رفتن به مطلب

چگونگی ارائه مطالب بصورت شفاهی


ارسال های توصیه شده

شاید استاد از شما بخواهد ،به صورت فردیی یا گروهیی مطلبی را تهیه و ارائه نمایید و یا شاید مجبور شوید مطلبی را در حضور جمعی ارائه دهید،مثلا پایان نامه یا تدریس یا...

مورد هایی که بصورت شفاهی ارائه میشوند از دو دیدگاه مورد توجه قرار خواهند گرفت:

  1. محتوا
  2. شیوه ارائه

محتوا: مقصود از محتوا اینست که استاد به کیفیت ،کمیت،صحت و مناسب بودن تجزیه و تحلیل های ارائه شده نمره میدهد.

شیوه ارائه مطالب:یعنی میزان توجه به مسائل عمده ،دقیق بودن و پرهیز از کلی گویی،اندک بودن (یا نبودن)اشتباهاتو قابل اجرا (شدنی)بودن توصیه های ارائه شده.همچنین او به جنبه هایی چون جلب توجه مخاطبان ،ستفاده از وسایل سمعی و بصری،پوشیدن لباس مناسب ،تشویق به بحث،آهنگ صدا ،تماس چشمها وحالت ایستادن یا نشستن فرد توجه میکند.

اگر عقاید و نظرهای عمده را نتوان به شیوه ای متقاعد کننده به دیگران منتقل کرد ،هیچ ارزشی نخواهد داشت . رهنمودهای ارائه شده در پستهای بعدی به شما کمک میکند مطالب خود را به صورت شفاهی و اثر بخش ارائه نمائید.

 

لینک به دیدگاه

تنظیم مطالب به هنگام ارائه

نخست خود را معرفی کنید و رئوس مطالب را به صورت روشن اعلان نمایید. اگر یک تیم ارائه کننده مطالب است ،ترتیب افراد و مطالبی که هر یک از آنها ارائه خواند کرد مشخص نمائید. در آغاز ارائه یک قضیه شفاهی ،باید کوشید نظر و توجه مخاطبان را جلب نمود. میتوان از طریق گفتن داستانهای کوتاه،بیان تجربه های شخصی و یا نمایش فیلم و یا بیان یک یا چند جمله طنز آمیز توجه مخاطبان را جلب نمود.

مطالب مورد نظر باید به خوبی تنظیم شوند،صندلیها ،وسایل سمعی و بصری و هر نوع وسیله دیگری قرار است مورد استفاده قرار گیرد به درستی در محل مناسب جا داده شود . دانشجویی که میخواهد مطلبی را ارائه نماید باید،دست کم پانزده دقیقه زودتر وارد کلاس شود تا نسبت به مرتب بودن همه چیز اطمینان حاصل نماید . باید دقت کرد که صفحه نمایش مطالب یا امار به خوبی در معرض دید همگان قرار گیرد.

 

 

لینک به دیدگاه

کنترل آهنگ صدا

یک سخنرانی موفق آن است که در هر دقیقه از 100 تا 125 کلمه ایراد گردد. اگر کسی سرعت زیادی در حرف زدن دارد،باید قبلا دراین مورد تمرین کند و سرعت حرف زدن خود را کنترل نماید.معمولا هنگامی که افراد عصبی میشوند باسرعت بسیار زیادی حرف میزنند.فرد باید برای کند کردن اهنگ سخن گفتن نفسهای عمیق بکشد .یک لیوان آب بر روی میز در دسترس باشد ،با نوشیدن کمی آب ،مانع از خشک شدن گلوی خود شود.با اندکی تامل برافکار و اعصاب خود مسلط باشد.آهنگ خود را کند نماید و چون مطلب عوض میشود ،با علائم خاص آن را به آگاهی شنوندگان برساند.

نباید با تاکید بر چند واژه یا جمله ،سخنان خود را یکنواخت و کسالت آور نماید. جمله ها باید با صدای رسا و روشن ادا شوند،ولی نباید فریادکشید.گاهی برای اینکه صدا از یکنواختی درآید،باید اندکی مکث کرد.در پایان هر جمله باید نفسی عمیق کشید و نباید جمله ها را با حرف و یا آوا به هم متصل کرد.

 

لینک به دیدگاه

استفاده از زبان اندام

باید دقت کرد که دستها کشیده درکنار بدن قرار گیرند.نباید به میز تکیه داد،نباید دستها را در جیب گذاشت یا پشت سر گرفت .گوینده باید راست بایستد و بهتر است یک پا جلوتر از پای دیگر قرار گیرد . نباید پشت به مخاطبان کرد که این کار بی ادبانه است.و مانع رسیدن صدا میشود .نباید بیش از اندازه از حرکت دستها استفاده نمود.گاهی باید از پشت میز کنار آمد و در برابر مخاطبان ایستاد.نباید بیش از اندازه راه رفت .نباید هیچگاه مانع دید افراد شد و بین آنها و وسایل سمعی و بصری قرار گرفت.

در سراسر ارائه مطلب بایدتماس چشمان حفظ شود.این بهترین راه برای تشویق و جلب نظر مخاطبان است.هیچ چیز بهتر از این نیست که یک سخنران ببیند مخاطبان با تکانهای سر یا لبخند گفته های اورا تائید میکنند.باید کوشید تا تماس چشمی با یکایک افراد برقرار کرد (دست کم یک بار برای هر کس در طول ارائه مطلب). برای حفظ رابطه و جلب توجه مخاطبان بهتر است گاهی لبخند زد و جملاتی طنز آمیز بیان نمود. نباید سخنرانی و ارائه مطالب خشک و بیروح باشد!

 

لینک به دیدگاه

باید با مراجعه به یادداشتها صحبت کرد

نباید از روی کاغذ برای مخاطبان خواند،زیرا خواندن از روی کاغذ باعث میشود که افراد احساس خواب آلودگی کنند.بدتر از خواندن اینست که کسی مطلبی را که حفظ کرده ایراد نماید.نباید چیزی را از بر کرد.بلکه باید مرتب با مراجعه به یادداشتها مطالب را ادامه داد. یادداشتها باید خوانا و روشن باشند،تا با مراجعه به آنها دچار لکنت نشوید.مطالب مهم را بر روی کارت بنویسید.کارتها را روی میز در برابر خود قرار دهید تا نیازی به بیرون کشیدن از کشو نباشد.نباید با در دست گرفتن کارتها شروع به قدم زدن کرد.

لینک به دیدگاه

تنظیم دستگاه های نمایش

باید اطمینان حاصل کرد که مطالب نوشتاری بر صفحه نمایش قابل خواندن باشد و افراد در ته کلاس بتوانند به خوبی آنها را بخوانند. برای چشمگیر تر نمودن اقلام خاص باید از رنگهای مختلف استفاده کرد .

نباید یک جمله کامل برصفحه نمایش نوشت ، بلکه جمله ها و عبارتهای کوتاه و سپس اضافه کردن مطالب درباره آنها موجب گیرایی بیشتر مطالب خواهد شد.

معمولا روی هر تابلو نباید بیش از چهار یا شش سطر نوشته شود.

عنوانهای اصلی و فرعی باید خوانا و روشن باشند.

باید از نظر دیکته و دستور زبان دقت زیادی کرد ،در نوشتن باید از سبک مشخصی استفاده نمود.

بهتر است از اسلاید استفاده شود ،نباید از تعداد زیادی تابلو یا نوشته استفاده کرد ،زیرا موجب خستگی مخاطبان و شنوندگان میشود و نمیتوانند مطالب را دنبال کنند.

لینک به دیدگاه

پاسخ دادن به پرسشها

بهترین کار این است که در پایان سخنرانی به همه پرسشها پاسخ داده شودو نباید در حین مطلب به آنها پرداخت . باید افراد را تشویق کرد که پرسش نمایند و برای پاسخ دادن به آنها وقت کافی در نظر گرفت . پاسخگوئی به پرسشها میتواند موجب تشویق شنوندگان شود،زیرا ارتباط دو طرفه و فعال با شنوندگان برقرار میشود.اگر یک تیم یک قضیه ای را ارائه میکند ،شنوندگان باید.پرسشها را از افراد مربوطه بپرسند.به هنگام پرسش و پاسخ باید ادب رعایت شود،باید با اعتماد به نفس و در نهایت ادب به پرسشها پاسخ داد . به هنگام پاسخ دادن نباید با کلمات بازی کرد . حتی اگر پرسشی از روی دشمنی یا با هدف تخریب و برخورد مطرح میشود ،نباید در برابر آن حالت دفاعی به خود گرفت.حفظ آرامش و خونسردی موجب میشود به هنگام ابراز نظرهای مخالف بتوان اعتماد به نفس خود را حفظ نمود . به هنگام پاسخگویی باید ایستاد و در تمام مدت زمانی که به پرسشها پاسخ داده میشود ،نباید نشست.

لینک به دیدگاه

چگونگی مواجهه با اخلال گران در سخنرانی

اغلب کسانی که در سخنرانی شرکت میکنند افرادی مودب و آرام هستند که برای استفاده از مطالب به جلسه آمده اند،اما همواره این احتمال وجود دارد که در سخنرانی ها و یا ارائه مطالب ،افراد مزاحم هم حضور داشته باشند و مشکلاتی را برای سخنران ایجاد کنند. بطور کلی میتوان این افراد را در چهار گروه زیردسته بندی کرد:

  1. اخلال گردان خود نما
  2. اخلال گران بی ادب
  3. اخلال گران متلک گو
  4. اخلال گران حراف و سلطه جو

بطور کلی برای غلبه بر این افراد توصیه های زیر مطرح میشود:

  1. وقار و سنگینی خود را حفظ کنید.
  2. خونسرد باشید
  3. به هیچ وجه مسائل را به خودتان نگیرید.
  4. با نظر بلندی و علو طبع به افراد نگاه کنید.
  5. به فرصت بدهید در موقع مناسب صحبتی داشته باشد.

ایراد سخنرانی خوب با مقدمات نامناسب همانقدر ناموفق است که تهیه مقدمات خوب با بیان نا مناسب ناموفق است .بعد از تهیه مقدمات و آماده سازی اقدامات زیر را انجام دهید:

  • همه چیز را باز نگری کنید
  • رفتار غیر عقلانی نکنید.
  • با دیوار صحبت نکنید.
  • به شنوندگان نگاه کنید.
  • بازو هایتان را به طرف پایین بیاورید و انگشتان خود را جمع نکنید.
  • از حرکات مغشوش کننده پرهیز کنید.
  • حائلی بین خودتان و شنوندگان قرار ندهید.
  • حرکات را ساده انجام دهید .
  • بالاتر از همه اینها،خودتان باشید.

لینک به دیدگاه

اکثر دانشجویان به ویژه دانشجویان دوره کارشناسی ارشد که برای اولین بار در یک جلسه مهم،باید از رساله خود دفاع نمایند و این دفاع را در قالب یک سخنرانی ارائه کنند،دچار نوعی هراس ،اضطراب و دلشوره میشوند. اینچنین حالتی را گفتار هراسی (lalophobia) مینامند.چنین حالتی میتواند سخنران را در انتقال پیام خود دچار مشکل سازد و قضاوت داوران و مخاطبان را دچار مشکل نماید.

بطور کلی برای غلبه بر گفتار هراسی پیروی از ده قاعده ای که در پی می آید نقش اساسی دارد:

  1. واقع گرا باشید.این واقعیت را بپذیرید که تقریبا تمام سخنرانان حتی مجربترین آنها ،قبل از ایراد سخنرانی تا حدودی تشویش و اضطراب دارند. در حقیقت بسیاری از سخنرانان داشتن کمی دلهره و تشوشی را قبل از سخنرانی مفید و لازم میدانند و اصولا بروز این حالت را امری ظبیعی می پندارند،زیرا وجود چنین احساسی باعث میشود ،فرد تحرک و نیروی بیشتری را از خود نشان دهد.
  2. برای پرهیز از ترس در سخنرانی ،بکوشید همواره پیرامون موضوعی سخن بگوئید که به آن کاملا آشنایی و احاطه دارید.
  3. به یاد داشته باشید که هدف از ایراد سخنرانی ،فقط باید سخن گفتن باشد نه خطابه خوانی(oration) .
  4. قبل از ایراد سخنرانی ،ذهن خود را بر روی مطالب سخنرانی متمرکز کنید نه بر خودتان.تمرکز بر سخنرانی کلید موفقیت است. نگرانی و احساس تشویش از اینکه "چرا گلویم خشک شده؟"،" چرا دستهایم میلرزد؟"،" پیشانیم عرق کرده" و یا " اصلا اشتباه کردم..."" بد جوری خودم را توی دردسر انداختم"،قدرت تمرکز شما را بر روی مطلب از بین میبرد.
  5. به خاطر داششته باشید که مخاطبان شما گروهی انسانند که عاطفه و احساس دارند.
  6. اعتماد به نفس داشته باشید.
  7. سعی کنید به شیوه خودتان سخن بگوئید و از زبان عاریتی استفاده نکنید. یکی از عواملی که تشدید گفتار هراسی را در افراد موجب میشود ،تقلید از شیوه سخنرانی دیگران ویا گفتن سخنانی استکه برای خود شخص نیز غریب و نامانوس است.باید بپذیریم هر یک از ما در سخنرانی برای خود شیوه ای خاص و منحصر به فرد داریم.بعضی کلمات و اصطلاحات هستند که اگر از زبان ما خارج شوند زیاد طبیعی و جالب به نظر نمی آیند.برخی کلمات وجود دارند که ظاهرا در ادای آن دچار اشکال میشویم و یا حد اقل به نظرمان بی ظرافت و بی تناسب هستند.
  8. تمرین کنید.اگر میتوانید سخنرانی خود را چند بار و با صدای بلند برای خود ارائه دهید.تا جائیکه مطمئن شوید به راحتی میتوانید آن را بدون خواندن از روی متن ایراد کنید.
  9. از مصرف دارو های محرک و آرامبخش پرهیز کنید. این داروها باعث عصبیت،رخوت،کسالت و سستی میشوندو شور و نشاط را از سخنران سلب میکنند.
  10. هرگز در حین سخنرانی پوزش نخواهید . سخنرانان بسیار مضطرب و عصبی معمولا از مخاطبان پوزش میطلبند،اما این کار فقط باعث تشدید اضطراب و تشویش آنها میشود.بکوشید آرامش خود را حفظ و کمتر از شنوندگان معذرت خواهی کنید.ما همگی میدانیم که چه ترفندی در پس ایین عذر خواهی ها پنهان است و آن "خلع سلاح کردن شنوندگان ،قبل از اینکه انها شروع به انتقاد کنن میباشد".

برای اینکه یک سخنرانی موفقی داشته باشید،سعی کنید ویژگیهی زیر را رعایت کنید:

  • هدفمند بودن
  • روشن و آشکار بودن
  • پذیرفتنی و قابل قبول بودن
  • محرک و برانگیزاننده بودن.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...