رفتن به مطلب

جدیدترین ها!


parisa.na

ارسال های توصیه شده

سلام!این تاپیکو زدم تا جدیدترین اخباری روکه درباره ی زیست شناسی شنیدین وبه نظرتون به درد این تالارمی خوره رو توپستاتون بنویسین تابقیه هم باخوندن این مطالب اطلاعاتی درباره ی زیست شناسی واخبارجدیدپیداکنن!

خودمم اول همه شروع می کنم!

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

خودکفایی کشور در واردات موش‌های تراریخته آزمایشگاهی

تولید موش‌های تراریخته 20 میلیون تومانی در کشور

 

رییس پژوهشگاه ملی زیست فناوری و مهندسی ژنتیک با اشاره به فعالیت مرکز ملی تحقیقات موش تراریخت در پژوهشگاه از آمادگی این مرکز برای عرضه موش‌های دارای بیماری‌های ژنتیکی خاص برای بررسی اثرات داروها خبر داد.

 

4

 

 

دکتر صاحبقدم لطفی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فناوری ایسنا افزود: در حال حاضر مرکز ملی تحقیقات موش تراریخت، موش‌هایی را برای بررسی بیماری‌های ژنتیکی خاص تولید کرده است که می‌تواند آنها را برای استفاده محققان در زمینه بررسی اثرات داروهای مختلف عرضه کند. به عبارت دیگر این مرکز موش‌هایی را تولید کرده که با وارد کردن یک ژن خاص به بیماری خاصی دچار شده اند و می‌توان داروهای ساخته شده برای آن بیماری را بر روی آنها آزمایش کرد.

 

وی تصریح کرد: مرکز ملی تحقیقات موش تراریخت آماده ارائه خدمات به مراکزی است که نیازمند موش‌های با بیماری‌های ژنتیکی خاص هستند. در این مسیر یا خود مرکز، ژن مد نظر را تهیه و در موش وارد می‌کند یا اینکه آن ژن خاص از سوی مراکز متقاضی به مرکز ارائه می‌شود و مرکز آن را به موش منتقل کرده و موش تراریخته برای مقاصد تحقیقاتی مشخص تولید می‌شود. صاحبقدم لطفی تصریح کرد: در راستای تحقیقات پژوهشگاه، هم اکنون ژن‌های القاء کننده سرطان پستان را در موش‌ها وارد کرده و موش‌های تراریخته مبتلا به سرطان را برای مقاصد بعدی در اختیار داریم. در بقیه موارد تولید هر نوع موش تراریخته بر حسب سفارش مشتری قابل انجام است. لطفی هزینه‌ی یک موش تراریخته وارداتی (موشی که ژن خاص به آن وارد می‌شود) را بر اساس تعرفه‌های سال گذشته حدود 20 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: این هزینه قطعا امسال افزایش یافته است؛ بنابراین تهیه موش توسط پژوهشگاه مقرون به صرفه خواهد بود.

 

 

 

لینک به دیدگاه
این موش ها چه ویژگی خاصی دان که قیمتشون 20 میلیونه ؟:ws52:

 

تراریخته هستن یعنی از چند نسل قبل یه سری تغییرات ژنتیکی روشون انجام شده و الان اینها خالص شده هستن

 

این تغییرات هم به سختی ایجاد میشه .... مثلا ممکنه نوزاد تراریخته شده بمیره ویا اون چیزی نشه که دستور ساخته شدنش رو دادن و ....

 

برای مثال میخوان بررسی کنن که تولید یه نوع پروتئین در بدن از بروز سرطان جلوگیری میکنه بنابراین باید روی موشهایی که فاقد این پروتئین هستن( پروتئین ها از روی ژن ها ساخته میشن) ویا این پروتئین در بدنشون بیشتره و .... آزمایش بشه تا به نتیجه درستی برسن

 

از این حیوانات تراریخته برای این جور آزمایش ها استفاده میشه

 

امیدوارم توضیحاتم گنگ نباشه :icon_redface:

 

بازم سوالی بود در خدمتم:icon_gol:

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

ساخت گوش 3 بعدی با مواد زیستی و الکترونیکی؛ هدیه حس ششم به انسان

 

پژوهشگران دانشگاه پرینستون با ترکیب مواد زیستی و الکترونیکی نوعی گوش بیونیک ساخته اند که حس ششم را برای انسان به ارمغان می آورد.

 

IMG12484548.jpg

 

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان شیوه ای را برای ساخت یک دستگاه گوش شکل از سیلیکون، سلول های گاو و ذرات ریز نقره ارائه کرده اند که یک آنتن مارپیچی را می سازد. مانند هر آنتن دیگری این آنتن جدید نیز می تواند مانند گوش امواج رادیویی را گرفته و آن ها را به صدا تفسیر کند.

 

این گوش سه بعدی برای جایگزینی گوش انسان طراحی نشده، بلکه هدف از این پژوهش کاوش روش نوینی برای ترکیب الکترونیک با مواد زیستی است.

"مایکل مک آلپاین" مجری این تحقیقات گفت: آنچه که ما واقعا انجام دادیم بیش از اثبات مفهوم توانایی های یک چاپگر سه بعدی است، چرا که اغلب افراد از چاپ سه بعدی برای چاپ وسایل منفعل مانند جواهر آلات و مجسمه ها استفاده می کنند.

 

این گوش سه بعدی پس از چاپ، نرم و شفاف است. این گوش به مدت 10 هفته کشت شد و زمان کافی در اختیار سلول ها گذاشته شد تا تقسیم شوند و رنگ تازه ای ایجاد کرده و بافت سخت اطراف آنتن را شکل دهند.آنها در مورد ظرف آزمایشگاهی ساخت این گوش گفتند، این ظرف با نوعی مایع و گوش کشت داده شده پر شده بود. این سلول ها یک ماتریکس - فضای بین سلول ها که در ارگانیسم ها وجود دارد- ترشح کردند در واقع سلول ها فضای زنده خودشان را ایجاد کردند.

 

این محققان توانایی این آنتن را برای گرفتن سیگنال های رادیویی با اتصال الکترودهایی به پشت این گوش در فرایند چاپ نشان دادند. وقتی یکی از آثار موسیقی بتهوون برای یک جفت از این گوش های کاملا کشت داده شده پخش شد این الکترودها سیگنال را از طریق سیم هایی به یک مجموعه از بلندگوها رساندند و موسیقی بدون هیچ گونه اختلالی و بسیار شفاف، تفسیر و شنیده شد.

 

اگرچه این تحقیقات جدید در علم سایبرنتیک – حوزه ای که ترکیب زیست شناسی و فناوری را مد نظر دارد- می تواند کاربرد داشته باشد اما مک الپاین می گوید این تحقیقات می تواند به جایگزینی مصنوعی برای عملکرد واقعی انسانی و ارائه نوعی حس ششم الکترونیکی منجر شود. وی افزود: از آنجا که فناوری های دیجیتالی و الکترونیکی همه گیر شده است فکر می کنم در نهایت توجه مان به پنج حس معمولی و سنتی مان کم می شود. می خواهیم این حس های جدید به ما در ارتباطات الکترونیکی مستقیم با تلفن همراه یا لپ تاپ و دیگر وسایل قابل یاری رساند.

 

 

لینک به دیدگاه

تولد نخستین کودک آزمایشگاهی با روش جدید و ارزان غربالگری ژنوم

 

نخستین کودک آزمایشگاهی که با استفاده از شیوه‌ای جدیدی وکم هزینه از یک جنین غربالگری شده برای عیوب ژنتیکی به دست آمده، ماه گذشته به دنیا آمد.

 

4

 

 

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این شیوه جدید می‌تواند نرخ موفقیت لقاح آزمایشگاهی را ارتقا بخشد.این کودک پسر که تولد آن امروز(دوشنبه) اعلام شده، در ماه ژوئن به عنوان بخشی از پژوهشی که به گفته دانشمندان مفهوم نسل بعدی غربالگری ژنوم را تائید کرده، به دنیا آمده است. اگرچه این مفهوم به آزمایشات بالینی بیشتری پیش از کاربرد گسترده آن نیاز دارد.

 

این شیوه جدید از توالی جدید و کم‌هزینه دی‌ان‌ای برای شناسایی تمام اختلالات کروموزومی و عیوب خاص ژنی پیش از کاشت جنین در رحم استفاده می‌کند. تنها حدود 30 درصد از جنین‌های انتخاب شده در لقاح آزمایشگاهی با موفقیت کاشته شده و عیوب کروموزومی یکی از عوامل اصلی شکست این روش است.

 

شیوه‌های دیگر غربالگری ژنتیکی در یک دهه گذشته ایجاد شده‌اند اما به گفته محققان دانشگاه آکسفورد این سیستم جدید باید به طور قابل ملاحظه‌ای ارزانتر باشد. غربالگری جنین ها در لقاح مصنوعی در حال حاضر در زنان با سن بالا که خطر اختلالات کروموزومی در جنین آنها بیشتر است و همچنین زنان دارای سابقه سقط مکرر انجام می‌شود. دومین زنی که تحت این فرآیند غربالگری قرار گرفته قرار است به زودی فرزندش را به دنیا بیاورد.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

راز میکروب ها فاش شد؛ تعیین توالی ژنوم 201 میکروب

 

رازهای ژنتیکی برخی از فراوان ترین و متنوع ترین گونه های حیات بر روی زمین توسط دانشمندان فاش شد.

 

IMG10170284.jpg

 

به گزارش خبرگزاری مهر، پژوهشگران ژنوم 201 میکروب را تعیین توالی کرده اند تا به اطلاعات بیشتری در مورد نقش این اورگانیسم های کوچک تک سلولی بر محیط زیست دست یابند. این چشم انداز به رمز ژنتیکی، به پژوهشگران کمک کرده است تا نسخه های دقیق تری از شجره نامه میکروبی تهیه کند.

 

"فیل هوجین هولتز" مدیر مرکز اکوژنومیک استرالیا در دانشگاه کویینزلند گفت: اکنون دریافته ایم چه قدر دانش مان در مورد مناطق وسیعی از شجره نامه حیات اندک بوده است. این پروژه، نخستین تلاش نظام مند برای پاسخ دادن به این شکاف عظیم دانش بوده است. وی افزود: از نظر من این تازه آغاز راه است. ما احتمالا در مورد میلیون ها گونه میکروبی صحبت می کنیم که هنوز شناخته و توصیف نشده اند.

 

میکروب ها تقریبا همه جا یافت می شوند. این ارگانیسم ها می توانند در خشن ترین مکانهای زمین، در یخ های قطبی، عمیق ترین عمق های اقیانوسی و خشک ترین بیابان ها رشد کنند. دانشمندان تخمین می زنند چندین میلیون گونه از میکروب ها بر روی زمین زندگی می کنند. اما از بخت بد دانشمندان، یکی از جاهایی که این ارگانیسم ها خوب عمل نمی کنند در آزمایشگاه است. رشد اکثریت عمده میکروب ها در آزمایشگاه دشوار است و همین امر مطالعه آنها را با مشکل رو به رو می کند.

 

اکنون دانشمندان با استفاده از فناوری جدید ژنتیک که امکان تعیین توالی ژنوم را از یک تک سلول فراهم می کند، به پیشرفت مهمی دست یافته اند. با استفاده از این شیوه، یک گروه بین المللی از دانمشندان توانسته اند رمزژنتیکی 201 میکروب مختلف را بدون نیاز به کشت انها در آزمایشگاه تهیه کنند. این میکروب ها شامل گونه هایی می شوند که در اعماق زیرزمین در یک معدن در داکوتای جنوبی، در چشمه جوشان بزرگ در نوادا و همچنین از اعماق میانی اقیانوس به دست آمده اند.

 

DNA این میکروب ها نشان داده است که برخی از این ارگانیسم ها از میکروب های مشاهده شده پیشین، بسیار متفاوتند به طوریکه پژوهشگران مجبور شدند 29 شاخه جدید به شجره نامه حیات میکروبی اضافه کنند. این ژنوم همچنین به دانشمندان کمک خواهد کرد تا ویژگی های زیستی که به میکروب ها امکان زنده ماندن در مکانهایی که هیچ شکلی دیگری از حیات امکان دوام ندارد، بررسی کنند.

 

تانجا ویک از موسسه ژنوم آمریکا گفت: آنچه که اکنون کشف کرده ایم ویژگی های سوخت و سازی غیرمنتظره ای است که شناخت ما را از زیست شناسی گسترش داده و مرزهای ایجاد شده بین حوزه های حیات را به چالش می کشد. نتایج این تحقیقات در نشریه نیچر منتشر شده است.

لینک به دیدگاه

محقق ایرانی کلید ژنتیکی وبا را کشف کرد

 

گروهی از پژوهشگران آمریکایی به سرپرستی یک دانشمند ایرانی از نقش تغییرات ژنتیکی در بروز وبا پرده برداشتند. این یافته می تواند به ارائه درمان نوینی برای این بیماری و پیشگیری از شیوع آن منجر شود.

 

IMG12025589.jpg

به گزارش خبرگزاری مهر؛ پروفسور پردیس ثابتی استادیار زیست شناسی اورگانیسمیک و تکاملی دانشگاه هاروارد توانست بر اساس داده های ژنتیکی جمع آوری شده از صدها شهروند بنگلادشی، تعدادی از نواحی را در ژنوم شناسایی کند که برخی از آنها مسئول عملکردهای خاصی از سیستم ایمنی هستند در حالی که بقیه به از دست دادن مایع مرتبطند که ظاهرا با مقاومت به وبا ارتباط دارند.

 

این پروژه با همکاری بیمارستان عمومی ماساچوست انجام شده است. آزمایش های بعدی تفاوت های ژنتیکی بین افرادی که به این بیماری مبتلا شده بودند و آنهایی که در معرض این بیماری قرار داشتند اما بیمار نشده بودند، را نشان داد. ثابتی گفت: این تحقیقات از آن جهت بسیار هیجان انگیز است که نشان دهنده توان و قدرت راهبرد ژنتیکی در رمز گشایی از این بیماری است.

 

این دانشمند ایرانی افزود: این نخستین بار است که از یک راهبرد ژنومیک برای شناخت مقاومت به وبا استفاده می کنیم اما این گام نخست است و بررسی های بسیاری باید انجام شود. به اعتقاد وی اگرچه وبا یک بیماری بسیار قدیمی و شایع است اما آنچه که در مورد ایمنی میزبان در این بیماری ممی دانیم بسیار اندک است. صابری ابزار امیدواری کرد با شناخت بهتر از اینکه چرا که برخی افراد در برابر این بیماری مقاوم و ایمن هستند، بتوانیم واکسن و داروهایی را ساخته و این بیماری را از بین ببریم و از شیوع و گسترش وبا مانند آنچه که در سالهای اخیر در هائیتی و آفریقا روی داد پیشگیری کنیم.

 

وبا بیماری است که از طریق آب توسط باکتری ویبریوکلرا ایجاد می‌شود. این بیماری در گذشته در ایران به نام مرگامرگی خوانده می‌شده‌ است. این باکتری با نوشیدن آب آلوده یا خوردن ماهی نپخته یا خوردن صدف‌ها وارد بدن می‌شود. در ایران بیشترین راه انتقال وبا، سبزی‌های آلوده‌است. سبزی‌هایی که در هنگام کاشته شدن با کود انسانی (پساب) تغذیه می‌شوند دارای بیشترین آلودگی هستند. وبا در طول تاریخ هفت بار همه‌گیری جهان‌گستر داشته‌است. در قرن نوزدهم چندین بار در اروپا همه‌گیر شد اما امروزه وبا بیشتر در کشورهای جهان سوم به علت وضعیت ناسالم و غیر بهداشتی آبهای آشامیدنی دیده می‌شود.

 

آغاز ناگهانی اسهال آبکی شدید و بدون درد و تب از نشانه‌های بیماری وبا است.اسهال وبا به اسهال آب برنجی معروف است و فرد بیمار گاه روزانه بیش از ۳۰لیتر آب دفع می کند که این مقدار دفع آب باعث اسیدوز و نهایتاً می تواند منجر به مرگ فرد شود. کمتر از ۵٪ بیماران وبایی تب دارند. گاهی در آغاز بیماری استفراغ دیده می‌شود. بیمار احساس تشنگی دارد و بی‌قرار است از درد پشت ساق پا شاکی است، زبان خشک، چشم‌ها گودرفته، نبض ناتوان است.

 

نتایج این تحقیقات در نشریه Science Translational Medicine منتشر شده است.

 

لینک به دیدگاه

ایجاد خاطرات جعلی در حافظه موش‌ها

محققان آمریکایی و ژاپنی برای نخستین بار موفق به ایجاد خاطرات جعلی و ساختگی در حافظه موش های آزمایشگاهی شده اند.

 

4

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تحقیقات نشان می دهد که مردم قادر به ایجاد خاطرات ساختگی در ذهن خود هستند؛ بطور مثال والدین از تجربه بیمار شدن فرزندشان در سال ها پیش خاطراتی تعریف می کنند و فرد می تواند خاطره ساختگی از آن حادثه در ذهن ایجاد کند.

 

در تحقیقات قبلی محققان موفق به ایجاد حافظه مصنوعی 10 ثانیه ای در سلول های مغز موش شده بودند و در مطالعه دیگری خاطرات جعلی ترکیبی در موش های زنده ایجاد شد. در گامی تازه محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) موفق به ایجاد تجربه ساختگی خطر در حافظه موش های آزمایشگاهی شدند که این خاطره ساختگی شامل تجربه شوک الکتریکی در پای موش در زمان حضور درون یک اتاقک کوچک بود.

 

پس از ایجاد خاطره ساختگی در حافظه موش، هر زمان که حیوان درون این اتاقک قرار داده می شد، واکنش های ناشی از ترس از خود بروز می داد. برای ایجاد خاطرات جعلی در حافظه موش ها از دو پژوهش قبلی استفاده شد؛ مطالعه اول شامل روش اپتوژنتیک یا حساس کردن سلول های عصبی از طریق تحریک با نور لیزر و مطالعه دوم استفاده از اپتوژنتیک برای تحریک سلول های مغزی مرتبط با حافظه موش ها بود.

 

در این مطالعه موش ها درون اتاقک کوچک A بعنوان اتاق امن قرار داده شدند که دارای شکل خاص، نور و بوی مخصوص بود و در این زمان فعالیت سلول های مغزی در مواجهه با این اتاقک بررسی شدند. سپس موش ها در اتاقک B بعنوان اتاق خطر با شکل، بو و رنگ متفاوت قرار داده شدند و شوک الکتریکی در پاهای آنها ایجاد شد؛ بطور همزمان از طریق نور لیزر، سلول های مغزی مرتبط با اتاقک A بعنوان اتاق امن تحریک شدند.

 

زمانیکه موش ها مجددا در اتاقک A قرار داده شدند، بدون دریافت هیچ گونه شوک الکتریکی واکنش های ترس در آنها ایجاد شد و در این شرایط چیزی در حافظه موش ها شکل گرفته بود که اصلا در اتاق امن اتفاق نیفتاده بود. برای کنترل نتایج موش ها در اتاقک C با شرایط متفاوت قرار داده شدند و هیچ واکنش ترسی در موش ها اتفاق نیفتاد.

 

«سوسومو تونگاوا» از زیست شناسان MIT و سرپرست این مطالعه تأکید می کند: این خاطرات ساختگی یک مشکل اجتماعی جدی محسوب می شوند و انجام این آزمایش بر روی موش ها می تواند به درک بهتر شیوه شکل گیری خاطرات کذب در انسان کمک کند.

 

نتایج این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.

پ.ن: موش بیچاره..:4564: حالا نمیشد یه خاطره ی جعلی خوشایندو واسش تداعی کنن؟؟w000.gif

 

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

موفقیت محققان کشور در تولید حامل‌های ژن‌رسانی

محققان دانشگاه تربیت مدرس با همکاری دانشگاه هاروارد موفق به ساخت حامل مناسب ‏برای ژن رسانی شدند.‏

 

IMG10033293.jpg

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، مهدی کریمی، فارغ التحصیل رشته نانوبیوتکنولوژی دانشگاه تربیت مدرس و محقق این طرح درباره این تحقیق اظهار کرد: در این مطالعه، نانوذره هسته-پوسته آلبومین-کیتوزان به عنوان حامل اسیدهای نوکلئیک و ژن طراحی، تهیه و سپس با ‏روش پاسخ سطحی مراحل تهیه آن بهینه شد که به این منظور تأثیر سه فاکتور مستقل بر روی اندازه و بازده بارگیری نانوذرات ‏مذکور بررسی شد. در نهایت برداشت سلولی نانوذرات مذکور با روش‌های فلوسایتومتری و میکروسکوپی کانفوکال بررسی شد.‏

وی افزود: هدف از این تحقیقات تهیه ‏نانوذره و حامل مناسب برای ژن رسانی (‏gene delivery‏) و به طور ویژه آنتی‌سنس رسانی و تهیه حاملی با قابلیت همزمان ‏دارورسانی و ژن رسانی بوده است.کریمی تصریح کرد: در حال حاضر یکی از مهمترین مشکلات برای ژن درمانی، فقدان یک حامل مناسب برای ژن رسانی است که این مطالعه ‏می‌تواند گامی در جهت نایل شدن به این هدف تلقی شود.‏

وی خاطرنشان کرد: در این تحقیقات، نانوذرات جدید هسته-پوسته آلبومین-کیتوزان برای ژن و آنتی‌سنس رسانی گزارش شده و فرآیندهای ‏بهینه کردن اندازه و بازده بارگیری نانوذرات مذکور با روش پاسخ سطحی انجام شد. همچنین بر اساس نتایج حاصله برداشت ‏سلول نانوذرات در حدود 85 درصد است که در کل به نظر می‌آید نانوذرات مذکور می‌توانند نانو حامل‌های مناسبی برای ژن ‏رسانی باشند.‏

به گفته کریمی، کاربرد نانوذرات مذکور در صنعت داروسازی است که از این نانوذرات می‌توان برای دارورسانی و ژن رسانی ‏همزمان (دارو در قسمت هسته نانوذره و ژن در قسمت پوسته نانوذره) استفاده کرد. البته قابل ذکر است که مطالعات بیشتری ‏برای صنعتی کردن نانوذره مذکور مورد نیاز است.‏ وی با ابراز امیدواری برای ادامه فعالیت‌ها، پگیله کردن نانوذره مذکور و همچنین هدفمند کردن و نشانه‌گیری آن ‏‏(‏targeting‏) برای سلول‌های خاص را هدف بعدی این تیم تحقیقاتی دانست.‏

نتایج این کار تحقیقاتی در مجله ‏«Journal of Nanoparticle Research‏» منتشر شده است. ‏

لینک به دیدگاه

مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران مرجع بین‌المللی شناسایی میکروارگانیسم‌ها شد

 

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران از احتساب این مرکز به عنوان یکی از مراجع بین‌المللی ثبت و شناسایی میکروارگانیسم‌ها خبر داد.

4

دکتر ابوالحسن شاهزاده فاضلی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره این دستاورد محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران توضیح داد: بانک میکروارگانیسم‌های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با ارتقای روابط بین‌المللی و با افزایش قابل توجه تعداد تاکسون‌های بومی و جدید معرفی‌شده که در مجله مرجع شناسایی و تاکسونومی میکروبی منتشر شده توانسته‌اند نظر محققان سایر کشورهای جهان را به خود جلب کنند.

به گفته وی برای آنکه محققان بتوانند در مقاله‌ای از شناسایی و ثبت میکروارگانیسم جدیدی سخن به میان بیاورند، باید آن میکروارگانیسم را در دو بانک معتبر جهانی شناسایی کرده و به ثبت برسانند که اکنون مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در زمره این بانک‌ها به شمار می‌آید.

فاضلی درباره بانک میکروارگانیسم‌های این مرکز توضیح داد: رسیدن به این جایگاه با تلاش متخصصان این مرکز در بانک میکروارگانیسم‌ها از سال 1388 محقق شده است که توانسته‌اند روش‌های «سیستماتیک» و «پلی ‌فازیک» مرسوم در دنیا را برای شناسایی و ثبت میکروارگانیسم‌های جدید به کار گیرند. هم‌اکنون مقالات علمی در سراسر دنیا می‌توانند به اطلاعات موجود در بانک میکروارگانیسم‌های مرکز ذخایر ملی ژنتیک ایران استناد کنند و این مرکز نیز می‌تواند از میکروارگانیسم‌های فرستاده شده از کشورهای دیگر به منظور بررسی بیشتر، برای استفاده محققان ایرانی نیز بهره بگیرد.

به گفته رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، همکاری‌های بین‌المللی این مرکز از سال گذشته و با امضای تفاهم‌نامه با دو کشور ایتالیا و اسپانیا آغاز شد و بیشتر در زمینه خدمات شناسایی و ثبت میروارگانیسم‌ها با اسپانیا ادامه پیدا کرد. فاضلی خاطرنشان کرد: شناسایی و ثبت میکروارگانیسم‌ها هم‌اکنون با همکاری محققان کشورهای الجزایر و هند در بانک میکروارگانیسم‌های این مرکز در حال انجام است.

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

کشف ارتباط ژن کنترل سالخوردگی با سرطان خون

دانشمندان در بررسی های جدید خود دریافتند، ژنی که به کنترل فرایند پیری کمک می کند، با بروز سرطان خون مرتبط است.

IMG10385528.jpg

به گزارش خبرگزاری مهر، دانش پژوهان موسسه تحقیقات سرطان لندن، از بین چهار واریان جدید شناسایی شده که فرایند پیری را در کنترل خود دارند، یک واریان را ردیابی کرده اند که با بروز ملانوما که کشنده ترین نوع سرطان خون محسوب می شود، مرتبط است. این مطالعه تعداد واریان های ژنتیکی مرتبط با ملانوما را به دو برابر افزایش داده و آنها را به هفت مورد می رساند . این یافته افق جدیدی را در بررسی عوامل ژنتیکی این بیماری باز می کند.

 

یک نشانگر ژنتیکی شناسایی شده توسط این محققان به ژنی موسوم به TERC مرتبط است که طول کلاهک تلومر را در پایانه های DNA تنظیم می کند. در سلول های سالم، این کلاهک ها در طول زمان، کوتاه و کوتاه تر می شوند و موجب پیرشدگی بافت می شود اما برخی از سلول های سرطانی می توانند این پیر شدگی را به منظور حفظ خاصیت تقسیم شوندگی خود، نادیده بگیرند.

 

اگر تحقیقات بیشتر این ارتباط را تایید کند ژن TERC می تواند به هدفی برای درمانهای آینده ملانوما تبدیل شود.

محققان، این نشانگرهای جدید را با مقایسه آرایش و چیدمان ژنتیکی چهار هزار و 692 بیماری مبتلا به سرطان ملانوما با DNA 10 هزار و 990 فردی که به این بیماری مبتلا نبودند، به دست آوردند.

 

تحقیقات پیشین پژوهشگران انگلیسی از سه واریان ژنتیکی یا خطاهای دیکته ای در DNA پرده برداشته بود که خطر بروز ملانوما را افزایش می دادند. این محققان با مقایسه نمونه های خود با دیگر تحقیقات انجام شده توسط پژوهشگران آلمانی، این گروه از واریان های ژنتیکی را شناسایی کردند. نتایج ترکیب شده اطلاعات بیشتری در اختیار دانشمندان قرار داده و از این رو دقت آماری این تحقیقات افزایش یافت. همه این چهار واریان ژنتیکی جدید به ژنهایی نزدیک هستند که نقش مهمی را در بروز ملانوما ایفا می کنند.

 

پروفسور ریچارد هولستون استاد ژنتیک مولکولی و جمعیتی و مجری این تحقیقات از موسسه تحقیقات سرطان انگلیس گفت: این یک حقیقت شناخته شده است که سرطان اغلب، کنترل رایجی که بر پیری و مرگ سلول وجود دارد را نادیده می گیرد و بررسی اینکه آیا در سرطان خون نیز چنین امری نتیجه ارتباط ژنتیکی مستقیم است یا خیر می تواند بسیار جالب توجه باشد. وی افزود: در نهایت شناخت ژنتیک پیچیده سرطان های خون می تواند به ما کمک کند خطر ابتلای یک فرد به این بیماری را ارزیابی کرده و یا شیوه های نوینی برای درمان سرطان بیابیم.

 

نتایج این تحقیقات در نشریه Nature Genetics منتشر شده است.

لینک به دیدگاه

شناسایی هورمون عامل احساس خارش مزمن

محققان دریافتند: نورون‌های حساسی به نام TRPV1 وجود دارند که احساس خارش را به سلول‌های پوستی منتقل می‌کنند.

4

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا) – منطقه خراسان، همه خارش‌ها به راحتی از بین نمی‌روند. تقریبا 15 درصد افراد از خارش‌های طولانی و سخت رنج می‌برند که در اثر بیماری‌ها و داروهای خاص به وجود می‌آیند. برای مثال، بسیاری از بیماران سرطانی در مقایسه با سایر داروهای مسکن برای تحمل درد، مورفین را انتخاب می‌کنند و غالبا با مصرف آن خارش در کل بدن خود را تجربه می‌کنند.

 

درحال حاضر، محققان دریافتند که در بدن موش‌ها هورمونی وجود دارد که احساس خارش توسط آن به نورون‌های نخاعی که پیام‌های مغزی را تقویت می‌کند منتقل می‌شود. این کشف می‌تواند نقطه روشن در درمان افرادی باشد که به‌طور مزمن با وجود یک بیماری یا مصرف دارویی خاص به خارش مبتلا شده‌اند.

 

دانشمندان مدت طولانی می‌دانستند که نورون‌های حساسی به نام TRPV1 وجود دارند که احساس خارش را به سلول‌های پوستی منتقل می‌کنند، زیرا این سلول‌ها به گرما و درد نیز واکنش نشان می‌دهند. هر چند مشخص نیست که آیا این نورون‌ها به تنهایی به خارش واکنش نشان می‌دهند یا خارش مانند یک درد کم بروز می‌کند. این وضعیت پیشرفت درمان خارش را بدون آسیب رساندن به سیستم حسگرها با مشکل روبرو می‌کند.

 

محققان با آنالیز کردن مولکول‌های استخراج شده توسط سلول‌های TRPV1 به‌منظور ارزیابی همه موارد خارش‌زا، به‌طور تصادفی با گروه کوچکی از نورون‌ها مواجه شدند که پلی پپتیدهای ناتریوریتیک بی (Nppb) را تولید می‌کنند، هورمونی که عملکرد قلب را تنظیم می‌کند و همچنین می‌تواند به عنوان انتقال دهنده عصبی عمل کند.

 

به‌طور طبیعی، این ماده بی‌وقفه باعث خارش در بدن موش می‌شود، اما موشی که تحت درمان بوده بعد از تزریق به سختی دچار خارش می‌شود و نشان می‌دهد که Nppb باعث بروز احساس خارش می‌شود. در موش‌های تحت درمان هیچگونه سیستم حساس دیگری در این رابطه پیدا نشد.

 

با این وجود، درمان‌های جدید برای انسان‌ها که در برابر فعالیت Nppb ایمن باشد بسیار دور از دسترس است. هرچند، موش‌های متاثر از Nppb زندگی عادی را سپری می‌کنند و زمانی که محققان دریافت کننده‌ها را در نخاع از بین می‌برند موش‌ها زودتر می‌میرند. این اقدام برای انسان می‌تواند خطرناک باشد. درمانی که سیگنال‌های خارش را در سطح نخاع از بین می‌برد، می تواند یک شوک باشد.

 

منبع: ایسنا

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

نخستین زیست بانک بین‌المللی قارچ وگلسنگ شناسی ایران رونمایی می‌شود

نخستین زیست‌بانک یا سامانه اینترنتی قارچ‌شناسی، گلسنگ‌شناسی بین‌المللی ایران با نام اختصاری "مایکولیک"، 12 شهریورماه امسال در حاشیه همایش ملی قارچ‌شناسی در استان گیلان رونمایی می‌شود.

 

4

به گزارش سرویس علمی ایسنا، محمد سهرابی، استادیار سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با اعلام این خبر گفت: کار راه‌اندازی این سامانه از سه سال پیش آغاز شد و در سال 2012 نسخه اینترنتی آن نیز جایزه "سیلویا شارنوف" را از سوی انجمن بین‌المللی گلسنگ‌شناسی دریافت کرد و اکنون نسخه جدید و دو زبانه آن آماده رونمایی و استفاده عموم است.

 

وی افزود: جایزه بین‌المللی گلسنگ‌شناسی "سیلویا شارنوف" هر چهار سال یکبار توسط انجمن بین‌المللی گلسنگ‌شناسی به بهترین وب‌سایت آموزشی و تحقیقاتی در زمینه گلسنگ‌ها داده می‌شود. زیبا شناسی، تاثیرات آموزشی، لینک‌های مفید، دقت محتوا و قابلیت استفاده برای گروه‌های هدف از جمله معیارهای این جایزه است. "سیلویا شارنوف" که این جایزه به نام او نام‌گذاری شده است، طبیعت‌شناس و عکاس طبیعت هلندی در زمینه گلسنگ است.

 

سهرابی اظهار کرتد: تدوین سند راهبردی و ارائه نقشه راه در پژوهش‌های ملی قارچ شناسی و گلسنگ شناسی کشور، تربیت نیروهای متخصص در حوزه قارچ شناسی و گلسنگ شناسی و جبران خلاهای موجود در کشور، مطالعه مستمر و پایش تنوع زیستی قارچ‌ها و گلسنگ‌ها، تهیه فلور دو زبانه، اطلس رنگی و کتابهای متعدد راهنمای قارچ‌ها و گلسنگ‌های ایران برخی از اهداف راه اندازی این زیست بانک مایکولیک است.

 

وی افزود: ارائه تصویری پررنگ از فعالیت قارچ شناسان و گلسنگ شناسان ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی، افزایش خودباوری در بین محققان ایرانی، مطالعه جنبه‌های ناشناخته، مغفول مانده و کاربردی قارچ‌ها و گلسنگ‌های ایران، افزایش آگاهی عمومی، توسعه آموزشی و بومی سازی دانش تخصصی قارچ‌ها و گلسنگ‌ها در ایران از دیگر اهداف کلان زیست بانک مایکولیک است.

 

استادیار سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران خاطرنشان کرد: تا کنون فهرست 800 گونه گلسنگ و 600 گونه قارچ چوب زی از ایران شناسایی شده و در این سامانه قرار گرفته است و پیش بینی می‌شود بیش از 2500 گونه گلسنگ و 6 هزار گونه قارچ (چوب زی، انگل، خاک زی و دیگر گونه‌ها) در کشور وجود داشته باشد.

 

سهرابی تصریح کرد: در بخش گلسنگ شناسی عمده تمرکز برنامه‌های پژوهشی و ترویجی به مطالعات گلسنگ‌های فرساینده و مخرب آثار باستانی، استفاده از گلسنگ‌های نشانگر در سنجش آلودگی هوا و محیط زیست و همچنین زیست پوسته‌ها و نقش آنها در مهار ریزگردها اختصاص خواهد یافت و در بخش قارچ شناسی هم موارد مختلفی نظیر جنبه‌های کاربردهای بیوتکنولوژی، پزشکی - دارویی و خوراکی تمرکز خواهد داشت. وی گفت: سامانه اینترنتی مایکولیک سامانه‌ای با سیستم بسیار پیشرفته است، به طوری که به راحتی می‌توان تمام نقاط کشور را از لحاظ دارا بودن گونه‌های قارچی و گلسنگی رصد کرد.

 

وی ادامه داد: اینکه برخی گونه‌های بومی یک منطقه خاص هستند و یا اینکه پراکنش (پراکندگی) آنها چگونه است و چه بستری دارند نیز توسط این سامانه امکان پذیر است. همچنین مشخص می‌شود در کدام منطقه از کشور کار مطالعاتی و تحقیقاتی روی این گونه‌ها انجام شده و کجا نشده است، از این رو از موازی کاری و اتلاف انرژی و هزینه مالی جلوگیری می‌شود.

 

استادیار پژوهشکده زیست فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران تاکید کرد: ایران کشوری بسیار غنی از لحاظ تنوع زیستی است و گونه‌های متنوعی از قارچ و گلسنگ در آن وجود دارد، اما متاسفانه کارهای مطالعاتی زیادی در این زمینه صورت نگرفته است که جای کار زیادی دارد.

 

وی اظهار کرد: به عنوان مثال در جنگل‌های شمال قارچ‌های چوب زی زیادی رشد می‌کنند، در حالی که در کشور هنوز متخصص قارچ‌های چوب زی به اندازه تعداد انگشتهای دست نداریم، این وضعیت در مورد گلسنگ‌ها هم مشهود است، بنابراین باید با برنامه ریزی علمی و عملی و داشتن چشم انداز مناسب و بهره گیری و توجه به اسناد بالادستی و ارائه کارهای پژوهشی نتیجه بخش، این کمبود را هر چه سریعتر جبران کنیم.

 

سهرابی گفت: در شکل گیری و راه اندازی این سامانه هیچ حمایتی از سوی مراکز اجرایی، علمی و پژوهشی مربوطه دریافت نشده، اما توسعه و استمرار کار آن نیازمند حمایت بودجه‌های دولتی است. وی اظهار کرد: تدوین فهرستهای ملی، استانی و منطقه‌ای، فهرستهای کاربردی و دارویی، تاریخچه به روز شده قارچ شناسی و گلسنگ شناسی در ایران، ساماندهی گروه‌های مختلف تحقیقاتی مرتبط با قارچ و گلسنگ، تهیه فهرست گونه‌های در معرض خطر، ارائه کلید تعاملی برای 9 هزار و 727 گونه از گلسنگ‌های جهان به زبان فارسی، انتشار فرهنگ مصور لغت قارچ شناسی و گلسنگ شناسی دو زبانه و گزارش مهمترین یافته‌های گلسنگ شناسی ایران و سایر کشورها از بخش‌های مهم و برنامه‌های اصلی راه اندازی این سامانه علمی آموزشی و پژوهشی است.

 

وی تاکید کرد: بعد از راه اندازی این سامانه، تحقیقات مستمر و هدفمند تمامی گونه‌های قارچی و گلسنگی ایران شناسایی شده و به تدریج بر روی سامانه قرار خواهند گرفت. البته دراین راستا با برخی از سامانه‌های بین‌المللی نیز همکاری خواهیم داشت و توافقاتی هم صورت گرفته است. سهرابی گفت: حدود 17 تا 20 هزار گونه گلسنگ در جهان شناسایی شده و گلسنگ شناسان پیش بینی می‌کنند که تعداد آنها بیش از 30 هزار گونه باشد. این گیاه در سراسر جهان به چشم می‌خورد و گلسنگ‌ها اولین موجودات پر سلولی بودند که به خشکی وارد شدند.

4

منبع: ایسنا

 

لینک به دیدگاه

موفقیت محققان کشور در بازسازی استخوان در فاز حیوانی

پژوهشگران دانشگاه آزاد واحد سنندج با استفاده از تلفیق داربست استخوان اسفنجی برداشت شده از خود حیوان و پوشش آن ‏با یک نوع نانوترکیب موفق به بازسازی استخوان شدند.

 

IMG13142641.jpg

به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌رغم کاربرد گسترده بانک استخوان در سراسر جهان، هنوز سئوالات زیادی در زمینه ایمونولوژی گرافت‌ها، مشارکت و ‏الگوسازی مجدد وجود دارد که پاسخ داده نشده‌اند.کلسیم هیدروکسی آپاتایت برای بازسازی بافت استخوانی و درمان بیماری‌های ‏استخوان در جراحی ارتوپدی و شکسته بندی قابل استفاده است و به ویژه پودر نانومتری آن می‌تواند با قابلیت بیشتر و در زمان ‏کوتاه‌تر، بازسازی بافت استخوانی را میسر ساخته و به خوبی جایگزین تکنیک‌های قبلی مانند پیوند استخوان (گرافت استخوان ) ‏شود.

 

این مواد هدایت استخوانی را افزایش داده و موجب فرآیند سه بعدی رشد عروق‌زایی و رشد مویرگ‌های بافتی و سلول‌های ‏استخوان‌ساز میزبان در پیوند می‌شوند.در حال حاضر پیوندهای استخوانی و جایگزین‌های استخوان در ترمیم معایب اسکلتی در استخوان اسفنجی یا استخوان ‏متراکم برای ترمیم یکپارچگی اسکلتی و افزایش بهبود استخوان به کار می‌روند. پیامد کلینیکی روش پیوند به عوامل زیادی از ‏قبیل نوع پیوند، نوع تثبیت و محل شکستگی، بستگی دارد. همه پیوندهای استخوان در ابتدا بازجذب شده و پیوندهای اسفنجی ‏عموما سریع‌تر از پیوندهای متراکم بازجذب می‌شوند.‏

 

در این راستا پژوهشگران دانشگاه آزاد واحد سنندج با هدف ارزیابی رادیوگرافیک و سونوگرافیک اسکافولد (داربست) استخوان اسفنجی مطالعاتی را انجام دادند که ‏با پوشش نانو هیدروکسی آپاتیت در التیام قطعه برداشته شده از رادیوس با جراحی در خرگوش به کار گرفته شده است و در انسان ‏نیز قابل استفاده است. در این مطالعه از 18 سر خرگوش نر بالغ استفاده ‌شد، به طوری که حیوانات قبل از شروع کار، تحت شرایط مشابه با رژیم غذایی یکسان نگهداری و تست مدفوع جهت انگل ‏زدائی قرار گرفتند.

 

این پژوهشگران توانستند با استفاده از تلفیق داربست استخوان اسفنجی برداشت شده از خود حیوان و پوشش آن ‏با یک نوع نانوترکیب موفق به افزایش قابلیت القا و هدایت استخوان سازی شدند. افزایش قابلیت القا و هدایت استخوان سازی در ‏نقیصه‌های استخوانی ایجاد شده در بدن خصوصا در اثر ضربه و تصادفات می‌تواند کاربرد داشته باشد.‏

 

منبع: خبرگزاری مهر

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...