در مورد سوال دومی که پرسیدین میشه گفت که امکانش هست ولی این مورد بیشتر در رابطه با

بتن ها استفاده میشه مثل جدولهای کنار خیابان که هرچند سال عوض میکنن می توانیم از جدولهای فرسوده

به عنوان پودر در قالبگیری استفاده کنیم که البت این روش در ایران چندان کاربرد نداره :icon_redface:بیشتر در کشورهای پیشرفته صورت میگیره...:ws37:

 

:a030:

 

حالا که مشکل هزینس، پس یا باید روش هایی که الان استفاده میشه رو اصلاح و به سمت کمتر کردن هزینه هدایت کنیم یا کلا یه روش جدید ارائه بدیم

کسی از دوستان از روش های جلوگیری از خوردگی اطلاعی داره؟چند خط توضیح بده لطفا:icon_gol:

لینک به دیدگاه

خب موضوع بسیار جالبی که جا داره از مریم عزیز بخاطر تایپیکش تشکر کنم:icon_gol:

 

برای جلوگیری از خوردگی آهن روشهای مخلفی در صنعت هست که به نظر من فعلاً خیلی محدوده و باید مطالعات زیادی انجام بشه تا دقیقاً بتونن با مبحث خوردگی مقابل به مثل کنن.....

 

ولی یکی از روش ها رایج ایجاد یه لایه رنگ بر روی سطوح برخی از فلزات است

 

روش دیگه پوشش های فسفاتی و کروماتی که از نو پوشش ها تبدیلی می باشد و باید با نوعی محلول ادغام بشن (چون خودشون جزء نامحلولها می باشند)محلولهای مانند اسیدسلفوریک و غیره....در بعضی مواقع می تونیم از فسفات و کرومات بعنوان آستر(در روی سوح فلزات) نیز استفاده کنیم

 

روش بعدی پوشش های اکسید فلزات است در بعضی مواقع اکسید خود فلز بر روی فلز از خوردگی جلوگیری می کنه مثال آلومینیوم که تحت عوامل کنترل شده لایه ای از اکسید آلومینیوم رو روی آلومینیوم نشاند از اونجای که اکسید آلومینیوم رنگ خوبی داره به فلز به خوبی می چسبه و باعث میشه اتمسفر نتونه به فلز اثری بذاره و مقاومت خوبی در مقابل خوردگی داشته باشه همچنین اکسید آلومینیوم رنگ پذیره و می تونیم با روش الکترلیر و غوطه ور کردن آن قطعه رو رنگ کنیم از اونجای که اکسید آلومینیوم دارای تخلخل و حفره های شش وجهی هست که با الکترو لیز رنگ تو این حفره ها قرار میگیره.همچنین با الکترولیز آهن رو نیز می تونیم به اکسید آهن(آهن سیاه رنگ)البته بصورت کنترل شده تبدیل میکنیم که مقاوم در برابر خوردگی می باشد که در اصطلاح صنعتی به این فرآیند سیاه کاری آهن یا فولاد می گویند که در قطعات یدکی ماشین دیده می شه.

 

روش دیگه پوشش های گالوانیزه می باشد که آهن یا فولاد رو با روی پوشش می دهند.گالوانیزه کردن قطعات در بخش صنعت اکثراً با دو روش صورت میگیره که یکی از روشها غوطه ور کردن فلزات در حوض مذاب روی که بهش حمام مذاب هم میگن روش دیگش هم آبکاری با برق هست که در صنعت ساخت لوله های آب و تاسیسات ساختمان استفاده از فلزاتی که گالوانیزه شدن رایجه...

 

روش دیگه پوشش های قلع می باشد

 

قلع از فلزاتیه که ذاتا براحتی اکسید می‌‌شه و از طریق ایجاد اکسید در مقابل اتمسفر مقاوم می‌‌شه و در محیطهای بسیار خورنده مثل اسیدها و نمکها و ... بخوبی پایداری می‌‌کنه. به همین دلیل در موارد حساس که خوردگی قابل کنترل نیست، از قطعات قلع یا پوششهای قلع استفاده می‌‌کنیم. در صنعت در کنسروسازی زیاد مصرف داره که بر روی ظروف آهنی این پوشش ها رو قرار می دهند.

 

 

روش دیگه پوشش های کادمیم می باشد.

 

این پوششها بر روی فولاد از طریق آبگیری انجام می‌‌گیره. معمولا پیچ و مهره‌های فولادی با این فلز ، روکش داده می‌‌شوند. روکش کادمیم مخافظ خوبی برای کالاهای آهنی و فولادی در برابر زنگ زدگی و فسادتدریجی در اثر هوا می باشند. روکش کادمیم بیشتر قسمت های اساسی هواپیماها و کشتی ها و کالاهایی که در آب و هوای گرمسیری مصرف دارد، به کار میره. پوشش های کادمیم مخصوصا در محیط های طبیعی بسیار موثر واقع می شه. مقاومت این پوشش ها در مقابل فساد تدریجی در مناطق روستایی بیشتر از مناطق صنعتیه........

 

 

:icon_gol:

لینک به دیدگاه

سلام به همگی نواندیشانی ها

بحث بسیار خوبی مطرح شده و دوستان ازجمله آقا جاوید که پیامشون را به طور کامل خوندم مطالب خوبی گذاشتند و اشاره کردند

تنها راه جلوگیری از خوردگی فلزات فرآیند پوشش دهی هست که همانطور که میدونید بسیار گسترده هست

من سال قبل یه پروژه بهبود خط بهم داده شد که خط رنگکاری الکترواستاتیک بود دریه کارخانه تولید اجاق گاز

همانطور که میدونید سیستم رنگپاشی الکترواستاتیک از رنگهای پودری بهره می بره

تازه ازاینجا حرفم شروع میشه

علاوه بر پوششهایی که به وسیله فلزات دیگر میتونه انجام بگیره بوسیله رنگ هم میشه

رنگها همه از موادی به نام رزین تشکیل شده است

رزین ها یا پلیمرهای طبیعی :

منابع طبیعی رزین ها، حیوانات، گیاهان و مواد معدنی می باشد. این پلیمرها به سادگی شکل پذیر بوده لیکن دوام کمی دارند. رزین های رایج عبارتند از روزین، آسفالت، تار، کمربا، سندروس، لیگنپین، لاک شیشه ای. رزین های طبیعی اصلاح شده شامل سلولز و پروتئین می باشد. سلولز قسمت اصلی گیاهان بوده و به عنوان ماده اولیه قابل دسترسی برای تولید پلاستیک ها می باشد. کازئین ساخته شده از شیر سرشیر گرفته می شود و تنها پلاستیک مشتق شده از پروتئین است که در عرصه تجارت نسبتا موفق است.

پارامترهای مهم و اصلی که در طراحی ترکیب و انتخاب رزین های مورد مصرف در تولید پوشش های پودری موثر هستند، عبارتند از

وزن مولکولی

- واکنش پذیری

- دمای انتقال شیشه ای

- گرانروی مذاب

- عاملیت

این گوشه ای از مطالب پروژه ام بود

رزینهای بسیار زیادی وجود دارد که هرکدام به فراخور ویژگی ها ودرجه پخت و بقیه موارد میتونه مفید باشه

رزینهای پایه اپوکسی

رزینهای پلی استر

رزینهای اپوکسی پلی استر

رزینهای پلی آمید

رزین وینیل استر

و.........

مثالی میگم مثلا رنگهای پایه اپوکسی دربرابر تابش مستقیم خورشید مقاومت ندارند ولی درمقابل پلی استر دارای این مقاومت هستند

واما رنگ مورد استفاده این کارخانه رنگی از یک کارخانه درتبریز بود و پایه اپوکسی پلی استر بود

این سیستم ها ترکیبی از یک رزین پلی استر و یک رزین اپوکسی می باشد. این رنگ ها مقاومت خوبی در برابر زرد شدن دارند و پایداری بسیار خوبی از خودشان نشان میدهند . و عموما جهت مصارف داخلی کاربرد دارند.

رنگهای پودری اپوکسی – پلی استر توسط تفنگهای الکترو استاتیک به دو روش کرونا و ترایبو قابل استفاده میباشد که بر حسب نیاز مشتری قابل تولید می باشد.

خب دراین خط چند مشکل مهم بود یکی اتلاف انرژی در کوره تونلی و دیگری عدم چسبندگی مناسب رنگ خصوصا رنگ سفید

دراین مدت که دراین کارخانه مشغول بودم اقدام به تعویض رنگهاو خریداری آنها از کارخانه دیگر کردیم و به طور آزمایشی روی محصول تست کردیم سیستم رنگپاشی سرویس کامل شد و پرده هوا برای جلوگیری از اتلاف انرژی نصب شد.

پوشش دهی مبحثی بسیار گسترده دارد و فرای رنگها هست وفعلا میشه گفت تنها راه جلوگیری از خوردگی همین فرآیند هست

مرسی از توجه شما:icon_gol:

ببخشید مطلبم طولانی شد:ws37:

لینک به دیدگاه

در دروه دانشجویی اتفاقا مطلبی ارائه دادم واسه روش های تولید در مورد ساخت میلگرد های کامپوزیتی برای استفاده تو تاسیسات دریایی ببینم میشه پیداش کرد:ws3:

لینک به دیدگاه

در حاشیه بحث خوردگی فلزات یه مشکلی مشابهی که یکسری کارگاههای پخت آجیل مواجه هستند مسئله ازاد شدن یونهای کربن از آهنه که چون در حرارت مستقیم داغ میشه این اتفاق می افته وباعث سیاه شدن پسته تو اون دستگاه میشه که برای ممانعت از این مسئله به همراه پسته نمک بلوری اضافه میکنن واین خیلی برا این کارگاهها درددسر سازه ....من چند ماه قبل با یکسری دوستان تو همین انجمن موضوع رو مطرح کردم دوستان پاسخی شبیه نظرات آقا جاوید رو اعلام کردند (آبکاری و...)که میشه با روکشهای مختلف از جمله کروم دهی این مشکل رو حل کردوقتی با چندتا ازاین مراکز تماس گرفتم گفتند برای هر متر مربع ورق آهن یه چیز حدود 800هزار تومن هزینه لازمه ..در هر حال این کارگاهها ی نیکل وکروم دهی وابکاریها تماما نظرشون بر استفاده از یه نوع ورقه دیگه بود ...تو بحث خوردگی هم به نظر خودم تغییر جنس قطعات براساس شرایط استفاده از اونها ست ..البته اینهم به همین راحتی نیست ..

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...
در دروه دانشجویی اتفاقا مطلبی ارائه دادم واسه روش های تولید در مورد ساخت میلگرد های کامپوزیتی برای استفاده تو تاسیسات دریایی ببینم میشه پیداش کرد:ws3:

 

بالاخره پیداش کردم

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...
  • 4 ماه بعد...

مهندسان گرامی خیلی به کمک نیاز دارم کی میتونه درباره یه صنعت که به مهندسی شیمی نیاز داره توضیح بده در مورد واکنش ها ، مواد ،... که تو اون صنعت استفاده میشه میخوام روی خورنده بودن واکنش ها و مواد تو یه صنعت کار کنم . آسیب هایی که به دستگاهها میزنه و باعث خوردگی میشه ... . بحث هایی که در بالا مطرح شد رو خوندم و بسیار هم عالی بود ولی تو همشون دنبال جلوگیری از خوردگی بودن من علل و موادی که باعث خوردگی میشن رو میخوام تو یه صنعت مشخص! ممنون میشم سریع جواب بدید!!!

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...